تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۹
ارثيه ماندگاری که استيو جابز براي مردم جهان گذاشت

ارباب حلقه ها به فكر آيفون ۶

اپل قبلا اعلام کرده بود که در سه روز اول پس از معرفی آ یفون های جدید خود، حدود ۹میلیون دستگاه از دو مدل ۵S و ۵C را به فروش رسانده، اما این شرکت ترجیح داده جزئیات دقیق تری درباره میزان فروش هر یک از مدل های ارزان و گران قیمت آیفون جدیدش ارائه نکند.
ارباب حلقه ها به فكر آيفون ۶
به گزارش حدیدنیوز، آیفون۵s هم اکنون در دست دوستداران اپل است و این ارباب حلقه ها با پوشیدن حلقه قدرت خود مسلما تا سال دیگر در همین روزها و معرفی آیفون۶ خواب را از چشم رقبا خواهد ربود. البته در کنار ۵s، کمپانی اپل از گوشی های ارزان قیمت خود نیز رونمایی کرد تا رویای در دست گرفتن آیفون برای تمامی اقشار فراهم شود؛ با این حال بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار موبایل های هوشمند انتظار داشتند و پیش بینی می کردند که ورود آیفون ارزان قیمت اپل به بازار بتواند انقلاب بزرگی در این بازار ایجاد کند، اما همه این پیش بینی ها و شایعات با معرفی و رونمایی آیفون ۵c از بین رفت و درواقع این اتفاقی بود که حتی خود مدیران اپل هم پیش بینی آن را نمی کردند. درحالی که اپل قبلا اعلام کرده بود که در سه روز اول پس از معرفی آ یفون های جدید خود، حدود ۹میلیون دستگاه از دو مدل ۵S و ۵C را به فروش رسانده، اما این شرکت ترجیح داده جزئیات دقیق تری درباره میزان فروش هر یک از مدل های ارزان و گران قیمت آیفون جدیدش ارائه نکند.

با این وجود، شرکت تحقیقاتی و تحلیلی بازار موبایل
«Localytics» با ارائه آمار و نمودارهایی به بررسی میزان فروش آیفون های جدید شرکت اپل پرداخته تا بتواند رازی را که اپل سعی دارد آن را پنهان کند، افشا کند. درحالی که مدت ها بود بسیاری منتظر عرضه یک آیفون ارزان قیمت در بازار بودند، در هفته اول بعد از ارائه دو موبایل هوشمند جدید اپل، نسخه گران تر یعنی آیفون ۵S تقریبا ۳.۷برابر بیشتر از آیفون ۵C در سرتاسر جهان به فروش رسید.

البته اپل به طور دقیق و مجزا میزان فروش آیفون ۵S و۵C را منتشر نکرده و فقط به اعلام فروش ۹میلیون آیفون در هفته اول اکتفا کرده است. اما «Localytics» بر مبنای کدهای واردشده از موبایل کاربران که شامل اطلاعات مربوط به مدل گوشی هم می شود در اپلیکیشن های مورد استفاده شان این آمار را به دست آورده که از طریق آن می توان اطلاعات مربوط به میزان فروش گوشی ها را به روشی غیرمستقیم، اما نسبتا دقیق محاسبه کرد.

ممکن است این طور تصور شود که دلیل این میزان فروش ۵S نسبت به ۵C بازار وسیع ایالات متحده است که در آن مصرف کنندگان توانایی مالی بیشتری داشته و از آنجا که تفاوت قیمت دو مدل آیفون با قرارداد دوساله سرویس دهندگان مخابراتی تنها ۱۰۰دلار است؛ ترجیح می دهند مدل گران قیمت تر را بخرند. در حقیقت ایالات متحده آمریکا بزرگترین و مهم ترین بازار برای موبایل های هوشمند آيفون شرکت اپل به حساب می آید؛ با این همه، اما درواقع نسبت فروش ۵S به ۵C در ایالات متحده ۳.۴برابر بوده و درنهایت از میزان فروش متوسط جهانی کمتر بوده است.

L-calytics اعداد و ارقام دقیق از میزان فروش دو مدل آیفون را منتشر نکرده، اما به جای آن به سهم کلی آیفون از بازار موبایل پرداخته است؛ همان طور که انتظار می رفت، سهم آیفون در ایالات متحده نسبت به دیگر کشورهای جهان به طور قابل ملاحظه ای بیشتر بوده است. در نمودار بالا مشاهده می شود که شبکه مخابراتی AT&T بیشترین سهم در فروش آیفون های جدید در ایالات متحده آمریکا را در اختیار دارد. با این اوصاف است که همچنان نمی توان به تحول بازار موبایل های هوشمند ارزان قیمت در جهان امیدوار بود، چراكه آيفون ۵C نقطه امید مهمی برای کارشناسان و فعالان این بازار به حساب می آمد و حالا این گوشی نتوانسته است موفقیتی را که انتظار می رفت در بازار به دست بیاورد.


آیفون۵ چگونه تولید می شود
چندی پیش و قبل از ورود آیفون ۵S به جمع ارثیه های کمپانی استیو جابز، یک آژانس خبری چینی به نام پست عصر شانگهای یک روزنامه نگار باتجربه را برای وارد شدن به کارخانه Foxconn در Tai Yuan اعزام کرد تا به عنوان یک کارگر جدید به گزارشگری بپردازد. ماموریت این خبرنگار این بود که به بررسی شرایط تولید آیفون۵ بپردازد؛ این روزنامه نگار، تجربه خود را طی ۱۰روز کاری در این کارخانه ثبت کرد و گزارشی را برای فاش کردن داستان تولید آیفون۵ در کارخانه Foxconn ارائه داد. کارخانه Foxconn به خاطر اعتصاب کارگرانش در ماه مارچ معروف شده است. پس از آن، این کارخانه به خاطر سفارش تولید قطعات آیفون۵، نیاز فوری به استخدام ۲۰هزار کارگر بیشتر داشت که این موضوع در برخی منابع خبری منتشر شد. این کارخانه باید امکان تولید ۵۷میلیون آیفون در سال را فراهم می کرد.

روايت از خط توليد
گزارشگر گمنامی که وارد کارخانه Foxconn شده، گزارش داده است، از ۱۰روز اول، ۷روز صرف آموزش و ۳روز دیگر، صرف مونتاژ صفحات پشت آیفون۵ شد. این گزارشگر همچنین در گزارش های خود به تجربیاتی از جمله خوابگاه، راهرو و اتاق ها که با آشغال، سوسک و خط بی پایان از صفحات پشت آیفون پر شده اند، اشاره می کند. این گزارشگر در این باره این گونه توضیح داده که در روز اول نیاز داشتم تا پرسشنامه ای در مورد سلامت روانی را پر کنم که شامل سوالاتی از قبیل «آیا تاکنون به شما حس بیهوشی مغزی دست داده است؟» بود. شب اولی که در خوابگاه آنجا خوابیدم، مانند یک کابوس بود.

در راهرو، بوی آشغال، یک چیز معمولی و رایج است. وقتی جارختی خود را باز کردم، چند سوسک از درون آن بیرون آمده و متواری شدند. روز دوم، وقتی مشغول خوردن صبحانه در سالن غذاخوری بودم ناگهان صدای فریاد آمد: «انتظار نداشته باشید که اضافه کار کنم!» پس از آن، همان شخصی که این گونه فریاد کشید، این گونه زمزمه کرد که قبل از ترک آنجا، تختخوابش را در خوابگاه خواهد شکست. شاید به خاطر چنین مسائلی یک سوراخ بزرگ روی تخت چوبی من ایجاد شده بود! دقیقا پس از صبحانه، از ما خواسته شد تا قرارداد را امضا کنیم. یکی از موارد مهمی که کارگران با امضای خود می پذیرند، «اثرات مضر که حین مراحل تولید ممکن است روی کارگران اثر بگذارد» است. روز سوم تا ششم، مراحل آموزش ادامه پیدا کرد. تنها چیزی که باید انجام دهید، اطاعت کردن است. در طی آموزش، کارگران آموزش داده می شوند که ممکن است در مقابل انتظارات و رفتار ما احساس راحتی نکنید، ولی بهتر است با آن کنار بیایید! در این مراحل، یک فیلم آموزشی از کارخانه برای ما پخش شد که در آن مراسم، یکی از کارکنان از مدیر، در مورد خودکشی ها سوال کرد، ولی از بحث کردن در مورد آن به قدر کافی، خودداری کردند. قبل از شروع به کار، تب کردم و سردرد شدیدی گرفتم و درخواست ملاقات با دکتر کارخانه را کردم. این کارخانه فقط یک دکتر دارد که مریض ها را در گروه های ۴ تا ۵نفره ویزیت می کند. وقتی از یکی از پرستاران پرسیدم چگونه می توانم هزینه معاینه پزشکی را پرداخت کنم با بی ادبی به من پاسخ داد: برو از رئیس ات بپرس!

و بالاخره روز هشتم تا دهم، وارد عملیات مونتاژ آیفون شدم. وقتی به ورودی قسمت تولید رسیدم، چنین هشداری به چشم می خورد؛ «منطقه امنیتی». در این قسمت، حتی اگر یک کابل یو اس بی را با خود به بیرون حمل می کردیم، اخراج می شدیم. پس از این که همگی وارد شدیم، سرپرست ما در مورد آیفون۵ مواردی را توضیح داد و گفت: این صفحه پشت آیفون۵ جدید است که شما مفتخر به تولید آن هستید. شدت کار در این کارخانه به حدی است که ۳۶هزار صفحه پشت آیفون در یک نصف روز تولید می شود. این گزارش مختصری از شرایط کار در شرکت Foxconn بود؛ هرچند به صحت تمام حرف های گزارشگر اعتماد کامل نداریم، ولی همچنان این طور حس می کنیم که طرفداران پروپاقرص اپل که پس از مدتی آیفون را با افتخار در دست شان گرفتند، باید از سختکوشی چینی ها قدردانی کنند، مخصوصا این که آنها برای دو ساعت اضافه کاری در هر روز فقط ۴دلار اضافه حقوق دریافت می کردند تا آیفون در زمان مقرر و طبق خواسته اپل تولید شود.

نگرانی اپل از عدم استقبال کاربران جهانی
منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گزارش دادند، اپل به کارخانه های موبایلی شریک خود اعلام کرده طی سه ماه پایانی سال جاری میلادی تولید قطعات مورد نیاز آیفون ۵C را کاهش دهند. روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش جدید خود توضیح داد که اپل از یکی از بزرگترین تامین کنندگان قطعات مورد نیاز خود خواسته است تولید محصولات مورد نیاز گوشی هوشمند ۵S را افزایش دهد. گزارش های رسیده حاکی از آن است که میزان تولید قطعات مورد نیاز این مدل از گوشی هوشمند اپل تا یک چهارم کاهش یافته است. شرکت اپل برای مدت های طولانی نام خود را به عنوان تولیدکننده محصولات لوکس و گران معرفی کرد و همان طور که از قبل پیش بینی می شد، برای گسترش دایره مشتریان خود مدل ارزان قيمت گوشی هوشمند آیفون را نیز روانه بازار کرد. با این وجود، باید گفت که مدل۵C آیفون نسبت به مدل۵S آیفون قیمت چندان ارزانی نداشت و همین مساله موجب شد این گوشی هوشمند محبوبیت چندانی در بازار جهانی کسب نکند. تفاوت اندک قیمت میان دو گوشی هوشمند جدیدی که اپل روانه بازار کرده است موجب شد این شرکت برای متقاعد کردن مشتریان خود برای خرید آیفون۵C مشکلات فراوانی را پیش روی خود ببیند.

سیستم پیام رسان اپل به چالش کشیده شد
آیفون اپل اگرچه از نگاه دوستداران گوشی های هوشمند بی نظیر است، اما براساس ادعای محققان امنیتی، سیستم ارسال و دریافت پیام اپل به سادگی با یک حکم دادگاهی رمزگشایی می شود و پیام های این سیستم قابل خواندن است. اوایل سال جاری، اپل اعلام کرد: مکالماتی که از طریق اپلیکیشن iMessage و FaceTime انجام می شود با رمزگذاری (E۲EE) که به آن رمزنگاری پایانه به پایانه گفته می شود، محافظت شده و هیچ کس جز فرستنده و گیرنده نمی تواند آنها را بخواند و حتی اپل نیز نمی تواند این اطلاعات را رمزگشایی کند. این درحالی است که شرکت امنیتی «کوارکس لب» در پاریس این ادعا را رد کرد و در همایش امنیتی «Hack in the Box» که در کوالالامپور برگزار شده بود، اظهار داشت: اپل می تواند پیام های اپلیکیشن iMessage را بخواند و این اقدام با یک دستور دولتی امکان پذیر است.

محققان اظهار داشتند که هیچ شواهدی مبنی بر این موضوع وجود ندارد که iMessage رمزگشایی شده یا درحال رمزگشایی شدن است، اما شرکت اپل یا دولت آمریکا می توانند این امر را اجرایی کنند. این شرکت امنیتی اعلام کرد که رمزنگاری پایانه به پایانه براساس ادعای اپل وجود دارد، اما ضعف در ساختار کلیدی است که توسط اپل کنترل می شود، آنها می توانند یک کلید را هرگاه بخواهند تغییر دهند و پیام های iMessage ما را بخوانند. این پیام ها توسط هکرها قابل دسترسی نیست، چراکه آنها باید روی دستگاه، کنترل فیزیکی داشته باشند یا بدافزارهای موردنظر خود را روی آن نصب کرده باشند، اما کارمندان اپل با یک حکم دادگاه می توانند زیرساخت را بدون در دست داشتن دستگاه کنترل کنند. اپل به دنبال افشاگري ادوارد اسنودن درباره اقدامات سازمان امنیت ملی آمریکا، ادعاهای خود را درباره رمزگذاری امنیتی مطرح کرده بود.

یک گربه آیفون۵ را هک کرد!
جدیدترین تلفن اپل با داشتن حسگر اثر انگشت به عنوان یکی از امن ترین تلفن های هوشمند توصیف شده است، اما یک سایت فناوری با انتشار ویدئویی نشان داد که حتی یک گربه می تواند با پنجه خود از سد امنیتی آيفون ۵s بگذرد. سایت فناوری تک کرانچ به منظور آزمایش ویژگی تاچ آيفون ۵s که به کاربر تلفن این امکان را می دهد که قفل تلفن خود را با فناوری تشخیص پوست باز کند، یک ویدئو تهیه کرده است. در این ویدئو مشاهده می شود که پس از چند بار خطای دستگاه در نهایت پنجه گربه را به عنوان یکی از ۵کلید تعیین شده پذیرفته و دسترسی به محتوای تلفن را باز می کند.

در جریان این آزمایش مشخص شد که به جای دست می توان سایر بخش های بدن را به عنوان کلید باز کردن قفل آيفون ثبت کرد تا نرم افزار تلفن را فریب داد. اپل هفته گذشته اسکنر اثر انگشتی خود را همزمان با معرفی آیفون ۵s رونمایی کرد و آن را یک ابزار جدید امنیتی با سطوح بالای رمزنویسی و امنیتی توصیف کرده است. این شرکت فناوری همچنین اظهار داشته که سیستم تاچ ای دی می تواند امنیت تلفن های هوشمند را متحول کرده و جایگزین کلمه عبور سنتی باشد که کاربران هر روز از آن استفاده می کنند. براساس اعلام اپل، این سیستم طوری طراحی شده که از هر زاویه ای برای دستگاه قابل خواندن است و می تواند قفل دستگاه را باز کند. http://hadidnews.com/vdchqini.23nqvdftt2.html
منبع : همشهری اقتصاد
نام شما
آدرس ايميل شما