تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۸
گزارش مثبت شركت‌ها دليل ركوردزني‌هاي پي در پي

رکوردزنی‌های پی‌در پی بورس تهران تا کجا ادامه دارد؟

ركود بازارهاي موازي باعث هجوم سرمايه‌هاي سرگردان به بورس شده و ورود نقدينگي به اين بازار، روند رو به رشد آن را تشديد كرده است چرا كه در حال حاضر بازار مطمئن‌تر و سودآورتري در كشور وجود ندارد
رکوردزنی‌های پی‌در پی بورس تهران تا کجا ادامه دارد؟
به گزارش حدیدنیوز، رشد شگفت‌انگيز بورس تهران ديروز هم ادامه داشت و علاوه بر ورود شاخص به كانال ۷۰هزار واحدي براي دقايقي توانست ۷۱هزار واحد را لمس كند. رشد بازار بورس در حالي همچنان ادامه دارد كه از ساير بازارهاي موازي مانند ارز، طلا و مسكن خبري جز ركودنسبي به‌گوش نمي‌رسد. اما بازار سرمايه جدا از رشد شاخص در روزهاي گذشته از نظر جذب نقدينگي هم ركوردهاي مناسبي را بر جاي گذاشته است. به اعتقاد كارشناسان، چشم‌انداز مثبت مذاكرات هسته‌اي در ژنو و اعلام گزارش‌هاي شش‌ماهه شركت‌ها موجب اميدواري سرمايه‌گذاران و جذب سرمايه‌هاي تازه به اين بازار سودده شده است.





اما ديروز به دليل افزايش شديد تقاضا در بورس تهران دماسنج بازار سرمايه در ابتداي معاملات روز به راحتي از كانال ۷۰ هزار واحدي گذشت و خود را براي فتح قله ۷۱ هزار واحدي آماده كرد كه در نهايت در نيمه معاملات شاخص كل بورس با رشد ۱۳۰۰ واحدي توانست قله ۷۱ هزار واحدي را نيز فتح كند.اما در پايان معاملات روز يك‌شنبه دماسنج بازار سرمايه از مرز ۷۱ هزار واحدي فاصله گرفت و با رشد ۱۲۴۷ واحد در كانال ۷۰ هزار و ۹۵۱ واحد متوقف شد و ديروز تنها ۴۹ قدم ديگر لازم دارد تا ۷۱هزار واحد را فتح كند. با اتفاق روز گذشته در تالار شيشه‌اي خيابان حافظ، بورس تهران سي و دومين ركوردشكني خود را از ابتداي سال تاكنون ثبت كرد و بازدهي بازار سرمايه به ۸۴ درصد رسيد. ارزش بازار نيز در ركوردي ديگر توانست به رقم ۳۴۶ هزار ميليارد تومان برسد و بيش از ۶ هزار ميليارد تومان رشد كند. ديروز حجم و ارزش معاملات هم با رشدي غيرقابل تصور مواجه شدند.



افزايش حجم و ارزش معاملات روزانه نشان مي‌دهد كه نقدينگي‌هاي جديدي وارد بازار سهام شده‌اند. به اين ترتيب كه ديروز يك ميليارد و ۳۳۰ ميليون برگه سهم و حق تقدم به ارزش ۷ هزار و ۳۲۲ ميليارد ريال در ۱۱۷ هزار نوبت معاملاتي داد و ستد شد. به اين ترتيب معاملات روز يك‌شنبه شاهد رشد ۸ درصدي حجم و ۱۳ درصدي در ارزش نسبت به روز شنبه بود. همين هجوم نقدينگي‌ها به بورس تهران باعث شد تا يك كارشناس بازار سرمايه در توضيح ركوردزني‌هاي اخير شاخص بورس بگويد: «ركود بازارهاي رقيب باعث سرازير شدن سرمايه‌هاي سرگردان به بازار سرمايه شده و ورود نقدينگي به اين بازار، روند رو به رشد آن را تشديد كرده است.»



به اعتقاد حسين صالحي رشد متوالي اين روزهاي شاخص بورس ناشي از ثبات در تصميم‌گيري‌هاي سياسي و اقتصادي دولت از جنبه داخلي و موضع‌گيري‌هاي دولت يازدهم از جنبه سياست خارجي و همچنين مواضع متعادل كشورها در اين زمينه يكي از دلايل رشد بازار سرمايه در چند هفته گذشته است. مدير عمليات كارگزاري آگاه با اشاره به اينكه بازار سرمايه كشور معمولا به پيشواز خبرها مي‌رود و قبل از وقوع اين اخبار تحت تاثير قرار مي‌گيرد اضافه كرد، دورنماي مثبت اقتصاد و سياست كشور و سررسيد ارائه گزارش ۶ ماهه شركت‌هاي بورسي از ديگر عوامل تاثيرگذار در روند رو به رشد شاخص است.



دلايل رشد بازار سرمايه



كارشناسان در روزهاي گذشته و در توضيح ركوردزني‌ها در مهرطلايي امسال، ركود بازارهاي موازي از جمله، طلا، سكه، ارز، خودرو و مسكن را از دلايل مهم بر شمرده‌اند. محمدعلي احمدزاده‌اصل، مدير هلدينگ معدني اميد معتقد است، ركود بازارهاي موازي باعث هجوم سرمايه‌هاي سرگردان به بورس شده و ورود نقدينگي به اين بازار، روند رو به رشد آن را تشديد كرده است. چرا كه در حال حاضر بازار مطمئن‌تر و سودآورتري در كشور وجود ندارد كه بتواند تا اين اندازه جذابيت داشته باشد. هر چند بايد در نظر داشت كه به سهامداران تازه وارد و آماتور آموزش و هشدارهاي لازم داده شود تا حضورشان در بازار سرمايه دايمي و همراه با سود باشد. كارگزاري‌ها و دفاتر مشاوره‌اي مي‌توانند آنها را راهنمايي كنند تا در ابتداي ورودشان به بازار جذب صندوق‌هاي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري شوند تا گزندي به سرمايه‌هايشان وارد نيايد.



به اعتقاد كارشناسان، ركوردشكني‌هاي پي‌در‌پي نبايد اين باور را به وجود بياورد كه بازار همچنان روزانه هزار واحد رشد خواهد كرد. هر چند روند بازار صعودي است، اما شيب ملايم‌تري نسبت به هفته‌هاي گذشته خواهد داشت و تا آخر سال مي‌توان منتظر بود كه قله رواني ۸۰هزار واحد هم فتح شود. به اعتقاد كارشناسان، بار رواني تاثير زيادي را در فراز و فرود بازار سرمايه دارد و پس از ارائه گزارشات ۶ ماهه شركت‌ها شاهد ركود نسبي در معاملات بازار سرمايه و شاخص خواهيم بود.



در همين حال علي صالح‌آبادي رئيس سازمان بورس يكي از مهم‌ترين دلايل رشد بازار سهام در نيمه نخست امسال‌ را افزايش سودآوري شركت‌هاي بورسي دانست و تاكيد كرد: «سودآوري بنگاه‌ها به رقم ۵۰ هزار ميليارد تومان رسيده است.» او در ادامه با تشريح دلايل رشد بازار سرمايه كشور اعلام كرد، دومين عامل رشد بازار سهام، تضعيف بازارهاي رقيب است كه در ماه‌هاي اخير با ركود مواجه شده‌اند كه همين امر باعث شد سرمايه‌گذاران جديدي وارد بازار سرمايه شوند.از سوي ديگر اميد به آينده اقتصاد و بازار سرمايه از ديگر دلايل رشد بازار در نيمه نخست سال ۹۲ است.



صالح‌آبادي با بيان اينكه انتظارات آتي، مهم‌ترين دلايل خريد و فروش سهامداران در بازار سرمايه است، گفت: «در سال‌جاري عرضه‌هاي خوبي (هلدينگ خليج‌فارس، پتروشيمي جم و سرمايه‌گذاري نفت و گاز پتروشيمي تامين) در بازار سهام انجام شده است به‌گونه‌اي كه سرمايه‌گذاران جديدي وارد اين بازار شدند. نقدشوندگي پنجمين عامل رشد بازار سهام در سال ۹۲ است. در حال حاضر حجم معاملات روزانه بورس‌ها به حدود يك هزار ميليارد تومان مي‌رسد كه اين امر نشان از افزايش نقدشوندگي بازار است.»



احتمال بروز حباب؟



جدا از نزول كوتاه مدت بازار سرمايه در شهريور ماه كه به دليل احتمال حمله به سوريه بود،‌ بورس تهران در سه ماه گذشته روندي كاملا صعودي داشته است و قله‌هاي مختلفي را در اين مدت فتح كرده است. همين مسئله باعث شده تا برخي از امكان شكل‌گيري حباب در بازار بگويند. در همين خصوص يك كارشناس بازار سرمايه به تسنيم گفت: «تداوم وضعيت فعلي افزايش شاخص، سرمايه‌گذاري در بورس را با ريسك زيادي همراه كرده و بايد مديران بازار سرمايه در اين زمينه اطلاع‌رساني و شفاف‌سازي كنند.»



هر چند در ادامه علي اسلامي بيدگلي روند رو به رشد اين روزهاي شاخص را طبيعي دانست و تاكيد كرد، با توجه به افزايش قيمت ارز و نيز تاثير آن در بالا رفتن توليد ناخالص كشور، درآمدهاي بنگاه‌هاي توليدي هم افزايش پيدا كرده و موجب رشد سودآوري شركت‌هاي بورسي شده است. رئيس هيات مديره شركت مشاور سرمايه‌گذاري آرمان آتي افزايش شاخص بورس را جلوتر از روند رشد اقتصادي كشور اعلام و اضافه كرد، ‌شاخص بورس اين روزها با سرعتي بيشتر از سرعت منطقي حركت مي‌كند و معامله گران بازار سرمايه سودهاي ماهاي آتي را پيش خور مي‌كنند. بايد شاخص با روند متعادل‌تري رشد و افزايش پيدا كند تا شرايط سرمايه‌گذاري معامله گران در بازار سرمايه و افزايش شاخص در ماهاي آينده نيز فراهم باشد.



كارشناسان از جمله بيدگلي اسلامي معتقدند در صورت تداوم وضعيت فعلي افزايش شاخص، سرمايه‌گذاري در بورس با ريسك زيادي همراه خواهد بود. به اعتقاد آنها رفتار سرمايه‌گذاران در افزايش غيرمنطقي شاخص هيجاني است و مديران بازار سرمايه و حرفه‌اي‌ها مي‌بايست در اين زمينه اطلاع‌رساني و شفاف‌سازي كنند؛ چرا كه در صورت افزايش غيرمنطقي شاخص، بازار سرمايه در آينده با بحران مواجه خواهد شد. بيدگلي اسلامي به سرمايه‌گذاران تازه‌وارد در بازار سرمايه توصيه كرد، با توجه به رشد قابل‌توجه اين روزهاي شاخص و افزيش ريسك ورود به بورس، مستقيما وارد جريان خريد و فروش سهام نشوند و با تحليل و تحقيق بيشتر اقدام كنند. اين كارشناس بازار سرمايه با پيشنهاد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به سرمايه‌گذاران تازه‌وارد گفت: «ريسك پايين تر، نقدشوندگي بالا و تنوع سهام از جمله مزيت‌هاي اين صندوق‌هاست كه در صورت افت بازار سرمايه خطر چنداني سرمايه آنها را تهديد نخواهد كرد.»



ديروز و در خلال فتح قله ۷۰هزار واحدي شركت‌هاي هلدينگ خليج‌فارس، پالايشگاه بندرعباس، فولاد مباركه، پالايش نفت اصفهان، گل گهر، تاپيكو، ملي مس، چادرملو، فولاد خوزستان، مپنا، سرمايه‌گذاري اميد، پالايش نفت تبريز، توسعه معادن و فلزات، سرمايه‌گذاري غدير، بانك تجارت، مخابرات و پتروشيمي شيراز از شركت‌هاي موثر در رشد شاخص بورس بودند. http://hadidnews.com/vdcefp8w.jh8pei9bbj.html
منبع : اقتصاد ایران
نام شما
آدرس ايميل شما