تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۶
خانواده از تاثیرگذار‌ترین نهادهای اجتماعی است و نقش مهمی در متجانس کردن رفتارها با جامعه دارد.
مادرانه ای تقدیم به مردم ایران زمین
به گزارش حدیدنیوز، ماه مبارک رمضان هر ساله برای شبکه‌های مختلف تلویزیونی در کشورمان بهترین فرصت و بهانه برای ساخت و نمایش مجموعه‌های تلویزیونی است؛ تاجایی که در یک دهه گذشته مخاطبان سیما هر سال عادت کرده‌اند که بعد از افطار هر روز شاهد پخش سریال‌های مختلف از شبکه‌های مختلف سیما باشند.

در واقع ماه مبارک رمضان همیشه در طول این سال‌ها در مورد توجه برنامه‌سازان، اهالی رسانه و مدیران سیما بوده است؛ رمضان در یک ماه می‌تواند مهم‌ترین فرصت برای برنامه سازان وتولید کنندگان آثار نمایشی باشد تا از این فرصت مناسب برای جذب مخاطب استفاده بهینه را ببرند؛ در سال‌های گذشته هنرمندان بیشماری با ساخته‌های خود تلاش کردند تا بتوانند مخاطبان روزه دار را به سمت سریال‌ها جذب کنند و حداقل در این ماه پر خیر و برکت بتوانند مخاطبان ما با ساخته‌های خود از تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای منصرف کنند.

برخی‌ها موفق به این کار شدند و برخی‌ها هم هر سال با کپی کاری از کار دیگران به تکرار آثار گذشته پرداختند. به هرحال امسال هم تلویزیون به روال سال‌های قبل چهار مجموعه تلویزیونی؛ «مادرانه» برای شبکه سوم سیما، «خروس» برای شبکه دوم سیما، «دودکش» برای شبکه اول سیما و «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد» را هم برای شبکه تهران به روی آنتن شبکه‌های مختلف فرستاده است.
مجموعه تلویزیونی «مادرانه» به کارگردانی جواد افشار هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود. این سریال روایت زندگی «اردلان تمجید» با بازی «مهدی سلطانی» است که ۲۰ سال پیش، پس از‌‌‌ رها کردن نامزد سابق‌اش «مریم» با بازی «شقایق فراهانی» با زنی متمول به نام «رعنا» با بازی «لعیا زنگنه» ازدواج می‌کند. ازدواجی که امروز به جدایی رسیده و باعث شده تا اردلان با دخرت و پسراش روزهای سختی را سپری کنند. تاجایی که دختر‌‌ رها با بازی «هستی مهدوی‌فر» به دلیل کمبودهایی که در زندگی شخصی خود به دلیل این جدایی احساس کرده با پسری مواد فروش با بازی «عباس غزالی» آشنا می‌شود تا این تنهایی را جبران کند. رها دوست دارد با مادراش که پس از جدایی از پدراش در خارج از کشور به سر می‌برد زندگی کند.

در ادامه این سریال رعنا برای بازپس گیری پسر و دختراش به ایران می‌آید و اردلان از واگذاری آن‌ها به او امتناع می‌کند و به مرور زندگی آن‌ها دچار حوادث تلخ و گوناگونی می‌شود.

جواد افشار تاکنون سریال‌هایی چون: غروب بی‌پایان، سایه سکوت، پول کثیف، روز رفتن، گل یا پوچ، روزهای زیبا، سی امین روز و لبـه آتـش را برای تلویزیون ساخته و این روز‌ها مجموعه مناسبتی «مادرانه» را به عنوان نهمین سریال خود روی آنتن شبکه سوم سیما دارد. سریالی که به تبعات طلاق و فروپاشی نهاد خانواده به عنوان مهم‌ترین رکن اصلی و تاثیرگذار هر انسان در سرنوشت حال و آینده او می‌پردازد. طلاق زمانی در زندگی یک زن و شوهر صورت می‌یرد که زندگی آن‌ها بن بست رسیده باشد. در این سریال هم اردلان و رعنا به دلایل مختلف زندگی مشترکشان به بن بست رسیده و ناچار به جدایی شده‌اند. جدایی که در زندگی هر انسانی ممکن است اتفاق بیافتد و می‌تواند بیشتر حاصل توقعات بیش از حد ندانم کاری‌ها، خودخواهی‌ها، فریب‌ها، لغزش‌ها، بی‌ارادگی‌ها، باری به هر جهت بودن‌ها، دروغ‌ها، و بالاخره ناسازگاری های طرفین باشد. در این میان بدون شک کودکان قربانی این جدایی خواهند بود. در سریال مادرانه هم‌‌ رها و پسر کوچک اردلان قربانی این جدایی هستند و بیش ازاینکه این طلاق روی اردلان و رعنا تاثیرات منفی خود نشان دهد باعث آشفتگی و نابسامانی عاطفی و احساسی این دو شده است.

در واقع جواد افشار در این مجموعه تلویزیونی به فروپاشی خانواده‌ای می‌پردازد که بعد از جدایی پدرو مادر فزندان این خانواده با بجران‌های عاطفی مهمی مواجه می‌شوند. دختر خانواده به دلیل کمبود محبت در کانون خانواده ناچار برای به دست آوردن احساس وجود و همچنین جبران کمبودهای عاطفی و احساسی خود در محیطی خارج از نهاد خانواده و در خیابان به دنبال مرد آینده خود باشد. پسر خردسال خانواده هم باید مدام در خانه تنها باشد و ترس از پدری داشته باشد که به جایی محبت به خانواده فقط به پول فکر می‌کند. بزهکاری پدیده‌ای اجتماعی و دارای بستر اجتماعی فراوانی است که یکی از آن‌ها طلاق می‌تواند باشد.

خانواده یکی از تاثیرگذار‌ترین نهادهای اجتماعی است و نقش مهمی در همکاری و متجانس کردن رفتارهای هنجاری افراد با محیط اجتماعی بر عهده دارد. وجود آشفتگی و بحران‌های شدید عاطفی و شرایط نامطلوب در این نهاد می‌تواند عامل مهمی در بزهکاری افراد خانواده و به خصوص کودکان و نوجوانان باشد. به‌‌ همان نسبت هم می‌توان گفت که وجود شرایط مطلوب در خانواده می‌تواند عاملی بر رشد ذهنی، عاطفی، روانی و اجتماعی نوجوان یک خانواده اعم پسر یا دختر باشد ودر پیشگیری از بزهکاری موثر باشد تضعیف مناسبات گروهی خانواده، از هم پاشیدگی خانواده، نبود روابط صمیمی، عاطفی و اخلاقی در خانواده و... می‌تواند در افرایش بزهکاری یک نوجوان تاثیر به سزایی داشته باشد. تجربه نشان داده که هر‌گاه بنیان عاطفی و اخلاقی خانواده به هر دلیلی مثل طلاق با کشمکش های درونی مختلف باعث سست بنیان خانواده می‌شود، فرزندان در سنین نوجوانی به دور از نظر والدین در ورطه اعتیاد، بزهکاری و... گرفتار می‌شوند. در این سریال هم مخاطب با چنین رویه‌ای روبه روست. خانواده‌ای از هم پاشیده که هر کدام از اعضای آن برای رسیدن به آرامش و خوشبختی ساز خودشان را می‌نوازند. سازی گوش خراش که نتیجه ایی جر تشدید بحران عمیق عاطفی و احساسی برای تک تک اعضای آن ندارد. http://hadidnews.com/vdchmmni.23nxxdftt2.html
منبع : سراج24
نام شما
آدرس ايميل شما