تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۵
رای‌اعتماد قوی به وزرا، نشانه تعامل مجلس با دولت

روایت پارلمانی‌ها از پایان پیچ اول پاستور و بهارستان

اتفاقی که امسال و در جلسات رای اعتماد به وزرا رخ داد، پخش مستقیم همه اتفاقات از رسانه ملی بود.
روایت پارلمانی‌ها از پایان پیچ اول پاستور و بهارستان
به گزارش حدیدنیوز؛ از روز گذشته وزرای دولت یازدهم با حضور در ساختمان وزارتخانه متبوعشان کار رسمی خود را آغاز کردند و رئیس‌جمهور نیز با نصب سرپرست برای ۳ وزارتخانه بدون وزیر رسما کار جدی خود را آغاز کرد تا امروز نخستین جلسه رسمی هیئت دولت با نفرات جدید شکل بگیرد.

اتفاقی که امسال و در جلسات رای اعتماد به کابینه حسن روحانی رخ داد، پخش مستقیم همه اتفاقات صحن بهارستان از رادیو و تلویزیون بود. اقدامی بسیار خوب از سوی رسانه ملی که با قراردادن همه اتفاقات جلسات مجلس، در نقش یک آیینه تمام و کمال ظاهر شد تا مردم نمایندگان و وزرای دولت خود را بهتر و بیشتر رصد کنند و به شناخت بهتری از آنان برسند. با پایان جلسه رای اعتماد و کسب اعتماد ۱۵ وزیر از ۱۸ وزیر معرفی شده به مجلس، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اظهارنظر درخصوص آنچه طی این ۴ روز در مجلس رخ داد پرداختند که نظرات آنها پیش روی شما قرار خواهد گرفت:

**آقاتهرانی: نقدپذیری وزرای پیشنهادی خیلی خوب بود

مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری، درباره تحمل وزرای پیشنهادی در شنیدن نقد نمایندگان مخالف، با بیان اینکه گاهی نقد وارد شده نسبت به یک فرد درست و گاهی غلط است اما در هر صورت نقدپذیری نکته مثبتی است و افراد باید گوشی برای پذیرش نقد داشته باشند، گفت: فکر می کنم نقدپذیری وزرای پیشنهادی در جلسات رای اعتماد خیلی خوبی بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت درعمل باید سعه صدر در برابر انتقادات را نشان دهد، افزود: نقدهای مطرح شده در جلسات رای اعتماد، نقدهای خوب و حساب شده‌ای بود، اما باید مراعات رعایت اخلاق در طرح انتقادات صورت گیرد تا توهینی مطرح نشود.

وی با بیان اینکه نقدپذیری وزرای پیشنهادی در افق آینده دولت یازدهم تاثیر خواهد داشت، ادامه داد: یکی از عیوب برخی عدم تحمل نقد و کنار گذاشتن افراد منتقد است که این تحمل و سعه صدر در نقد پذیری بر آینه سیاسی کشور نیز تاثیر خواهد داشت.

**بروجردی: وزرای پیشنهادی با حوصله به انتقادات تند نمایندگان مخالف گوش دادند

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به جلسات بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت یازدهم در صحن علنی، گفت: آستانه تحمل وزرای پیشنهادی دولت یازدهم بسیار بالا بود و آنها با حوصله به انتقادات تند نمایندگان مجلس گوش دادند.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پخش مستقیم جلسات بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت یازدهم از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: پخش مستقیم جلسات بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی، نمایشی بسیار زیبا از سیر تکاملی آزادی در جامعه ایران بود که باید به آن افتخار کنیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در میان بسیاری از کشورهای جهان و کشورهای اسلامی در زمینه مباحث سیاسی منحصر به فرد است، افزود: آستانه تحمل وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در جلسات رای اعتماد بسیار بالا بود و آنها با حوصله به انتقادات تند نمایندگان مجلس گوش می‌دادند.

وی با بیان اینکه پخش مستقیم جلسات بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت یازدهم اولین تجربه کشور محسوب می شد و بهتر بود برخی نکات مطرح نمی شد، ادامه داد: بالا بودن آستانه تحمل وزرای پیشنهادی یکی از نشانه‌های سیر تکاملی جامعه انقلاب اسلامی است که باعث می شود ایران را بیش از پیش به عنوان الگو در کشورهای جهان و کشورهای اسلامی مطرح کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه پخش مستقیم جلسات بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی موجب بالندگی جامعه ایرانی و باعث افتخار است و باید این روند را ادامه داد، تصریح کرد: براساس اظهارات رئیس جمهور، اخلاق مداری یکی از معیارهای کابینه و دولت یازدهم است که امیدوارم در ادامه این راه نیز به این اصول اعلام شده پایبند باشند.

**پور مختار: افزایش تحمل در مقابل انتقادات باید در فرهنگ سیاسی کشور نهادینه شود

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس با بیان اینکه افزایش تحمل در مقابل انتقادات باید در فرهنگ سیاسی کشور نهادینه شود، گفت:سعه صدر وزرای پیشنهادی در گوش دادن به انتقادات و پاسخ دادن به آنها باید ملاکی برای رفتارهای آینده باشد.

محمدعلی پورمختار، با اشاره به مطالب مطرح شده در جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم با بیان اینکه بسنده کردن به اخبار و اطلاعات غیر موثق یک ایراد بوده و اصل این موضوع نادرست است، گفت: سعه صدر وزرای پیشنهادی در گوش دادن به انتقادات و پاسخ دادن به آنها باید ملاکی برای رفتارهای آینده سیاسی باشد.

نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش تحمل در مقابل انتقادات باید در فرهنگ سیاسی کشور نهادینه شود، افزود: سعه صدر در مقابل انتقادات روش درستی است و نمایندگان نیز در نحوه اظهار نظرها باید این موضوع را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه توقع می‌رود همه مسئولان کشور نقدپذیر باشند، ادامه داد: نقد واقعی نقد مبتنی بر واقعیات و نقد سازنده است نه انتقادات مخرب و همگی باید به این اصل توجه کنیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه نمایندگان در اظهار نظر آزاد بوده و وزرا نیز تحت نظارت آنها هستند و حتی ممکن است زیر تیغ استیضاح و سوال آنها قرار گیرند، گفت: نمایندگان نیز باید در اظهارات و انتقادات خود دقت لازم را داشته باشند که انتقادی مخرب مطرح نکنند.

رئیس کمیسیون اصل نودم مجلس با بیان اینکه حسن روحانی نیز در مجلس رفتاری متین، موقر و همراه با احترام نسبت به مجلس و نمایندگان داشت که امیدوارم این رفتار رئیس جمهور با نمایندگان در طول ۴ سال ریاست جمهوری وی ادامه داشته باشد، تصریح کرد: طبیعی است که نظارت همراه با بعضی از اظهار نظرها و دخالت ها باشد که لازمه آن نیز وجود احترام متقابل است بنابراین هر جا که ایرادی وجود داشته باشد می توان آن را با تشکیل جلسه حل کرد.

**سبحانی‌نیا: عدم رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی، تقابل با دولت نیست

نایب رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس رای اعتماد مجلس به ۱۵ وزیر کابینه روحانی را نشان دهنده حمایت از دولت عنوان و تاکید کرد که عدم رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی به معنای تقابل با دولت نیست.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجلس با رای اعتماد به ۱۵ وزیر معرفی شده از ۱۸ عضو کابینه نشان داد که به حمایت از دولت مصمم است.

وی افزود: از طرف دیگر رای بالای مجلس به تیم اقتصادی دولت نشان داد که مجلس در پیگیری امور اقتصادی به خصوص بهبود وضعیت معیشت مردم تاکید دارد.

سبحانی‌نیا اضافه کرد: در روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تلاش شد تا در جریان مباحث و دیدارهای مشترک ابهامات و سوءتفاهم‌ها رفع شود که در مورد سه وزیری که از مجلس رای اعتماد نگرفت این اتفاق رخ نداد و مجلس نتوانست به آنها رای اعتماد دهد. البته رای آقای نجفی نزدیک به نصاب بود که به خاطر یک رای ایشان نتوانستند وزیر شوند.

وی در عین حال گفت: اینکه نمایندگان به سه وزیر معرفی شده رای اعتماد ندادند به معنای تقابل با دولت نیست. طبیعتا آقای روحانی نیز این موضوع را درک می‌کند و حتی شاید چنین پیش‌بینی نیز از فضای کلی مجلس داشتند. به هر حال نمایندگان برای رای اعتماد به این سه وزیر پیشنهادی اقناع نشدند.

سبحانی‌نیا همچنین ابراز امیدواری کرد که رییس جمهور هرچه سریعتر وزرای پیشنهادی خود را برای سه وزارتخانه آموزش و پرورش، ورزش و امور جوانان و علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کند تا مجلس بعد از بررسی، وزرای مربوطه را به کابینه بفرستد. وی در ادامه با بیان اینکه هفته کاری گذشته برای مجلس هفته پرکاری بود،‌ گفت: مباحث مطرح شده تا حدی دور از مسائل جناحی و سیاسی بود چون اولویت برای نمایندگان حل شدن مشکلات کشور است که در همین راستا برای دادن رای اعتماد بیشتر به توانمندی‌های وزرای معرفی شده در گذشته، ولایت‌پذیری و موضوع قضایای ۸۸ توجه شد.

نایب رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس روند بررسی صلاحیت وزرای معرفی شده را مثبت و خوب ارزیابی کرد و گفت که این روند بازتاب خوبی در جامعه داشته است به خصوص اینکه مردم از طریق شبکه خبر در جریان مستقیم مذاکرات مجلس قرار می‌گرفتند.

**مطهری: اعضای کابینه در مقابل انتقادات تند مخالفان با سعه صدر برخورد کردند

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه کابینه پیشنهادی در جلسات رای اعتماد به اخلاق پایبند بودند، گفت: طرح انتقادات در این جلسات طبیعت کار است اما گاهی برخی تعبیرات تند هم بکار رفت که بهتر بود استفاده نمی‌شد.

علی مطهری، با بیان اینکه رفتار وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در مقابل انتقادات نمایندگان مجلس در جلسات بررسی صلاحیت خوب بود و با سعه صدر برخورد کردند، گفت: در مجموع می توان گفت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در جلسات رای اعتماد به اخلاق پایبند بودند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حسن روحانی در نطق خود بر لزوم بالا بردن تحمل در مقابل انتقادات تاکید داشت، ادامه داد: طرح انتقادات مخالفان در جلسات بررسی صلاحیت اعضای کابینه یازدهم، طبیعت کار رای اعتماد است اما گاهی تعبیرات تند هم بکار رفت که بهتر بود استفاده نمی شد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه برگزاری جلسات بررسی صلاحیت کابینه یازدهم آن هم به صورت پخش مستقیم در صدا و سیمای جمهوری اسلامی و انتقادات مطرح شده در این جلسات بوسیله نمایندگان مجلس گامی مثبت برای افزایش سعه صدر در میان مسئولان در مقابل انتقادات خواهد شد، تصریح کرد: وقتی رئیس دولت بر افزایش تحمل انتقادات تاکید می کند به طور طبیعی همه اعضای کابینه به همین سمت حرکت خواهند کرد و این امر گامی مثبت در فضای سیاسی کشور است.

**تابش: پشت‌صحنه‌ها مانع پیام محبت‌آمیز مجلس به دولت شد

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه حسن روحانی تعادل بین جناح‌ها و گروه‌ها را در چینش کابینه مراعات کرده بود، از کم‌لطفی طیفی از موثرین مجلس که به گفته وی می‌توانستند در رای‌آوری کل کابینه اثرگذار باشند، گلایه کرد.
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معتقدم که باید کلیت کابینه حسن روحانی را ضمن توجه به سوابق مثبت مدیریتی او در طول ۳۰ سال گذشته در نظام ببینیم و توجه داشته باشیم که خواست و مطالبات مردم از ایشان چه بوده و ایشان چه قول‌هایی برای تحقق آن مطالبات داده است. وی با بیان اینکه ترجمان رای مردم، رای به اعتدال، عقلانیت، تدبیر، تنش‌زدایی و دوری از تشنج در کشور بوده است، افزود: آقای روحانی هم متناسب با خواست مردم کابینه‌ای فراجناحی انتخاب کرده بود که بتواند شعارهایش را محقق کند.

نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: اگر ما صرفا با دیدگاه اصلاح‌طلبانه و دوستان اصولگرای‌مان صرفا با دیدگاه اصولگرایی به کابینه نگاه می‌کردیم، ممکن بود برخی گزینه‌ها در کابینه مطلوب نباشد ولی وقتی به پیام رای مردم و قدرت تدبیر، تعامل و هماهنگی رییس‌جمهور توجه داشته باشیم مناسب بود که به کلیت کابینه رای می‌دادیم تا دولت می‌توانست کارش را با اقتدار آغاز کند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با بیان اینکه نامه‌ها و پیامک‌ها در شرایطی منتشر شد که فرصت دفاع برای کسانی که در معرض رای مجلس بودند وجود نداشت، اضافه کرد: مجموع این حواشی و پشت صحنه‌ها باعث شد که سه نفر از اعضای کابینه رای نیاوردند در حالیکه با توجه به معرفی زود هنگام کابینه از سوی رییس‌جمهور و خواسته رهبری برای هر چه سریعتر آغاز شدن کار دولت ما می‌توانستیم از طرف مجلس پیام محبت‌آمیزی را شاهد باشیم که کل کابینه رای بیاورد اما این حواشی و مسائل پشت پرده مانع این اتفاق شد.

**فولادگر: مجلس در رای اعتماد سوابق و گرایشات سیاسی را با هم لحاظ کرد

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه رای اعتماد نمایندگان به وزیران پیشنهادی نشان دهنده همکاری خوب مجلس با دولت است ادامه داد: حالت توصیه و تحت فشار در مورد معرفی این افراد وجود نداشته ولی طبیعی بود ما سوابق افراد و گرایشات سیاسی آنها را باهمدیگر ملاحضه کردیم تا سازگاری آنها را با مشی اعتدال بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس در گفتگو با مهر، درباره پیام رای اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی گفت: در اصل همکاری دولت و مجلس از قبل شروع شده بود که این رای اعتماد نشان داد همکاری دولت و مجلس همچنان وجود دارد لذا امیدواریم از این به بعد هم ادامه داشته باشد. وی با بیان اینکه بر اساس قانون وظیفه بررسی صلاحیت وزیران بر عهده مجلس است ادامه داد: طبیعی است در این بررسی ها صحبت‌های مختلفی در صحن مجلس مطرح شود ، نمایندگان نیز پس از شنیدن دفاعیات وزرا و بحث و نظر در فراکسیون‌های مختلف رای دادند که حاصل این آرا رای اکثریت و خرد جمعی بود.

فولادگر ادامه داد: البته طبیعی بود که وزیرانی که در موردشان بحث کمتری وجود داشت وفاق بیشتری در مورد آنها وجود داشته باشد همینطور بر همین اساس وزیرانی که بحث انگیزتر بودند رای کمتری آوردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در واکنش به ابن مسئله که آیا عدم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی ورزش،علوم و آموزش پرورش ربطی به شائبه انتخاب این وزیران توسط افرادی دیگر و اعمال فشار به روحانی دارد گفت: حالت توصیه و تحت فشار در مورد معرفی این افراد وجود نداشته ولی طبیعی بود ما سوابق افراد و گرایشات سیاسی آنها را باهمدیگر ملاحضه کردیم تا سازگاری آنها را با مشی اعتدال بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: البته برخی ملاحظات وجود داشت تا حوادثی مثل مسائل سال ۷۷ و ۸۸ تکرار نشود هرچند اعتقاد داریم از توانایی این ۳ نفر در مکانها و حوزه‌های دیگر استفاده شود و امیدواریم افرادی به جای این سه نفر به مجلس معرفی شود که بتوانند اعتماد مجلس را جلب کنند.

**کاییدی: رای‌اعتماد قوی به وزرا، نشانه تعامل جدی مجلس با دولت است

عضو اصولگرای مجلس نهم با بیان اینکه نباید سطح توقعات از مسئولان اجرایی کشور را بالا برد، رای‌اعتماد قوی به وزرا را نشانه تعامل جدی مجلس با دولت خواند.

علی کاییدی در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: براساس نامگذاری مقام معظم رهبری در ابتدای امسال به نام حماسه سیاسی و اقتصادی، همه سعی بر شکل‌گیری حماسه سیاسی داشتند که واقعا وحدت و اتحاد نیاز جامعه بود و اکنون، مجلس نیز در راستای تکمیل این حماسه و در جهت آرمان‌های انقلاب و منویات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری حرکت کرد.

نماینده پل‌دختر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این اتحاد به دشمنان داخلی و خارجی ضربه زد، درباره جلسات مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی تصریح کرد: در سال ۸۴ اعلام می‌کردند که دولت و مجلس همسو هستند؛ اما همزمان نیز ۴ تن از وزرای پیشنهادی دولت در مجلس تایید نشدند و در دولت یازدهم که عده‌ای از خارج کشور مدعی هستند تفکر دولت و مجلس یکی نیست، فقط ۳ وزیر پیشنهادی نتوانستند رای اعتماد کسب کنند.

وی با اشاره به شعار دولت روحانی مبنی بر رفع معضلات اقتصادی کشور، ادامه داد: سابقه ندارد در طول دولت‌های پس از انقلاب اسلامی، وزیری بیش از ۲۷۰ رای مثبت از مجلس گرفته باشد ولی نمایندگان به وزیر امور اقتصادی و دارایی روحانی، چنین رایی دادند.

کاییدی این رویکرد را نشانگر فشردن دست دولت از سوی مجلس دانست و گفت: هدف مجلس، تحقق شعار تامین معیشت مردم و اعتدال دولت یازدهم است زیرا مردم از سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی خسته شده‌اند و امیدواریم وزرای آموزش عالی، آموزش و پرورش و ورزش نیز در وقت مقرر و قانونی معرفی شود تا بتوانند با یکدیگر به طور کامل و هماهنگ جلو روند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تشکر از روحانی برای معرفی زودهنگام کابینه، ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر امور کشور به پیش رود و ادامه داد: مقام معظم رهبری همیشه در مورد دولت‌ها به ما می‌گویند شما بیرون از میدان اجرا هستید و بنابراین نباید توقعات را بالا برد؛‌ باید اعتدال‌گونه، معقولانه و با عقلانیت کار را پیش برد و بر اساس آیه شریفه "رحماء بینهم" با یکدیگر تعامل داشت.

عضو اصولگرای مجلس تاکید کرد: دولت‌های جمهوری اسلامی متعلق به یک شخص نیست، بلکه متعلق به نظام است و مجلس هم آمادگی کامل دارد که به روحانی برای ایجاد اعتدال و رفع مشکلات کمک کند. http://hadidnews.com/vdcciiqi.2bq018laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما