تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۷
رخصت نهاوندیان از ریاست اتاق ایران، واردات ۳.۶ میلیون تن گندم و همچنین گمانه زنی برای گزارش ۱۰۰ روزه رئیس جمهوری از مهم ترین اتفاقات حوزه بازرگانی و تجارت در هفته ای که گذشت بود.
تجارت در هفته گذشته/رخصت نهاوندیان از ریاست اتاق ایران/ بهبود معیشت در ۱۰۰ روز یا ۴ سال



به گزارش حدیدنیوز، حوزه بازرگانی و تجارت هفته‌ای را که گذشت با مصوبه جدید ارز صادرات که در هیئت دولت به تصویب رسیده بود، آغاز کرد.



در این مصوبه بحث معافیت مالیاتی صادرکنندگان از سر گرفته شد و قرار شد تا برای شفاف‌سازی ارز حاصل از صادرات تا سه روش سپرده‌گذاری ارزی، پرداخت تسهیلات ارزی و همچنین در اختیار قرار دادن ارز صادرات برای واردات در نظر گرفته شود و در غیر این صورت اگر صادرکننده‌ای مسیر ارز حاصل از صادرات را مشخص نکند از دریافت جایزه صادراتی محروم می‌شود.



در این خصوص رضا نورانی در گفت‌وگو با فارس و با انتقاد از اینکه منوط کردن جوایز صادراتی به مشخص شدن مصارف ارز حاصل از صادرات به نوعی پیمان‌سپاری ارزی تلقی می‌شود، اظهار داشت: ما فکر می‌کردیم در ۱۰۰ روز مشکلات صادرات حل می‌شود اما نه تنها مشکلات حل نشد بلکه اما و اگرها افزایش پیدا کرد.



به گزارش فارس، قرار بود تا در هفته جاری محمدرضا نعمت‌زاده برای پاسخ به سؤالات نمایندگان در خصوص حذف ایران‌کد و شبنم به مجلس برود اما در این هفته بحث ایران‌کد و شبنم مطرح نشد اما نعمت‌زاده به مجلس رفت هرچند نتوانست نمایندگان را قانع کند و قرار شد تا در صحن علنی مجلس در خصوص موضوعات مطرح شده صحبت شود.



بحث قانونی یا غیرقانونی حذف ایران کد و شبنم در راهروهای مجلس به یک بحث اساسی تبدیل شده است اما شاید مهم‌ترین اتفاق هفته جاری مربوط به انتصاب دو عضو جدید شورای پول و اعتبار باشد به نحوی که محمد نهاوندیان و صفدر حسینی به عنوان متخصص پولی و بانکی شورای پول و اعتبار معرفی شدند و این در حالی بود که پیش از آن نهاوندیان نیز به عنوان رئیس اتاق بازرگانی ایران عضو این شورا بوده است.



لذا شائبه رفتن نهاوندیان از اتاق بازرگانی ایران قوت گرفت به نحوی که در فردای همان روز نهاوندیان در بیست و هشتمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران لب به سخن گشود و از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران رخصت خواست تا بتواند فرصت بیشتری در ریاست جمهوری داشته باشد و همچنین فردی با زمان آزادتر در اتاق بازرگانی ایران ریاست پارلمان بخش خصوصی را به عهده بگیرد.



او همچنین در حاشیه این نشست اعلام کرد که در ۱۰۰ روزه اول که گزارش آن را در هفته اول آذرماه رئیس جمهور به مردم ارائه می‌کند دولت توانسته است تورم را مهار کند و شتاب تورم گرفته شود.



اما روز دوشنبه نخستین کمیته ماده ۷۶ در دولت یازدهم با حضور نمایندگان رئیس جمهور که شامل خانم الهام امین‌زاده معاون حقوقی ریاست جمهور و همچنین عباس آخوندی وزیر شهر و راه‌سازی بود برگزار شد و در این جلسه بر رسیدگی به وضعیت ممنوع‌الخروج بدهکاران مالیاتی تأکید شد.



در همین هفته بود که مراسم تودیع و معارفه عباس قبادی به عنوان معاون وزیر صنعت و مدیرعامل شرکت دولتی ایران برگزار شد و قبادی در مراسم معارفه خود اعلام کرد شرکت بازرگانی دولتی ایران واردات ۲۰ میلیارد یورو کالای اساسی را مدیریت کرده است.



روز سه‌شنبه این خبرگزاری گزارشی را در خصوص قانونی بودن ایران کد منتشر کرد و ۱۰ نمونه از قوانین و مصوبات قانونی در خصوص لزوم استفاده از ایران کد را برای تأکید بر استفاده از نظام شماره‌گذاری در بدنه اقتصادی کشور ارائه کرد.



همچنین در همان روز عباس قبادی در اولین مصاحبه خود پس از ابقاع شدن در سمت معاون وزیر اعلام کرد تاکنون ۳.۶ میلیون تن گندم از منابع خارجی خریداری شده و تاکنون ۲ میلیون تن آن وارد کشور شده است.



او همچنین وضعیت انبار کالاهای اساسی را مناسب بیان کرد و گفت: مذاکره کنندگان خیال‌شان راحت باشد چرا که هیچگونه مشکلی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد.



علی‌اکبر پورکاوه که پیش از این یکی از مسئولان دولتی بود در خصوص تصمیمات ستاد تنظیم بازار پاسخگوی خبرنگاران بود.



در دو هفته گذشته هیچگونه اطلاعاتی از تصمیمات ستاد تنظیم بازار ارائه نکرده است و مشخص نیست تصمیمات اخذ شده در این ستاد در چه مسیر و راستایی است.



پیش از این هم یک مقام مسئول در وزارت صنعت گفته بود محمدرضا نعمت‌زاده از معاونان و مدیران خود خواسته است تا هیچ گونه اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها نداشته باشند و تنها مسیر اطلاع‌رسانی از طریق برگزاری نشست خبری باشد.



به گزارش فارس، با نزدیک شدن به روزهای پایانی آبا‌ن‌ماه به نظر می‌آید در هفته آینده حسن روحانی رئیس دولت یازدهم باید گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه خود را آن طور که وعده داده بود به مردم ارائه کند و مشخص نیست که او در گزارش ۱۰۰ روزه خود چه خواهد گفت آیا گزارشی از بهبود معیشت و اصلاح کسب و کار بیان می‌کند و یا تنها به اعلام وضعیت و آنچه از دولت قبل به او ارث رسیده است بسنده می‌کند. باید منتظر ماند و دید در هفته آینده رئیس جمهور منتخب مردم چه خواهد گفت. http://hadidnews.com/vdccppqi.2bqm08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما