تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۹
خطرات از بین رفتن امر به معروف در جامعه

ناامنی برای آمران به معروف در جامعه و بیان چند نکته

امر به معروف و نهي از منکر با کارکرد اصلاح اجتماعي خود ، برکات زیادی در زندگي اجتماعي بشر داشته است.
ناامنی برای آمران به معروف در جامعه و بیان چند نکته
اتفاقات ناگواری که طی هفته های گذشته در رابطه با هتک حرمت دو بانوی آمر به معروف در تهران رخ داد به جرات یکی از ناگوارترین آسیب های اجتماعی بود که در این شهر پر حاشیه و معروف شده به پایتخت کشور اسلامی ایران آن هم در ماه مبارک رمضان اتفاقی عجیب و دو ار انتظار بود .

حمله با چاقو و پنجه بوکس به دو بانوی آمر به معروف در ام القرای جهان اسلام توسط زنان بد حجاب خیابانی و عدم انجام هیچ عکس العملی توسط مردم رهگذر یا حتی نیرو های انتظامی در محل حادثه این حقیقت تلخ را بیش از پیش برای فضای فرهنگی - اجتماعی ما آشکار ساخت که امر به معروف در میان مردم ما به جای آنکه یک ارزش باشد، بیشتر نهی از معروف مطرح و مورد توجه است و ادامه دار شدن این روند به مثابه نابودی یکی از پایه های دین مبین اسلام و مذهب عمیق شیعه در میان افراد جامعه است .

امر به معروف و نهي از منکر با کارکرد اصلاح ،نظارت و نقد و کنترل اجتماعي خود ، آثار و برکات متعدد و غير قابل انکاري در زمينه هاي مختلف زندگي فردي و اجتماعي بشر داشته و موجبات رشد و تکامل آن را فراهم مي نمايد اين عنصر يكي از اساسي ترين عناصر فرهنگ اسلام است كه در چارچوب آن، سلامت جامعه در ابعاد مختلف تأمين مي گردد و عمل به آن، ضامن بقا و استمرار جامعه و نظام اسلامي خواهد بود.ودر مقابل ترک آن داراي پيامدهاي اجتماعي وفرهنگي است.

پيامدهاي ترک امر به معروف ونهي از منکر به زبان جامعه شناسي:

۱. فراهم شدن زمينه هاي بيشتربرانجام منکرات

۲. عادي شدن منکرات

۳. بي کارکرد وبي ثمرشدن نظام ارزشي جامعه

۴. کم رنگ شدن ارزشهاي ديني واخلاقي

۵. مساعد شدن جامعه براي بروز انحراف وفساد،

۶. افزايش حرص وولع مفسدان ومجرمان براي انجام منکرات

۷. کاهش شدت حساسيت جامعه نسبت به منکرات

باترک امر به معروف ونهي از منكر؛ اعتقادات مذهبي اعضاء جامعه رو به سستي گذاشته ودر آن حد کاهش مي يابد که عده زيادي از اعضاء جامعه ديگر دليلي براي کنترل خود وپرهيز از گناه نمي بينند . بدين ترتيب جامعه در معرض خطر انهدام روبرو مي شود به عبارتي ديگر ترک امر به معروف ويا تضعيف آن در جامعه خطري خانمان برانداز است ،در نتيجه ترک امربه معروف ونهي ازمنکر سيل انجام منکرات در جامعه آغاز مي شود.واين به نوبه خود تمام بخشهاي جامعه را تهديد مي کند .

به عبارت ديگرترک اين فريضه موجب خواهدشد که حساسيت انجام منکرات نزد افراد جامعه پايين آمده وکم کم اعتبار شرعي وقانوني را نزد مردم از دست بدهند.وقتي راههاي انجام وارتکاب منکرات در جامعه هموار شد ،موجب خواهد شد که پايبندي هاي مذهبي وتعهدات اخلاقي انسانها کم رنگ تر شود,انواع انحرافات ومنکرات وکارهاي خلاف ونامشروع در جامعه روي دهد،سپس اين انحرافات گسترش يافته وبه هنجار تبديل شوند وتمام شئون جامعه رافرا گيرند ودر نتيجه ريشه هاي نظام اجتماعي را از بين ببرند تحت اين شرايط پايه هاي اخلاقي متزلزل وهرنوع کوشش وفعاليت توسعه اقتصادي اجتماعي وفرهنگي بي معنا وبي نتيجه مي شود .

«ضرر عام، و فساد، آن تام است، زيرا اگر بساط امر به معروف و نهى از منكر پيچيده شود، و اساس آن برچيده شود، آيات نبوّت از ميان مردم بر طرف، و احكام دين و ملت ضايع‏و تلف مى‏گرد و جهل و نادانى عالم را فرو مى‏گيرد. و ضلالت و گمراهى ظاهر مى‏شود. و آثار شريعت ربّ العالمين فراموش، و چراغ آيين سيّد المرسلين خاموش، فتنه و فساد شايع، و ولايت و اهل آنها نابود و ضايع مى‏گردند. و اين كار عظيم را سهل انگاشتن، امر مردم فاسد، و بازار علم و عمل كاسته گشته مردم به لهو و لعب مشغول، و به هوا و هوس گرفتار، مي شوند و ياد خدا و فكر روز جزا را فراموش، و از باده معاصى و ملاهى مست و مدهوش مي گردند



در روايتى مي خوانيم: «در اين هنگام (ترک امر به معروف ونهي ازمنکر) مردم به فتنه‏اى مبتلى خواهند شد كه شخص بردبار در آن حيران بماند» و هر كه در اخبار و آثار تأمّل كند، و بر تواريخ و سرگذشتها و داستانهاى پيشينيان، و از بلاها و عقوبتهائى كه بر آنها وارد شده آگاه باشد، و تجربه و مشاهده عصر خود و ابتلاى مردمان به بلاهاى آسمانى و زمينى را به آنها بيفزايد، خواهد دانست كه هر عقوبت آسمانى و زمينى، از طاعون و وبا و قحط و گرانى و كم شدن آب‏ها و باران و تسلّط ستمكاران و اشرار و وقوع قتل و غارتها و پديد آمدن زلزله‏ها و مانند اين‏ها به سبب ترك امر به معروف و نهى از منكر در ميان مردم است.

پيامدهاي ترک امر به معروف و نهي از منکردر روايات:

در روايات پيامدهاي سوئي براي ترک اين وظيفه بزرگ الهي ذکر شده است که به مواردي از آن‏ها اشاره مي‏شود.

۱ـ سلطه ستمگران و اشرار :حضرت امير(ع) در وصيتش به فرزندانش و همه انسان‏ها بعد از ضربت خوردن آن حضرت فرمود: «لاتترکوا الامر بالمعروف و النهي عن المنکر فيولّي عليکم شرارکم ثم تدعون خيارکم فلايستجاب لکم؛ امر به معروف و نهي از منکر را ترک نکنيد که بدان شما بر شما مسلّط مي‏گردند. آن گاه هرچه خدا را بخوانيد، استجابت نمي‏کند.»

۲ـ مرده‏اي بين زندگان:حضرت مولي الموحدين در سخني فرمود: «تارک لانکار المنکر بلسانه و قلبه و يده فذلک ميت الاحياء؛ تارک و رها کننده منکر با دست و زبان و قلب مرده‏اي بين زندگان است.

۳ـ مغبوض خدا واقع شدن:پيامبر اسلام(ص) فرمود: «ان اللّه عزّ و جلّ ليبغض المؤمن الضعيف الذي لادين له فقيل: و ما المؤمن الضعيف الذي لادين له قال الذي لاينهي عن المنکر؛ خداي سبحان مؤمن ناتواني را که دين ندارد مبغوض مي‏دارد از آن حضرت سؤال شد که مؤمن ضعيف بي دين کيست؟ آن حضرت در جواب فرمود: آن انساني که نهي از منکر نمي‏کند.»

۴ـ نابودي برکت‏ها و از دست دادن ياري الهي:پيامبر اسلام(ص) فرمود: «لاتزال امتي بخير ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و تعاونوا علي البرّ و التقوي فاذا لم يفعلوا ذلک نزعت منهم البرکات و سلّط بعضهم علي بعض و لم يکن لهم ناصر في الارض و لافي السماء؛ امت من پيوسته بر خير است مادامي که به معروف امر و از منکر نهي مي‏کند و بر نيکي و تقوا همکاري دارد، هنگامي که اين فريضه الهي را انجام ندهد برکت‏ها از آن‏ها باز ستانده و بعضي بر برخي ديگر سلطه پيدا مي‏کند و براي آن ياري کننده‏اي در زمين و آسمان نخواهد بود».

با توجه به آثاري که بر ترک امر به معروف و نهي از منکر متوجه انسان و جامعه مي‏شود روشن مي‏گردد که اگر جامعه بخواهد در برابر سلطه ستمگران و اشرار و گسترده شدن فساد و تباهي‏ها مصونيت پيدا کند بايد اين فريضه بزرگ الهي را به بهترين شکل و با تمام قوت و قدرت به انجام برساند. http://hadidnews.com/vdca0anu.49ne615kk4.html
منبع : تهران پرس
نام شما
آدرس ايميل شما