تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۵
آغاز مهمترین آزمون دیپلماسی وزارت نفت

آیا ایران دبیرکل اوپک گازی می‌شود؟

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای انتخاب دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز ...
آیا ایران دبیرکل اوپک گازی می‌شود؟


همزمان با آغاز شمارش معکوس برای انتخاب دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز و دوئل جدید گازی ایران و روسیه، بیژن زنگنه و الکساندر نوواک وزاری نفت و انرژی دو کشور در مسکو پشت درهای بسته گفتگو کردند. 
به گزارش حدیدنیوز، پانزدهمین نشست اجلاس وزارتی GECF (سازمان کشورهای صادرکننده گاز طبیعی) از امروز ۱۱ آبان ماه در تهران برگزار می شود و یکی مهمترین محورهای اجلاس تهران انتخاب دبیرکل جدید این سازمان است که قرار است با رای اکثریت اعضا انتخاب شود.

هم اکنون ایران، روسیه و لیبی برای دبیرکلی این سازمان با یکدیگر رقابت می کنند به طوری که قرار بود کمیته اجرایی این سازمان یک ماه قبل در دوهه قطر ( محل دائمی این سازمان) با کاندیداهای معرفی شده مصاحبه کرده و مقرر شده بود تا پیشنهادهای خود را به نشست تهران ارائه دهند.

جمهوری اسلامی ایران،سیدمحمدحسین عادلی را به عنوان نامزد پیشنهادی برای احراز پست دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) معرفی کرده است.

عادلی پیش از این عضو شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی بوده و در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ رئیس کل بانک مرکزی و بعد از آن سفیر ایران در لندن بوده است.

مذاکرات پنهان ایران و روسیه در آستانه اجلاس

لازم به ذکر است در آستانه برگزاری اجلاس تهران وزیر نفت ایران هفته گذشته در مسکو با وزیر انرژی روسیه دیدار و گفتگو کرد.

هر چند تاکنون گزارش رسمی درباره جزئیات این مذاکرات منتشر نشده است ولی به نظر می رسد یکی از محورهای مذاکره وزیر نفت ایران و روسیه انتخاب دبیرکل جدید سازمان کشورهای صادرکننده گاز بوده است.

از طرفی نیز باید گفت وزیر نفت ایران اخیرا در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند دبیرکلی این سازمان را با رای اعضا بدست آورد.

* وظیفه سازمان کشورهای صادر کننده گاز چیست؟

تلاش ها برای تشکیل مجمعی به منظور همکاری و هماهنگی بیشتر در میان کشورهای بزرگ دارنده گاز طبیعی برای نخستین بار از سوی ایران مطرح شد.

این مجمع نوپا در سال های اولیه شکل گیری به صورت غیررسمی فعالیت می کرد، به طوری که نخستین اجلاس کارشناسان عالی رتبه کشورهای صادرکننده گاز اسفند سال ١٣٧٩ و به دنبال آن نخستین اجلاس وزیران این مجمع در اردیبهشت ١٣٨٠ در تهران، پایتخت ایران برگزار شد.

فعالیت این مجمع به تدریج افزایش یافت و با امضای اساسنامه آن در دی ١٣٨٧ در مسکو، پایتخت روسیه، این سازمان به طور رسمی «مجمع کشورهای صادرکننده گاز» نام گذاری و مسیر فعالیت های آینده این مجمع روشن‌ و هموارتر شد؛ در این نشست همچنین، دوحه، پایتخت قطر، به عنوان مقر دائم دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد.

*وضعیت امروز جی یی سی اف

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف)‌ هم اکنون ١٣ عضو دائم و ٤ عضو ناظر دارد و کشورهای عضو این مجمع، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٢ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از شبکه انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

که سالی یک بار اجلاس وزیران و سالی دو بار اجلاس هیئت اجرایی و برحسب نیاز جی یی سی اف جلسه های کارشناسی تشکیل می دهد؛ تا کنون نیز مجمع کشورهای صادرکننده گاز دو نشست در سطح روسای جمهور کشورهای عضو برگزار کرده است که نخستین نشست سران جی یی سی اف آبان ماه ١٣٩٠در دوحه قطر و دومین نشست آن تیرماه ١٣٩٢ در مسکو، پایتخت روسیه، برگزار شد. http://hadidnews.com/vdcgqz9x.ak9uu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما