تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۰
قانون بيمه شخص ثالث يك سال ديگر تمديد شد

۸ نكته برای استفاده جادویی از بیمه شخص ثالث

ما ۸ نكته را در ادامه به شما يادآوري مي كنيم كه ممكن است از آنها بي خبر باشيد
۸ نكته برای استفاده جادویی از بیمه شخص ثالث
 آشنايي با اين موارد به شما كمك مي كند از اين بيمه نامه ساده استفاده هاي جادويي ببريد و از اين به بعد وقتي ماشين تان را فروختيد بيمه نامه تان را نگه داريد.


به گزارش حدیدنیوز، با اين كه سال هاست داشتن بيمه شخص ثالث براي خودروها اجباري شده هنوز وسايل نقليه اي در خيابان ها تردد مي كنند كه اين بيمه نامه را ندارند. آنهايي هم كه بيمه دارند خيلي با كاركرد هاي آن آشنا نيستند و فكر مي كنند فقط بايد داخل مدارك شان باشد تا به پليس نشان دهند يا هنگام حوادث براي پرداخت خسارت از آن استفاده كنند. ما ۸ نكته را در ادامه به شما يادآوري مي كنيم كه ممكن است از آنها بي خبر باشيد. آشنايي با اين موارد به شما كمك مي كند از اين بيمه نامه ساده استفاده هاي جادويي ببريد و از اين به بعد وقتي ماشين تان را فروختيد بيمه نامه تان را نگه داريد. اين توضيح هم ضروري است كه تمام اين نكات شامل بيمه شخص ثالث موتورسيكلت ها هم مي شود.

اجراي آزمايشي بيمه شخص ثالث ۵ساله بود و امسال مهلت آن تمام شد، اما مجلس ترجيح داد تا شهريور سال۹۳ آن را تمديد كند، بنابراين قانون بيمه شخص ثالث تا يك سال ديگر همان قانون قبلي است. البته مسئولان خواب هاي زيادي براي اين بيمه نامه ديده اند. درحال حاضر ۸نكته مهم در مورد بيمه شخص ثالث وجود دارد كه بهتر است به آن توجه كنيد.

تخفيف هايتان را به خودرو جديد انتقال دهيد

خيلي ها سال ها تلاش مي كنند كه با كمترين استفاده از كوپن هاي بيمه شان تخفيف به دست بياورند و در تمديد بيمه نامه از آن استفاده كنند، اما يكي از مشكلات بزرگ اين بود كه وقتي كسي ماشين اش را مي فروخت همراه با واگذاري بيمه نامه تمام تخفيف هايي كه به خاطر رانندگي صحيح و كم خطر به دست آمده بود از بين مي رفت. كارشناسان هميشه سعي داشتند كه بيمه نامه شخص ثالث را وابسته به راننده كنند و در هنگام ريسك سنجي آن درواقع خطر راننده را عامل اصلي قرار دهند. البته نوع خودرو در ميزان ريسك تاثير خواهد داشت.

خبر خوب اين كه براساس اصلاحي كه در قانون بيمه شخص ثالث انجام شده از اين به بعد در صورت انتقال قطعي مالكيت وسيله نقليه، انتقال دهنده تا قبل از انقضاي مدت اعتبار بيمه نامه مي تواند تخفيف وسيله نقليه منتقل شده را به وسيله نقليه از نوع مشابه متعلق به خود يا فاميل هاي درجه اول خود منتقل كند. شركت هاي بيمه مكلف شده اند سوابق تخفيف نداشتن خسارت وسيله نقليه منتقل شده را به وسيله نقليه جايگزين انتقال داده و تخفيف مربوط را با كسر تخفيف مدت باقي مانده وسيله منتقل شده در بيمه نامه وسيله نقليه جايگزين اعمال كنند. حق بيمه وسيله نقليه منتقل ?ده در سررسيد بيمه نامه آن براساس سوابق بيمه گذار جديد دريافت خواهد شد.



براي دريافت المثني پول نپردازيد

برخي تخلف ها وجود دارد كه اگر متقاضيان كمي به حقوق خودشان آشنا باشند از بين خواهد رفت. هر كسي كه بيمه نامه شخص ثالث خريده حق دارد آن را گم كند و المثني رايگان بگيرد. براساس قانون، دريافت هرگونه وجهي براي ارائه المثني بيمه نامه يا گواهي براي بيمه نامه هاي مفقودي (المثني) توسط شركت هاي بيمه ممنوع است، اما برخي نمايندگي هاي بيمه از اطلاع نداشتن مراجعان از اين قانون سوءاستفاده مي كنند و براي صدور المثني از آنها مبالغي دريافت مي كنند. البته رويه شركت ها در اين زمينه يكسان نيست، بعضي از شركت ها در ابتدا و براي كوپن اول پولي دريافت نمي كنند ولي در صورت نياز فرد به كوپن هاي بعدي از دارنده بيمه نامه وجه دريافت مي كنند.

دسته بعدي دستورالعملي در اين خصوص براي خود تهيه كرده اند و با توجه به مدت باقي مانده از بيمه نامه شخص ثالث وجهي را دريافت مي كنند. اين رويه هاي متفاوت درحالي است كه براساس اعلام رسمي بيمه مركزي، شركت هاي بيمه مجاز نيستند به هيچ وجه پولي از متقاضي صدور المثني بيمه نامه دريافت كنند. پس اگر بيمه نامه تان گم شد براي المثني آن پول اضافي نپردازيد. در صورت اصرار شركت هاي بيمه مي توانيد از طريق سايت اينترنتي بیمه مركزي شكايت كنيد.

بيمه نامه شما براي وثيقه كافي است

يكي از مزيت هاي داشتن بيمه نامه شخص ثالث هنگام وقوع تصادف و حوادث اين است؛ درصورتي كه راننده مسبب حادثه، بيمه نامه معتبر داشته و باعث خسارت بدني به شخص ثالث شود، مراجع قضايي و دادگاه ها آن را به عنوان وثيقه مي پذيرند. پس اگر تصادفي كرديد و در دادگاه از شما درخواست وثيقه اضافي كردند اين را بدانيد براساس قانون و توافق بيمه مركزي و مراجع قضايي بيمه نامه شما به عنوان وثيقه در هر سطحي حتي اگر تصادف منجر به مرگ شده باشد، كافي است. البته اين در شرايطي است كه قبلا پرونده ديگري در جريان نباشد، يعني بيمه نامه شما به عنوان وثيقه در اختيار مرجع ديگري قرار نگرفته باشد. در اين صورت هم البته اگر خسارت قبلي كم باشد، با گرفتن يك معرفي نامه باز هم مي توانيد از اين بيمه نامه به عنوان وثيقه استفاده كنيد.



بيمه نامه تان را قبل از پايان مهلت قانوني تمديد كنيد

خيلي ها برحسب يك عادت قديمي همه كارهايشان را دقيقه۹۰ انجام مي دهند، اين عادت را در مورد تمديد بيمه نامه شخص ثالث فراموش كنيد. بهتر است بدانيد اگر در تمديد بيمه نامه شخص ثالث وقفه ايجاد شود، بايد جريمه پرداخت كنيد. البته اين جريمه تا يك ماه تاخير زياد نيست، اما اگر يك ماه بگذارد بهتر است قيد همه تخفيف ها و.. را بزنيد و از يك شركت ديگر يك بيمه نامه جديد بدون تخفيف بخريد، چون جريمه يك ماه به بالا تقريبا بيشتر از نصف حق بيمه است.



منتظر راي دادگاه نمانيد

براساس اصلاحات جديد در قانون بيمه شخص ثالث در حوادث رانندگي منجر به صدمات بدني، شركت بيمه موظف است پس از دريافت گزارش پليس بلافاصله حداقل ۵۰درصد از ديه تقريبي را به زيانديده پرداخت كند و باقي مانده آن را پس از معين شدن ميزان قطعي ديه بپردازد. براي پرداخت بقيه خسارت هم درصورتي كه فرد صدمه ديده اعتراضي نداشته باشد نيازي به راي دادگاه نيست و برآورد پزشكان و كارشناسان بيمه كافي است. در حوادث رانندگي منجر به فوت هم شركت هاي بيمه مي توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه افراد فوت شده، بدون نياز به راي مراجع قضايي، ديه و ديگر خسارت هاي بدني وارده را پرداخت كنند. پس درصورتي كه صدمه ديده اعتراضي نداشت منتظر راي دادگاه نمانيد و مقدمات پرداخت خسارت را از طريق شركت بيمه اي تان فراهم كنيد.



تمديد بعد از دريافت خسارت

درصورتي كه شخصي از بيمه نامه اش در سال قبل استفاده كرده باشد براي تمديد آن در سال بعدي بايد قيد تخفيف هايش را بزند، ضمن اين كه اگر خسارت بدني داشته باشد، هنگام تمديد از او جريمه هم دريافت مي شود. اگر رابطه شما با شركت بيمه فقط خريد بيمه نامه شخص ثالث است و تعلق خاطر خاصي هم به اين شركت نداريد توصيه ما اين است به جاي تمديد، از يك شركت بيمه ديگر، شخص ثالث بخريد. نكته مهم ديگر اين كه بيمه مركزي سقف حق بيمه شخص ثالث را با تعهدات پايه تعيين كرده است و شركت هاي بيمه مجاز نيستند حق بيمه اي بيشتر از آن دريافت
كنند.



درمان رايگان مصدومان

پرداخت هزينه هاي درماني با استفاده از بيمه نامه شخص ثالث يكي از مجهولات مهم براي دارندگان آن است. خوب است بدانيد كه ۱۰درصد از حق بيمه هاي پرداختي براي بيمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت واريز مي شود و اين وزارتخانه مكلف است اين امكان را فراهم كند كه مصدومان ناشي از حوادث رانندگي بدون دريافت وجه در بيمارستان ها پذيرش شوند. بنابراين در صورت درخواست پرداخت وجه از سوي بيمارستان در اين موارد، اين ماده قانوني را يادتان باشد. هر نوع عكسبرداري، عمل جراحي و وسايلي هم كه از داروخانه بيمارستان قابليت تهيه داشته باشد بايد به صورت رايگان در اختيار مصدومان حادثه قرار بگيرد. فرد مقصر هم هيچ تعهدي به بيمارستان ندارد و بيمارستان با وزارتخانه و آنها هم با بيمه مركزي طرف حساب هستند.



كساني كه بيمه نامه ندارند از چه خدماتي محروم مي شوند؟

خيلي ها فكر مي كنند نداشتن بيمه شخص ثالث فقط محروم شدن از پرداخت خسارت توسط بيمه هنگام حوادث را به دنبال خواهد داشت، اما بهتر است بدانيد كه علاوه بر جريمه هايي كه در هر بار بازرسي توسط راهنمايي و رانندگي به خاطر نداشتن بيمه بايد بپردازيد و معطلي به خاطر خواباندن خودرو در پاركينگ، ارائه هرگونه خدمات به دارندگان وسايل نقليه موتوري كه بيمه نامه شخص ثالث ندارند توسط راهنمايي و رانندگي، دفاتر اسناد رسمي، سازمان ها و نهادهاي مرتبط با حمل ونقل ممنوع است و ثبت معامله اين وسايل نقليه امكان پذير نيست. يعني نداشتن بيمه شخص ثالث چيزي شبيه نداشتن سند است. http://hadidnews.com/vdcjvve8.uqeahzsffu.html
منبع : همشهری اقتصاد
نام شما
آدرس ايميل شما

کوشان
ایا بهتر نیست این موارد را با اشاره ماده و بند ان عنوان کنید تا بتوانیم بهتر نسبت به اثبات ان اقدام کنیم برای مثال در تصادفی به بیمارستان مراجعه کرده و از طرف مسئول پذیرش یا صندوق جوابی مثل اقا به ما ربطی نداره یا بیخبریم ویا راحتتر عنوان کنم (هر کی گفته ببر همانجا) ما در ادارات و سازمانها افراد جوابگو و راهنما نداریم افراد خود مختار داریم ودر شرکت های بیمه هم راهنمای استفاده از بیمه یاامکانات استفاده دریافت نمکنیم . خواهشمندم در صورت امکان راهنمائی کنید
توريست
ممنوننم از اطلاعات ؛ بسيار مفيد بود