تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۰
تعویق لایحه ضد ایران توسط کنگره آمریکا

سنت شکنی تابستانی یا زمینه سازی برای امتیاز گیری پاییزی

کنگره آمریکا که هر ساله تحریم‌های جدیدی را در تابستان علیه ایران اعمال می‌کرد این بار در سنت شکنی از تعویق این امر خبر داد.
سنت شکنی تابستانی یا زمینه سازی برای امتیاز گیری پاییزی
به گزارش حدیدنیوز، در هفته‌های اخیر دیدگاه‌های متعددی از سوی مقامات، سناتور ها و برخی تحلیلگران آمریکایی مبنی بر لزوم رویکرد آمریکا به دیپلماسی در قبال ایران مطرح شده است. آنها بر این ادعایند که با تغییر دولت در ایران و آمدن دولت یازدهم به ریاست جمهوری حسن روحانی شرایط برای مذاکره با ایران فراهم است و اوباما نباید این فرصت را از دست بدهد. این رویکرد در حالی مطرح شده است که، اولا بررسی کارنامه آمریکا در سالهای گذشته نشان می دهد که هر زمان تغییر دولت در ایران صورت گرفته برخی مقامات و شخصیت‌های‌ آمریکایی ادعای لزوم دیپلماسی در قبال ایران را مطرح کرده‌اند و چنان عنوان داشته‌اند که آمدن دولت جدید فرصتی برای مذاکره خواهد بود.

البته این ادعاها پس از مدتی رنگ باخته است چرا که در سنت آمریکایی مذاکره و تهدید به اصول جدایی ناپذیر مبدل شده اند و آنها همواره بر آن بوده‌اند تا امتیازات یک جانبه را کسب کنند. ادعای آنها در زمان آمدن دولتهای جدید در ایران نیز بیشتر جنبه روانی برای قرار دادن ایران بر سر دو راهی را داشته است بگونه‌ای که اگر ایران به خواسته‌های آنها تن دهد در نهایت آنها پیروز هستند و در صورتی که ایران مغایر با این روند پیش روند آنها برای تحریم‌ها و فشارهای جدید بهانه جویی می‌کنند. احتمال تکرار این رفتار در مقطع کنونی نیز زمانی تقویت می شود که اوباما چند هفته پیش اعلام کرد که تحریم ها در قبال ایران لغو نخواهد شد و گروه ۱+۵ نیز اعلام کرد که بسته پیشنهادی این گروه تغییری نخواهد داشت. بر این اساس است که اقدام کنگره در تابستان را می‌توان نوعی زمینه سازی برای امتیازخواهی در پاییز یعنی زمان برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ دانست.

کنگره آمریکا در آستانه مراسم تحلیف «حسن روحانی» بعنوان رئیس‌جمهور جدید ایران، ارسال لایحه تحریم‌ها علیه ایران به کاخ سفید را به تعویق انداخت و واشنگتن‌پست این اقدام را یک اقدام دیپلماتیک خوب برای آمریکا و ایران خواند.

کنگره آمریکا بعد از اقدام ۱۳۱ عضو کنگره برای امضای نامه‌ای که دیپلماسی با ایران را خواستار شد، در اقدامی دیگر طرح سالانه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به کاخ سفید ارایه ندادند و اعلام کردند که این طرح ممکن است تا اکتبر و حتی تا پایان سال جاری نیز آماده نشود.

واشنگتن‌پست با اشاره به تحریم‌های دولت اوباما علیه ایران، تلاشش برای ضربه زدن به اقتصاد ایران و ابراز تمایل این کشور برای توسل به اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران نوشت که از سال ۲۰۰۹ و زمانی که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا شد، دولتش سرسختی فوق العاده‌ای در قبال ایران داشت و کنگره آمریکا نیز معمولا راهی را برای سخت‌تر کردن مواضع آمریکا در قبال ایران پیدا کرد.

کنگره معمولاً در هر تابستان لایحه‌ای را با هدف تشدید تحریم‌های ایران به کاخ سفید می‌فرستاد، صرفنظر از اینکه کاخ سفید این لایحه را مناسب یا غیرمناسب می‌دانست، اما در سال جاری میلادی، اعضای کنگره سنت‌شکنی کردند و فصل‌نامه «امیلی کادی» (فصلنامه کنگره) گزارش کرد که لایحه تحریم‌های سالانه کنگره به تعویق افتاده است و حتی اگر برای امسال آماده شود، در زودترین هنگام تا ماه اکتبر آماده نمی‌شود.

در این فصلنامه آمده است که تعویق تهیه لایحه تحریم‌ها علیه ایران، یک روزنه دیپلماتیک خوب برای آمریکا و ایران است؛ «حسن روحانی» در ماه آگوست دولت را به دست می‌گیرد و دور بعدی مذاکرات بین‌المللی هسته‌ای نیز در ماه سپتامبر (یک ماه بعد از مراسم تحلیف روحانی) برگزار می‌شود.این نامه که به دلیل اسامی نویسندگان آن، چارلی دنت و دیوید پرایس به نامه "دنت-پرایس" معروف شده است که محک نزدن روحانی و سنجیدن این که آیا انتخابش فرصتی واقعی برای پیشرفت را فراهم می‌کند یا خیر اشتباه خواهد بود و می‌افزاید که آمریکا بهتر است از تمامی ابزارهای دیپلماتیک برای بخشیدن جان دوباره به گفت‌وگوهای هسته‌ای استفاده کند.

به نوشته این روزنامه این نامه از آن جهت حایز اهمیت است که توسط نهادی ارایه شد که به لحاظ سنتی با به کارگیری دیپلماسی در قبال ایران مخالف است اما اکنون تعداد زیادی از اعضای آن خواستار چنین چیزی شده‌اند.
به نوشته کادی به تعویق افتادن طرح قانونی تحریم‌ها، پنجره دیپلماتیک خوبی برای آمریکا و ایران فراهم می‌کند زیرا حسن روحانی در ماه اوت دولت را به دست می‌گیرد و دور بعدی مذاکرات هسته‌ای بین‌المللی نیز برای سپتامبر برنامه‌ریزی شده است.

یک مانع اصلی میزان درجه‌ای است که ایران و آمریکا می‌توانند درخصوص اهداف و منافع مختلف‌شان با یکدیگر مصالحه کنند. این مانع سختی است. این منافع رقیب فقط از طریق مذاکرات مفصل و به احتمال زیاد مصالحه‌هایی سخت از جانب هر دو قابل حل و فصل هستند.

بنا بر این گزارش دیپلماسی آمریکا- ایران بیش‌تر به بحث‌های داخلی در هر کشور درباره ارتباط خارجی میان آن‌ها مربوط می‌شود و برای آن‌هایی که تمایل دارند شاهد پایان این چند دهه خصومت به شکلی مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک باشند، نرم شدن ظاهری کنگره در قبال ایران نشانه بالقوه، چشم‌گیر و یک گام واقعی هرچند کوچک به سمت صلح است.

در همین حال سه تن از برجسته ترین دیپلمات های سابق آمریکا از دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خواسته اند که به تعامل با رییس جمهور جدید ایران پیش از آنکه فرصت ها ازدست برود، سرعت بخشد.

دیپلمات های سابق آمریکا طی این مطلب زمینه مناسبی را جهت فرصتی برای روابط آمریکا و ایران با توجه به آغاز قریب الوقوع فعالیت رییس جمهوری جدید ایران می بینند.

به عقیده ناظران سیاسی با توجه به اینکه اکثریت کنگره آمریکا جمهوری خواه به شمار می‌روند و دراعمال تحریم‌ها علیه ایران پیشگام هستند حال این سوال مطرح می‌شود که به تعویق افتادن لایحه تحریم‌های ضد ایرانی از سوی اعضای گنگره برای چیست؟ در پاسخ به این سوال چند موضوع مطرح است اول اینکه تحریم‌های ضد ایرانی از سوی آمریکا، برای به تسلیم درآوردن ایران موثر واقع نشده و در واقع با شکست روبرو شده بنابراین کنگره با این تعویق می‌خواهد حفظ آبرو کند از سویی دیگر آمریکا به دنبال طرح یک بازی علیه ایران است آن هم اینکه با به تعویق انداختن لایحه تحریم و رویکرد دوستانه به دولت جدید در تلاش برای به تفرقه انداختن میان موافقان و مخالفان مذاکره با آمریکا در داخل است تا از این شرایط برای برهم زدن فضای داخلی ایران استفاده کند در همین حال یک سناریوی دیگر نیز مطرح است و آن هم اینکه آمریکا تمام گزینه‌های تحریم علیه ایران را مورد استفاده قرار داده و تحریم دیگری باقی نماند که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کند بنابراین تلاش می‌کند با به تعویق انداختن تحریم‌ها ایران را در برابر افکار عمومی جهان قرار دهد تا در نهایت تهران وادار به امتیاز‌دهی در مذاکرات احتمالی گردد. این امر زمانی تقویت می‌شود که باراک اوباما چندی پیش رسما اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران لغو نخواهد شد.

در همین حال در بررسی سیاست تعویق لایحه تحریم ها ونیز نامه نمایندگان کنگره برای تعامل با ایران رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی نامه نمایندگان کنگره آمریکا به اوباما برای مذاکره با رئیس جمهور منتخب ایران در این کمیسیون خبرداد و گفت: تغییر رویکرد نمایندگان کنگره آمریکا در مقطعی کوتاه جای تامل دارد.

علاءالدین بروجردی درباره نامه تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا به رئیس جمهور این کشور برای مذاکره با ایران، گفت: چندی پیش نمایندگان و اعضای کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا از اوباما درخواست داشتند با زیر سئوال بردن انتخابات ریاست جمهوری در ایران تحریم‌های جدیدی را ضد ایران وضع کند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس بابیان اینکه نمی‌توان به مسئولان آمریکایی اعتماد کرد، گفت: درخواست کنگره برای مذاکره با ایران نشانه تغییر نیست.از سویی دیگر وحید احمدی در گفت‌وگو با خانه ملت نیز ‌ درباره نامه تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا به رئیس جمهور این کشور برای مذاکره با ایران، توضیح داد: کنگره آمریکا تحت تاثیر لابی‌‌ صهیونیستی در گفتار مباحثی را مطرح می کند اما در عمل موضع خصمانه خود را ادامه می‌دهد.

نماینده مردم صحنه‌ کنگاور و هرسین در مجلس شورای اسلامی‌ تصریح کرد: نمایندگان کنگره آمریکا از یک سو با تحت فشار گذاشتن باراک اوباما رئیس جمهوراین کشور تحریم‌های ضد ایرانی جدیدی را وضع ‌می‌کند و از سوی دیگر با نوشتن نامه به وی خواهان مذاکره با دولت جدید در ایران می شوند که این سردرگمی آنها در سیاست خارجی را نشان می‌دهد.

وی با تاکید براینکه نمی‌توان به مسئولان آمریکا اعتماد کرد‌ ادامه داد: با گذشت ۳۴ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی رویکردها و مواضع خصمانه آمریکا برای ملت ایران آشکارشده است از این‌رو نمی‌توان به نامه‌ و مباحث مطرح شده از سوی کنگره آمریکا چندان اعتماد داشت.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس‌ با بیان اینکه درخواست کنگره برای مذاکره با ایران نشان از تغییر در سیاست‌های خصمانه آمریکا ضد کشورمان نیست‌ ادامه داد: کنگره آمریکا پیش از این هر سال لایحه و قانون تحریم های ضد ایرانی را در فصل تابستان به کاخ سفید ارسال می‌کند اما با تاخیری که در ارسال آن داشته نوعی سردرگمی در خود ایجاد کرده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران تحریم‌های جدیدی را ضد کشورمان اجرایی کرد‌ تصریح کرد: تغییر رویکرد نمایندگان کنگره و نوشتن نامه به باراک اوباما برای مذاکره با ایران در مقطعی کوتاه نشان از عدم ثبات و تصمیم‌گیری درمیان مسئولان آمریکایی است.

از سویی دیگر در حالی که کنگره امریکا لایحه تحریم ها را به تعویق انداخته ،جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا از وزیر امور خارجه این کشور خواستند به وضعیت حکمتی که به جرم جاسوسی در ایران در زندان به سر می‌برد رسیدگی کند.

۱۱۲ عضو دموکرات و جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه خود از کری خواستند همه راه های ممکن برای آزادی مورد بررسی قرار گیرد.حکمتی به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر و در جریان محاکمه به اعدام محکوم شد اما این حکم لغو و گفته شد که دیوان عالی به محاکمه دوباره او رای داده است.خواهر حکمتی اخیرا از بهتر شدن وضع او در زندان اوین و ملاقات های هفتگی اش با سه نفر از بستگانش که مقیم ایران هستند خبر داده بود. http://hadidnews.com/vdcb0ab5.rhbfzpiuur.html
منبع : سیاست روز
نام شما
آدرس ايميل شما