تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۸
تحلیلی بر نرمش قهرمانانه؛

«انقلابی‌امِ» رهبر انقلاب فراموش نشود

ایشان اصطلاح سیاسی نرمش قهرمانانه را چند سال پیش گفته بودند و در شرایط کنونی آن را بازآفرینی کردند.
«انقلابی‌امِ» رهبر انقلاب فراموش نشود
 در سال ۷۵ بود که رهبر معظم انقلاب بحث نرمش قهرمانانه را مطرح کردند در آن زمان دولت سازندگی سر کار بود.از آن زمان تاکنون ۱۷ سال می‌گذرد و اکنون ایشان در دولت تدبیر و امید از نرمش قهرمانانه سخن می‌گویند.

به گزارش حدیدنیوز، ایشان اصطلاح سیاسی نرمش قهرمانانه را چند سال پیش گفته بودند و در شرایط کنونی آن را بازآفرینی کردند. رهبر انقلاب در ۱۷ مرداد ۱۳۷۵ در همین باره گفته بودند؛«نمایندگان سیاسی ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر،نرم تر از حریر و سخت تر از سنگ و پولاد باشند. عرصه سیاست خارجی میدان نرمش های قهرمانانه است، اما نرمشی که در برابر دشمن تیز باشد.»



پس از این که حضرت آیت الله خامنه‌ای این واژه سیاسی را دوباره مطرح کردند، برخی در داخل و البته تحلیلگران خارجی بیشتر، از آن تعبیراتی را تحلیل کردند که به نظر می‌رسد برداشت درستی از آن صورت نگرفته است. آنها در تحلیل‌های خود تصور نرمشی را داشته‌اند که خود می‌خواهند یعنی تن دادن به خواسته‌ طرف‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند و سال‌هاست که راه دشمنی با ایران را در پیش گرفته و فشارهای زیادی را هم بر ایران وارد کرده‌اند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در سخنانی که در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش در سال ۱۳۹۱ فرمودند؛



«... چه کسى را می خواستید فلج کنید؟ ملت ایران را می‌خواستید فلج کنید؟ شما حُسن نیت دارید؟ مذاکره از روى حُسن نیت، با شرایط برابر، میان دو طرفى که نمی‌خواهند به یکدیگر کلک بزنند، معنا پیدا می‌کند. مذاکره به صورت یک تاکتیک، مذاکره براى مذاکره، مذاکره براى فروختن ژست ابرقدرتى بیشتر به دنیا، این مذاکره یک حرکت حیله‌گرانه است؛ این حرکت واقعى نیست. من دیپلمات نیستم، من انقلابى‌ام، حرف را صریح و صادقانه می‌گویم. دیپلمات یک کلمه‌اى را می‌گوید، معناى دیگرى را اراده می‌کند. ما صریح و صادقانه حرف خودمان را می‌زنیم؛ ما قاطع و جازم حرف خودمان را می‌زنیم. مذاکره آن وقتى معنا پیدا می‌کند که طرف، حُسن نیت خود را نشان بدهد؛ وقتى طرف، حُسن نیت نشان نمی‌دهد، خودتان می‌گویید فشار و مذاکره؛ این دوتا با هم سازگار نیست. شما می‌خواهید اسلحه را مقابل ملت ایران بگیرید، بگویید: یا مذاکره کن یا شلیک می‌کنم. براى اینکه ملت ایران را بترسانید، بدانید ملت ایران در مقابل این چیزها مرعوب نخواهد شد.»



خط مشی دیپلماسی کشور در سخنان رهبر معظم انقلاب مشخص است. ایشان بارها در دولت‌های گوناگون که بر سر کار آمده‌اند آن را به گونه‌ای و با در نظر گرفتن شرایط و نوع رفتار آمریکا بیان کرده‌اند. این بار هم که دولت جدید نسبت به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها خوشبین است، به نرمش قهرمانانه اشاره کردند. اکنون برخی در داخل تعبیر می‌کنند که اکنون زمان صلح امام حسن(ع) است در حالی که صلح‌ها در تاریخ اسلام با شناخت کافی نسبت به ذات دشمن صورت گرفت. مردم هر زمان هم با مردم دوران گذشته تفاوت‌های زیادی دارند. مردم ایران که ۳۴ سال است انقلاب کرده‌اند و ۸ سال از این سال‌ها را در دفاع مقدس سپری کرده‌اند، با مردم دوران امام حسن مجتبی (ع) بسیار تفاوت دارند. اکنون باید دانست که سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اصلاً به معنای مذاکره بدون قید و شرط با آمریکا نیست و اگر قرار است مذاکره‌ای هم صورت گیرد باید اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ شود.



ایشان بارها گفته‌اند که مخالف مذاکره نیستند و این مخالف نبودن بر اساس سیاستی است که در صورت انجام آن باید در انتظار نتیجه‌ای باشیم که از درون مذاکرات بیرون می‌آید.



اگر نتیجه آن مثبت ارزیابی شد یک پیروزی در عرصه سیاسی کشور محسوب خواهد شد و اگر هم نتیجه مذاکرات منفی بود و توافقی حاصل نشد و غرب وامریکا بر خواسته‌های ناحق خود پافشاری کردند باز هم برای ایران پیروزی است چون ماهیت شناخته شده آنها باز هم بیشتر آشکار خواهد شد و باعث می‌شود تا جمهوری اسلامی ایران تصمیمات دیگری را در قبال آنها اتخاذ کند.



اکنون ایران در یک اقتدار ویژه و کامل قرار دارد. همراهی و پشتوانه مردمی آن هر روز افزایش یافته و در کنار آن توان دفاعی و نظامی نیروهای مسلح هر روز رو به افزایش است. ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران در کنار هم آنچنان توانی را در خود ایجاد کرده‌اند که خیال حمله نظامی در تفکر سیاستمداران و ژنرال‌های آمریکایی و نظامیان صهیونیستی نمی‌گنجد.



دیپلمات‌های کشورمان هم باید به واسطه همین اقتدار مردمی و نیروهای مسلح کشورمان در صورت اقدام به مذاکره پا به این عرصه بگذارند و ذره‌ای از خود عقب نشینی و کوتاه آمدن در مقابل آمریکا و غرب نشان ندهند.



برای روشن تر شدن این بحث چند تن از تحلیل‌گران سیاسی کشور به اظهار نظر پرداخته‌اند.



**رفیق دوست:نرمش قهرمانانه موجب تمکین دشمن می شود



نخستین وزیر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با بیان اینکه نرمش قهرمانانه موجب تمکین دشمن در مقابل خواسته‌های ایران می‌شود، گفت: در مقابل خواسته‌های دشمنان برای مذاکره با ایران آماده مذاکره شدن یعنی «نرمش» و چگونه مذاکره کردن می‌شود «قهرمانانه.»



محسن رفیق دوست، در تعریف «نرمش قهرمانانه» گفت: ملت ایران به همراه رهبرشان در ۳۴ پیش انقلاب کردند که به حرکت و راهشان ایمان داشتند و موفق هم بودند و امروز به عنوان الگویی برای دیگر کشورها مطرح هستند بنابراین چنین کشوری از هیچ قدرتی نمی‌هراسد و می تواند در برابر همه توطئه های آنان ایستادگی و مقاومت کند همچنان که انقلاب اسلامی ایران در این سالها در برابر هر نوع دشمنی مقاومت کرده است. نخستین وزیر سپاه افزود: در روزنامه ها مطلبی خوانده ام که آمریکا اعلام کرده است بدون هیچ امتیازی و با تکریم ملت ایران حاضر به مذاکره است و نتیجه این نرمش قهرمانانه تمکین دشمن در مقابل خواسته های ایران است.



رفیق دوست در پاسخ به این سوال که الزامات این «نرمش قهرمانانه»چیست؟ گفت: برای اجرای این سیاست یک الزام بیشتر وجود ندارد و آن وحدت کلمه و پشت سر رهبری قرار گرفتن است.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) رمز پیروزی انقلاب اسلامی را وحدت کلمه دانستند و این وحدت کلمه بوده که نظام را حفظ کرده است؛ بنابراین با قرار گرفتن پشت سر رهبری می توان به اهداف عالیه نظام و انقلاب رسید.



**فضائلی:«نرمش قهرمانانه» یک تاکتیک برای کسب امتیاز است



مهدی فضائلی نیز، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص نرمش قهرمانانه، گفت: کلیدواژه فوق همانند مطالبی که ایشان در طول چند سال اخیر مطرح کردند، جریانی گسترده را در داخل و خارج بوجود آورده و توجه تحلیل‌گران مختلف را به خود جلب کرده است.



وی افزود: نکته اول در خصوص این کلیدواژه این است که نرمش قهرمانانه به معنای تغییر استراتژی و یا راهبرد نیست بلکه می‌توان آن را یک تاکتیک و یا حتی یک فن در عرصه دیپلماسی و یا یک موضوع خاص عنوان کرد.



کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این موضوع خاص می‌تواند در یک حوزه خاص سیاسی و یا داخلی باشد.



فضائلی در ادامه تصریح کرد:نکته دوم در این جا این است که این کلید واژه به عنوان یک فن و یا یک تاکتیک برای حضور موفق‌تر در عرصه‌ای است که در حوزه دیپلماسی عمومی تعریف شده است.



وی افزود: کسانی که از این فن استفاده می‌کنند، دیپلمات‌هایی هستند که در خط مقدم جبهه نبرد قرار دارند و نرمش قهرمانانه را برای دفاع از منافع کشور بکار می‌گیرند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این فن، راهی برای قرار دادن یک امتیاز در اختیار حریف نیست، بلکه به معنی این است تا از کشور و منافع آن در چارچوب سیاست‌های کلان و منافع عالی دفاع کند.



**سعیدی:نرمش قهرمانانه در موضوع هسته‌ای تکیه بر اصول با تغییر استراتژی است



نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران هم گفت: مصداق نرمش قهرمانانه در مسئله هسته‌ای این است که ما اصولی داریم و آن دستیابی به فناوری هسته‌ای است و طوری پیش رفته‌ایم که اکنون بر غنی سازی ۲۰ درصد دست یافته‌ایم.



حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار فرمانده سپاه با ایشان، گفت: حضرت آقا در این دیدار از واژه «نرمش قهرمانانه» استفاده کردند که مبین مسائل گسترده در داخل و خارج است.



وی افزود: این اصطلاح در این مقطع از زمان مفهوم خاص خود را دارد و نمی‌توان آن را با مقاطعی دیگر از تاریخ قیاس کرد. البته حضرت آقا این تعبیر را در گذشته هم به کار برده بودند، در کتابی که مربوط به زندگانی امام حسن مجتبی است و فردی به نام شیخ راضی آل یاسین آن را نوشته و آقا ترجمه کردند که در آنجا صلح امام حسن(ع) را پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ نام گذاشتند.



حجت‌الاسلام سعیدی با انتقاد از برخی تعبیرهای سلیقه‌ای در برخورد با واژه نرمش قهرمانانه در خبرگزاری‌ها، خاطرنشان کرد: استراتژی ثابت است، ولی تاکتیک ممکن است در فراخور زمان متغیر باشد. البته بعضی از خبرگزاری ها متاسفانه این بیان را به معنای عقب‌نشینی تعبیر کردند در حالی که نمی‌خواهند قیاس کنند با عصر امام حسن مجتبی(ع). در عصر ما حاکمیت ولایت فقیه بسیار قدرتمند و پرنفوذ و پابرجاست و مردم همچان با همه وجود از انقلاب، نظام، رهبری و ولایت فقیه حمایت می‌کنند و نفوذ جمهوری اسلامی و میدان مانورش در منطقه و دنیا بسیار گسترده و عمیق است.



نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به مثال رهبر انقلاب در این زمینه مبنی بر شناخت کشتی‌گیر از حریف خود در میدان مسابقه، اظهار داشت: مثال آقا مثال عینی و روشن بود، یعنی وقتی که انسان با یک هم وزنی کشتی می‌گیرد، باید بداند که طرف مقابل چه کسی است و با چه ترفندی باید حریف را مغلوب کند. یعنی مثل بازی شطرنج است.



حجت‌الاسلام سعیدی تصریح کرد: گفتمان دیپلماسی هم شرایط خود را دارد در گفتمان دیپلماسی نیاز به دقت و مراقبت است،کوچکترین غفلت در نبرد دیپلماسی به معنای انحراف خواهد بود در نتیجه ممکن است به شکست منجر شود. آن‌چیزیکه ایشان فرموند تکیه بر استراتژی بود ولاغیر.



نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: ما در موضوع هسته‌ای از اصل موضوع کوتاه نخواهیم آمد، یعنی از قبل حرف‌هایمان مشخص بود و چیز جدیدی در قبال دنیا نداریم، اما اگر آنها نمی‌فهمند و بهانه‌گیری کنند، حرف ما همان حرف اصولمان خواهد بود. http://hadidnews.com/vdcd9j0x.yt0ks6a22y.html
منبع : تسنیم
نام شما
آدرس ايميل شما