تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۴
او معتقد است در شرایط فعلی دیگر اعتقادی به تشکیل اتاق ایران و آمریکا ندارد و از دلار ۳۰۰۰ تومانی دفاع می‌کند.
نیاز به اتاق ایران ‌و آمریکا نداریم/دفاع از دلار ۳۰۰۰ تومانی
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و ایران معتقد است الزام صادرکنندگان به پیمان‌سپاری ارزی معضلاتی چون کم‌اظهاری و صادرات با نام غیر را در پی داشته است، او معتقد است در شرایط فعلی دیگر اعتقادی به تشکیل اتاق ایران و آمریکا ندارد و از دلار ۳۰۰۰ تومانی دفاع می‌کند.

به گزارش حدیدنیوز،  اسد‌الله عسگر‌اولادی در پاسخ به این سؤال که پیمان‌سپاری ارزی چه اختلالی در حوزه صادرات ایجاد کرده بود اظهار داشت: پیمان‌سپاری ارزی به صورت غیرقانونی در نهاد ریاست‌جمهوری دولت دهم تصویب و اجرا شد، شورای عالی صادرات به صورت غیرقانونی یک طرح ۶ ماده‌ای را مطرح کرد که این طرح ۶ ماده‌ای مورد تایید نهاد ریاست‌جمهوری قرار نگرفت و اعلام کرده‌اند که باید طرح بازگشت ارز از اول آذرماه ۹۱ توسط صادر‌کنندگان بین ۶ تا ۸ ماه اجرا شود.



وی با بیان اینکه طرح پیمان‌سپاری ارزی غیرقانونی و غیرقابل اجرا بود گفت: در شرایط تحریم نمی‌توان ارزی به داخل کشور آورد، به همین دلیل طرح پیمان‌سپاری ارزی طرح بی‌خاصیتی بود.



عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه صادرات از پیمان‌سپاری ارزی معاف است لذا یکی از ضررهای این طرح این بود که صادرکنندگان کار صادرات را کنار گذاشته‌اند و با کاهش صادرات مواجه بودیم.



عسگر‌اولادی با اشاره به صحبت‌های وزیر صنعت در خصوص لغو پیمان‌سپاری ارزی گفت: امیدواریم در دولت تدبیر و امید در این خصوص تصمیم عاجلی گرفته شود.



* صادرکنندگان به نام خودشان صادر نمی‌کنند



عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران در پاسخ به این سؤال که آقای نعمت‌زاده یکی از دلایل کاهش صادرات را کم‌اظهاری گمرکی اعلام کرده است گفت: در حال حاضر معضلی که وجود دارد این است که صادر‌کنندگان کالای خود را به نام خودشان صادر نمی‌کنند و حتی در ارزش‌گذاری گمرکی نیز برای آنکه عوارض کمتری بدهند ارزش را کمتر اعلام می‌کنند و به همین دلیل است که به لحاظ ارزشی با کاهش صادرات مواجه هستیم.



وی گفت: از دیگر دلایل کاهش صادرات می‌توان به وضع مالیات بر صادرات اشاره کرد که این موضوع به صادر‌کنندگان فشار وارد آورد.



* اتاق مبادلات در روند تجارت خلل ایجاد کرده است



رئیس اتاق مشترک ایران و چین در خصوص عملکرد اتاق مبادلات در یک سال گذشته گفت: اتاق مبادلات ارزی در یک سال گذشته در روند تجارت خارجی خلل ایجاد کرده است و به نظر می‌رسد این اتاق آخرین روزهای عمر خودش را طی می‌کند.



وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی گروه‌های خاص به خاطر برخی ارتباطات توانسته‌اند دلار ۱۲۲۶ تومانی از اتاق مبادلات ارزی دریافت کنند، گفت: من همین موضوع را شنیده‌ام اما اثبات آن برایم سخت است، چرا که در کشور ما رابطه جای ضابطه را گرفته است.



وی افزود: بنگاه‌های زیادی ارز ۱۲۲۶ دریافت کرده‌اند لذا لازم است تا بازرسی لازم در این خصوص انجام شود تا تخلفات قیمتی و همچنین تخلفاتی که در ورود کالا داشته‌اند مشخص شود.



اسد‌الله عسگر‌اولادی گفت: دولت یازدهم وظیفه دارد تا با تشکیل کمیته ویژه‌ای متشکل از بانک مرکزی، وزارت صنعت و وزارت اطلاعات یا شورای امنیت تمام ارز‌هایی را که به هر کسی و برای واردات هر کالایی استفاده شود در بازده زمانی آبان‌ماه ۹۱ تا خرداد ۹۲ بازرسی کند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد باید مابه‌التفاوت ارز آن و همچنین جریمه آن پرداخت شود



* لزوم ثبات نرخ ارز برای یکسال



عسگر‌اولادی در خصوص تاثیر کاهش قیمت ارز بر واردات و صادرات گفت: به عقیده من در واردات و صادرات باید به دنبال ثبات نرخ ارز باشیم چرا که تغییرات روزانه و هفتگی نرخ ارز صدمات مالی زیادی به دنبال دارد.



وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی در دو مصاحبه خود یک بار اعلام کرده است نرخ سه هزار و ۲۰۰ تومان برای ارز مناسب است و یک بار دیگر گفته است ۳ هزار تومان کف قیمت است. اما من معتقدم در شرایط فعلی ۳ هزار تومان برای هر دلار آمریکا مناسب است چرا که بالاتر از این نرخ باعث تورم می‌شود و پایین‌تر از به واردات، صادرات و تولید صدمه وارد می‌کند.



وی افزود: اگر نرخ دلار کمتر از ۳ هزار تومان شود به دلیل قیمت تمام شده بالا صادر‌کننده قدرت رقابت در بازارها را از دست می‌دهد.



عسگر‌اولادی گفت: اگر دلار کمتر از ۳ هزار تومان شود شاهد رشد قاچاق و همچنین افزایش واردات در کشور خواهیم بود و از آنجا که قیمت تمام شده تولید بالاتر است کاهش قیمت دلار به تولید ضربه وارد می‌کند.



وی افزود: اگر تولید ورشکسته شود اشتغال ضربه می‌بیند و اگر اشتغال ضربه ببیند به معیشت خانواده‌ها ضربه وارد می‌شود.



عضو هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و تهران گفت: نرخ دلار باید از مابه‌التفاوت تورم داخلی و تورم بین‌المللی و متناسب با تولید ناخالص ملی تعیین شود. لذا لازم است کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شود تا در سال فقط یک بار نرخ دلار تعیین شود.



* نگرانی بخش خصوصی بصورت مصداقی بیان شود



وی در پاسخ به این سؤال که رئیس اتاق بازرگانی تهران از برخی بخشنامه‌های ارزی اظهار نگرانی می‌کند گفت: آقای آل اسحاق نگرانی بخش خصوصی را به صورت مصداقی اعلام نمی‌کند و من احساس می‌کنم که او به دنبال انتقاد از دولت است، چرا که در دولت جدید بخشنامه جدیدی از سوی بانک مرکزی منتشر نشده است، اما در دولت‌های نهم و دهم بیش از ۱۶۰۰ بخشنامه صادر شده است من نمی‌دانم آقای آل اسحاق از کدام نگرانی صحبت می‌کند.



* هدف گذاری صادرات محقق نمی شود



عسگر‌اولادی در خصوص صادرات گفت: هدف‌گذاری صادرات نفتی برای سال جاری ۵۰ میلیارد دلار است که به نظر من ۳۶ میلیارد دلار تحقق پیدا می‌کند یعنی ۱۰ درصد از کمتر از رقم گذشته و ۲۵ درصد کمتر از هدف‌گذاری. یعنی واقعیت‌های اقتصاد ما ۳۵ درصد از هدف‌گذاری‌ها عقب است.



وی دلایل کاهش صادرات را کم‌اظهاری گمرکی ، پیمان‌سپاری ارزی و همچنین اخذ مالیات از صادر کنندگان اعلام کرد.



* کاهش تجارت ایران و چین در سال جاری



رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: تجارت بین ایران و چین در سال گذشته با احتساب نفت، پتروشیمی و میعانات گازی ۳۵ میلیارد دلار بوده است که امسال با ۲۰ درصد کاهش مواجه خواهد بود.



وی افزود: ترکیب تجارت خارجی با کشور چین ۴۵ درصد واردات و ۵۵ درصد صادرات از سوی ایران است.



عسگر‌اولادی گفت: در سال ۲۰۱۲ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از سوی چینی‌ها در کشور داشتیم اما در سال ۲۰۱۳ متوقف شد و به رقم ناچیز ۲۰۰ میلیون دلار رسید.



* نیازی به اتاق ایران و آمریکا نداریم



وی در خصوص ایجاد اتاق ایران و آمریکا و گفت: من امروز اعتقادی به اتاق ایران و آمریکا ندارم اما از ۱۰ سال پیش تا ۶ ماه پیش معتقد بودم باید این اتاق ایجاد شود و با آقای خاموشی از همان موقع تا امروز به دنبال این موضوع بودیم اما امروز معتقدم دیگر لزومی ندارد اتاق ایران و آمریکا وجود داشته باشد.



عسگر اولادی گفت: الان نیازی به اتاق ایران و آمریکا نداریم چرا که فضایی که ما به دنبال ایجاد آن بودیم با درایت رئیس‌جمهور به وجود آمد، دیگر لزومی ندارد اتاق ایران و آمریکا تشکیل شود و تا دو سال آینده هم احساس نیاز نمی‌کنیم. http://hadidnews.com/vdcaiynu.49nie15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما