تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۱
به نظر مسئولین مشکلات اقتصادی کشور نتیجه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است و ...
جای خالی کاهش وابستگی به نفت دررویکرد۱۰۰ روزه
به گزارش حدیدنیوز، استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: به نظر مسئولین مشکلات اقتصادی کشور نتیجه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است و رویکردی در جهت کاهش وابستگی به نفت و اقتصاد مقاومتی ندارند.


ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی در خصوص عملکرد ۱۰۰ روزه دولت روحانی اظهار داشت: تا امروز فقط مسئولین اقتصادی دولت آقای روحانی یک سری مسائل کلی را گفته‌اند و خودشان هنوز چیزی نگفته‌اند.



وی افزود: مطالبی که توسط وزیر اقتصاد آقای طیب‌نیا و  آقای نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بیان شده کلی و مبهم است و هنوز معلوم که قصد دارند چه کاری انجام دهند.



استاد  اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: آن طور که به نظر می‌رسد مسئولین اقتصادی دولت حل و فصل مسائل اقتصادی کشور را  موکول به حل و فصل روابط بین ایران و آمریکا کرده‌اند.



رزاقی گفت: به نظر مسئولین مشکلات اقتصادی کشور نتیجه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است و فکر می‌کنند با رفع تحریم‌ها درآمد کشور مثل سابق می‌شود و اقتصاد رونق می‌گیرد.



وی افزود: حدود دو سال است تحریم‌‌های اقتصادی علیه ایران به شدت افزایش یافته و درآمد نفت به نصف رسیده‌ است،اما آقای احمدی‌نژاد در دوره ریاست‌جمهوری‌اش علیه این تحریم‌ها کاری نکرد و ظاهرا الان هم کاری انجام نشده است.



این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: هر کشوری در مقابل تهاجم تدابیری می‌اندیشد که مقام معظم رهبری هم در مقابل تهاجمات اقتصادی غرب علیه ایران  طرح اقتصاد مقاومتی را مطرح کرد‌ه‌اند.



رزاقی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی تبدیل نقاط ضعف به قوت،یعنی وقتی نفت را از ما نمی خرند اقتصادمان را طوری اداره کنیم که احتیاجی به فروختن نداشته باشیم و این امری شدنی است.



وی افزود: در دوران دفاع مقدس اقتصاد کشور مقاومتی بود و در آن دوره آسیب تحریرم‌ها به ما بسیار کم بود.



استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: مسئولین می‌گویند الان از لحاظ تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم و حجم انبارهای ما تکمیل است.



رزاقی افزود: این موضوع به این معناست که ساختار اقتصادی ایران تغییر نکرده و نمی‌کند، لزومی هم به تغییر نیست زیرا ما وارد کننده هستیم و با واردات نیازمان را تأمین می‌کنیم.



وی تصریح کرد: این نوع اقتصاد، اقتصاد  مورد نظر امام (ره) نبود،زیرا امام (ره) معتقد بودند که کالاهای مورد نیاز مردم باید در داخل کشور تولید شود.



استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: ادغام در بازارهای جهانی و تأمین نیازهای داخلی از طریق بازار جهانی و تأمین نفت خام مورد نیاز بازار جهانی از طریق ما، اقتصاد سرمایه‌داری لیبرال است.



رزاقی گفت: آقای روحانی هم به دنبال اجرای همین سیاست است زیرا در این مدت از نظر محتوایی کاری در جهت کاهش وابستگی اقتصاد به صدور نفت خام و مواد اولیه انجام نداده است.



وی گفت: نکته حائز اهمیتی که تا الان به درستی به آن پرداخته نشده است بحث مربوط به یارانه‌هاست در دولت روحانی مسائلی راجع به قطع یارانه ۳ دهک بالای درآمدی مطرح شد که متاسفانه در عمل در این مورد هیچگونه اتفاقی نیفتاد.



استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: مسئولین معتقدند برای حذف ۳۰ درصد یارانه‌بگیر ثروت باید عادلانه عمل کنند تا مبادا در راستای اجرای این تصمیم عده‌ای نیازمند از شمول دریافت یارانه حذف شوند.



وی تصریح کرد: اتخاذ چنین تصمیمی درست است ولی برای این کار به اطلاعات دقیق نیاز است که این اطلاعات دقیق درآمدی مردم نه در دوره احمدی‌نژاد و نه در دوره روحانی تا به امروز حاصل نشده است.



استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: معلوم نیست چه زمان و از چه روشی این اطلاعات قرار است استخراج شود.



رزاقی گفت: حصول اطلاعات درآمدی اقشار مختلف مردم مزایای بسیاری دارد زیرا با کسب این اطلاعات می‌توان از افراد پردرآمد و با درآمدهای کلان مالیات گرفت.



وی افزود: عدم تلاش برای رسیدن به اطلاعات درآمدی ثروتمندان یکی از سیاست‌های لیبرالی اقتصاد است زیرا این سیاست اقتصادی می‌گوید که پول‌دارها باید پول‌دارتر شوند.



این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اقتصاد لیبرالی و سرمایه‌داری می‌گوید که این پول‌دارها هستند که سرمایه‌گذاری می‌کنند نه فقرا پس نباید از آن‌ها مالیات گرفت و باید اجازه داد که روز به روز ثروتمند‌تر شوند.



رزاقی گفت: صحبت‌های وزیر اقتصاد مبهم و کلی است، نمی‌گوید که در برابر تهاجم اقتصاد باید چه شرایطی بوجود آوریم تا ضربه‌پذیر نباشیم.



استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: به نظر می رسد که در ذهن مسئولین اقتصادی نظریه تئوری لیبرالیسم اقتصادی که در ۲۰ ساله گذشته انتخاب شده است وجود دارد و علیرغم همه آثار منفی که تا الان داشته هنوز هم فکر می‌کنند از این طریق می‌توانند  ادامه دهند و به نتیجه برسند. http://hadidnews.com/vdcayinu.49n0u15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما