تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۵
تا پیش از آغاز سال‌جاری تعداد سفرهای استانی دولت یکصد سفر بوده است.
همه سفرهای یک رئیس جمهور/ پرحاشیه‌ترین سفر‌های خارجی
به گزارش حدیدنیوز، دوهفته به پایان دولت مانده است و احمدی نژاد در این روزهای پایانی به منظور انجام سفری دو روزه و دیدار و گفت‌وگو با نخست وزیر و کفیل ریاست جمهوری عراق و شرکت در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ایران و عراق و زیارت عتبات عالیات راهی بغداد شده است. در این سفر احمدی نژاد با مقامات عراقی دیدار کرد و بر تداوم مناسبات و روابط دو کشور تاکید شد.

**سفر به بغداد

احمدی نژاد اولین رئیس جمهور در دولت ایران بود که پس از جنگ و برکناری صدام راهی عراق شد. احمدی نژاد در آن سفر با دست پر به بغداد رفت؛ اعطای وامی یک میلیارد دلاری به عراق یکی از دستور کارهای آن سفر بود. دولت او تا آن زمان ۸۵ سند همکاری با بغداد امضا کرده بود. وی برای بار دوم پنج شنبه نیز تهران را به مقصد بغداد ترک کرد. پیش از سفر وی، برخی مقامات اعلام کردند جلال طالبانی - همتای عراقی اش - که سال گذشته دچار سکته قبلی شد، همزمان با حضور احمدی نژاد در عراق، در آلمان حضور دارد از این رو وی از سوی خضیر الخزاعی معاون رئیس جمهور و کفیل ریاست جمهوری عراق مورد استقبال رسمی قرار گرفت . احمدی نژاد پس از گفت و گو با معاون رئیس جمهور عراق که به استقبالش در فرودگاه رفته بود، بر لزوم تقویت روابط دوجانبه تاکید و موفقیت ایران را به موفقیت عراق مرتبط کرد.

خضیر الخزاعی معاون رئیس جمهور و کفیل ریاست جمهوری عراق نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر دکتر احمدی نژاد به عراق روابط دو کشور را تاریخی، تمدنی و همراه با منافع مشترک دانست و گفت: تهران و بغداد با مشترکات فراوان می توانند نقش مناسبی در منطقه و جهان ایفا کنند.وی اظهار امیدواری کرد که سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق به همبستگی و وحدت بیش از پیش دو کشور منجر شود. احمدی نژاد همچنین در اولین روز سفر خود با نوری المالکی نخست وزیر عراق دیدار کرد.

در این دیدار احمدی نژاد عنوان کرد: امروز تهران و بغداد همکاری های بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و در بخش خدمات مهندسی، انرژی و برق، همکاری های خوبی میان دو کشور شروع شده که امیدواریم این همکاری ها در آینده روز به روز توسعه یابد.نوری المالکی نیز تاکید کرد: امروز عراق سیاست درهای باز را در پیش گرفته چرا که ما به دنبال توسعه همکاری ها و مناسبات هر چه بیشتر با کشورهای دوست با مشترکات تاریخی و فرهنگی هستیم. جمهوری عراق هیچ مرزی در همکاری های فی ما بین خود با ایران نمی بیند و در حال حاضر در عرصه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران روابط گسترده ای دارد.

**نگاهی به سفرهای خارجی دولت و همراهانش

اینکه بالاترین مقام اجرایی یک کشور بخشی از دوره زمانی تصدی مسئولیتش را به سفرهای خارجی اختصاص دهد، امری طبیعی است که نه‌تنها در عرصه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی به رسمیت شناخته شده بلکه در داخل کشور و نزد مردم به منظور دستیابی به اهداف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... البته با رعایت اقتدار و حفظ منافع ملی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.با نگاهی به دولت نهم باید عنوان کرد که احمدی‌نژاد در چهار سال ابتدایی ریاست‌جمهوری خود یعنی در دولت نهم ۶۰ بار به ۳۸ کشور دنیا سفر کرد که درپاره‌ای از مواقع این سفر‌ها حاشیه‌ها و انتقادات زیادی را به همراه داشت. این در حالی است که احمدی‌نژاد در دور دوم حضور خود در پاستور ۶۱ سفر خارجی را انجام داده است و می‌توان عنوان کرد که تعداد سفرهای وی از مرز ۱۲۰ سفر گذشته است.

پرحاشیه‌ترین سفر‌های دولت را می‌توان ۹ سفر احمدی‌نژاد به نیویورک عنوان کرد. ایران و آمریکا هیچ رابطه دیپلماتیکی با هم ندارند تمامی سفرهای وی با هدف شرکت در اجلاس‌های سازمان ملل صورت گرفته؛ اجلاس‌هایی که به شدت مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی است، بسیاری از کارشناسان همین علت را دلیل علاقه احمدی‌نژاد برای حضور در نیویورک و سخنرانی در سازمان ملل می‌دانند.احمدی‌نژاد در این سفرها با هیچ مقام آمریکایی یا سرمایه‌گذار مهم و سرشناس آمریکایی دیدار و گفت وگو نداشته است و روابط دیپلماتیک آن تنها به دیدارهای کوتاه‌مدت حاشیه اجلاس‌های سازمان ملل با برخی سران کشور‌ها ختم شده است.اما این سفر‌ها واکنش‌هایی را نیز در تهران به همراه داشت و نمایندگان نسبت به هزینه‌های انجام شده در سفر و حضور خانواده اعضای کابینه دولت شکایت‌هایی را به کمیسیون اصل ۹۰ بردند که هنوز هم بررسی این شکایت‌ها ادامه دارد.

سفر احمدی‌نژاد به ونزوئلا برای مراسم خاک سپاری چاوز نیز با حاشیه‌های زیادی همراه بود و برخی این سفر را در شأن رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران ندانستند.وی پیش از این سفر در پیامی به نیکولاس مادورو با بیان جملاتی در وصف چاوز عنوان کرد: هوگو چاوز زنده است تا عدالت و عشق و آزادی زنده است. او زنده است تا ایمان و پاکی و انسانیت زنده است. او زنده است تا ملت‌ها زنده‌اند و برای استقرار استقلال و مهربانی و عدالت تلاش می‌کنند.تردید ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح(ع) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد. همچنین وی یک روز را عزای عمومی اعلام کرد و در مراسم خاکسپاری وی بر تابوت چاوز بوسه زد. 



دیگر سفر پرحاشیه دولت، سفر احمدی‌نژاد به مسکو برای شرکت در «نشست سران کشورهای صادرکننده گاز» بود. آنجا که باز هم تعداد همراهان احمدی‌نژاد مورد اعتراض قرار گرفت و نمایندگان مجلس در باره آن مواضع تندی اتخاذ کردند. گذشتن آمار سفرهای خارجی احمدی‌نژاد از رقم یکصد سفر در حالی است که تا پیش از آغاز سال‌جاری تعداد سفرهای استانی دولت یکصد سفر بوده است. سفرهای دور چهارم البته در سال‌جاری نیز ادامه یافت اما به‌دنبال ثبت‌نام مشایی در انتخابات ریاست‌جمهوری و سپس رد صلاحیت او متوقف شد و بر خلاف گفته‌های مسئولان دیگر ادامه نیافت.با این وجود همچنان اعلام می‌شود که این بار احمدی‌نژاد عازم آخرین سفر خارجی خود در مقام رئیس‌جمهور ایران است.

http://hadidnews.com/vdchikni.23nxqdftt2.html
منبع : تهران امروز
نام شما
آدرس ايميل شما