تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۳
موجران و مالکان نرخ رهن و اجاره را آن گونه که خود صلاح دیدند، افزایش دادند و در این اوضاع و احوال اقتصادی هم نمی توان توقعی از مردم داشت که تنها راه درآمدشان که همان دریافت اجاره است را بر خود تنگ کنند.
بازار مسکن در خواب خرگوشي
به گزارش حدیدنیوز، بازار مسکن بهار و تابستان آرامی را پشت سر گذاشت. آرام نه از جهت بی سروصدا بودن قیمت ها که از کم رونق بودن خرید و فروش ها. بازار اجاره بها البته بسیار داغ بود و تغییر و تحول دولت ها به مسئولان فراغ بالی نداد تا در این بازار حتی به لحاظ روانی هم دخالت کنند. بنابراین موجران و مالکان نرخ رهن و اجاره را آن گونه که خود صلاح دیدند، افزایش دادند و در این اوضاع و احوال اقتصادی هم نمی توان توقعی از مردم داشت که تنها راه درآمدشان که همان دریافت اجاره است را بر خود تنگ کنند. افزایش نرخ اجاره بها در این فصل درصد مشخصی نداشت و مالکان متناسب با نیازمندی خویش، درصدها را بالا بردند.



به رغم بازار اجاره بها، بازار خرید و فروش و پیش فروش مسکن رونق چندانی در نیمه نخست امسال نداشت. در این مدت التهابات مسکن مهر نیز مزید بر علت بود و عدم واگذاری واحدهای مسکونی طبق تعهدات صورت گرفته، متقاضیان را به شدت نگران کرد. با این حال همچنان بازار خرید و فروش حواله های مسکن مهر ادامه دارد، هرچند مدیران شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد نسبت به دردسرساز شدن آن در آینده هشدار می دهند. تاخیر در واگذاری ها درواقع مانع جابه جایی عده زیادی از مستاجرانی شد که برای خانه دار شدن خود در تابستان۱۳۹۲ امید بسته بودند اما این رویداد سبب شد تا همچنان مشکلات و گرانی های خانه های اجاره ای را حداقل برای یک سال دیگر تحمل کنند.



این واگذاری ها می توانست موجب تخلیه برخی از واحدهای مسکونی در کلانشهرها شود، چرخه ای که مسئولان وزارت راه وشهرسازی وقت برای ارزان تر شدن خانه ها در نظر گرفته بودند.



درحال حاضر، بازار آرام و در خواب خرگوشی است؛ شاید آرامشی قبل از توفان. البته اغلب سازندگان برج ها و مجتمع های اداری و تجاری شهرهای بزرگ از این آرامش خرسند نیستند. برخی از پروژه ها در همان مراحل اولیه کار معطل مانده اند، چراکه سازندگان آنها به دنبال تامین سرمایه ساخت از محل پیش فروش ها هستند و از آنجا که مردم هنوز در برزخ انتخاب مکان های جدید برای سرمایه گذاری هستند، بنابراین زمان بر شدن پیش فروش ها، ساخت وساز را با تاخیر روبه رو کرده است.



از سوی دیگر بیان اظهاراتی مبنی بر ترکیدن حباب قیمت مسکن نیز به شهروندان امیدواری ارزانی بیشتر را می دهد. اگرچه شاید چنین ارزانی را در بازار نتوان دید، اما فضای روانی حاکم بر بازار این روند را سرعت بخشیده که مالکان و سازندگان باید از برج های عاج نشین خود کمی پایین آمده و حداقل واحدهای مسکونی در اختیار خود را با سود معقول تری بفروشند. سودی که متناسب با عرف باشد. متاسفانه حاکم شدن تب گران فروختن بر بازار مسکن آنچنان است که هیچ دارنده خانه ای مگر آنها که به قول معروف پول لازم هستند، حاضر به دریافت سود متعارف و معمول بازار نیست.



به باور نگارنده، شهروندان در انتظار تنفس بازار هستند و مایلند سرمایه های اندوخته در بازار طلا و ارز خود را به هواخوری بیاورند. چه خوب است در این شرایط که سنگینی تحریم ها نیز رو به سبکی می رود، دارندگان مسکن نیز کمی از سودهای آسمانی خود بکاهند و اجازه دهند بازار مسکن رونقی پیدا کند. ادامه روندی اینچنین نتیجه ای جز کم پولی در بازار ساخت وساز و تاخیر در آغاز و تحویل پروژه ها نخواهد داشت. http://hadidnews.com/vdcgxu9x.ak93z4prra.html
منبع : اقتصاد ایران
نام شما
آدرس ايميل شما