تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۸
برنج، کنجاله، گندم، ذرت و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی.
گزارش ۷ماهه تجارت خارجی کشور/ ۵ قلم عمده وارداتی
گمرک ایران حجم صادرات با احتساب میعانات گازی، واردات و کشورهای عمده طرف معامله با ایران را در پایان ۷ ماهه ابتدایی سال جاری اعلام کرد که بر اساس آن برنج، کنجاله، گندم، ذرت و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی؛ مهم ترین اقلام وارداتی کشور بوده است.



به گزارش حدیدنیوز، گمرک ایران صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی کشور در پایان ۷ ماهه ابتدای سال جاری را با افزایش ۷.۴۹ درصدی در وزن و کاهش ۱۵.۰۶ درصدی در ارزش دلاری اعلام کرد. کشورهای عمده صادرات کشور طی هفت ماهه سال ۱۳۹۲ چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان به میزان ۴۴ میلیون و ۸۹۳ هزار تن بوده و ارزش ۲۱ ميليارد و ۱۶۲ ميليون دلار بود است.



اقلام عمده صادراتی در مدت مورد بررسی، شامل سنگ آهن هماتیت دانه بندی به ارزش ۷۴۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۳۴ درصد، اوره حتی به صورت محلول در آب به ارزش ۶۸۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۹۹ درصد و متانول (الکل متیلیک) به ارزش ۶۷۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۸۹ درصد بوده است. به صورت کلی رقم تجارت خارجی کشور در ۷ ماهه ابتدایی امسال به ۴۵ ميليارد و ۲۱۸ ميليون دلار رسيد.



در اين مدت ۳ ميليارد و ۶۲۵ ميليون دلار انواع كالا به چين، ۳ ميليارد و ۴۱۵ ميليون دلار به عراق، ۲ ميليارد و ۵۸ ميليون دلار به امارات متحده عربي، يک ميليارد و ۵۱۳ ميليون دلار به هند و يک ميليارد و ۴۵۴ ميليون دلار نیز به افغانستان صادر شده است.



همچنین میزان واردات کالاهای اساسی مذکور در مجموع طی مهرماه نسبت به شهریورماه سال جاری از رشد ۷۳.۵۱ درصدی در وزن و رشد ۲۰.۸۹ درصدی در ارزش دلاری برخوردار بوده است. اقلام عمده وارداتی در ۷ ماهه اول سال جاری شامل برنج، کنجاله، گندم، ذرت و وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی بوده است.



کشورهای عمده طرف معامله به لحاظ ارزش طی هفت ماهه سال ۱۳۹۲ امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره، ترکیه به میزان ۱۶ میلیون و ۱۱ هزارتن بوده است که البته بخشی از این رقم مربوط به سایر کشورها نیز می شود.



امارات متحده عربي در مجموع ۴ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار انواع كالا به ايران صادر كرد و ۲۰.۳۷ درصد از كل ارزش واردات كشورمان را به خود اختصاص داد. پس از آن چين با ۴ ميليارد و ۶۲۳ ميليون دلار ، هند با ۲ ميليارد و ۲۶۹ ميليون دلار، جمهوري كره با ۲ ميليارد و ۴۶ ميليون دلار و تركيه با ۲ ميليارد و ۲۸ ميليون دلار در رتبه‌ هاي بعدي قرار گرفته‌اند.



متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی هزار و ۵۰۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۱.۴۶ درصدی داشته است.



طبق اعلام گمرک ایران، صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی با افزایش ۷.۴۹ درصدی در وزن و کاهش ۱۵.۰۶ درصدی در ارزش دلاری، مواجه بوده است. عمده صادرات کشور طی هفت ماهه سال ۱۳۹۲ به چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان به میزان ۴۴ میلیون و ۸۹۳ هزارت تن بوده است.



میزان واردات کالاهای اساسی مذکور در مجموع، طی مهرماه نسبت به شهریورماه سال جاری از رشد ۷۳.۵۱ درصدی در وزن و ۲۰.۸۹ درصدی در ارزش دلاری برخوردار بوده است.

http://hadidnews.com/vdcjyye8.uqeavzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما