تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۸
تصویب دور جدید تحریم‎ها علیه ایران؛

ایالات متحده آمریکا بر بی صداقتی‌هایش مهر تایید زد

آمریکا با ۴۰۰ رأی موافق در مقابل ۲۰ رأی مخالف، لایحه محدود شدن صادرات نفت ایران را به تصویب درآورد.
ایالات متحده آمریکا بر بی صداقتی‌هایش مهر تایید زد
هنگامی که مقام معظم رهبری بارها اعلام کردند که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد،اما در کنار این بی اعتمادی راه را برای گفت وگو باز گذاشتند ولی رفتارهای خصمانه دولتمردان و کنگره آمریکا همواره این بی اعتمادی را ثابت کرده است.


به گزارش حدیدنیوز، محافل سیاسی رسانه ای غربی در حالی ادعای رویکرد جدید امریکا به ایران را سر می دادند که اقدام کنگره در اعمال تحریم های جدید،واهی بودن این ادعاها و صحت بیانات مقام معظم رهبری را آشکار کرد

مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی با ۴۰۰ رأی موافق در مقابل ۲۰ رأی مخالف، لایحه محدود شدن صادرات نفت ایران را به تصویب درآورد.

بر اساس این لایحه، آمریکا، خریداران نفت ایران را وادار می‌کند طی یک سال از مجموع واردات نفت خود، روزانه یک میلیون بشکه بکاهند.

این لایحه به منظور تصویب نهایی می‌بایست توسط سنا نیز تصویب شده و به امضای «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا، درآید.

این طرح همچنین استثناهایی را که از پیش در مورد تحریم نفتی ایران در نظر گرفته شده، بسیار محدودتر خواهد کرد و همچنین بخش‌های معدن و ساخت و ساز ایران را نیز در برمی‌گیرد.

برخی از مخالفان در مجلس نمایندگان و وزارت خارجه آمریکا تأکید کردند که تشدید تحریم‌ها زمانی که در ایران رئیس جمهوری معتدل روی کار می‌آید درست نیست ولی طراحان آن معتقدند برای موفق بودن مذاکرات هسته‌ای باید فشار بر ایران بیشتر شود.

در همین حال طبق لایحه جدید علیه ایران، شرکای تجاری عمده ایران و نیز مؤسسات مالی که مبادلات تجاری آنها را با ایران تسهیل می کنند، تحریم خواهند شد.

تصور فضای گفت وگوی ایران و آمریکا هنگامی بیشتر شد که پس از انتخابات ریاست جمهوری و برگزیده شدن رییس جمهور منتخب برخی سیاستمداران امریکایی فریاد گفتگو و مذاکره با ایران را سر دادند و از تعامل با ایران سخن به میان آمد از سویی دیگر برخی از طیف های سیاسی نیز تصورشان این بود که با روی کار آمدن رییس جمهور منتخب ،در گفت وگوهای ایران و آمریکا باز می شود و به مراتب روابط تیره سی وچند ساله امریکا و ایران رو به زوال رود اما این گروه از رسانه ها و طیف های سیاسی از این موضوع غافل هستند که اختلافات ایران و آمریکا و توطئه هایی که واشنگتن علیه تهران پیاده کرده و می کند بسیار عمیق و اساسی است که با تغییر یک رئیس جمهوری و روی کار آمدن فردی اعتدال گرا اتفاق بیفتد.در حالی که همین رئیس جمهوری معتدل هم بر سر حق ایران اسلامی کوتاه نخواهد آمد.

هنگامی که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کردند که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد،اما در کنار این بی اعتمادی راه را برای گفت وگو باز گذاشتند ولی رفتارهای خصمانه دولتمردان و کنگره آمریکا همواره این بی اعتمادی را ثابت کرده است.

هم اکنون نیز دولتمردان امریکایی با تصویب تحریم های تازه بار دیگر بر این بی اعتمادی صحه گذاشت و ثابت شد که نمی توان به امریکا اعتماد کرد.

در واقع باید به این نتیجه رسید که حتی رئیس جمهوری که با شعار اعتدال هم پیروز شده مورد توجه آمریکا نبوده است و این کشور تنها به اعمال فشار بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران فکر می کند و اکنون نیز تنها راه را همین می داند تا با فشارهای بیشتر ایران را وادار به پذیرش خواسته های خود کند.

گری سیک یکی از چهره‌های سرشناس دانشگاهی و متخصص در امور خاورمیانه و ایران اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تشدید تحریم‌های ضد ایرانی را عامل بی‌اعتمادی تهران به واشنگتن دانست.

«گری سیک» که استاد دانشگاه کلمبیاست و چندین کتاب درباره روابط ایران و آمریکا به رشته تحریر درآورده است، درباره تصویب این تحریم‌ها گفت: «آنها (ایرانی‌ها) دلیل محکمی در دست دارند که نمی‌توانند به ما اعتماد کنند.»

همچنین روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، در همین راستا نوشته است زمان‌بندی تصویب این تحریم‌ها زنگ هشدار را در میان برخی از قانون‌گذاران آمریکایی به صدا درآورده که استدلال می‌کنند ایران این اقدام را «نشانه‌ای خصمانه، در زمانی بسیار حساس» خواهد دید.

علی‌رغم این «اد رویس»، رئیس کمیته امور خارجی کنگره آمریکا و برخی دیگر از حامیان لایحه تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفته‌اند رهبر عالی ایران، عمیقاً به آمریکا بی‌اعتماد است و اوضاع فضای سیاسی ایران با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید تغییر نخواهد کرد.

توماس پیکرینگ و ویلیام لوئرس که هر دو سفیرهای سابق آمریکا بوده‌اند در برابر خطرات عجله برای تشدید تحریم‌ها هشدار داده‌اند. به علاوه، ژنرال «ژوزف هور» یکی از رؤسای سابق فرماندهی مرکزی ایالات متحده، نیز گفته است: «این لایحه تمام سیگنال‌های غلط را به ایران خواهد فرستاد.»

تناقضات رفتاری دولتمردان امریکایی در حالی ادامه دارد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تصویب این لایحه ترجیح داد موضعی به ظاهر بی‌طرفانه اتخاذ کند؛ ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «من نمی‌خواهم درباره این لایحه موضع خاصی بگیرم.»

چین، بزرگترین شریک تجاری و خریدار نفت ایران مجددا مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران مخالفت کرد.

مسکو نیز در واکنش به تصویب طرح افزایش تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد افزایش تحریم‌ها به حل مناقشه هسته‌ای ایران، کمکی نمی‌کند.«گنادی گاتیلوف» معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به این مصوبه، تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را کافی دانست و گفت مصوبه جدید «غیرسازنده» است.

همچنین سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به تصویب طرح تشدید تحریمها از سوی مجلس نمایندگان آمریکا گفت : افکار عمومی بین المللی و جامعه جهانی بارها از طریق مجمع عمومی سازمان ملل با رای قاطع اقدام دولت آمریکا در تحریم یکجانبه علیه ملت ها را محکوم نموده است.عراقچی در پایان تاکید کرد: سیاست تحریم یک سیاست شکست خورده است و در شرایط فعلی تنها به پیچیده تر و سخت تر شدن حل و فصل مشکلات موجود بویژه در موضوع هسته ای می‌انجامد.

تصویب لایحه ضد ایرانی تحریم از سوی کنگره در حالی است که حسین الشهرستانی" معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی در سخنانی اظهار داشت:عراق برای راه اندازی نیروگاه های برق خود با ایران در زمینه واردات گاز به سمت امضای قرار داد با ایران حرکت کرده است.«تانر ییلدیز»، وزیر انرژی ترکیه نیز گفت با توجه به اینکه آنکارا خرید نفت از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، واردات نفت از این کشور را بیش از این کاهش نخواهد داد.

همچنین بنیاد آمریکایی موسوم به "دفاع از دموکراسی" در مقاله جدیدی با اشاره به راههای مبتکرانه ای که کشورمان برای خنثی سازی تاثیرات منفی تحریم ها اعمال کرده است خاطر نشان می سازد که این تحریم ها بر پیشرفت های هسته ای کشورمان تاثیری نگذاشته اند. http://hadidnews.com/vdcg3u9x.ak9wy4prra.html
منبع : سیاست روز
نام شما
آدرس ايميل شما