تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۰
مشروح نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی

انقلاب در مصر به پایان نرسیده/ دموکراسی آغاز شده است

استروا درخواست رسمی نداده/ابتدا از لندن شروع کند... کار از چراغ سبز گذشته است .
انقلاب در مصر به پایان نرسیده/ دموکراسی آغاز شده است
انقلاب در مصر به پایان نرسیده و دموکراسی آغاز شده و پایدار خواهد بود و به مسیرش ادامه خواهد داد.

به گزارش حدیدنیوز، سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.

*استروا درخواست رسمی نداده/ابتدا از لندن شروع کند

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس برای سفر به ایران و امیدواری‌اش به برقراری روابط تهران و لندن، با بیان اینکه هنوز هیچ درخواست رسمی برای این سفر صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: از اینکه آقای استراو و هر کس دیگری علاقمند به سفر به ایران باشد و سفر کند، خوشحال خواهیم بود. ملت ایران ملتی مهمان‌نواز است.

وی سیاست کلی جمهوری اسلامی با اتحادیه اروپا را رفع تنش‌های موجود و اعتمادسازی خواند و افزود: این موضوع شامل دولت انگلیس نیز خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اگر آقای استراو خواستار بهبود روابط بین تهران و لندن است و می‌خواهد اقدامی دراین زمینه انجام دهد، ابتدا از لندن شروع کند تا تهران، زیرا ما رابطه را قطع نکردیم و قطع رابطه از سوی دولت انگلستان صورت گرفت.

*احمدی‌نژاد آخر هفته به عراق می‌رود

عراقچی درباره سفر احمدی‌نژاد به بغداد نیز اظهار داشت: رئیس‌جمهور کشورمان بیش از یک سال پیش دعوتنامه‌ای از جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق برای سفر به این کشور دریافت کرد. این سفر رسمی و در چارچوب روابط دوجانبه به دلیل بیماری آقای طالبانی به تاخیر افتاد. دوستان عراقی اصرار داشتند که پیش از پایان دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد این سفر به میزبانی معاون رئیس‌جمهور عراق که کفیل رئیس‌جمهور نیز است انجام شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای این سفر در آخر هفته صورت گرفته و امیدواریم این سفر انجام شود.

عراقچی سفر احمدی‌نژاد را به بغداد گامی مثبت در راستای گسترش روابط دوستانه و عمیق دو کشور برشمرد.

*کار از چراغ سبز گذشته است

خبرنگاری درباره برقراری رابطه مستقیم بین تهران و واشنگتن سوال کرد که عراقچی با بیان اینکه جمهوری اسلامی همواره آماده مذاکره با همه کشورها بوده، گفت: خیلی از کشورها از جمله کشورهای غربی و اروپایی به صورت رسمی و غیررسمی در این زمینه ابراز تمایل کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت‌وگوها و تفاهم بین کشورها را امر مطلوبی برشمرد و افزود: درباره آمریکا کار از چراغ سبز گذشته و ما منتظر اقدامات عملی و تغییر جدی در سیاست‌ها و اتخاذ رویکردهای جدید هستیم.

به گفته عراقچی صرف کلمات زیبا و بیان مواضع خوشایند کفایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ما این تجربه را پیش از این داشتیم، خاطرنشان کرد: آنچه ملاک ماست رفتار آمریکا در صحنه عمل می‌‌باشد.

* رایزنی‌ها درباره مصر

عراقچی در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر رایزنی‌های ایران با مقامات جدید مصر خاطرنشان کرد: آقای صالحی رایزنی‌هایی را با سرپرست وزارت خارجه مصر، البرادعی معاون رئیس جمهور موقت و همچنین بازیگران منطقه‌ای انجام داد. در این زمینه سفر چند ساعته‌ای به ترکیه داشت و با وزیر خارجه این کشور مشورت و رایزنی کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اختلاف موضع بین ما و ترکیه در مسائل منطقه‌ای وجود دارد و قابل انکار نیست و این اختلاف موضع درباره تحولات مصر نیز می‌باشد، به گفت‌وگوی تلفنی صالحی با وزیر خارجه امارات در این خصوص نیز اشاره کرد و افزود: ما به رایزنی‌های خود در خصوص مصر و موضوعات دیگر از جمله سوریه با همه کشورها و طرف‌ها ادامه می‌دهیم و امیدواریم موضوع مصر در آرامش و با حفظ وحدت و انسجام ملی به سرانجام مناسب برسد و خواسته‌های مشروع مردم محقق شود.

*برنامه موشکی ایران دفاعی است

عراقچی در خصوص عدم حمایت شورای امنیت سازمان ملل از گزارش نقض تحریم‌ها توسط ایران، با بیان اینکه برخی از کشورهای عضو شورای امنیت تلاش کردند که برنامه موشکی جمهوری اسلامی که ماهیتی دفاعی دارد را به عنوان نقض تحریم‌های شورای امنیت در این شورا مطرح کنند، اظهار داشت: این اقدام با مخالفت برخی از اعضای شورای امنیت مواجه شد.

وی این تحرکات را در شرایط کنونی سازنده ندانست و افزود: اگر مقصودشان فشار آوردن بیشتر به ایران در موضوع هسته‌ای است، اینگونه اقدامات کارساز نخواه بود. برنامه موشکی ایران کاملا ماهیتی دفاعی دارد و صد در صد مشروع است. همانطور که هر کشور دیگری برای دفاع از خود مجاز به تامین نیازهای دفاعی‌اش می‌باشد.

*اظهاراتی از روی عصبانی

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان و سخنان توهین‌آمیز آن به رئیس‌جمهور منتخب ایران خاطرنشان کرد: اینکه آقای نتانیاهو از حماسه شکوهمند در ایران و مشارکت بسیار گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری عصبانی است، کاملا قابل درک می‌باشد. اینکه این انتخابات و مشارکت عظیم مردم مورد استقبال جامعه بین‌المللی قرار گرفته و فضای مثبتی را در جامعه بین‌الملل ایجاد کرده باعث عصبانیت وی شده است.

وی ادامه داد: شنیدن اظهارات توهین‌ آمیز از آقای نتانیاهو عجیب نیست و شنیدن این توهین‌ها از سوی رژیمی که سرتاسر عمرش مملو از جنایات مختلف، جنگ‌طلبی و وحشی‌گری نسبت به ملت بی دفاع فلسطین است، چیز عجیبی نمی‌باشد.

عراقچی توصیه‌های نتانیاهو به دیگر کشورها درباره رئیس‌جمهور منتخب ایران و الفاظ به کار رفته از سوی نتانیاهو را نشانگر دخالت رژیم صهیونیستی در روابط ایران با سایر کشورها و تلاش این رژیم برای تخریب روابط جمهوری اسلامی با دیگر کشورها برشمرد و افزود: این صحبت‌ها بهترین مدرک برای نقش مخرب این رژیم در این زمینه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: بنا نداریم که به کلمات توهین‌آمیز ایشان جواب دهیم و ارزشی برای این اظهارات قائل نیستیم.

*پیگیری‌ها در خصوص ایرانیان مقیم امارات

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات جمهوری اسلامی در جلوگیری از اخراج ایرانیان از امارات متحده عربی، به تماس تلفنی وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه امارات در این زمینه اشاره کرد و افزود: آقای صالحی نگرانی‌های جمهوری اسلامی را در این زمینه اعلام کرد و وزیر خارجه امارات نیز عنوان کرد که تلاش می‌کند تجدید‌نظر در این زمینه صورت بگیرد.

*مواضع روشن ایران درباره سوریه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مواضع جمهوری اسلامی در قبال سوریه را روشن برشمرد و گفت: سیاست‌های ما تغییر نکرده، باید راهکاری سیاسی را برای حل این مشکل جست‌وجو کرد.

وی با بیان اینکه هنوز در مورد زمان، دستور کار و شرکت کنندگان در نشست ژنو دو تصمیمی اتخاذ نشده خاطرنشان کرد: اختلاف‌نظر‌های جدی بین طرفین وجود دارد و مسلما اگر جمهوری اسلامی به این نشست دعوت شود نقش سازنده‌ای را ایفا خواهد کرد و ما حضور در این نشست را به صورت مثبت بررسی می‌کنیم.

عراقچی اضافه کرد: معتقدیم که هر راهکاری برای موضوع سوریه باید فراگیر باشد و همه بازیگران و تاثیرگذاران را در برگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخواست معارضان سوریه برای برقراری آتش بس در ماه رمضان را اقدامی مطلوب برشمرد و افزود: ما توصیه می‌کنیم که آتش‌بس به صورت کامل برقرار شود و معارضان اسلحه را کنار گذاشته و با دولت سوریه وارد گفت‌وگو شوند.

وی با بیان اینکه دولت سوریه سال گذشته پیشنهاد آتش‌بس در ماه رمضان را مطرح کرد، یادآور شد: گروه‌های معارض پایبند به این قضیه نبودند و به جنگ‌افروزی ادامه دادند. امیدواریم که این گروه‌ها هرچه زودتر به این نتیجه برسند که راهکار نظامی برای سوریه متصور نیست.

عراقچی در عین حال گفت: باید بین معارضان واقعی و گروه‌های تکفیری در سوریه تمایز قائل شویم.

*دسیسه‌ای پشت پرده/حل اختلافات از طریق موشک نخواهد بود

خبرنگار فارس درباره تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از استقرار موشک‌های بالستیک در عربستان و نشانه‌گیری آنها به سمت تهران سوال کرد و واکنش جمهوری اسلامی را جویا شد که عراقچی با بیان اینکه صحت و سقم این تصاویر محل بحث و گفت‌وگو است، خاطرنشان کرد: ما در حال ارزیابی هستیم ولی آنچه برای ما مهم است این که چرا در این شرایط باید چنین تصاویری پخش و چنین تلقی‌ای ایجاد شود که بین دو کشور بزرگ جهان اسلام رقابت و تنش به حدی است که موشک‌های خود را به سمت همدیگر نشانه گرفته‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی این اقدام را دسیسه‌ای پشت پرده برای افزایش تنش و درگیری در خلیج فارس و بین دو کشور مهم منطقه به خصوص در شرایط حاضر که دولت جدید ایران در حال استقرار است و رئیس‌جمهور منتخب در حال آماده شدن برای تصدی این سمت می‌باشد عنوان کرد و افزود: در این فضا و شرایط چنین اقداماتی حتما مشکوک است.

وی با بیان اینکه ما طالب روابط دوستانه مبتنی بر احترام متقابل بین ایران و عربستان هستیم، گفت: ما عربستان را کشوری بزرگ و تاثیر‌گذار در جهان اسلام می‌دانیم. اختلافاتی با این کشور به خصوص در موضوعات منطقه‌ای داریم که معتقدیم برخورد با این اختلافات و حل اختلافات قطعا از طریق موشک نخواهد بود و از طریق گفت‌وگو خواهد بود.

*تغییری در روابط رسمی تهران و اوتاوا رخ نداده است

به گزارش فارس، سید‌عباس عراقچی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اقدام رسمی کانادا برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور خاطرنشان کرد: هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و تغییری در روابط رسمی دو کشور رخ نداده است.

*گرایش قوی اسلامی در جمهوری آذربایجان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره انجام مراسم مذهبی در جمهوری آذربایجان، این کشور را کشور بزرگ اسلامی و عمدتا شیعه برشمرد و با بیان اینکه مظاهر اسلامی در این کشور همواره قوی بوده است، گفت: مردم این کشور همواره گرایش قوی به اسلام و مظاهر اسلامی داشته‌اند و ما غیر از این را در این کشور شاهد نبوده‌ایم.

*آمریکایی‌ها از تحلیل‌های عجیب و غریب بپرهیزند

عراقچی در خصوص اظهارات سفیر سابق آمریکا در باکو که به جمهوری آذربایجان نسبت به دچار شدن به سرنوشتی چون مصر هشدار داده عنوان کرد: ما مخالف هرگونه دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی هر کشوری هستیم و به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم از این دخالت‌ خودداری کنند و از تحلیل‌های عجیب و غریبی که باعث افزایش تنش‌های داخلی می‌شود بپرهیزند.

وی ادامه داد: اگر مقامات آمریکایی می‌توانستند چنین پیش‌بینی‌هایی داشته باشند قطعا در مسائل منطقه جلوتر از دیگران بودند.

*نگرانی از گسترش روابط تهران و بوینوس آیرس

یکی از خبرنگاران به نگرانی مقامات آمریکایی از توافقات ایران و آرژانتین در قضیه آمیا اشاره کرد که عراقچی با بیان اینکه این نگرانی ها جای تعجب دارد، اظهار داشت: ایران و آرژانتین در سالهای طولانی روابطی خوب و دوستانه داشته‌اند و همکاری‌های اقتصادی زیادی داشته‌ایم و در مورد رآکتور تحقیقاتی تهران نیز تامین سوخت آن توسط آرژانتین صورت می‌گرفت. موضوع آمیا باعث تلخی در این روابط برای چندین سال شد که هیچگاه ابعاد واقعی آن روشن نشد و دلیل واقعی آن دخالت‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو کشور تصمیم گرفته‌اند این سوءتفاهم را به نحو مدبرانه حل و فصل کنند، اظهار داشت: اینکه کشورهای دیگر از این موضوع نگران و عصبانی هستند برای ما قابل درک نیست و به آنها توصیه می‌کنیم که از روابط ایران و آرژانتین نگرانی نداشته باشند.

*ورود مفهوم عدالت به مذاکرات و مباحث بین‌المللی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره روحیه رئیس‌جمهور در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی خاطرنشان کرد: در طول هشت سال گذشته جمهوری اسلامی ایران حضور گسترده و مشارکت جدی در عرصه‌های بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی داشته است. حضور رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی ایشان که همگان منتظر شنیدن این سخنان بودند، مصاحبه‌ها و ملاقات‌های متعدد و حضور در جمع نخبگان و همچنین حضور در سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد که به ریاست ایران بر این جنبش منجر شد،دولت جمهوری اسلامی در همه این عرصه‌ها شعارها و مواضع اصولی انقلاب را همواره تکرار کرد و همواره از صلح در کنار عدالت حمایت به عمل آورد.

به گفته عراقچی ورود مفهوم عدالت به مذاکرات و مباحث بین‌المللی در نتیجه تلاش‌های جدی سیاست خارجی دولت کنونی بوده است.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم همه مفاهیم موجود بین‌المللی که غربی‌ها در جهت منافع خود هدایت می‌کردند را با معرفی مفاهیم جدید و تأکید بر مفهوم عدالت در مسیر درست خود هدایت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: مواضع دولت احمدی‌نژاد مبنی بر ایستادگی و مقاومت، ثمرات و نتایج خود را در تثبیت حقوق هسته‌ای ایران برجا گذاشت. مفاهیمی چون مقاومت، ایستادگی و عدالت در کنار صلح و امنیت از دستاوردهای دولت نهم و دهم در عرصه بین‌المللی بود که مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

*انقلاب در مصر به پایان نرسیده

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ایران در رایزنی‌ها با مقامات مصری خواستار آزادی محمد مرسی شده است؟ گفت: مواضع ما از اصول خود برخوردار است. معتقدیم انقلاب در مصر به پایان نرسیده و دموکراسی در مصر آغاز شده و پایدار خواهد بود و به مسیرش ادامه خواهد داد.

وی با ذکر این نکته که هر دموکراسی نوپایی با فراز و نشیب‌هایی مواجه خواهد بود تا به تدریج به وضعیت تثبیت شده‌ای برسد، عنوان کرد: امیدواریم این وضعیت تثبت شده هر چه سریع‌تر با حفظ انسجام ملی و گسترش روند آشتی ملی صورت گیرد و شاهد مصر قوی و باثبات در منطقه مهم خاورمیانه باشیم.

عراقچی مصر را از کشورهای بزرگ خاورمیانه، جهان عرب و جهان اسلام و از تأثیرگذاران جدی بر مسائل بین‌المللی خواند و افزود: مردم مصر هوشمند و با درایت هستند و مقاومتشان در مقابل رژیم صهیونیستی و ایستادگی آنها از گذشته مثال زدنی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امیدواریم این مسیر هر چه سریع‌تر به حالت باثباتی برسد. ما خواهان توقف هرگونه خشونت و درگیری بودیم و خواستاریم که بازداشت‌ها و دستگیری‌ها خاتمه و کاهش یابد و مسیر تقابلات به مسیر مسالمت آ‌میز و گفت‌وگو سوق داده شود.

وی خاطرنشان کرد: ما مواضع خود را در گفت‌وگو با مقامات مصری از جمله البرادعی و محمدکامل عمرو اعلام کرده‌ایم.

*آشتی ملی در مصر پیگیری شود

یکی از خبرنگاران به اظهارات رهبر اخوان المسلمین مصر مبنی بر تشکیل ارتش آزاد در این کشور اشاره کرد و نظر عراقچی را جویا شد که وی عنوان کرد: ما اصلا هیچ اقدامی که منجر به تشدید درگیری‌ها و درگیری مصری - مصری شود را نمی‌پذیریم و رد می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هرگونه حرکتی به درگیری و تنش در داخل جامعه مصر منجر شود، قطعا محکوم است و مورد تأیید ما نیست. از همه طرف‌های درگیر درخواست می‌کنیم روال آشتی ملی را پیگیری کنند.

عراقچی با بیان اینکه خبر تشکیل ارتش آزاد در رسانه‌ها مطرح شد، عنوان کرد: اینکه این خبر چقدر صحت داشته و گفتاری برای چانه‌زنی سیاسی باشد، هنوز مشخص نیست.

وی با ذکر این نکته که رهبران اخوان المسلمین از بلوغ کامل برخوردارند، اظهار داشت: اخوان گروه سابقه دار در جهان اسلام و مصر است و از هوشمندی و درایت لازم برخوردار می‌باشند و اجازه نمی‌دهد درگیری‌ها در مصر به سمت درگیری‌های داخلی و مصری - مصری سوق داده شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم با گفت‌وگوها و حفظ وحدت ملی هر چه زودتر شاهد تحقق خواسته‌های مشروع مردم مصر باشیم.

*ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان مخل ثبات و صلح در این کشور

عراقچی در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه قرار است نیروهای خارجی از جمله آمریکایی تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج شوند، عنوان کرد: گفت‌وگوهایی بین دولت افغانستان و آمریکا در این زمینه وجود دارد که نیروهای آمریکایی بعضی از پایگاه‌های خود را بعد از ۲۰۱۴ حفظ کنند که این گفت‌وگوها فراز و نشیب‌های خود را داشته و دولت افغانستان در پی تأسیس دفتر طالبان در دوحه این گفت‌‌وگوها را متوقف کرد.

وی حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را به بهانه آموزش نیروهای نظامی افغان و مبارزه با تروریسم و ادامه حضور این نیروها را خلاف امنیت افغانستان دانست و گفت: ‌ادامه حضور نیروهای خارجی باعث ادامه فعالیت‌های گروه‌های تروریستی و ادامه درگیری‌ها، تنش‌ها و افراطی گری‌ در افغانستان می‌شود و مخل ثبات، صلح و آرامش در افغانستان است.

عراقچی با بیان اینکه ما دیدگاه‌های خود را به مقامات افغان منتقل کردیم، افزود: امیدواریم مذاکرات آنها با مقامات آمریکایی به نتیجه‌ای برسد که منافع مردم افغانستان و منافع کشورهای منطقه لحاظ شده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه گسترش ناامنی‌های اخیر در افغانستان را ناشی از تلاش‌ آمریکایی‌ها برای ماندن و بقا در افغانستان دانست و گفت: ‌هرگونه حضور نیروهای خارجی به ادامه ناامنی‌ها منجر می‌شود. امیدواریم دولت افغانستان که در طول ۱۰ سال گذشته نشان داد در جهت منافع مردم این کشور حرکت می‌کند با این موضوع برخورد مناسب داشته باشد و تصمیم‌ مناسبی اتخاذ کند.

*در سفرهای احمدی‌نژاد و مشایی دخیل نیستیم

خبرنگاری درباره سفرهای خارجی اسفندیار رحیم مشایی و سفر اخیر احمدی‌نژاد به مسکو و انتقادات وارده درباره همراهان رئیس جمهور در این سفر سؤال کرد که عراقچی عنوان کرد: در هر دو موضوع وزارت امور خارجه دخیل نیست. آقای مشایی به عنوان هیئت همراه رئیس جمهور به این سفرها رفته و رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهوری باید توضیحات لازم را در این زمینه ارائه دهد.

وی افزود:‌ اطلاعات درباره سفر هیئت همراه رئیس جمهور به مسکو نیز نزد نهاد ریاست جمهوری است. http://hadidnews.com/vdcgtw9x.ak9wn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما