تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۳
کارشناسان «نرمش قهرمانانه» بیان شده توسط رهبر معظم انقلاب را فرصتی برای غرب دانستند که تهران از موضع قدرت به طرف مقابل داده تا جایی برای بهانه‌جویی نماند.
«نرمش قهرمانانه»، فرصتی که تهران به غرب می‌دهد
به گزارش حدیدنیوز،‌ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه‌شنبه در دیدار فرماندهان و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سخنرانی درباره لزوم حرکت‌های صحیح و منطقی در سیاست‌های خارجی و داخلی پرداختند.



ایشان تاکید کردند که با «نرمش قهرمانانه» موافقند چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی که همان «درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدف‌گذاری او» است.


در همین زمینه «امیر موسوی»، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه مفهوم نرمش قهرمانانه در چارچوب سه محور عزت، حکمت و مصلحت مطرح شده است، گفت: براساس همین مفاهیم نمایندگان ایران در مذاکره با طرف‌های خارجی می‌توانند وارد مانور سیاسی شوند.



موسوی با بیان اینکه نرمش قهرمانانه دربردارنده این پیام است که در دیپلماسی جمهوری اسلامی بن بست وجود ندارد، افزود: این پیام با توجه به شرایط منطقه و درخواست‌های مکرر آمریکا برای شروع مذاکره مطرح شده است.



وی با اشاره به سفر پیش‌روی حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به نیویورک برای حضور در اجلاس سالانه سازمان ملل، تصریح کرد: انتظار می‌رود که صحبت‌های مهمی در آنجا (نیویورک) مطرح شود که یکی از آنها توافق استراتژیک ایران با ۵+۱ است و دیگری اینکه ظاهراً آمریکا به دنبال گامی مثبت است و رهبری با سخنان خود به واقع یک پشتیبانی سیاسی و دیپلماتیک مقتدرانه از رئیس جمهور انجام می‌دهند تا رئیس‌جمهور بتواند حرکتی بسیار سنجیده در خصوص تعامل با آمریکا داشته باشد.



این کارشناس با اشاره به سفر اخیر سلطان قابوس پادشاه عمان و جفری فلتمن معاون دبیر کل سازمان ملل و از افراد نزدیک به کاخ سفید به تهران، تاکید کرد که پیام‌های مهمی در این سفرها برای ایران آورده شد.



وی این شرایط را زمینه سازی برای تحولی بزرگ در عرصه دیپلماتیک دانست و اظهار داشت: این تحول دیپلماتیک از یک سو مربوط به رابطه ایران با ۵+۱ است و از سوی دیگر به تعامل ایران با آمریکا مربوط می‌شود.



امیر موسوی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به اینکه رهبری در جمع فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این سخنان را بیان کرده، اظهار داشت: این ملاقات و این سخنان دارای پیام‌های مهمی است.



وی افزود: حسن روحانی نتیجه حماسه سیاسی مردم ایران است و با حمایت‌های رهبری، مراجع عظام، مجلس شورای اسلامی، نیروهای مسلح و گروه‌های مختلف جامعه باید شرایط را طوری مدیریت کند که برای عزت و استقلال کشور و در راستای بهبود شرایط ملت تعاملی ویژه با جهان داشته باشد و تیم دیپلماسی دولت باید از این فرصت برای تحرک ویژه در سفر نیویورک استفاده کند.



امیر موسوی درباره خطوط قرمز در مفهوم نرمش قهرمانانه تصریح کرد که دولت جدید باید بتواند اعتراف رسمی جامعه جهانی نسبت به حق مسلم ایران برای داشتن تکنولوژی هسته‌ای و شکستن انحصار استکباری در این زمینه را از طریق شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت کند و پرونده را از شورای امنیت به آژانس انتقال دهد.



وی رفع تحریم‌های ظالمانه را لازم دانست و گفت: به نظر می‌رسد بخش دوم آغاز شده و اتحادیه اروپا به آرامی تحریم‌ها را لغو می‌کند ولی هنوز کافی نیست.



امیر موسوی عزت، استقلال و مصلحت ملت ایران را خط قرمز هرگونه تعامل با غرب دانست.



اما فواد ایزدی دیگر کارشناس مسائل بین المللی نیز در این باره به خبرگزاری فارس گفت: در عرصه دیپلماتیک کشورها دارای ابزارهای مختلفی هستند و نکته‌ای که رهبری مد نظر قرار دادند این است که استفاده از ابزارهای دیپلماتیک اشکال ندارد.



این کارشناس با اشاره به اینکه در نگاه رهبر معظم انقلاب تقابل و دشمنی طرف مقابل و دلایل آن نباید فراموش شود و باید در نگاه کلان‌تری مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد که در چنین شرایطی است که می‌توان طرف مقابل را در عرصه دیپلماتیک مدیریت کرد.



وی با بیان اینکه دشمن در حال القای این مسئله است که ایران در عرصه سیاست خارجی هوشمندانه عمل نمی‌کند و از فرصت‌ها استفاده نمی‌کند، اظهار داشت: این سخنان تببین این مسئله است که ایران دارای هوشمندی بالایی در زمینه مباحث دیپلماسی است و دلیل اینکه جمهوری اسلامی پس از ۳۵ سال فشار غرب جزو کشورهای مقتدر و اثرگذار منطقه است، نتیجه همین هوشمندی است.



فواد ایزدی در ادامه تصریح کرد: پیام رهبری این بود که بر خلاف تبلیغات غرب ایران در جعبه ابزار دیپلماسی خود از نرمش هم می‌تواند استفاده کند و این قابلیت را دارد که در زمان مناسب به سمت ایجاد فضای انعطاف‌پذیر برود.



وی تصریح کرد که با توجه به نزدیک بودن سفر حسن روحانی به نیویورک رهبری این پیام را مد نظر دارند که اکنون فرصتی ایجاد شده است.



ایزدی با بیان اینکه اکنون توپ در زمین دشمن قرار دارد، ابراز داشت: اکنون باید دید آیا غربی‌ها از این فرصت برای تعامل استفاده خواهند کرد و یا همچنان بر ادامه فشار‌ها، تحریم‌ها و ادامه سیاست‌های گذشته ادامه خواهند داد.



این کارشناس سخنان اخیر معظم‌له را فرصت ایشان به غرب برای اصلاح سیاست‌های خصمانه علیه ایران دانست و افزود: در این شرایط هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست و آنها نمی‌توانند بگویند ما حاضر به تعامل بودیم ولی تهران آمادگی نداشت.



وی بیان این اظهارات در جمع فرماندهان ارشد سپاه پاسداران به عنوان بازوی انقلاب اسلامی را نمادی از اقتدار ایران دانست و تاکید کرد که دشمن به دلیل توانمندی همین نیروهای مسلح جرات حمله به کشورمان را نداشته است.



فواد ایزدی در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد که رهبر انقلاب اسلامی در کمال اقتدار در حال تبیین راهبردی حساس در زمینه سیاست خارجی است و باید دید که دشمنان جمهوری اسلامی که جز دشمنی کاری نکرده‌اند با توجه به شرایط جدید و فرمایشات ایشان آیا حاضر به تغییر مواضع هستند یا نه؟



برآیند آنچه که بیان شد نشان می‌دهد که سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره نرمش قهرمانانه در واقع پیامی به رهبران غربی بوده است تا درک کنند، ایران به دنبال دشمنی نیست ولی این پیام را از موضع قدرت بیان می‌کند.



باید منتظر ماند و دید آیا سران کشورهای غربی آن‌قدر فرصت‌شناس هستند تا از این نرمش و نه چرخش، بهره ببرند و یا دوباره متاثر از لابی‌های صهیونیستی و نفتی همچنان به جای منافع ملی خود به دنبال منافع دیگران خواهند دوید./فارس http://hadidnews.com/vdcauinu.49nmi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما