تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۳
صادرات ۱۸ و واردات ۲۰ میلیارد دلار شد

۳۷.۹میلیارد دلار ارزش مبادلات بازرگانی

ارزش مبادلات بازرگانی ایران با جهان بدون احتساب صادرات نفت و گاز ۳۷.۹ میلیارد دلار بوده است.
۳۷.۹میلیارد دلار ارزش مبادلات بازرگانی
گمرک ایران اعلام کرد: ارزش مبادلات بازرگانی ایران با جهان بدون احتساب صادرات نفت و گاز در ۶ ماه اول سال جاری ۳۷.۹ میلیارد دلار بوده است و در مجموع ۱۷ ميليارد و ۹۷۲ ميليون دلار انواع كالا از كشور صادر و ۱۹ ميليارد و ۹۳۵ ميليون دلار وارد كشور شد.



به گزارش حدیدنیوز، گمرک ایرات كارنامه تجارت خارجي در نيمسال اول سالجاري را اعلام کرد که بر اساس آن ارزش كل تجارت خارجي جمهوري اسلامي ايران در نيمسال اول سالجاري به ۳۷ ميليارد و ۹۰۷ ميليون دلار رسيد. در مدت ياد شده در مجموع ۱۷ ميليارد و ۹۷۲ ميليون دلار انواع كالا از كشور صادر و ۱۹ ميليارد و ۹۳۵ ميليون دلار وارد كشور شد.



مقايسه ارقام مربوط به صادرات و واردات نشان مي‌دهد كه ارزش صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي ۵۹/۱۳ درصد و واردات كشورمان ۴/۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش يافته است. همچنين وزن كالاهاي صادراتي و وارداتي در شش ماهه اول سالجاري به ترتيب به ۴۱ ميليون و ۶۵۹ هزار تن و ۱۳ ميليون و ۲۴۱ هزار تن رسيد كه از اين نظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتيب ۴۱/۹ درصد افزايش و ۲۶/۳۱ درصد كاهش داشته است.



عمده‌ترين اقلام وارداتي



اين گزارش مي‌افزايد: برنج به ارزش يك ميليارد و ۲۸۹ ميليون دلار و اختصاص سهمي معادل ۴۷/۶ درصد از كل واردات در رتبه اول جاي گرفته است و كنجاله و ساير آخال‌هاي جامد از سويا جايگاه دوم را با ۷۵۵ ميليون دلار و سهم ارزشي ۷۹/۳ درصد به خود اختصاص داده است.



همچنين دانه ذرت دامي با ۵۰۵ ميليون دلار و اختصاص سهمي معادل ۵۳/۲ درصد، گندم با ۴۴۷ ميليون دلار و سهم ارزشي ۲۴/۲ درصد و وسايل نقليه با موتور پيستوني درونسوز با ارزش ۳۷۱ ميليون دلار و سهم ارزشي ۸۶/۱ درصد به ترتيب رتبه‌هاي بعدي را در بين عمده‌ترين اقلام وارداتي كشور به خود اختصاص داده‌اند. براساس اين گزارش در شش ماهه اول سالجاري امارات متحده عربي عمده‌ترين شريك تجاري ايران در حوزه واردات بوده است.



در اين مدت امارات متحده عربي در مجموع ۴ميليارد و ۶ميليون دلار انواع كالا به ايران صادر كرد و ۱/۲۰ درصد از كل ارزش واردات كشورمان را به خود اختصاص داد. پس از آن چين با ۳ميليارد و ۷۴۲ميليون دلار و با اختصاص ۷۷/۱۸درصد سهم ارزشي، هند با يك ميليارد و ۹۳۷ميليون دلار و ۷۱/۹ درصد، جمهوري كره با يك ميليارد و ۷۴۴ميليون دلار و ۷۵/۸درصد و تركيه با يك ميليارد و ۷۲۴ميليون دلار و ۶۵/۸درصد سهم ارزشي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.



صادرات



اين گزارش مي‌افزايد: عمده كالاهاي صادراتي به ترتيب شامل سنگ آهن به ارزش ۶۵۲ميليون دلار، اوره به ارزش ۶۰۹ ميليون دلار و متانول به ارزش ۵۵۹ ميليون دلار بوده است.



اين گزارش در خصوص تركيب كالاهاي صادراتي به تفكيك ميعانات گازي، محصولات پتروشيمي و ساير كالاها مي‌افزايد: در شش‌ماهه نخست سال جاري از مجموع صادرات غيرنفتي، ۳ميليارد و ۳۸۵ميليون دلار به ميعانات گازي، ۴ميليارد و ۸۴۱ميليون دلار به محصولات پتروشيمي و ۹ميليارد و ۷۴۶ميليون دلار به ساير كالاها اختصاص داشته است.



همچنين در اين مدت بيشترين ميزان كالاي صادراتي به كشور چين صادر شد. واردات چين از ايران در نيمسال اول سالجاري به ميزان ۳ميليارد و ۸۵ميليون دلار انواع كالا بوده است و در مجموع ۱۵/۲۱ درصد از ارزش كل صادرات كشورمان را به خود اختصاص داد. عراق با ۲ ميليارد و ۸۶۸ ميليون دلار و ۶۶/۱۹ درصد سهم در رتبه دوم جاي گرفت و پس از آن كشورهاي امارات متحده عربي با يك ميليارد و ۷۶۲ ميليون دلار و سهمي معادل ۰۸/۱۲ درصد، افغانستان با يك ميليارد و ۲۴۶ ميليون دلار و ۵۴/۸ درصد سهم و هند با يك ميليارد و ۲۱۷ ميليون دلار و سهم ۳۵/۸ درصدي جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص داده‌اند.

http://hadidnews.com/vdcauenu.49nia15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما