تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۱
ارزیابی کارشناسان از تحلیل روزنامه واشنگتن پست؛

با تحریم های موجود تحت هیچ شرایطی گفت‌وگو نمی کنیم

ازایران می‌خواهند تا از حقوق مسلم خود بگذرد و با غرب برای حمایت از تروریست‌ها مشارکت نماید!
با تحریم های موجود تحت هیچ شرایطی گفت‌وگو نمی کنیم
به گزارش حدیدنیوز، محافل رسانه‌ای و سیاسی آمریکایی از جمله روزنامه واشنگتن طرح ادامه تحریم‌ها و در عین حال مذاکره با ایران را در حالی مطرح کرده‌اند که مجموع این رفتارها نشان می دهد غرب نه تنها به دنبال تغییر رفتار خود در قبال جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه تلاش می کند تا ایران را در موضع تسلیم در برابر خواسته هایش قرار دهد.

با برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی و ابراز تمایل جامعه بین المللی به از سرگیری مذاکرات هسته ای با تهران، اینک همه منتظر مشخص شدن زمان و مکان گفت و گوها هستند. در این میان توصیه های متعددی از سوی تحلیلگران مطرح می شود. در این میان سرمقاله نویس واشنگتن پست ادعا می کند مذاکره فوری ضروری است اما تا زمانی که تهران رفتار خود را تغییر ندهد ، تحریم ها باید اعمال شوند.

در سرمقاله واشنگتن پست آمده حسن روحانی، رئیس جمهور جدید ایران در نخستین کنفرانس خبری پس از روی کار آمدن، از تمایل خود برای مذاکره با ایالات متحده سخن گفت. او روز سه شنبه بر آمادگی خود برای ورود به مذاکرات جدی و سازنده در خصوص مجادله هسته ای ایران تاکید کرد و گفت: راه حل تنها از طریق گفت و گو و نه تهدید به دست می آید. وی افزود، اگر ایالات متحده نشان دهد که حسن نیت دارد و احترام متقابل وجود دارد، راه برای تعامل باز است.

اینکه این اظهارات تنها کلماتی باشند که پشت سر هم تکرار می شوند یا اینکه معنایی در پس پرده آنها نهفته است، هنوز روشن نیست. به نظر می رسد که پس از ۸ سال شنیدن نطق های آتشین از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق، اکنون روحانی در صدد تعدیل لحن بر آمده است. روحانی یک اصلاح طلب به شمار نمی رود، اما یک میانه رو است که پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری و اظهارات اولیه اش، حاکی از آغاز روندی متفاوت با مقابله جویی هایی تلخ چند سال اخیر است. ایالات متحده و شرکای اش که خواستار متوقف شدن برنامه های غنی سازی اورانیوم در ایران هستند، نمی توانند تنها به گفته ها اعتماد کنند.

این گفت و گو ها باید با فوریت انجام شود. همانگونه که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه هشدار داد، در حالی که همه به دنبال مذاکره با روحانی هستند، او سرگرم غنی سازی اورانیوم است.

با این حال، غرب باید به زودی مذاکره با ایران را از سر بگیرد تا عمق جدیت و فضای مانور روحانی را محک بزند. کاخ سفید واکنشی مثبت به روی کار آمدن روحانی داشته و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از روحانی خواسته با مذاکره در نزدیک ترین زمان ممکن موافقت کند.

این گفت و گو ها باید با فوریت انجام شود. همانگونه که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه هشدار داد، در حالی که همه به دنبال مذاکره با روحانی هستند، او سرگرم غنی سازی اورانیوم است.

در واقع نتانیاهو ادعا می کند که برنامه های هسته ای ایران شتاب گرفته است. از سوی دیگر برخی گزارش ها حاکی از توسعه سایتی در ایران برای شلیک موشک های بالستیک است. بدون شک ، تحریم های بین المللی باید تا زمانی که نشانه ای دال بر تغییر جهت ایران در سیاست هسته ای مشاهده نشده، به قوت خود باقی بمانند. چرا که هیچ اندازه ای از گفت و گو های شیرین نمی تواند آن را تغییر دهد.

محافل رسانه‌ای و سیاسی آمریکایی از جمله روزنامه واشنگتن طرح ادامه تحریم‌ها و در عین حال مذاکره با ایران را در حالی مطرح کرده‌اند که در همین حال کامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز درنامه به حسن روحانی در کنار ادعای رویکرد به گفتگو با ایران خواستار تغییر رفتار ایران در حوزه هسته‌ای و سوریه شده است. مجموع این رفتارها نشان می‌دهد که غرب به دنبال تغییر در رفتار خود نمی‌باشد و صرفا به دنبال قرار دادن ایران در مسیری است که اجبارا از اصول خود عقب‌نشینی و مجری خواسته‌های آنها باشد. در این شرایط راهکار ایران برای رسیدن به حقوق خود و مقابله با طراحی‌های احتمالی غرب چیست را سیاست روز در گفتگو با کارشناسان بررسی کرده که به شرح ذیل است.

**امریکا وانگلیس در موضعی نیستند که بخواهند تعیین تکلیف کنند

قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص گفت :پیشنهاد غرب به ایران خودکشی برای خوشایندی غرب است زیرا این در حالی است که ایران در موضع اقتدار قراردارد و این غرب است که رو به افول می‌باشد.

وی افزود : انگلیس از ایران می‌خواهد تا از حقوق مسلم هسته‌ای خود بگذرد و با انگلیس و آمریکا برای حمایت از تروریست‌ها در سوریه و قتل عام مردم این کشور مشارکت نماید. تا خوشایند انگلیس قرار بگیرد در حالی که باور ما این است که حرکت ملت ایران باید در جهتی باشد که خوشایند آمریکا، انگیس و اسرائیل نباشد.

وی تصریح کرد ما این سه کشور را جنایتکار دانسته و اجازه دخالت در امور داخلی کشورمان را به آنها نمی‌دهیم این آنها هستند که باید دست از حمایت از تروریست‌ها و دخالت در امور سوریه و لبنان بردارند این انگلیس و آمریکا هستند که باید دست از جنایت علیه فلسطین و سایر ملت‌ها بردارند و به حمایت از رژیم صهیونیستی خاتمه دهند.

وی همچنین افزود آمریکایی‌ها نیز با تحریم‌ها و توطئه‌ها علیه ایران خو گرفته و تنها راه مقابله را خنثی کردن آن و پشیمان نمودن آنها این است که در مقابل آنها مقاومت کنیم و ولی ما نه تنها با همت دولت و مشارکت جدی مردم به ساختن کشورمان ادامه دهیم بلکه باید تحریم‌ها و تشدید آن را برای خود فرصتی بشماریم تا کشور را از اقتصاد وابسته به نفت نجات دهیم این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد انگلستان همان کشوری است که وقتی مساله ملی شدن صنعت نفت در کشور مطرح شد در شورای امنیت سازمان ملل ملی شدن صنعت نفت ایران را خطری برای صلح و امنیت جهانی معرفی نمود و سپس برعلیه دولت مصدق کودتا و برای ۲۵ سال دیگر دیکتاتوری خون آشام را بر ملت ایران حاکم کرد

وی گفت : انگلستان باید روش خویش را تغییر دهد بداند نه او دیگر در موقعیتی است که بخواهد از موضع قدرت صحبت و شرط و شروط بگذارد و نه ایران کشوری است که بخواهد از موضع ضعف با انگلستان یا هر کشور دیگری صحبت کند وی خاطرنشان کرد انگلستان وغرب باید نه تنها دست از گسترش سلاح هسته‌ای خویش بردارد بلکه باید همه آنها را نابود کند، بلکه باید بابت جنایاتی که علیه ملت ایران و سایر ملت‌ها مرتکب شده و کشور خویش را با غارت سایر ملت‌ها ساخته است این خسارات را جبران کنند.

**با تحریم گفت وگو نمی کنیم

حسن‌هانی‌زاده دیگر کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص گفت: از گذشته تاکنون مجموع رفتارهای غرب نسبت به ایران رفتارهایی کاملا متناقض و مبتنی بر سیاست چماق و هویج بوده است و این مساله در طی ۱۰ سال گذشته به طور محسوس پررنگ شده است.

وی افزود: از آنجایی که آمریکایی‌ها سیاستهایشان براساس لابی و فشار صهیونیست‌هاست بنابراین اختلاف زیادی بین کنگره، کاخ سفید و وزارت خارجه این کشور وجود دارد و این سه نهاد آمریکا نتوانستند یک سیاست مشخصی در برابر جمهوری اسلامی ایران اتخاذ نمایند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: با توجه به اینکه کنگره اساسا تحت لابی صهیونیست‌ها سیاستش را تعریف می‌کند متاسفانه کاخ سفید هم نمی‌تواند خارج از تصمیمات اعضای کنگره گامی برای حل اختلافات با جمهوری اسلامی ایران بردارد.

وی تصریح کرد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید ضرب‌الاجلی مشخص برای آمریکا و غرب مشخص تعریف کند مبنی بر اینکه اگر آنها خواهان تعامل با ایران هستند و می‌خواهند روابط با ایران احیا شود باید در کوتاه‌ترین زمان تحریم‌های اقتصادی غیر قانونی را از ملت ایران بردارند ضمن اینکه از ملت ایران نیز به خاطر این تحریم‌ها عذرخواهی کند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به طور حتم با وجود این تحریم‌ها تحت هیچ شرایطی وارد گفتگو و مذاکره با هیچ کشور غربی و آمریکایی نخواهد شد بنابراین اگر آمریکا مایل به گفتگو با ایران است باید سعی کند حقوق ایران که حقوق صلح آمیز هسته‌ای است را به رسمیت بشناسد از سویی دیگر جمهوری اسلامی ایران در برابر هیچ تجدید خارجی تسلیم نخواهد شد چرا که در طول سه دهه گذشته نیز ثابت کرد که سر تسلیم بر خواسته‌های غیر قانونی غرب فرو نیاورده است. http://hadidnews.com/vdcf1xd0.w6djyagiiw.html
منبع : سیاست روز
نام شما
آدرس ايميل شما