تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۴
پروژه‌هایی که به آثار باستاني تبديل شده اند

پروژه‌هاي نصف جهان تا ۲۰۰ سال ديگر هم افتتاح نمي‌شود!

برخي از اين پروژه‌ها به قدري در انتظار افتتاح شدن مانده‌اند كه به آثار باستاني تبديل شده‌اند.
پروژه‌هاي نصف جهان تا ۲۰۰ سال ديگر هم افتتاح نمي‌شود!
رسول زرگرپور استاندار اصفهان چندي قبل با ابراز نارضايتي از وضعيت فعلي پروژه‌هاي عمراني اصفهان، گفت: برخي از اين پروژه‌ها به قدري در انتظار افتتاح شدن مانده‌اند كه به آثار باستاني تبديل شده‌اند در صورتي كه مشكلات اساسي اصفهان با برنامه‌ريزي چهار ساله قابل حل است.


به گزارش حدیدنیوز، اگر به اخبار منتشر شده چند ماه پيش مراجعه كنيم متوجه مي‌شويم كه سياست دولت دهم اتمام پروژه‌هاي نيمه‌كاره بود، سياستي كه اكنون در اصفهان براي مسئولان به قدري ناملموس است كه طبق گفته استاندار اصفهان برخي از پروژه‌هاي عمراني استان به دليل تاخير بيش از حد براي افتتاح به تاريخ پيوسته و باستاني شده‌اند. اكنون بسياري از پروژه‌ها در سطح شهرستان و استان نيمه‌كاره رها شده است و به احتمال زياد سياست و برنامه‌ريزي دولت در سال جديد اتمام پروژه‌هاي نيمه‌‌تمام است.



طي چند ماه گذشته گزارش‌هايي با عناوين مختلف در مورد نيمه‌كاره و بلاتكليف ماندن طرح‌هاي عمراني اصفهان در حوزه ورزش و خدمات شهري منتشر شده است اما اين وضعيت نابسامان همچنان به قوت خود باقيست و تاكنون حركت قابل‌توجهي از سوي مسئولان استان در اين زمينه صورت نگرفته است. «سالن اجلاس سران» و مشكلات تامين آب زاينده رود، تونل سوم کوهرنگ، ورزشگاه نقش جهان، مترو و مصلي اصفهان از جمله پروژه‌هاي مهم نيمه‌كاره و بلاتكليف اصفهان است كه به كابوسي براي شهروندان اين استان تبديل شده است. مسئولان همواره وعده افتتاح و بهره‌برداري اين طرح‌ها در آينده نزديك را مي‌دهند اما از وعده تا عمل فاصله بسيار زيادي وجود دارد و تكميل طرح‌هاي عمراني به آرزوي دست نيافتني براي شهروندان مبدل شده است. در دو دولت گذشته اغلب طرح‌ها با كمبود اعتبار و مديريت ضعيف يا نيمه‌كاره مانده‌اند يا به حال خود رها شده‌اند و حتي برخي پروژه‌ها به دليل غيركارشناسي بودن به‌رغم صرف اعتبارات بسيار نيمه‌كاره مانده‌اند.





پروژه‌هاي اصفهان با اين روند تا ۲۰۰ سال ديگر هم افتتاح نمي‌شود



نماينده مردم نجف‌آباد و تيران و کرون در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه با روندي كه مسئولان استان اصفهان در پيش گرفته‌اند تا ۲۰۰ سال ديگر هم پروژه‌هاي عمراني اين استان افتتاح نخواهند شد، گفت: به عنوان مثال استخر سرپوشيده نجف‌آباد حدود ۱۷ سال است كه در حال ساخت است و تاكنون ۹۵ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است اما سه سال است كه پنج درصد طرح به صورت نيمه‌كاره رها شده است و همين امر يعني ضربه به بيت المال و مردمي كه سالهاست چشم به راه افتتاح اين استخر بوده‌اند.



«ابوالفضل ابوترابي» افزود:‌ حدود ۲۰ سال است كه از فاضلاب ۵۰۰ كيلومتري نجف‌آباد تنها ۲۶ كيلومتر اجرايي شده است كه اين ميزان پيشرفت پروژه به معناي حركتي كمتر از ۱۰ درصد است و اگر با اين سرعت كار كنيم طرح‌هاي عمراني تا ۲۰۰ سال ديگر هم تكميل نشده و به بهره‌برداري نمي‌رسد. وي ادامه داد: فضاي مملكت و وضعيت اقتصادي كشور به‌گونه‌اي نيست كه منتظر تخصيص اعتبار و بودجه باشيم بلكه بايد به فكر راه حل مناسب براي تكميل طرح‌هاي عمراني استان باشيم و در اين زمينه به كارگيري بخش خصوصي و توجه به ظرفيت‌هاي آنها مي‌تواند بهترين گزينه باشد.



لزوم استفاده از ظرفيت بخش خصوصي



نماينده مردم نجف‌آباد و تيران و کرون در مجلس تصريح كرد: با توجه به شرايط كنوني مي‌توانيم از ظرفيت بخش خصوصي به منظور تكميل پروژه‌هاي عمراني استفاده كنيم بنابراين فضا بايد به سمت استفاده از مشاركت مردمي پيش رود. ابوترابي با تاكيد بر اينكه مسئولان و ادارات مختلف استان بايد از جزيره‌اي فكر كردن پرهيز كنند، اضافه كرد:‌ تنها راه ما براي اتمام طرح‌هاي نيمه تمام اين است كه فضاي حضور بخش خصوصي و مشاركت مردمي پر رنگ‌تر باشد و مسئولان نيز با سرمايه‌گذاران به‌گونه‌اي برخورد كنند كه آنها را دلگرم كرده و اجازه دهند به كار بپردازند.





پروژه‌هاي عمراني در حال ساخت اصفهان در حال مخروبه شدن



وي با بيان اينكه تاخير زياد پروژه‌هاي عمراني را مستهلك كرده است، افزود:‌ در حال حاضر مسئولان علاوه بر تخصيص اعتبار براي تكميل طرح بايد بودجه‌اي هم براي استهلاك طرح و جلوگيري از تخريب و مخروبه شدن طرح در نظر بگيرند. نماينده مردم نجف‌آباد و تيران و کرون در مجلس ادامه داد: اگر بخش زيادي از كارها به بخش خصوصي واگذار شود، ديگر شاهد مخروبه شدن اين طرح‌هاي عمراني نخواهيم بود و هم بخش خصوصي به درآمد خوب مي‌رسد و هم خدمت خوبي به شهروندان اصفهاني ارائه خواهد شد. ابوترابي گفت: اكنون طرح‌هايي در حوزه بهداشت و درمان، آموزش و خدمات شهري اصفهان به صورت نيمه‌كاره رها شده است. وي با بيان اينكه توريست‌پذير بودن اصفهان بحثي مفصل و مهم است، افزود: تلاش ما بايد فراهم كردن زيرساخت‌ها براي توسعه و رشد استان باشد.



پروژه‌ها تبديل به آثار باستاني شده



استاندار اصفهان چندي قبل با ابراز نارضايتي از وضعيت فعلي پروژه‌هاي عمراني اصفهان گفت: برخي از اين پروژه‌ها به قدري در انتظار افتتاح شدن مانده‌اند كه به آثار باستاني تبديل شده است.



«رسول زرگرپور» با بيان اينكه مشكلات اساسي اصفهان با برنامه‌ريزي چهار ساله قابل حل است، تصريح كرد: استان اصفهان داراي پروژه‌هايي در سطح ملي است كه بايد توجه ويژه‌اي به اين طرح‌ها صورت گيرد. وي ادامه داد: اصفهان در گذشته يكي از استان‌هاي برتر در ميان ديگر استان‌هاي كشور بود و در اكثر مواقع طرح‌هاي عمراني در اين استان به صورت پايلوت اجرايي و سپس استان‌هاي ديگر از اصفهان الگوبرداري مي‌كردند اما اكنون اصفهان از لحاظ جذب منابع، امکانات و به‌دنبال آن در توسعه و پيشرفت وضعيت خوبي ندارد.



استاندار اصفهان با اشاره به اينكه اصفهان يك استان توريستي با جاذبه‌هاي گردشگري بسيار زياد است، اضافه كرد: بنابراين با چنين ظرفيتي اين استان نيازمند خط هوايي مختص اصفهان است. زرگرپور تصريح كرد: با توجه به اينكه در تمام دنيا کليه اجلاس‌هاي بين‌المللي در شهرهايي که داراي جاذبه‌گردشگري و فرهنگي هستند، برگزار مي‌شود، راه‌اندازي خط هوايي و به‌دنبال آن بهره‌برداري از سالن اجلاس بين‌المللي در رشد و توسعه اين استان بسيار مهم است. وي با بيان اينكه اكنون ۱۵ متر از حفاري تونل سوم اصفهان بر زمين مانده است، افزود: اميدواريم اين طرح و ديگر پروژه‌هاي عمراني اصفهان كه داراي تاريخچه طولاني هستند به زودي تكميل شود و به آثار باستاني تبديل نشوند.



برخي پروژه‌هاي اصفهان ۲۰ سال است كه رها شده اند



ديگر نماينده اصفهان در مجلس شوراي اسلامي نيز  با بيان اينكه موانع بسيار زيادي بر سر راه پروژه‌هاي عمراني اصفهان وجود دارد، گفت: برخي از اين طرح‌ها حدود ۲۰ سال به صورت نيمه‌كاره رها شده است. «احمد سالك‌كاشاني» با اشاره به طرح انتقال آب، پروژه ورزشگاه نقش جهان، مترو و قطار سريع و سير اصفهان، ادامه داد:‌ تاكنون از سوي مسئولان توجه جدي به اين طرح‌هاي عمراني صورت نگرفته است. وي افزود: در حوزه بهداشت و درمان هم طرح‌هايي به صورت نيمه‌كاره در استان رها شده است كه تكميل آن نيازمند توجه مسئولان و تخصيص اعتبار است.



نماينده اصفهان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه طرح‌هاي مختلفي در سفرهاي‌هاي دولت نهم و دهم به تصويب رسيده است اما همچنان بلاتكليف مانده است، اضافه كرد: درصد پيشرفت فيزيكي طرح‌هاي عمراني اصفهان متفاوت است.



سالك كاشاني گفت: دولت كنوني بايد آمار و اطلاعات دقيق طرح‌ها را به صورت كارشناسي استخراج كند و سپس بودجه‌هاي عمراني را بر اساس آن تعيين كند و موردي ديگري كه دولت جديد بايد به آن توجه كند اين است كه هيچ طرح جديدي را آغاز نكند و فقط هدفش اتمام طرح‌هاي اجرا شده باشد. http://hadidnews.com/vdcd9n0x.yt09f6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما