تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۵
بازار آشفته نمادهای روی لوازم التحریر در آستانه سال تحصیلی

فرهنگ‌سازی با لاک‌پشت‌های نینجا یا عکس‌های نام‌آوران ایران؟!

اگر توجه کرده باشید شهریورماه هرسال تب گیردادن به اشکال و عکس‌های لوازم التحریر همه را فرا می‌گیرد ،
فرهنگ‌سازی با لاک‌پشت‌های نینجا یا عکس‌های نام‌آوران ایران؟!
به گزارش حدیدنیوز به نقل از تهران پرس، اگر توجه کرده باشید شهریورماه هرسال تب گیردادن به اشکال و عکس‌های لوازم التحریر همه را فرا می‌گیرد‎، از خبرنگاران تا کارشناسان امور فرهنگی، اما مهرماه که می آید همه فراموش می کنند تا سال بعد!

شهریورماه هر سال همه به یاد لوازم التحریر می‌افتند!

هرسال در آستانه آغاز سال تحصیلی والدین به همراه فرزندانشان برای خریدن لوازم التحریر اقدام می کنند، لوازمی که منقش به انواع تصاویر کارتونی و فیلم‌های غربی است و کمتر نشانی از فرهنگ و هنر ایرانی در آن ها هویداست اما به هرجهت اکثر دانش آموزان با چنین لوازمی راهی مدرسه می شوند.

حضور پر رنگ این شخصیت ها در بازار داغ کیف و لوازم التحریر مدارس، هر سال در حالی رخ می دهد که جای خالی شخصیت ها و الگوهای ایرانی و بومی در این عرصه از یک سو و انفعال و کم توجهی فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه به آن از سوی دیگر، به یک امر بدیهی و عادی تبدیل شده است.

جای خالی طرح های بومی و ایرانی در لوازم التحریرها

این در حالیست که این موضوع هر ساله از طریق رسانه های جمعی و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی مطرح و در فضای جامعه گوشزد می شود اما متاسفانه کماکان از چشم مسئولان ذیربط مخفی مانده و یا اینکه همچنان در سایه غفلت مسئولان آموزشی کشور ریشه می دواند.

کارشناسان اجتماعی معتقدند برای رونق بازار لوازم التحریر ایرانی باید از تکرار مکررات در طراحی فاصله گرفت و همانگونه که بارها مسئولان و کارشناسان عنوان کرده اند از طرحهای ایرانی و بومی برای لوازم التحریر استفاده کرد.



اسطوره هایی که دور از چشم ها مانده اند!

به باور آنان، اسطوره ها و قهرمان های ایرانی در داستانها و ادبیات کم نیست، علاوه بر آن سالهای سال است که همزمان با آغاز سال تحصیلی گلایه هایی از بازار لوازم التحریر و اینکه طرحهای خارجی در بازار ایران به چشم می خورد دیده می شود اما از سوی دیگر هیچ تلاشی برای برون رفت از شرایط فعلی دیده نمی شود.

ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی

بی شک یکی از ایرادات وارده به لوازم التحریر ایرانی تکرار مکررات است که دیده می شود اما قطعاً با حمایت تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از واردات آنها می توان دوباره شاهد رونق لوازم التحریر با طراحی ایرانی باشیم. در حقیقت باید پشتیبانی های لازم صورت گیرد تا تولیدکنندگان لوازم التحریر ایرانی در این رقابت جهانی وارد میدان شده و با جذابیتهای فرهنگی و تاریخی خودمان، دانش آموزان را ترغیب به خرید لوازم التحریر ایرانی کنند.

اگرچه در این میان هم تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد برای رقابت با نمادهای غربی در بازار لوازم التحریر به‌پا خاسته و دفاتری را با تصاویر ایرانی و اسلامی به بازار عرضه کرده‌اند اما این فعالیت‌های پراکنده، بدون حمایت جدی مسئولان برای تصاحب بازار لوازم التحریر کارساز نخواهد بود.





لوازم التحریرهایی به سبک ایرانی – اسلامی

از سویی وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد آموزشی در کشور با تشویق و ترغیب دانش آموزان به استفاده از لوازم التحریرهایی به سبک ایرانی- اسلامی می تواند گام بلندی در راستای فرهنگ سازی در کشور بردارد.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با برگزاری نمایشگاه های لوازم التحریر در آستانه ی ورود به سال تحصیلی جدید و توزیع و پخش اقلام آموزشی هدفمند و ایرانی با طرح هایی در خور توجه می تواند به درستی بازار این لوازم را در دست کنترل بگیرد. http://hadidnews.com/vdcbz5b5.rhbs0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما