تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۸
چهارگروه برای شناسایی خانوارهای نیازمند به یارانه ترسیم شده است.
کسری پرداخت یارانه‌ها از افزایش قیمت‌ها تأمین می‌شود
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: طبق آخرین آمارهای دریافتی از بودجه، دولت در پرداخت یارانه های نقدی هزار میلیارد تومان کسری دارد که باید از محل افزایش قیمت ها تامین شود.

 محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی راهبردی رئیس جمهور امشب با حضور در برنامه "شب آفتابی" اظهار داشت: امیدی را که مردم به دولت و همکاران ما و هم چنین شخص رئیس جمهور دارند نباید با رفتار و کردار و برنامه‌های نادرست مخدوش شود زیرا این موضوع می‌تواند بر روحیات ما بسیار تاثیرگذار باشد. 



وی با اشاره به برخی واکنش‌ها و رفتارهای سیاسی گفت: برخی اصلا توجه نمی‌کنند که اگر امید مردم را ناامید کنند و تقلیل دهند و به طور کلی منافع ملی و نظام را مخدوش کنند، به همین جهت پیش از آن که نتیجه آن برای این افراد مهم باشد به همین سبب بر انگیزه دولت در کارها تاثیر گذاشته و تضعیف می‌کند و یک عده به همین سبب خوشحال هستند. 



* دکتر روحانی به اطلاع رسانی شفاف مقید است



معاون رئیس جمهور اضافه کرد: بالاخره نوع نگاه‌ها و نظرات با یکدیگر تفاوت دارند و نباید فراموش کرد که در گذشته و در عرصه وسیعی یک سری رقابت‌ها وجود داشت که می‌تواند ادامه داشته باشد.



نوبخت در ادامه درباره وظایف خود در دولت به عنوان سخنگوی دولت گفت: در هیئت دولت در بین همکاران وظایف‌ها را تقسیم کردیم و هم چنین در این میان هر یک از وزرا پس از پایان جلسات دولت اخبار حوزه مربوط به خود را به مردم گزارش می‌دهند و هم چنین شخص رئیس جمهور نیز مرتب و منظم با مردم سخن می‌گویند.



وی با بیان این که رئیس جمهور مقید است که شفاف اطلاع رسانی شود تصریح کرد: یک بخشی از اطلاع رسانی در دولت مربوط به مصوبات هیئت وزیران در جلسات یکشنبه و چهارشنبه دولت است. 



معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهور افزود: مصوبات هیئت وزیران بسیار مهم و تاثیرگذارند، زیرا آحاد مردم و جامعه و فعالان اقتصادی باید از مصوبات و تاثیر اجرایی آن‌ها آگاه شوند و به همین منظور نیز در ۱۷ شهریور ماه ۳۵ مصوبه در راستای تسهیل مباحث اقتصادی از بانک مرکزی تا گمرک به تصویب رسید.



نوبخت با بیان این که به عنوان سخنگوی دولت نظرات رسمی دولت را بیان ‌می‌کنم گفت: برخی رسانه‌ها می‌خواهند اطلاعات بیشتری داشته باشند در حالی که دولت در آن زمینه مصوبه‌ای نداشته است. بنابراین توقع دارند ما درباره هر مقوله‌ای که در کشور وجود دارد اظهارنظر کنیم که انجام این مهم توقع ناصحیحی از ماموریت بنده است زیرا ماموریت اصلی بندی اعلام نظرات رسمی دولت است.



* سخنگوی رئیس جمهور و وزرا نیستم



وی با بیان این که دولت اگر درباره موضوعی نظر رسمی داشته باشد آن را حتما بیان می‌کنیم تاکید کرد: بنده سخنگوی رئیس جمهور و وزرا نیستم و هم چنین خود رئیس جمهور نیز در صورت صلاحدید و تشخیص، با مردم صحبت می‌کنند که خوشبختانه در فاصله کمتر از یک ماه با مردم سخن گفتند.



معاون راهبردی رئیس جمهور با بیان این که نظر رسمی دولت نظر قطعی تمام اعضای هیئت وزیران است اظهار داشت: تاکنون ماموریت انتقال این پیامها و اظهارنظرها به بنده سپرده شده است.



نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به رشد اقتصادی منفی ۵.۴ درصد و هم چنین وجود تورم ۳۶ درصدی در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: تمام تلاش دولت تدبیرو امید برآن است تا باامید مردم مشکلات آن ها را یک به یک رفع کرده و آن ها را تقلیل دهد. 



وی در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع اجرای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه به مردم گفت: دولت ماهانه ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به بیش از ۷۶ میلیون ایرانی پرداخت می‌کند. 



* کسری در پرداخت یارانه‌ها با افزایش قیمت‌ تأمین می‌شود



نوبخت در ادامه سخنان خود با اشاره به آخرین آمارها در زمینه پرداخت یارانه از بودجه دولت گفت: پرداخت این یارانه ها در بودجه دولت ۲۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده یعنی حدود یک هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد که با توجه به پیش بینی‌ها باید از محل افزایش قیمت‌ها تامین شود.



سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره این که برای جبران کسری بودجه دولت قیمت سوخت را افزایش خواهد داد یا خیر گفت: قبل از این که به موضوع افزایش قیمت‌ها بپردازیم باید بگویم که مجلس دولت را موظف کرده که ۳۸ درصد از قیمت‎ها را افزایش دهد، ولی این موضوع تا به امروز اتفاق نیفتاده است. 



وی افزود: طبق ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم پرداخته شود، لذا باید دهک‌هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند شناسایی شده و یارانه به آن‌ها پرداخت شود. 



نوبخت درباره این که دولت موافق حذف سه دهک از یارانه‌ها است اظهار داشت: بنده در اولین حضورم در رسانه ملی در برنامه پایش پس از پیروزی دکتر روحانی اعلام کردم که چند دهک ثروتمند باید از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حذف شود که این موضوع از سوی رسانه‌ها نیز منعکس شد لذا ما باید با این موضوع به صورت عادلانه و منطقی برخورد کنیم. 



* چهارگروه برای شناسایی خانوارهای نیازمند به یارانه ترسیم کرده‌ایم



معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور تصریح کرد: در شرایطی که دولت یازدهم قصد دارد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به ثمر برساند باید تصمیمی به جا گرفته شود، لذا دولت فعلی چهار گروه را برای شناسایی خانوارهای نیازمند به یارانه‌ها ترسیم کرده است. 



نوبخت در پاسخ به سوالی درباره حذف سه دهک از یارانه‌ها اظهار داشت: به طور حتم ما در دولت یازدهم آن چه را که قصد داشته باشیم انجام دهیم اطلاع رسانی می‌کنیم و اعتقاد داریم از نظر عدالت حذف سه دهک بالا از یارانه‌ها مقبول است ولی این موضوع به راحتی قابل اجرا نیست.



وی اظهار داشت: دولت یازدهم اعتقاد دارد بر روی تک تک مصوبات باید بحث و بررسی دقیقی صورت گیرد. 



سخنگوی دولت تاکید کرد: ما معتقدیم قیمت‌های حامل انرژی به طوری افزایش یابد که این موضوع با یک مطالعه دقیق صورت گیرد و بین دولت و مجلس در این زمینه همکاری‌های قانونی وجود داشته باشد چنانچه این موضوع در حال حاضر وجود دارد. 



وی خاطر نشان کرد: در ارتباط با بودجه ۹۲ با مجلس رایزنی داشته‌ایم، لذا به طور حتم نسبت به بودجه سال آینده نیز همین کار را ادامه خواهیم داد. 



* امکان قطع یارانه‌ها وجود دارد



نوبخت با اشاره به این که اعتقاد داریم راجع به هدفمند کردن یارانه‌ها باید با پختگی عمل شود اظهار داشت: به طور حتم مردم زمانی از عملکرد دولت نسبت به این قانون استقبال خواهند کرد که منطق در آن وجود داشته باشد. 



وی در پاسخ به سوالی درباره حرف مردم از قطع شدن یارانه‌ها اظهار داشت: به طور حتم اگر مطالبات به طور کافی صورت نگیرد، امکان روی دادن این اتفاق وجود دارد و از نظر دولت یازدهم باید کسانی که نیاز به رایانه دارند دهک‌هایشان مشخص شود.



وی افزود: مردم اطمینان حاصل کنند که دولت تدبیر و امید هر برنامه‌ای را انجام می‌دهد، منافع مردم را در نظر می‌گیرد و آن چه تصمیم جمعی دولت یازدهم است توجه به این نکته است که بیشترین آرامش و رفاه را برای مردم ایجاد کند. 



* والیبال را به فوتبال ترجیح می‌دهم



نوبخت در پاسخ به سوالی درباره این که اهل ورزش فوتبال است گفت: نه بنده به ورزش فوتبال علاقه نداشته و والیبال را ترجیح می دهم. 



وی درباره این که آیا معلمش آذردخت یگانه زنده است اظهار داشت: بله معلم بنده در قید حیات است و زمانی که طبق تصمیم نظر سرپرست وزارت آموزش و پرورش آقای فانی برای بازگشایی مدارس به گیلان رفته بودم معلمم را دیدم و از دیدن وی بسیار خوشحال شدم.



نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا دست معلم خود را در این دیدار بوسیده‌اید اظهار داشت: نه خیر! این کار را انجام نداده و سعی کردم از تجربه دیگران در این زمینه استفاده کنم. 



گفتنی است در پایان این برنامه محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهور و سخنگوی دولت به گویش گیلکی با همشهریان خود صحبت کردند.  http://hadidnews.com/vdcaiinu.49ni615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما