تاریخ انتشار :شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۹
دستاوردهای سفر روحانی به سازمان ملل از نگاه دیپلماتیک

آیا نرمش قهرمانانه با رویکرد عزت مدارانه همین بود که دیدیم؟

حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور در حالی وارد ایران شد که چشم امید ایران به دستاوردهای او از سفر به نیویورک است.
آیا نرمش قهرمانانه با رویکرد عزت مدارانه همین بود که دیدیم؟
به گزارش حدیدنیوز، روسای جمهور تمام کشور های جهان هرسال در ماه سپتامبر مصادف با مهر ماه شمسی در مقر سازمان ملل دور هم جمع می شوند تا ضمن رایزنی درباره مسایل مختلف سیاسی جهان مواضع کشورشان را درمورد مسایل مختلف بیان کنند . در جمهوری اسلامی نیز روسای جمهور در این مجمع عمومی حاضر می شوند و طبق این رسم امسال حسن روحانی که در حماسه۲۴ خرداد به عنوان ریس جمهور مردم ایران انتخاب شد به سازمان ملل رفت.
وی ضمن دیدارهای جانبی اش با مقامات بلند پایه برخی کشورها مانند اولاند رییس جمهور فرانسه ،رییس شورای اتحادیه اروپا و نخست وزیر اسپانیا دیدار کردو البته صحبت تلفنی وی با اوباما اوج تماس ایران با امریکا در سی سال گذشته بودکه بمب خبری سفر رو حانی به امریکا شد.
سخنرانی امسال رییس جمهور ایران کمی متفاوت تر از رییس جمهور قبلی بیان شد که این نرمش کلامی در کنار برخورد و موضع گیری قاطعانه وی نمایندگان کشور ها بخصوص امریکایی ها را سر جای خود میخکوب کردو برخلاف دوره قبل این مجمع، عده ای در سالنها و دستشویی ها نبودند!.
این سخنرانی قاطع و هوشمندانه ضمن بیان مقاصد ایران در حریری از سیاست پیچیده شد تا بهتر شنیده شودو البته این کلام قاطع که در لفافی از زیرکی روحانی پیچیده شده بود در کنار سایر برخورد های وی در مدت اقامتش در نیویورک تاثیر خود را گذاشت و طفل نو پای امریکا تا حدودی دست از لجاجت با کهن دیار ایران برداشت .
سفر حسن رو حانی دستاوردهای مختلفی برای ایران داشت از جمله:
اول: آهنگ اعتدال ایرانی جایگزین اظهارات قبلی شد و در دل جهان جای گرفت. همه دنیا این اعتدال را پذیرفتند و جمعبت داخل سالن که در سالهای گذشته کمتر دیده شده بود نشان داد میشود یک پیام تند و قاطع را بابیانی لطیف که در اسلام به ان اشاره شده بیان کرد.
دوم: ایران هراسی جهانیان و تفکری که ایران و شیعیان را تروریست های بالقوه می دانستند تا حدودی اصلاح شد، این اتفاق که در دوره های قبل تنها دامن زده شده بود بافن بیان روحانی و هییت همراهش اصلاح شد.
سوم: بازسازی اعتماد از دست رفته دیگر دست آورد این سفر می‌باشد پیش از این ،تدبیرهای ضعیف و بیانات تند و عریان باعث گردید تا اعتماد بین‌الملل نسبت به مواضع ایران سست و متزلزل گردد. مواضع منطقی و بهداشت کلام دکتر روحانی موجب شد تا اعتماد از دست رفته بازیابی شود.
به هر حال آنچه به دست آمد در تاریخ مناسبات بی نظیر و گامهای اساسی بطرف جلو بود به طور طبیعی دست آورد‌های سیاسی در صحنه بین‌الملل به صورت آنی ممکن نمی شود.تقبیح تحریم‌ها سد بزرگی بر مسیر جنگ طلبان و افراطیون است. نباید سفر به گونه ای تبلیغ شود که گویا حالا که آقایان ظریف و کری پهلو به پهلو نشستند و چشم در چشم تبسم زدند،پس آثار راه طی شده همه بر طرف گشته و آثار تحریم‌ها منتفی گردید،بلکه این قدمها و لبخند‌ها و گفتمان اعتدال قادر خواهد بود که در طی زمان،کوه یخ را کوچک و شناور نماید و ترک این کوه عمیق شود.هرچند عملکرد روحانی در کارنامه سیاسی اش خوب است اما هنوز نمی توان از این اعتماد سازی جهانی توقع رفع یک شبه تحریم ها و بهبود وضعیت معیشتی را داشت. این موضوع زمان میبرد اما امیدی که برای بهبود اوضاع در دل مردم وارد شد به آنها این قدرت را می دهد که کمی بیشتر تاب این اوضاع بیاورند. http://hadidnews.com/vdciyrar.t1aqr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما