تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۵
در این گزارش سعی شده است که از اهم رویدادهای رخ داده در طول هفته به صورت خلاصه برای بینندگان منتشر شود.
تاکیدات رهبری ومسئولیتهای محوری روحانی
به گزارش حدیدنیوز، در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز شنبه ۱۲ مرداد در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور مقام معظم رهبری و شخصیت‌های کشوری و لشکری برگزار شد در این مراسم که از ساعت ۱۷ آغاز شد، پس از قرائت قرآن کریم، مصطفی محمد‌نجار وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرد و سپس حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری حسن روحانی را قرائت کرد.

همچنین مقام معظم رهبری بعد از قرائت، این حکم را به رئیس جمهور منتخب دادند و سپس رئیس جمهور جدید برنامه‌های خود را برای اداره کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تشریح کرد، در بخش پایانی مراسم نیز مقام معظم رهبری به سخنرانی پرداختند.

بر اساس این گزارش،‌ در این مراسم سران قوا و رئیس جمهور منتخب، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزرای دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، مسئولان قوه قضاییه، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، خانواده‌های معظم شهدا و شهدای هسته‌ای و سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی نیز حضو داشتند.

از حضور نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم تا انصار دولت نهم و دهم و بیش از ۵۰ کشور خارجی

در مراسم تنفیذ رییس‌جمهور به ترتیب سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، محمدرضا عارف، غلامعلی حداد عادل، علی‌اکبر ولایتی و محسن رضایی در کنار هم و بر روی صندلی نشسته بودند البته در این میان محمد غرضی با فاصله از سایر کاندیدا‌ها نشسته بود. ‎

محمد ملک‌زاده رییس سازمان گردشگری، میرحسن موسوی رییس دفتر رییس‌جمهور، سعید مرتضوی رییس سازمان تامین اجتماعی، غلامحسین الهام سخنگوی دولت دهم، حمید بقایی معاون اجرایی و اسفندیار رحیم‌مشایی رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد که به حلقه اطرافیان احمدی‌نژاد رییس‌جمهور سابق مشهورند نیز در جلسه تنفیذ در کنار هم نشسته بودند. ‎

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی اکبرناطق نوری و مجید انصاری که در مراسم تنفیذ احمدی‌نژاد غایب بودند در مراسم تنفیذ حسن روحانی حضور یافتند.

بر اساس آمار نهایی اداره کل تشریفات مجلس، حضور ۱۱ رئیس‌ جمهور، ۸ رئیس مجلس، ۲ نخست وزیر، ۶ معاون رئیس جمهور، ۳ معاون نخست وزیر و ۱۱ وزیر خارجه، ۳ وزیر فرهنگ، ۵ وزرای حوزه اقتصادی، ۱ رئیس کل نهاد ریاست‌جمهوری، ۱ مشاور رئیس جمهور، ۱ دستیار ویژه رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف رئیس جمهور یازدهم قطعی شده است،

بی شک غیرمنتظره ترین مهمان مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی را می توان سعید شریعتی دانست، سعید شریعتی عضو جبهه مشارکت است و از جمله اصلاح طلبانی بود که به همراه محمدعلی ابطحی و سعید حجاریان، هدایت آقایی و محمد عطریانفر در مرداد ۱۳۸۸ محاکمه شدند و اعترافات آنان از صداوسیما پخش شد.متن دفاعیه سعید حجاریان نیز توسط سعید شریعتی خوانده شد.

بنابر این گزارش اسفندیار رحیم مشایی رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد، علی یونسی و صادق محصولی نیز در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی شرکت کردند.
همچنین، فرزندان مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی شرکت کردند.

پس از ارائه گزارش توسط وزیر کشور، حکم تنفیذ حسن روحانی توسط حجت‌الاسلام گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد. ‎ حجت‌الاسلام گلپایگانی در پایان تاریخ حکم را به اشتباه ۱۲ مرداد ۱۳۶۲ خواند که سپس بلافاصله آن را اصلاح کرد.

واکنش مطبوعات خارجی به سخنان رهبر انقلاب و رییس جمهور منتخب در مراسم تحلیف

در پی برگزاری مراسم تنفیذ رئیس‌جمهوری ایران، در ابتدای هفته تقریباً همه مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات جهان به این موضوع و دیگر مسائل مربوط به آن اختصاص یافته است؛ از انتشار سخنان حسن روحانی و مقام معظم رهبری در این مراسم گرفته تا پرداختن به موضوع چهره‌های سر‌شناس غایب در مراسم روز گذشته.
روزنامه «واشنگتن پست» از جمله مطبوعاتی است که گزارشی از مراسم تنفیذ منتشر کرده و می‌نویسد، پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبری ایران، حسن روحانی از فردا و پس از برگزاری مراسم تحلیف در مجلس، ‌رسما ریاست جمهوری را بر عهده می‌گیرد.

این روزنامه همچنین به بخش‌هایی از سخنان روحانی در مراسم روز گذشته، از جمله وعده وی برای حاکم کردن فضای اعتدال و میانه‌روی در سیاست ایران، بهبود اوضاع اقتصادی و تعامل سازنده با جهان اشاره کرد‌. سخنان مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ، بخش دیگر مطلب واشنگتن پست را تشکیل می‌دهد.

تمرکز آتی روحانی بر مسأله اقتصاد و تلاش برای برطرف کردن تحریم‌های اقتصادی غرب

روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلب خود درباره تنفیذ روحانی، از تمرکز آتی وی بر مسأله اقتصاد و تلاش برای برطرف کردن تحریم‌های اقتصادی غرب خبر داده است. این روزنامه می‌نویسد حسن روحانی اظهار داشته، برای از میان برداشتن «تحریم‌های ظالمانه» وضع شده علیه اقتصاد ایران‌ به رویکرد همکاری با جهان روی خواهد آورد.

این روزنامه اشاره می‌کند که در مراسم روز گذشته، هم حسن روحانی و هم آیت‌الله خامنه‌ای، رهبری ایران، بخش مهمی از سخنان خود را به موضوع اقتصاد اختصاص دادند و همین امر بیانگر اهمیت این مسأله در اوضاع کنونی برای ایران است. نیویورک تایمز در ادامه، اشاره‌ای به وضعیت اقتصادی ایران و چالش‌های پیش روی روحانی نیز داشته است.

رویکرد آتی حسن روحانی در حوزه سیاست خارجی، موضوعی است که «عرب نیوز» به آن پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد، پس از هشت سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد ـ که مشخصه آن تقابل دیپلماتیک و تحریم‌های شدید بود ـ روز گذشته حسن روحانی این سمت را در اختیار گرفت و وعده تعامل سازنده را جهان را داد.

این روزنامه همچنین آ‌ورده است: پیروزی روحانی در انتخابات، امید‌ها به یافتن راهکاری دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران و نیز برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی را زنده کرد؛ موضوعی که می‌تواند به جلوگیری از وقوع جنگی جدید در منطقه خاورمیانه منجر شود. عرب نیوز نیز در مطلب خود، گزارش مختصری از مراسم روز گذشته را منتشر کرده است.
ریاست جمهوری روحانی را فرصتی برای غرب جهت تعامل دوباره با ایران

در مطلب دیگری در همین راستا، «گالف نیوز» ریاست جمهوری روحانی را فرصتی برای غرب جهت تعامل دوباره با ایران دانسته و می‌نویسد، گزینه‌های مطرح‌ برای وزرای کابینه روحانی، نشانگر تمایل وی به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای و حرکت به سمت توافق و آشتی است.

با این حال، گالف نیوز به چالش‌های موجود در این زمینه نیز پرداخته و می‌نویسد: از یک سو، ایران بر این باور است که آمریکا از نظر ساختاری و نهادی قادر به تغییر رویه موجود خود نیست و از سوی دیگر، آمریکا نیز اعتقاد دارد که روحانی ‌اقتدار لازم برای انجام چنین توافقی را ندارد. مسأله دیگر در این زمینه، این است که آمریکا خواستار دستیابی به توافقی فوری و سریع برای مهار کردن برنامه هسته‌ای ایران است، در حالی که ایران این موضوع را تلاشی از سوی آمریکا برای حل مشکلات خود می‌داند.
تغییر سنت ۱۶ ساله در مراسم تنفیذ

مراسم تنفیذ رئیس جمهور یازدهم در حالی برگزار شد که بر خلاف سنت ۱۶ ساله برای اولین بار رئیس جمهور پیشین حکم تنفیذ ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت را قرائت نکرد.

اگر به مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب ملت در سال های ۷۶ و ۸۴ رجوع کنید، ملاحظه خواهیم کرد که رئیس جمهور پیشین متن حکم تنفیذ ریاست جمهوری رئیس جمهور منتخب که از سوی رهبر معظم انقلاب نوشته شده است را قرائت می کند، اما امسال شاهد رویداد جدیدی در مراسم تنفیذ بودیم.
عصر امروز محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین، حکم تنفیذ حسن روحانی رئیس جمهور یازدهم را قرائت نکرد بلکه این وظیفه بر عهده حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری گذاشته شد.

اگرچه حجت الاسلام محمدی گلپایگانی در سال های ۸۰ و ۸۸ هم حکم تنفیذ ریاست جمهوری، روسای جمهور را قرائت کرده است، اما سنت مرسوم در روی کار آمدن روسای جمهور جدید این بوده است که رئیس جمهور قبلی، متن حکم تنفیذ برای رئیس جمهور جدید را قرائت کند.

رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران امروز فقط میهمان مراسم تنفیذ بود
پیشتر در سال ۷۶ و ۸۴ به ترتیب آیت الله هاشمی رفسنجانی، حکم تنفیذ ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و خاتمی نیز حکم تنفیذ ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را قرائت کردند و حتی در سال ۷۶ هاشمی رفسنجانی پیش از قرائت حکم تنفیذ، دقایقی را به سخنرانی پرداخت.

احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران امروز فقط میهمان مراسم تنفیذ بود و نه تنها سخنرانی نکرد بلکه وظیفه ای برای قرائت پیام رهبر معظم انقلاب برعهده نداشت.

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ:در نظام جمهورى اسلامى، پذیرش مسئولیت به معناى کامجوئى از قدرت نیست

بنا براین گزارش مقام معظم رهبری در این مراسم خطاب به مسئولان کشوری و لشکری حاضر در جلسه فرمودند: وظیفه‌ى مسئولان، وظیفه‌ى سنگینى است. در نظام جمهورى اسلامى، پذیرش مسئولیت به معناى کامجوئى از قدرت نیست؛ به معناى قبول زحمات خدمت به مردم است؛ این معناى قبول زحمت است؛ معناى مسئولیت در نظام جمهورى اسلامى این است. مسئولان تلاش میکنند، کار میکنند، زحمت میکشند، توان خودشان را به میدان مى‌آورند تا بتوانند از مشکلات مردم کم کنند، بتوانند کشور را به اهداف برسانند. ظرفیتهاى کشور هم خوشبختانه بسیار زیاد است؛ زحمات متراکمى که گذشتگان کشیدند، آنها هم جزو ظرفیتهاى این کشور است؛ از این ظرفیتها باید مسئولان محترم استفاده کنند.
رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: البته من توصیه میکنم، هم مردم را به بردبارى، هم مسئولین محترم را به شکیبائى و حوصله. نباید توقع داشت مشکلاتى که در سر راه مردم وجود دارد - چه در زمینه‌ى اقتصادى، چه در هر زمینه‌ى دیگرى - در مدت کوتاهى برطرف شود. البته باید از خداى متعال درخواست کرد که به مسئولین توفیق دهد هرچه بتوانند، سریعتر کارها را پیش ببرند؛ اما طبیعت کارهاى کلان در کشور، طبیعت زمانبر است.
توصیه‌ى ما، هم به رئیس جمهور محترم، هم به هیئت دولتکارها را با صبر و بدون شتابزدگى انجام دهند

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان شان در این جلسه افزودند: توصیه‌ى ما، هم به رئیس جمهور محترم، هم به هیئت دولتى که ان‌شاءالله به توفیق الهى در آینده‌ى نزدیکى از مجلس رأى اعتماد خواهند گرفت، این است که کارها را با صبر و بدون شتابزدگى انجام دهند؛ گامها را محکم و مطمئن بردارند. در همه‌ى زمینه‌ها ظرفیت کار وجود دارد، اهداف بلند هم وجود دارد، نشانه‌ها و بشارتها هم در کشور ما کم نیست. البته جبهه‌ى دشمنان برخوردهاى خصمانه‌اى دارند. رئیس جمهور محترم اشاره کردند به تحریمها و فشارهائى که دشمنان ملت ایران - که البته در رأس آنها آمریکا است - بر کشور وارد میکنند. من میخواهم بگویم درست است که فشارهاى دشمنان براى مردم مشکلاتى را به‌وجود مى‌آورد، اما تجربه‌هاى باارزشى هم در اختیار مسئولان و در اختیار مردم میگذارد. درس بزرگى که ما از این فشارهاى اقتصادى دریافت کردیم، این است که هرچه میتوانیم، باید به استحکام ساخت داخلى قدرت بپردازیم؛ هرچه میتوانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم.

رهبر انقلاب تصریح کردند: آنهائى که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران میبندند، وقتى با یک چنین مشکلاتى مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیتهاى ملت ایران خیلى زیاد است. ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونى اقتدار ملى؛ که آن روز به مسئولان کشور عرض کردیم: در درجه‌ى اول، مسائل اقتصادى و مسائل علمى است؛ که باید با جدیت دنبال شود.
روحانی در مراسم تنفیذ:مسئولیت محوری من، حفظ امید و اعتماد مردم است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ابتدای سخنان خود در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری‌اش اظهارداشت:‌انتخابات خرداد ۹۲ گرچه با تردید و سوء ظن بخشی از جامعه آغاز شد، ولی با تایید و استقبال عموم مردم به پایان رسید و انتخابات با شفافیت و رقابت و آرامش کامل برگزار شد و نتیجه آن برای بسیاری غافلگیر کننده بود.

رییس جمهور کشورمان با اشاره به تلاش بدخواهان مبنی بر این‌که آن‌ها به دنبال این بودند که بر اثر تحریم و انزوا کشور در ستیز داخلی فرو رود و شکاف بزرگی بین دولت و ملت ایجاد شود گفت: ولی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم انتخابات پرشوری برگزار شد و شاهد این بود که حماسه کم‌نظیری خلق شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه "مسئولیت محوری من، حفظ امید و اعتماد مردم است"، خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات شگفتی‌آفریدند. بعد از این نوبت تکلیف ما مسئولان است که در همه سطوح نظام حقوق و تکالیف مردم را محترم بشماریم. حداقل انتظار مردم از دولت جدید، ایجاد ثبات در همه زمینه‌ها و رفع دغدغه‌ها و تنگناهایی است که کشور با آن مواجه است.

‌خواسته‌های مردم به حق است، گرچه برآوردن همه آن‌ها به یکباره امکان‌پذیر نیست

روحانی با بیان اینکه "توانمندی دولت در تقویت پایگاه اجتماعی آن و وفاداری به عهد و پیمان خود به مردم است"، خاطرنشان کرد: لازمه این پایبندی، صداقت و راستگویی است. ما اساس دینداری، ادای امانت و پایبندی به عهد و پیمان می‌دانیم. امیر مومنان علی(ع) گفته است؛ اصل دینداری امانت و وفا به عهد است.

رییس‌جمهور کشورمان همچنین افزود: دولت خود را متعهد به شکوفا کردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین احکام اسلامی می‌داند. من با حمایت مردمی پا به میدان مسئولیت گذاشتم؛ مردمی که خواستار بهبود معیشت و منزلت خویش است، مردمی که می‌خواهند از فقر، فساد و تبعیض به دور باشند، مردمی که می‌خواهند در فضای آزاد معنوی و عقلانی رشد کنند و به آینده مطمئن باشند.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به خواسته‌ها و مطالبات مردم گفت:‌خواسته‌های مردم به حق است، گرچه برآوردن همه آن‌ها به یکباره امکان‌پذیر نیست.

دولت می‌کوشد عوامل مساعد و نامساعد پیش رو را با صراحت و صداقت با مردم در میان بگذارد

وی افزود: دولت می‌کوشد که داشته‌ها و نداشته‌ها و عوامل مساعد و نامساعد پیش رو را با صراحت و صداقت با مردم در میان بگذارد و برای گذر از تنگناها از کمک قوای دیگر و مردم استمداد بجوید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استمرار فضای امید و با بیان این‌که این موضوع کلید حل مشکلات کشور است گفت: این فضا و فرصت را می‌توان با رویکرد تعاملی و سیاست‌های تعادلی ادامه داد.

وی با اشاره به اهمیت دور شدن از افراط و تفریط در سیاست‌ها و تمرکز بر حاکمیت قانون، گفت: گفتمان و برنامه‌ای که از اکثریت آرای مردم برخوردار بود، مبتنی بر اعتدال و تعامل بود.

رییس دولت یازدهم با اشاره به اهمیت حفظ دستاوردهای نظام و حرمت گذاشتن به تلاش‌های دولت‌های پس از انقلاب و رفع کاستی‌ها و تنگناها گفت: اعتدال مشخصه بارز فرهنگ ایرانی و اسلامی است. اعتدال به معنای عدول از اصول و محافظه‌کاری در برابر تغییر و تحول نیست. اعتدال رویکردی خرد ورزانه، فعالانه و صبورانه در جامعه برای دور شدن از ورطه افراط و تفریط است و در واقع باید گفت مسیر استقرار و استمرار مردم‌سالاری دینی از اعتدال می‌گذرد و تحول‌خواهی نیز بر مدار اعتدال می‌گذرد. اعتدال همان مشیت الهی است که بر امت وسط بودن تاکید کرده و مولای آن حضرت علی (ع) فرمودند که مشیت‌تان میانه‌روی و اعتدال باشد و مقصد‌تان رشد و پیشرفت باشد.

روحانی با اشاره به رویکرد خود در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین دانش و تجربه‌ای که در عرصه‌های مختلف انقلاب کسب کرده گفت: من خودرا موظف می‌دانم که این مفهوم را در قالب برنامه‌ها و اقدامات اجرایی دولت پیگیری کنم.

وی با اشاره به اهمیت رعایت اعتدال در برنامه‌های دولت بخصوص در بخش ساختاری گفت: عدم اعتدال در ساختار اجرایی کشور را با آسیب شناسی علمی باید به درستی شناخت و با اصلاحات ساختاری و ظرفیت دولت در برابر جامعه تحول‌گرا آن را ارتقا داد.

جهت‌گیری دولت نجات اقتصادی ایران، تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق است

رییس دولت یازدهم با اشاره به شرایط حساس کشور و مشکلاتی که مردم با آن روبه‌رو هستند و با اشاره به اهمیت توجه به رونق اقتصاد و تولید کشور گفت: جهت‌گیری دولت نجات اقتصادی ایران، تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق است.

روحانی با اشاره به توجه دولت به مسائل معیشتی و مهار آسیب‌های اجتماعی گفت: ما در عرصه بین‌الملل نیز گام‌های جدیدی برای ارتقای ملت ایران در راستای تامین منافع ملی و رفع تحریم‌ها برمی‌داریم گرچه تنگناها فراوان است، ولی افق‌های آینده روشن و امیدبخش است.

وی با تاکید بر این‌که حماسه سیاسی با تدبیر مقام معظم رهبری و مشارکت مردم رخ داد و خلق حماسه اقتصادی نیز امکان‌پذیر است گفت: جامعه ما ظرفیت‌های شناخته و ناشناخته زیادی دارد و با اتکا به سرمایه‌ها می‌توان به این هدف دست پیدا کرد. البته باید فضا و فرصت خدمت برای تمام ایرانیان باز شود و بگذاریم که شایستگان بر ملت خدمت کنند و سینه‌ها از کینه‌ها پاک شود و اجازه دهیم که آشتی جای قهر و دوستی جای دشمنی بنشیند و اسلام با چهره رحمانی خود و ایران با چهره عقلانی خود و انقلاب با چهره انسانی خود و نظام با چهره عاطفی خود حماسه بیافریند.

رییس جمهور کشورمان در ادامه سخنان خود با تشکر از خدمات دولت‌های قبلی بویژه دولت دهم و همچنین تشکر از ملت ایران گفت: من از ملت ایران تشکر و قدردانی می‌کنم که فراتر از قله‌های تحلیل پژوهشگران و نظریه‌پردازان در عرصه حاضر شدن و نشان دادند که وقتی کشور در شرایط حساس قرار دارد لحظه‌ای از حمایت از کشور و نظام دریغ نمی‌کنند. من دست میلیون‌ها ایرانی را به گرمی می‌فشارم و از تمام کسانی که به صندوق‌های رای آری گفتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که استحقاق اعتماد آن‌ها را داشته باشم. من سنگینی بار رای و تنفیذ را حس می‌کنم و تنها و تنها به خدا پناه می‌برم و از او خالصانه درخواست می‌کنم که این بنده حقیر خود از کبر و غرور و بخل و حسد رها و دور کند؛ از استبداد رای، عجله در تصمیم‌گیری و تقدم منافع شخصی بر منافع ملی و بستن دهان رقیبان به خداوند پناه می‌برم. از خداوند متعال می‌خواهم که فراموش نکنم آنچه را که بر پیشینیان رفته است.
روحانی در تحلیف مجلس:در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در پی صلح و ثبات منطقه است

حسن روحانی، رییس جمهور در ادامه مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی گفت: در عرصه سیاست خارجی با قاطعیت تمام و به عنوان نماینده مردم ایران اعلام می کنم جمهوری اسلامی در پی صلح و ثبات منطقه است و ایران گذرگاه ثبات در این منطقه پرآشوب است و ما در پی تغییر مرزها و دولتها نیستیم.

وی افزود: مخالفت و ستیز با هرگونه سلطه و تجاوز و تعرض نظامی جزیی از فرهنگ اسلامی و انقلابی ایران است و آرامش و ثبات در همه نقاط پیرامونی نه تنها آرزو بلکه ضرورتی همه جانبه برای جمهوری اسلامی ایران است.
رییس جمهور جدید تلاش برای پایان دادن به ناآرامی ها و هرگونه خشونت در جهان را آرزوی همه ملتها دانست و گفت: در جهان به هم پیوسته کنونی هیچ قدرتی نمی تواند امنیت خود را از طریق ناامن کردن دیگران به دست آورد و امنیت و صلح و توسعه کالاهای جهانی و غیرقابل انحصار هستند.
وی تصریح کرد: در عرصه بین المللی دولت باید با ایجاد اعتماد متقابل بین ایران کشورهای منطقه و همه جهان امنیت ملی و پیرامونی را گسترش داده شفافیتی را در پی گیرد که باعث گشودن باغ اعتماد است.
وی درباره این شفافیت گفت: این شفافیت در اعمال نمی تواند یک طرفه و بدون سازوکارهای عملی در روابط دوجانبه و یا چندجانبه باشد.
وی تصریح کرد: تنش زدایی و تعامل سازنده مسیر حرکت ما را روشن می کند و ایران هیچگاه با هیچ کشوری در دنیا سرجنگ نداشته است.
ایران را نمی توان با تحریم به تمکین واداشت و یا به جنگ تهدید کرد

وی افزود: ما تمامی تلاش خود را معطوف به تلاش جنگ طلبان خواهیم کرد زیرا ایران بهای سنگینی برای استقلال خود داده و برای عزت و سربلندی خود ارزش فراوانی قائل است.
وی با اشاره به تحریمها گفت: گرچه تحریمها فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد کرده است اما مشارکت مردم نشان می دهد انها در حراست از حقوق و منافع خود جدی و هوشیار هستند.
رییس جمهور منتخب گفت: ملتی که با برخورداری از انسجام ملی و با مشارکت گسترده و در کمال آرامش و امنیت در انتخابات شرکت می کند نمی توان با تحریم به تمکین واداشت و یا به جنگ تهدید کرد و تنها راه تعامل با ایران گفتگو از جایگاهی برابر و با اعتمادسازی متقابل و احترام دو جانبه و همچنین کاستن از خصومت هاست.
معرفی وزاری پیشنهادی به همراه زندگی نامه شان به مجلس شورای اسلامی

وی اسامی وزرای پیشنهادی را به همراه زندگی نامه شان و همچنین برنامه های کلی و خط مشی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و پس از بررسی برای رای اعتماد اقدام شود.
اعضای کابینه حسن روحانی به شرح زیر است:
وزارت امور اقتصاد و دارایی: علی طیب نیا
وزارت اطلاعات: محمد علوی
وزارت امور خارجه: آقای ظریف
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمود واعظی
وزارت آموزش و پرورش: محمدعلی نجفی
وزارت بهداشت و درمان: حسن هاشمی
وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی
وزارت جهاد کشاورزی: محمود حجتی
وزارت دفاع: حسین دهقان
وزارت دادگستری: مصطفی پورمحمدی
وزارت راه و شهرسازی: آقای آخوندی
وزارت صنعت معدن و تجارت: محمدرضا نعمت زاده
وزارت علوم: نیلی منفرد
وزارت ارشاد: علی جنتی
وزارت کشور: رحمانی فضلی
وزارت نفت: زنگنه
وزارت نیرو: چیتچیان
وزارت ورزش و جوانان: سلطانی فر
گفتنی است نامه اعلام وصول اسامی وزراء توسط منشی مجلس خوانده و به اطلاع حاضرین رسانده شد.
بیانیه کاخ سفید در واکنش به سخنرانی روحانی در مراسم تحلیف مجس /اعلام آمادگی امریکا برای گفتگو با ایران در موضوع هسته ای

کاخ سفید با صدور بیانیه جدیدی برای گفتگو با ایران درباره حل و فصل مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران اعلام آمادگی کرد. بر اساس اعلام شبکه تلویزیونی المیادین، منذر سلیمان رئیس دفتر این شبکه در واشنگتن درباره موضع دولت آمریکا در خصوص آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی گفت: کاخ سفید بیانیه ای را در این زمینه صادر کرد که مشابه بیانیه است که به هنگام پیروزی رئیس جمهور روحانی صادر شده بود. آمریکا در بیانیه جدید برای گفتگو با ایران درباره حل و فصل مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران اعلام آمادگی کرد. آمریکا در این بیانیه خواستار آن شده است که ایران به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد. کاخ سفید در این بیانیه اشاره ای به لغو تحریم ها نداشته است. شاهد دودستگی در واشنگتن در خصوص تعامل با ایران هستیم. برخی از گروه ها در کنگره آمریکا که نزدیک به اسرائیل هستند تاکید می کنند ریاست جمهوری ایران تغییر کرده است ولی تغییری در سیاست های این کشور رخ نخواهد کرد. گروهی دیگر در واشنگتن دوره ریاست جمهوری حسن روحانی را یک فرصت می دانند. همچنین در بیانیه کوتاه کاخ سفید به این فرصت اشاره شده است و ممکن است اشاره به این فرصت، امیدی به آغاز گفتگو میان ایران و آمریکا برای کاهش تحریم ها باشد.

اولین نشست خبری رییس جمهور: از پرداخت یارانه‌ها به روش فعلی تا تکذیب شایعه‌ انتخاب کابینه تحت فشار



حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه در هفته اول کاری خود گفت: در ابتدا مایلم از تمام خبرنگاران داخلی و خارجی که در دو ماه اخیر در انعکاس اخبار مربوط به انتخابات خرداد ۹۲، پیروزی‌های مردم، شادمانی‌های ملت ایران، امید و اعتماد به وجود آوردند و این موارد را به خوبی به جامعه منعکس کردند به ویژه از تلاش‌های رسانه ملی تشکر کنم.
وی با اشاره به روز تاریخی تنفیذ و تحلیف افزود: از حضور اصحاب رسانه در این کنفرانس تشکر می‌کنم و پیشاپیش روز خبرنگار و عید سعید فطر را تبریک می‌گویم.
رییس‌جمهور ادامه داد: انتخابات خرداد ۹۲ از لحاظ داخلی نشانگر فرآیند تصویب‌شده دموکراسی است و تعمیق پویایی سیاسی در ایران بود و از لحاظ خارجی رویکرد اعتدال و عقلانیت پیام روشنی بود که برای همه جهانیان داشت.
حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: این انتخابات عزم ملت ایران و تعامل عزت‌مندانه را به جهان نشان داد و نشان‌دهنده پی‌گیری منافع و مصالح کشور است، هدف اینجانب در اولین روزهای شروع مسئولیت از دعوت اصحاب رسانه وفای عهدم بود. من در دوران تبلیغات و پس از آن به مردم وعده دادم دولت آینده دولت پاسخگو خواهد بود و با شفافیت عمل خواهد کرد.
وی گفت: بر اساس وعده‌ام به صورت نوبه‌ای و مستمر با مردم کشور سخن خواهم گفت و از پیشرفت‌ها، عملکردها، موفقیت‌ها و حتی کاستی‌ها و نقص‌ها به مردم گزارش می‌دهم.
وی گفت: این دولت به حق هیچ سرمایه‌ای را بالاتر از مردم ندارد، امید این دولت به حمایت مردم و همکاری مستمر مردم بزرگوار و فهیم ایران است، دولت بدون حمایت مردم هیچ‌گاه نمی‌تواند به اهداف بلند خود دست یابد.
حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند رابطه بسیار خوبی را میان دولت و مردم برقرار کنند و نظرات دولت را به مردم و نظرات مردم را به دولت منعکس کنند.
وی گفت: بعد از پیروزی ملت ایران در انتخابات ۲۴ خرداد وظیفه اساسی بر دوش اینجانب بود. وظیفه اول تهیه خط‌مشی و برنامه کلی برای دولت تدبیر و امید بود، به همین دلیل کمیته‌ها و کارگروه‌هایی برای شرایط کشور، منطقه و جهان تعیین کردم که در نهایت منجر به تدوین برنامه دولت شد، همان برنامه‌ای که در روز تحلیف تقدیم مجلس شد و در اختیار افکار عمومی قرار گرفت.
وی وظیفه دوم را معرفی تیم اجرایی دانست و افزود: در تیم اجرایی افراد ذی‌صلاح در کابینه را معرفی کردم، برای این کار تمام افراد شناخته‌شده و افرادی که در مسئولیت‌های بزرگی می‌توانستند قرار بگیرند را با کمک نمایندگان، متخصصان و تمام نظراتی که از طریق فاکس و ایمیل به کمیته‌ها رسید مورد بررسی و انتخاب قرار گرفت.
حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به تشکیل چهار کمیته اصلی با مشارکت ۵۰۰ نخبه و صاحب‌نظر اظهار کرد: نتایج بررسی‌ها مجددا با مشاوران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تلاش شد در فرصتی کوتاه افراد مورد نظر برای کابینه در اختیار مجلس برای کسب رأی اعتماد و بررسی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: مبنای من برای برگزیدن افراد کابینه شایستگی اخلاقی و انقلابی، تجربه، تخصص و توان کار گروهی در دولت بود. ترکیب کابینه دولت مجموعه‌ای است برای تحقق اهداف و برنامه‌ها که به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند.
وی ادامه داد: البته مجلس دارای اختیارات قانونی برای بررسی رأی اعتماد است و برای من مبنای همکاری تعامل با قوای سه‌گانه است. خوشحالم اعلام کنم برای اولین بار در جمهوری اسلامی علاوه بر نشاط که در داخل کشور در حماسه انتخاباتی به وجود آمد تعامل سازنده با منطقه و جهان نیز آغاز شد.
وی با اشاره به حضور ۵۵ هیئت بلندپایه از منطقه و جهان در مراسم تحلیف و تنفیذ اظهار کرد: من با بسیاری از سران در چند روز گذشته ملاقات کردم و آنها گفتند انتخابات ایران شور و شوقی را در میان ملت‌های ما نیز ایجاد کرد و این موضوع برای من حایز اهمیت و جالب توجه بود.
حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: مسئولان کشورهای منطقه گفتند در ۲۴ خرداد در منطقه امید صلح و آشتی و ثبات در منطقه آغاز شد و این موضوع نشانگر عظمت ایران و تأثیر این نظام پربرکت و جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه و جهان است.
وی تصریح کرد: تأکید اساسی ما در دولت آینده بر قانون‌گرایی و اخلاق‌مداری است، اخلاق و قانون پایه‌های اصلی خط اعتدال هستند و خوشحالیم که می‌بینیم از همین روزهای ابتدایی فضای مطلوب کار در سایه اعتماد اجتماعی به وجود آمده و این اولین چراغ امید و حرکت به سمت ثبات و آرامش در کشور است.
حجت‌الاسلام روحانی گفت: این انتخابات نشان داد که چه سرمایه عظیم عاطفی و اجتماعی در کشور وجود دارد و این سرمایه توسط ملت ایران به نمایش گذاشته شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدردانی از تلاش‌ها و بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: از مقام معظم رهبری سپاسگزاری می‌کنم به خاطر تأثیر بیانات‌شان در ایجاد حماسه و برای دعوت معظم‌له از همگان برای کمک به دولت و همچنین نکته مهمی که بیان کردند مبنی بر اینکه برخورد ما با جامعه جهانی برخوردی حکمت‌آمیز و از موضع منطق خواهد بود، همواره هدایت‌های ایشان سرمایه بزرگی برای ملت و دولت است.
دولت مصمم است پرداخت یارانه به شیوه فعلی ادامه یابد
حجت‌الاسلام حسن روحانی، در بخش دیگری از نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اولین اولویت اقتصادی و تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها گفت: پرداخت یارانه به شیوه فعلی ادامه خواهد یافت و مسلما موضوعات اقتصادی جزء اولویت‌های دولت خواهند بود، این موضوع به دلیل مشکلات خاص مردم است. تیم اقتصادی با سرعت و هماهنگ تعیین شده است و این تیم اقتصادی قبل از معرفی در کارگروه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده و در نهایت مسایل مهمی را مورد بررسی قرار داده است و برنامه‌ای برای چهار سال در کارگروه‌ها در برنامه‌ای یک‌ساله تدوین شده است.
وی افزود: دولت در اولین دستور جلسه خود قرار است موضوع یارانه را در دستور کار قرار داده و یارانه به همان مقدار که پرداخت می‌شد، ادامه می‌یابد. دولت مصمم است آن را ادامه دهد و با توجه به شرایط اقدامات مقتضی دیگر انجام خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بهبود روابط ایران و کشورهای همسایه و عربی در منطقه اظهار کرد: دولت آینده نسبت به روابط با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت قایل است. توسعه روابط با همسایگان جزء دستور کار دولت فعلی است.
وی تصریح کرد: تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات در منطقه و کاهش تنش‌ها در منطقه با کمک کشورهای منطقه جزء برنامه‌ها و اولویت‌های این دولت است.
رییس‌جمهور ادامه داد: در ملاقات با کشورهای منطقه در دو روز گذشته یکی از موارد مورد تأکید کشورهای منطقه حضور فعال ایران برای ثبات و توسعه در منطقه بود که دولت این راه و مسیر را آغاز و ادامه خواهد داد.
وی در مورد مطالبات دانش‌آموزان و برگرداندن فضای نشاط و شادابی در دانشگاه‌ها گفت: همان‌گونه‌ که قبلا وعده داده شده بود تدوین حقوق شهروندی جزء وعده این دولت است. این کار با شروع دولت در بخش مربوطه آغاز شده، مبنا در تدوین حقوق شهروندی فصل سوم قانون اساسی حقوق ملت است.
وی گفت: قانون ما پویاست و اصول قانون اساسی می‌تواند حقوق مردم را تأمین کند به شرطی که در کنار آن قوانین مورد نظر تدوین شود.
وی در مورد بازگرداندن فضای نشاط و شادابی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: فضای دانشگاه‌ها باید فضای بازتر و با احساس امنیت بیشتر و آزادی بیشتر برای بیان اظهارنظر و با نشاط بیشتر و توأم با فضای علمی و فرهنگی باشد.
وی با تأکید بر فضای علمی و فرهنگی به همراه نشاط و شادابی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: در کنار این فضا باید فضای سیاسی مورد نیاز جامعه و کشور باشد. در این چهارچوب با بخش فرهنگی دولت و همین‌طور کاندیدای پیشنهادی برای وزارت علوم آینده مفصل بحث شد و امید داریم دولت با کمک همگان، فعالان و دانشجویان فضای بهتری را برای تضارب آرا، علم و دانش و انتقادات سازنده به وجود آوریم.
آنچه مهم است پاسخ عملی آمریکاست نه بیانیه‌ها
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد واکنش کاخ سفید و گفت‌وگو با آمریکا گفت: رأی مردم ایران در حماسه ۲۴ خرداد خود یک اقدام بسیار جدی و معنادار بود که هنوز پاسخ عملی و متناسب با این حماسه از سوی مقامات آمریکا داده نشده است.
وی افزود: بیانیه اخیر کاخ سفید نشانگر آن است که برخی مسئولان آمریکا هنوز درک صحیح و کاملی از واقعیت‌های کشور و این انتخابات و پیام ملت ایران ندارند.
رییس‌جمهور تأکید کرد: رفتارهای متناقض و پیام‌های ناهمسو در گفتار و عمل آمریکا وجود دارد، متأسفانه در آمریکا گروه‌های فشار و گروه‌های جنگ‌طلب که مخالف گفت‌وگوی سازنده هستند در پی منافع کشورهای خارجی هستند و بیشتر از آنها دستور می‌گیرند.
حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: منافع یک کشور خارجی و یک گروه بر نمایندگان مجلس آمریکا تحمیل شده است و ما می‌بینیم حتی در این اقدامات منافع آمریکا هم مدنظر قرار می‌گیرد. دولت تدبیر و امید معنایش اجماع ملی و داخلی با عزم راسخ ملت ایران برای حراست از حقوق ملت از مسیر تعامل سازنده است.
وی گفت: از مسیر سازنده و متناسب با اقدامات عملی می‌توان گفت‌وگو کرد، برای ما آنچه مهم است پاسخ عملی دولت آمریکاست نه بیانیه‌ها، ما همه اقدامات آمریکا را رصد خواهیم کرد و به اقدامات عملی پاسخی متناسب از طرف دولت ایران داده خواهد شد.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر حل بحران هسته‌ای و تأثیر این موضوع در چرخش زندگی مردم اظهار کرد: باید بدانیم برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای یک موضوع ملی و فراجناحی است، اصولی که در این زمینه وجود دارد حفظ خواهد شد به این معنا که حقوق هسته‌ای ایران بر اساس مقررات بین‌المللی مورد تأیید دولت است و ما از حق مردم کوتاه نخواهیم آمد.
وی ادامه داد: در همین راستا اصل تعامل و گفت‌وگو را مدنظر قرار داده‌ایم و آمادگی داریم با جدیت و بدون اتلاف وقت با طرفین وارد مذاکره جدی و محتوایی شویم و اگر آمادگی مقابل باشد نگرانی‌های دو طرف در زمانی نه‌چندان بلند رفع می‌شود.
وی تأکید کرد: هرگز درخواست‌های غیرمعقول و از تاریخ مصرف‌گذشته راه به جایی نمی‌برد، باید با واقع‌بینی با مسئله مواجه شویم، راه‌حل صرفا و صرفا گفت‌وگو است و تهدید جز افزودن به مشکل کاری از پیش نمی‌برد، اگر کسی فکر می‌کند که از طریق تهدید خواسته‌هایش را به ملت ایران تحمیل می‌کند دچار اشتباه عمیقی شده است.
وی ادامه داد: مسئله از دیدگاه من روشن است، من به عنوان رییس‌جمهور ایران اسلامی اعلام می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی اراده جدی برای حل این مسئله با حفظ حقوق مردم ایران را دارد و همزمان رفع نگرانی‌های طرف مقابل را نیز مدنظر قرار می‌دهد، امید ما این است که طرف مقابل نیز دارای چنین دید سیاسی باشد تا نتیجه مطلوب در کوتاه‌مدت حاصل شود.
مسیر دوگانه آمریکا صداقت مقامات‌اش را زیر سوال می‌برد
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که در مذاکره با غرب در مورد مسئله هسته‌ای تا چه اندازه خوشبین هستید، گفت: بیانیه‌های کاخ سفید با رفتارهایی که مشاهده می‌کنیم همسویی ندارد، من در کل بدبین به آینده مذاکره نیستم، من فکر نمی‌کنم غرب پیام ایران را شنیده باشد و فکر نمی‌کنم که غرب فکر کند ادامه تهدیدها و تحریم‌ها آنها را به جایی می‌رساند.
وی تأکید کرد: تعامل و گفت‌وگوی سازنده به نفع دو طرف خواهد بود، ما در پی بازی برد-برد هستیم، این کار امکان‌پذیر است.
وی تصریح کرد: البته آمریکا مسیر دوگانه‌ای را انتخاب کرده و این مسیر دوگانه آنها را به نتیجه نمی‌رساند، صداقت مقامات آمریکایی در مسیر دوگانه زیر سوال قرار می‌گیرد، آنچه برای ما مبناست سیاست عملی آمریکاست.
وی ادامه داد: در صورتی که آمریکا با حسن نیت بر اساس احترام متقابل از موضع برابر بدون دستور کار پنهانی برخورد کند راه برای تعامل باز خواهد بود.
رییس‌جمهور در پاسخ به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض اظهار کرد: یکی از برنامه‌های محوری مبارزه با فساد است، این مبارزه برای رونق اقتصاد است و رونق اقتصاد در کنار سیاست منجر به بازتولید علاقه می‌شود.
حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: مبارزه با فساد با شعار درست نمی‌شود، مبارزه با فساد این است که در زمینه اقتصادی فضای رقابتی ایجاد شود و انحصارها شکسته شود و هر کس با هر ویژگی‌ای که دارد اگر می‌خواهد فعالیت اقتصادی انجام دهد و در فضای رقابتی وارد شود، اصل رقیب در فضای رقابتی یعنی ایجاد فساد.
رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: برای رقابت نیازمند شفافیت هستیم و اینکه رانت اطلاعاتی برای گروه‌ها کسب شود. رانت اطلاعاتی به معنای فساد است، اگر بخواهیم در یک جمله مبارزه با فساد را خلاصه کنیم باید برای مبارزه با فساد با عوامل اصلی و ریشه‌های اصلی برخورد شود و دولت این کار را انجام می‌دهد و می‌دانم چه مشکلاتی پیش روی دولت خواهد بود. من با صداقت با مردم صحبت خواهم کرد البته از همان ابتدا که کار شروع شد برخی فشارها به وجود آمد که امروز زمان گله نیست و هنوز فرصت باقی است و باید در مسیر اعتدال دست به دست هم حرکت کنیم.
وی گفت: با سعه صدر جلو می‌رویم، امیدواریم هیچ‌گاه لازم نباشد گله‌ها را برای مردم بازگو کنیم و امیدواریم فضای رقابتی سالم در جامعه ایجاد شود و این موضوع آغاز رونق اقتصادی و مبارزه با فساد و تحقق عدالت است.
وی در مورد همکاری با کشور روسیه در زمینه ساخت نیروگاه بوشهر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از تکمیل نیروگاه بوشهر و قبل از آن به فکر نیروگاه‌های هسته‌ای نیز بود و این موضوع در مجلس هفتم به دو روش مصوب شد، یکی ساخت نیروگاه هسته‌ای توسط ایران بود که آغاز شد و طبق برنامه‌ریزی کار ادامه می‌یابد تا با سوخت تولید کشور خودمان نیروگاه اداره شود و راه دوم خرید نیروگاه هسته‌ای از سوی سایر کشورها بود که در حال حاضر فقط روسیه اعلام آمادگی کرده است و دولت نیز برای ادامه این همکاری اعلام آمادگی می‌کند.
وی در مورد کاهش قدرت خرید کارگران و افزایش شکاف طبقاتی اظهار کرد: میان افزایش دستمزد و تورم فاصله ایجاد شده است یعنی فشار به زندگی روزمره مردم و کارگران به وجود آمده و این فشار را ما حس می‌کنیم، دولت مصمم به حل مشکل است و اجرای این برنامه در زمان‌بندی لازم پیش می‌رود که البته حل آن وابسته به برنامه‌هاست.
رییس‌جمهور تصریح کرد: همان‌طور که گفته بودم در طول ۱۰۰ روز اول واقعیت‌های اقتصادی به سمع و نظر مردم گزارش می‌شود و همزمان در ظرف همین ۱۰۰ روز نیز اقدامات فرهنگی و اقتصادی در سیاست داخلی و خارجی اعمال می‌شود. در برنامه زمان‌بندی کارگروه‌ها نیز برنامه بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای حل این موضوع در نظر گرفته شده است.
وی گفت: راه‌حل این موضوع وابسته به شرایط است.
وی در مورد اقتصاد مقاومتی و ارتباط با سایر کشورها گفت: من نسبت به این موضوع بدبین نیستم و مایلم در صحنه افکار عمومی با منطق وارد شویم، معتقدم در مقام اول و در میان سایر کشورها باید با بیان منطقی و مودبانه با تمام کشورهای دنیا حرف بزنیم به گونه‌ای که دنیا بفهمد جمهوری اسلامی به دنبال حقوق مسلم خود است.
رییس‌جمهور ادامه داد: دنیا باید بداند ما قصد تهدید و دخالت در امور سایر کشورها را نداریم، حتما بدانند راهکار و مسیر ما برای اقدامات با گفت‌وگو و تعامل است.
سیاست چماق و هویج آمریکا را نمی‌پسندیم/مذاکره با ۵+۱ با شکست مواجه نشد
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی مبنی بر ملاقات با اوباما در سفر نیویورک گفت: سفر به نیویورک من در دست بررسی است و من هنوز تصمیمی برای سفر نگرفته‌ام اما کارگروهی بررسی این موضوع را آغاز کرده است و ممکن است سفر انجام شود یا نشود.
وی تاکید کرد: اما آنچه مهم است حقوق مردم و رسیدن به اهداف ملی است که موضوع ملاقات مسئله‌ فرعی است، اگر حسن نیت را ببینیم و اگر احترام مقابل را ببینیم و دوگانگی‌ها و موضع دستوری نباشد و دستور کار پنهانی وجود نداشته باشد فرعیات در زمان خود حل می‌شود.
وی در مورد هدف تحریم‌ها اظهار کرد: هدف تحریم‌ها برخلاف ادعاها ایجاد فشار بر اقشار مختلف مردم است و اینکه گفته می‌شود به منظور جلوگیری از مسئله‌ای هسته‌ای است کاملا بی‌اساس است.
وی یادآور شد: ما می‌بینیم امروز برای خرید مایحتاج مردم و نقل و انتقال مالی با مشکل مواجه هستیم، معلوم است هدف نشانه هسته‌ای نیست بلکه فشار بر زندگی مردم است. ما به عنوان خدمتگزاران بر مردم وظیفه داریم با اتخاذ سیاست داخلی و خارجی با تحریم مقابله کنیم، انتظار مردم حل مشکل اقتصادی است.
رییس‌جمهور تصریح کرد: ما مذاکره جدی با طرف خارجی را آغاز خواهیم کرد و نشان می‌دهیم این مذاکرات را جدی می‌بینیم و برای رفع تحریم‌ها درنگ نمی‌کنیم، یکی از راه‌حل‌ها مذاکره است که با داشتن اراده سیاسی برای رفع نگرانی‌های دو طرف انجام می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مذاکره با ۵+۱ با شکست مواجه شده است آیا در این موضوع به مذاکره با آمریکا فکر می‌کند، اظهار کرد: مذاکره با ۵+۱ به شکست منجر نشده اما نتیجه مورد نظر بدست نیامده است.
وی تاکید کرد: با ۵+۱ مذاکرات سریع‌تر و جدی‌تری خواهیم داشت، با تعیین مسئولان مذاکره، مذاکرات شروع خواهد شد. ما با هر کس که با حسن نیت با ما حرف بزند و احساس کنیم منافع ملی ما در آن تعیین می‌شود، مذاکره خواهیم کرد چه آن طرف آمریکایی یا غیره باشد. اگر بدانیم آمریکایی‌ها در مذاکره جدی هستند و به دنبال فشار و تهدید نیستند، مذاکره خواهیم کرد. ما سیاست چماق و هویج آنها را نمی‌پسندیم، اساس منطق و احترام به طرف متقابل از اصول مذاکره است و راه برای مبارزه با آمریکا باز است.
هیچ‌کس بر من فشاری نیاورده است تا کسی را در کابینه انتخاب کنم
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب افراد کابینه و نادیده گرفتن سهم زنان گفت: معیار ما برای انتخاب کابینه شرایط کشور، افراد باتجربه و باسابقه بوده است، ما احساس کردیم زمان برای خطا نداریم و باید افراد باتجربه و متخصص را که در گذشته در کار اجرای بودند، انتخاب کنیم.
وی تاکید کرد: هیچ‌کس بر من فشاری نیاورده است تا کسی را در کابینه انتخاب کنم، در شرایط فشار تصمیم نمی‌گیرم، تمام افراد با تصمیم خود من بوده‌اند و آنچه در بیرون شایع ش http://hadidnews.com/vdcdkn0x.yt0sk6a22y.html
منبع : سراج24
نام شما
آدرس ايميل شما