تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۰۹
رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در حال سخنرانی است.
ایرانی‌ها حق دارند از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برخودار باشند
به گزارش حدیدنیوز به نقل از شبکه «سی ان ان»، «» رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایده اینکه ملت‌ها و مردم می‌توانند در صلح در کنار هم قرار گیرند ظاهراً غیرقابل تصور است. دو جنگ جهانی افکار ما را تغییر داده است.





اوباما در سخنرانی خود تصریح کرد: ما همچون تمامی نسل رهبران جهان، با چالش‌های جدید و عمیقی روبرو هستیم.



وی تصریح کرد که برخی از چالش‌های فوری و قریب‌الوقوع ما حول محور اقتصاد به هم متصل و وابسته جهانی می‌چرخد.



اوباما تأکید کرد: ما با یکدیگر تلاش کردیم تا به یک دهه جنگ پایان دهیم. امروز تمامی نظامیان ما عراق را ترک کردند، سال آینده، ائتلاف بین‌المللی به مأموریت خود در افغانستان پایان می‌دهد.



رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به پایان جنگ‌های کشورش در عراق و افغانستان ادامه داد: این همچنین به این مفهوم است که آمریکا از جنگ دائمی زمینی تغییر مسیر داده است. ما به صورت محدود از هواپیماهای بدون سرنشین خود برای برخی اهداف خاص استفاده کردیم.



رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: جهان در مقایسه با پنج سال پیش به یک مکان باثبات‌تر تبدیل شده است اما با یک نگاه کلی می‌فهمیم که هنوز خطر باقی است.



اوباما درباره پاکستان گفت: در پاکستان تقریباً یکصد نفر در حملات بمب‌گذاری انتحاری در خارج از کلیسا کشته شدند. درگیری‌های فرقه‌ای مجددا به وجود آمده است و گسترش قابل توجه سلاح‌های کشتار جمعی بر پیگیری صلح سایه انداخته است.



رئیس‌جمهور آمریکا سپس به سوریه پرداخت و گفت: اعتراضات صلح‌آمیز در سوریه با قتل عام و کشتار پاسخ داده شد.



وی ادامه داد: جامعه بین‌الملل از ابتدا متوجه خطر در سوریه شد اما واکنش و پاسخ ما نتوانست با این چالش روبرو شود. آمریکا و دیگر کشورها تلاش کردند تا مخالفان میانه رو در سوریه را تقویت کنند اما گروه‌های افراطی نیز قدرت گرفتند.



اوباما اینگونه ادامه داد: در ۲۱ آگوست، رژیم سوریه از سلاح‌های شیمایی استفاده کرد که به کشته شدن بیش از یک‌هزار نفر از جمله زنان و کودکان منتهی شد.



رئیس‌جمهور آمریکا سپس به درگیری‌ها در خاورمیانه و آفریقا پرداخت و گفت: چگونه ما باید به درگیری‌ها در خاورمیانه و آفریقا پاسخ دهیم، درگیری‌ها بین کشورها و درگیری‌های درونی؟ در خصوص موضوع سوریه، معتقدیم که بعنوان یک نقطه آغازین جامعه بین‌الملل باید برای سلاح‌های شیمیایی ممنوعیت به وجود آورد.



وی سپس ادامه داد: زمانیکه که تصمیم گرفتم که استفاده از زور در سوریه ضروری است، من خیلی سریع اقدام نکردم.



اوباما به سلاح‌های شیمیایی و قربانیان این حادثه اشاره کرد و گفت: یهودیان در اتاق‌های گاز قتل عام شدند. ده‌ها هزار ایرانی نیز آلوده شدند.



وی ادامه داد: شواهد واضح است که رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.



وی گفت: توهین به منطق بشری و این نهاد است که بگوییم که رژیم سوریه پشت حمله شیمیایی نبوده است.



اوباما گفت: شورای امنیت سازمان ملل بدون تهدید نظامی معتبر علیه سوریه، هیچ گونه تمایلی برای اقدام عملی نشان نداد.



وی در ادامه افزود: ملل اعلام کرد که مدارک و اسنادی در اختیار داریم که نشان می دهد بشار اسد از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که روسیه و ایران باید ایده ابقای بشار اسد در قدرت را کنار گذارند.



رئیس جمهور آمریکا گفت: استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه امنیت ملی ما را تهدید می کند.

وی با تاکید بر اینکه راه حل نظامی دموکراسی را محقق نمی کند، گفت: آمریکا آمادگی استفاده از حمله نظامی برای تحقق منافع خود را دارد.

وی همچنین اعلام کرد این ما نیستیم که تعیین کنیم چه کسی در این کشور حکومت کند  بلکه مردم سوریه هستند که تعیین کننده هستند.

وی همچنین تصریح کرد: برای پایبندی دمشق به تعهدات خود باید قطعنامه ای الزام آور و سازنده باید در شورای امنیت تصویب شود. http://hadidnews.com/vdcbzgb5.rhb0zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما