تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۵
جلالي: فدراسيون نمي‌تواند يك تنه با فساد مبارزه كند

لزوم ورود نهادهاي بالاتر برای مبارزه با فساد در فوتبال

فوتبال در كشور ما يك پديده خارجي و وارداتي است اما فرهنگ پهلواني چيزي نيست كه وارد شده باشد.
لزوم ورود نهادهاي بالاتر برای مبارزه با فساد در فوتبال
رسانه‌ها مي‌توانند نقش مثبت‌تري را ايفا كنند.به‌عنوان مثال اگر راديو و تلويزيون بيشتر در مورد فيرپلي برنامه مي‌گذاشتند قطعا امروز با بحث تمارض درون زمين كمتر مواجه بوديم.فيفا حدود ۳۰ سال قبل آمد بحث فوتبال جوانمردانه را مطرح كرد.فوتبال در كشور ما يك پديده خارجي و وارداتي است اما فرهنگ پهلواني چيزي نيست كه وارد شده باشد.مگر ما پورياي ولي را نداشتيم؟
 

اين عادت فوتبال ما شده كه سالي يك بار پرونده فساد را مطرح مي‌كنيم و سپس به همان سرعت كه سراغش رفتيم،از كنارش رد مي‌شويم.اين بار به‌خاطر اشتباه بزرگ محسن قهرماني در بازي پرسپوليس و سپاهان،پرونده از سوي علي دايي باز شد و همين جرقه كافي بود تا خيلي از اهالي فوتبال از فساد موجود در اين ورزش حرف بزنند.يكي از اين افراد مجيد جلالي است، مردي كه همواره از او به عنوان يكي از نمادهاي اخلاق گرايي وهمچنين علم ياد مي‌شود.جلالي در چند برهه به وجود دلال‌ها و همچنين دوپينگ در فوتبال ما معترض شده بود اما به‌زعم خودش چون رنگي نيست كسي صحبت‌هايش را نشنيد.اين بار سراغ سرمربي تراكتورسازي رفتيم تا از او بپرسيم آيا واقعا فوتبال ما پاك است يا خير.



پاسخ او بسيار شفاف و صريح بود؛ جلالی عقيده دارد به خاطر سرمايه عظيم مالي كه در رگ‌هاي فوتبال ما جريان دارد لاجرم فساد به سمت و سويش كشيده مي‌شود اما مهار اين ناپاكي نيروي بزرگي را مي‌خواهد كه بعضا اين نيرو در دستان فدراسيون فوتبال ما نيست. جلالي اعتقاد دارد بايد نهادهاي دیگری را فراخواند تا يك بار براي هميشه سر منشا آلودگي را شناسايي و مهار كرد. از آنجايي‌كه صحبت در مورد دلالي و فساد تبعات خاص خودش را دارد سرمربي تراكتورسازي تلاش كرد فقط از كد استفاده كند.او مي‌گويد اگر نيرويي براي مهار فساد باشد، ايمان داشته باشيد فوتبال ما بسان گذشته نه چندان دورش باز هم پاك خواهد شد و اين پاكي كمك شاياني را به پيشرفت فني ما مي‌كند.



سوال نخست مي‌تواند اين باشد؛ آيا فوتبال ما پاك است؟



اجازه دهيد پاسخ اين سوال را كمي شفاف بدهم؛مردان بسيار پاكي در فوتبال ما وجود دارند اما افرادي هم هستند كه در اين چند ساله توانستند به هر نحوي به لايه‌هاي زيرين فوتبال نفوذ كنند و وجود همين افراد باعث شده فوتبال ما ديگر آن فوتبال پاك گذشته نباشد.بنده دو سال قبل در اين مورد صحبت‌هاي مهمي را با برنامه نود انجام دادم اما فكر مي‌كنيد خروجي آن چه شد؟ افرادي كه در مورد آنها هشدار داده بودم در كمال شگفتي با باشگاه تماس گرفتند و علنا به مديران فولاد هشدار دادند سرمربي شما با ما يك جنگ را آغاز كرده است. همانطور كه در ادامه هم ديديد روند نتيجه گيري ما دچار مشكلات اساسي شد اما به محض اينكه جلالي از اهواز رفت ديگر آن گروه‌هاي خاص به فولاد كاري نداشتند چون مشكل شان من بودم كه عليه شان اقامه دعوا كرده بودم.از اين رو اعتقاد دارم بايد براي از بين بردن فساد در فوتبال با تجهيزات لازم وارد ميدان شد.



هم اينك فدراسيون فوتبال و شخص عليپور پيگير موضوعاتي هستند و شايد نتيجه اين پيگيري‌ها منجر به اتفاقاتي شود.



من نمي‌خواهم وارد پرونده داوري و اين دست از مسائل شوم اما همچنان اعتقاد دارم فدراسيون فوتبال ما به تنهايي قادر نيست تا به جنگ اين افراد برود. به شخصه بارها با نهادهاي فوتبالي جلسه داشتم و حرف‌هايم را زدم اما بازهم مي‌گويم كه برخورد با فساد از توانايي نهادهاي فوتبال خارج است چون دامنه و ريشه اين شبكه در خيلي جاها و حتي در نهادهاي فوتبالي هست. از اين رو فكر مي‌كنم اگر قرار باشد فدراسيون به تنهايي به اين جنگ برود عاقبتش چندان روشن نيست.چه ايرادي دارد حالا كه مجلس ورود كرده، نهادهاي امنيتي و انتظامي هم وارد قضيه شوند تا اين مشكل بزرگ يك بار براي هميشه حل شود.وقتي نيروهاي فاسد ببينند اراده بزرگي مقابل‌شان قرار دارد و امكان گير افتادن، حبس و جريمه هم در ميان است آن وقت به خودي خود خيلي‌ها پايشان را كنار مي‌كشند.از اين رو مادامي كه نهادهاي بالاتر وارد قضيه نشوند بنده به شخصه اميد چنداني به اصلاح امور ندارم.



به نظر شما وجود اين دلالي‌ها در كيفيت فني فوتبال ما هم تاثيرگذار بوده است؟



قطعا چنين است.اجازه بدهيد يك مثال براي شما بزنم.بارها شده كه افراد مختلف از كانال‌هاي گوناگون به ما مربيان اعلام كردند كه بازيكنان با كيفيت خارجي را مي‌توانند با يك بهاي معقول به فوتبال ما بياورند.حتي چند بار هم براي شخص بنده دي‌وي‌دي‌هايي را از يك بازيكن آوردند كه وقتي فيلم را ديدم بازيكن مورد نظر را پسند كردم.از اين رو با حضور او در تمرينات موافقت كردم اما هنگامي كه بازيكن پا به تمرين گذاشت ديدم كه فوتباليست‌هاي جوان خودمان به مراتب بهتر از اينها هستند.



قطعا خيلي از خارجي‌ها با همين روند به فوتبال ما تزريق مي‌شوند و اين به آن معناست كه اولا فوتباليست جوان ما ناديده انگاشته مي‌شود و سپس ما رو به خارجي‌هاي بي‌كيفيت مي‌آوريم كه تاثيرش كاملا روشن است و ديگر احتياج به بازگويي ندارد. فكر مي‌كنيد چرا با وجود هزينه‌هاي فوتبال، انرژي و تمركز در مسائل فني، فوتبال ما پيشرفت نمي‌كند؟ اصلي‌ترين دليلش همين وجود فساد است.باز هم تاكيد مي‌كنم كه اگر فكر مي‌كنيد نهادهاي فوتبال مي‌توانند مشكل فساد را در فوتبال حل كنند، ساده‌انگاري كرده‌ايد.



كمي از موضوع فساد در فوتبال فاصله مي‌گيريم،نظرتان درباره درگيري‌هاي اخير مربيان چيست؟



نمي خواهم رسانه‌ها را مقصر معرفي كنم اما چيزي كه در فوتبال ايران در حال باب شدن است، صحبت كردن عليه يكديگر در رسانه‌هاست.حقوق‌دانان مي‌گويند چيزي كه عرف شود،به مرور به قانون تبديل مي‌شود.آينده با اين وضع خيلي نگران‌كننده است؛چون همه فكر مي‌كنند اين كار يك اسلحه است كه در جيبشان قرار دارد،اسلحه‌اي كه حمل و استفاده‌اش جرم نيست.اين معضل بسيار خطرناك است و مي‌تواند خيلي از پايه‌هاي ورزشي و شخصيت‌هاي ما را تهديد كند.رسانه‌ها بايد در اين زمينه وارد عمل شوند.درست است كه آنها با انتشار يك مصاحبه‌ جنجالي مي‌توانند مخاطب جذب كنند اما اين كار به چه قيمتي انجام مي‌شود؟ اين مسئله براي آينده ورزش ايران خطرناك است. اگر رسانه‌ها به خيلي از مسائل نپردازند قطعا ما مشكلات كمتري را خواهيم داشت.



اين بي‌اخلاقي‌ها بعضا در ميدان مسابقه هم ديده مي‌شود،آيا درگيري بازيكنان هم تقصير رسانه هاست؟



نه، در مورد مسئله قبلي هم بنده عنوان كردم رسانه‌ها مي‌توانند نقش مثبت‌تري را ايفا كنند.به‌عنوان مثال اگر راديو و تلويزيون بيشتر در مورد فيرپلي برنامه مي‌گذاشتند قطعا امروز با بحث تمارض درون زمين كمتر مواجه بوديم.فيفا حدود ۳۰ سال قبل آمد بحث فوتبال جوانمردانه را مطرح كرد.اما فرهنگ ما در ورزش پهلواني حدود ۲۰۰ سال قبل به فيرپلي رسيده بود.فوتبال در كشور ما يك پديده خارجي و وارداتي است اما فرهنگ پهلواني چيزي نيست كه وارد شده باشد.مگر ما پورياي ولي را نداشتيم؟ كشتي‌گيري كه مي‌بيند باختش در يك ميدان مي‌تواند سبب خوشحالي يك مادر شودعامدانه شانه‌هاي خودش را به خاك مي‌زند.فرهنگ ما فرهنگي پهلواني است و اگر در وقت خودش بيشتر به اين موضوعات مي‌پرداختيم حالا مشكلات كمتري را داشتيم.



شما نگاه كنيد همين بحث فير پلي فيفا چگونه در فوتبال ما وارونه جا افتاده است.بازيكن وقتي مي‌بيند كه به محض زمين خوردن، بازيكن حريف توپ را به بيرون مي‌زند مدام اين كار را تكرار مي‌كند تا با كشتن وقت، تيمش نتيجه لازم را بگيرد.آيا اين جوانمردي است؟ بايد در اين باره بيشتر فرهنگ‌سازي شود.اگر بازيكني خودش را از قصد به زمين انداخت، بيرون زدن توپ هيچ اجباري ندارد.شايد تشخيص اين موضوع كه واقعا بازيكن مصدوم شده يا نه سخت باشد اما اگر فرهنگش جا افتاد و بازيكن ما بي‌جهت تمارض نكرد آن وقت بحث فيرلي بهتر اجرا مي‌شود. http://hadidnews.com/vdchwmni.23n--dftt2.html
منبع : اقتصاد ایران
نام شما
آدرس ايميل شما