تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۸
تلاش برای تسویه بدهی‌های دولت یازدهم

"سهام عدالت" نقد می‌شود؟

در قانون آمده بود که دولت سهام عدالت را واگذار کند تا تصدی‌گری از دولت گرفته شود.
"سهام عدالت" نقد می‌شود؟
در قانون آمده بود که دولت سهام عدالت را واگذار کند تا تصدی‌گری از دولت گرفته شود اما در حال حاضر سازمان خصوصی‌سازی از مردم وکالت می‌گیرد و به نوعی سهام عدالت کاملا در اختیار دولت است.

به گزارش حدیدنیوز، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس جزئیات طرح آزادسازی سهام عدالت را در جمع خبرنگاران تشریح کرد. محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که صبح امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، کسری بودجه را دغدغه دولت و مجلس معرفی کرد و گفت: اصلاحیه بودجه دولت و مجلس پیشنهاداتی را مطرح می‌کنند که امیدواریم بتوانیم به توافق برسیم و احکام مالی سال ۹۲ را اجرا کنیم و سال را پشت سربگذاریم.



وی ادامه داد: با توجه به موضوع کسری بودجه و محدودیت‌های سهام عدالت می‌خواهیم این دو موضوع را به یکدیگر ربط دهیم تا با یک طرح مشکلات هر دو برطرف شود و نام این طرح را بنده طرح پیشنهادی آزادسازی سهام عدالت گذاشته‌ام که در این طرح هم به رفع کسری بودجه و هم به رفع مشکلات فعلی سهام عدالت پرداخته شده است.



نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بخشی از مشکلات سهام عدالت خاطر نشان کرد: اولین مورد این است که بخشی از مطالبات بلندمدت دولت بابت سهامی که به ۴۱ میلیون نفر داده است حدود ۴۴ هزار میلیارد واگذار کرده و ۱۰ هزار میلیارد تومان سود برگشتی و تخفیفی که داده شده است. لذا خالص مطالبات دولت از سهام عدالت در حال حاضر ۳۴ هزار میلیارد تومان است که این ۳۴ هزار مطالبه دولت مشکلی برای دولت شده است و این معضلی برای دولت شده که در سال‌های آینده چه بلایی بر سر آن بیاید و یا اینکه حتی شرکت‌ها سودآور باشند و یا خیر.



پورابراهیمی مشکل دیگر را تصدی‌گری در سهام عدالت عنوان کرد و گفت: در قانون آمده بود که دولت سهام عدالت را واگذار کند تا تصدی‌گری از دولت گرفته شود اما در حال حاضر سازمان خصوصی‌سازی از مردم وکالت می‌گیرد و به نوعی سهام عدالت کاملا در اختیار دولت است.



وی سومین مشکل را وجود رانت در شرکت‌های کارگزاری سهام عدالت عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۴۲ تعاونی در سهام عدالت کشور داریم که این تعاونی‌ها هیئت مدیره دارند و آنها بدون اینکه هیچ کاری انجام دهند، حقوق و پاداش می‌گیرند و افراد متخصصی نیز نیستند. لذا باعث ایجاد رانتی در شرکت‌ها و هیئت مدیره‌های کارگزاری سهام عدالت ایجاد شده است.



نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: مشکل دیگر در سهام عدالت عدم نقدشوندگی این سهام نزد مردم است که فقط یک برگ به مردم داده شده است و آنها نمی‌توانند هیچ کاری با آن کنند.



پورابراهیمی اضافه کرد: مشکل دیگر این است که بنگاه‌های اقتصادی را دچار مشکل جدی کرده‌اند. یعنی به طور مثال شرکت ملی مس ۴۰ درصد آن از سهام عدالت است. بخشی از شرکت‌های ما که بخشی از آنها از سهام عدالت شکل گرفته‌اند با مشکل افزایش سرمایه روبرو شده‌اند و مشکلات دیگری در این زمینه بوجود آمده است که ما در راستای حل این مشکل طرح پیشنهادی آزادسازی سهام عدالت و تشکیل صندوق قابل معامله در بورس را قصد داریم به صحن مجلس بیاوریم.



وی ارزش فعلی سهام عدالت را در حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: اگر سهام عدالت را در قالب یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس واریز کنیم، بخش مهمی از بدهی‌های دولت تسویه می‌شود که در حال حاضر بدهکاری به پیمانکارها به بزرگترین چالش فعلی دولت تبدیل شده و قصد داریم در این طرح تسویه حساب با پیمانکاران را در اولویت قرار دهیم.



نایب رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه در این طرح سهام عدالت به طور خالص به مردم واگذار می‌شود که ارزش آن در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر برگ است و همچنین قابل نقد شدن است، گفت: در این صورت هر برگه سهام عدالت قیمت شفافی پیدا می‌کند که روزانه در تالار بورس ارائه می‌شود.



پورابراهیمی ادامه داد: بر اساس این طرح به طور مثال دولت می‌تواند از محل فروش شرکت‌های پتروشیمی خود که خواهان زیادی هم دارد، ۳۴ هزار میلیارد تومان به دست آورد که نقدینگی بازار را نیز جمع می‌کند و بر اساس آن تمام رانت‌ها و شرکت‌های تعاونی که رانت در آنها وجود دارد، جمع می‌شوند و مدیریت واقعی در شرکت‌ها مستقر می‌شوند و کارآیی اقتصادی کشور نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند.



وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم در این طرح دولت را مکلف کنیم که تا پایان امسال حداقل نیمی از ۳۴ هزار میلیارد تومان را بفروشد و در پی آن هم کل مطالبات دولت از سهام عدالت را بر می‌گردانیم و هم برای مردم سهام عدالت را قابل نقد شدن می‌کنیم.



نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در ادامه افزود: حدس می‌زنم چندین بخش با این طرح مخالف باشند؛‌ یکی سازمان خصوصی‌سازی است که نمی‌خواهد سهام عدالت از سیطره خودش خارج شود و متاسفانه برخی می‌خواهند قیم مردم باشند؛ تعاونی‌ها نیز که در آنها رانت وجود دارد ممکن است با این طرح مخالفت داشته باشند.



به گزارش تسنیم، پورابراهیمی با بیان اینکه آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز کاملا با طرح بنده موافق هستند، گفت: تعداد زیادی از اعضای کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه و اصل ۴۴ نیز با این طرح موافق هستند و بر اساس این طرح شفاف‌سازی، وصول مطالبات دولت، جبران کسری بودجه و نقدشدن سهام عدالت به دست می‌آید که از حسن‌های این طرح هستند. http://hadidnews.com/vdcauwnu.49n0w15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما