تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۰
گزارشی از درخشش والیبال ایران در آسمان لیگ جهانی

ایران فراتر از پدیده! /ولاسکو مکمل پازل مدیران موفق

تیم ملی والیبال ایران باز هم در یک رقابت‌ بین‌المللی درخشید و توانست نگاه همگان را معطوف خود کند.
ایران فراتر از پدیده! /ولاسکو مکمل پازل مدیران موفق
به گزرش حدیدنیوز، تیم ملی والیبال ایران نخستین حضور خود در لیگ جهانی را در بیست ‌و‌ چهارمین دوره این رقابت‌ها تجربه کرد که به نوعی شگفتی‌ساز این رقابت‌ها لقب گرفت. نخستین حضور تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های لیگ جهانی همراه با پنج پیروزی و پنج شکست بود که ۱۵ امتیاز نیز برای ملی‌پوشان ایران به ارمغان داشت.

* گام اول و شکست برابر قهرمان المپیک

تیم ملی والیبال ایران با تیم‌های روسیه، ایتالیا، آلمان، صربستان و کوبا در گروه دوم دور مقدماتی لیگ جهانی هم‌گروه بود که در پایان ۱۰ مسابقه خود با ۱۵ امتیاز رتبه پنجم گروه را به دست آورد؛ ملی‌پوشان ایران در اولین و دومین دیدار خود در لیگ جهانی والیبال، میهمان روسیه قهرمان المپیک بودند که در مجموع هفت گیم بازی کردند و گرفتن امتیاز یک گیم از روسیه (۲۵ بر ۱۷) رهاورد آنان از هفته دوم این رقابت‌ها بود.

روس‌ها قهرمان المپیک بودند و ایران نخستین بازی خود را در لیگ جهانی برابر آنها انجام می‌داد و کار برای شاگردان ولاسکو خیلی سخت بود، اما با وجود شکست، تقریباً تمام مردم از نوع بازی تیم ایران راضی بودند.


* تساوی با صربستان در جهنم آزادی!

تیم ملی والیبال ایران در هفته چهارم دور مقدماتی لیگ جهانی در تهران میزبان صربستان بود که در بازی نخست موفق به کسب نخستین امتیاز لیگ جهانی ایران شد و در دیدار دوم نیز نخستین پیروزی خود را در این رقابت‌ها به ثبت رساند. ایران در مجموع دو بازی امتیاز ۵ گیم را به حریف واگذار کرد و امتیاز ۵ گیم را از صربستان، قهرمان اروپا گرفت. بنابراین می‌توان گفت تیم ملی والیبال ایران در مجموع دو بازی با صربستان مساوی بود.

قهرمان اروپا با بازیکنان و مربی سرشناس خود در تهران و در جهنم آزادی توانست سه امتیاز از ایران بگیرد؛ هرچند که شاگردان ولاسکو می‌توانستند صرب‌ها را با شکست بدرقه کنند، اما به هر حال شرایط به گونه‌ای پیش رفت که شاگردان کولاکوویچ سه امتیاز از ایران گرفتند.

* استارت شگفتی در خاک ایتالیا زده شد

شگفتی‌های تیم ملی والیبال ایران از هفته پنجم دور مقدماتی لیگ جهانی والیبال رقم خود که در بازی نخست با ایتالیا در حالی که در زمین حریف بازی می‌کرد، سه بر یک به پیروزی رسید و نخستین پیروزی خارج از خانه خود را نیز به دست آورد. شاگردان ولاسکو در دومین بازی با ایتالیا که در جزیره ساساری برگزار شد، سه بر دو مغلوب ایتالیا شدند و در مجموع دو دیدار امتیاز پنج گیم را از حریف گرفتند و نتیجه چهار گیم را به ایتالیا واگذار کردند که عملکرد بسیار خوبی برای ملی‌پوشان کشورمان بود.

حضور ولاسکو روی نیمکت ایران، شناخت وی از لاجوردی‌پوشان و انگیزه بالای ملی‌پوشان از عوامل موفقیت ایران برابر ایتالیا بود. در این مسابقه حمزه زرینی که جایگزین فرهاد قائمی مصدوم شده بود تنها چند ساعت پیش از آغاز بازی به ایتالیا رسید و در بازی نخست نتوانست چندان تاثیرگذار ظاهر شود.

* پیروزی شیرین در سرزمین شکر و تداوم شگفتی

حریف بعدی تیم ایران، کوبا در شهر هاوانا بود که تیم ملی والیبال ایران موفق به شکست این تیم با سابقه لیگ جهانی در دو دیدار متوالی شد. ملی‌پوشان ایران در بازی اول ۳ بر ۲ و در بازی دوم نیز ۳ بر یک کوبا را شکست دادند تا این تیم قعرنشین جدول این رقابت‌ها شود. بنابراین نخستین دو پیروزی تیم ایران نیز در هفته ششم لیگ جهانی رقم خورد.

خستگی ملی‌پوشان از سفر ایتالیا به کوبا تاثیری روی بازیکنان نگذاشت و آنها توانستند با تمام توان کوبای جوان شده را مغلوب کنند. آرش کمالوند که همراه تیم به ایتالیا و کوبا رفته بود نقش یک توریست را داشت و به دلیل میخچه‌ای که در پایش بود نتوانست برای ایران به میدان برود.

* ایرانی‌ها سوغات ۳ امتیازی به آلمان دادند

مردان والیبال ایران در هفته هفتم دور مقدماتی در تهران میزبان آلمان بودند. آنها دو روز قبل از بازی با آلمان و با خستگی فراوان از سفر طولانی از کوبا به کشور بازگشتند. ملی‌پوشان ایران در دو دیدار با آلمان یک پیروزی و یک شکست به دست آوردند. در بازی اول تیم ملی والیبال ایران نخستین پیروزی سه بر صفر خود در این رقابت‌ها را به دست آورد و در دیدار دوم نیز سه بر صفر مغلوب آلمان شد.

ولاسکو در بازی اول به خوبی شاگردانش را آماده کرد و توانست پیروز شود، اما در بازی دوم به نظر می‌رسید که بازیکنان ایران از موفقیت ارضا شده‌اند و به عقیده کارشناسان شاید اگر ولاسکو با تیم دوم خود در بازی دوم وارد میدان می‌شد شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

* میزبانی در دو مسابقه و مشکلی به‌ نام صدا و سیما

تیم ایران در دو مسابقه میزبان حریفان خود در لیگ جهانی بود؛ آلمان و صربستان حریفانی بودند که به تهران سفر کردند و در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی برابر شاگردان ولاسکو صف‌آرایی کردند.

به لطف زحماتی که حمید احمدی‌نیا، مدیر روابط عمومی و سایر مسئولان فدراسیون والیبال کشیدند میزبانی ایران در مجموع نمره قبولی گرفت، اما چند نکته کوچک باقی‌ ماند؛ ناظر چینی فدراسیون جهانی والیبال شرایط میزبانی ایران طی دو دیدار مقابل صربستان در چارچوب رقابت‌های لیگ جهانی را تایید کرد، اما نسبت به تهویه سالن محل برگزاری این بازی ایراد گرفت و گفت که در میزبانی بعدی این مشکل را برطرف کنید.


در بازی برابر آلمان این مشکل تقریبا برطرف شده بود، اما به گفته کوئین‌تانای اسپانیایی تنها مشکل میزبانی ایران عملکرد صدا و سیما بود.

وی در این خصوص گفت: آنها قرار بود ۱۰ دقیقه قبل از بازی همه چیز را آماده کنند، اما این اتفاق نمی‌افتاد. مشکل بزرگ میزبانی ایران عملکرد صدا و سیما بود. ایران اگر بتواند این مشکل را هم حل کند توانایی برگزاری مرحله نهایی لیگ جهانی را هم دارد.

ناظر بازی ایران و آلمان می‌گوید که فکر می‌کنم بهتر باشد تا مسئولان ایران با یک شرکت خارجی قرارداد ببندند تا به آنها مشاوره دهد. تهیه کننده ایرانی تمام کارها را در دقایق پایانی انجام می‌داد و هر کاری که از وی می‌خواستم را به تعویق می‌انداخت.

البته مشکلاتی مانند شاید قطع و وصل اینترنت در جایگاه خبرنگاران، برخوردهای بد و شدید نیروهای یگان ویژه با مردم، ‌هواداران و حتی میهمانان و خبرنگارانی که به سالن می‌رفتند هم وجود داشت که امیدواریم حداقل برای مسابقات آینده آنها هم برطرف شود و میزبانی بدون نقص ایران را شاهد باشیم.

* ولاسکو بذر‌های مدیریت یزدانی‌خرم را برداشت کرد

خولیو ولاسکو، سرمربی آرژانتینی تیم ملی والیبال پیش از آغاز مسابقات هم بارها اعلام کرده بود هدف از حضور در لیگ جهانی آموختن نکات جدید است و حضور در این پیکارها تجربه بزرگی برای والیبالیست‌های ایران است.

بازیکنان ایران هم به خوبی از این فرصت استفاده کردند و چه بهتر بود که ولاسکو برای مثال در بازی برابر ایتالیا و کوبا بازیکنی موثرتر از کمالوند و قائمی مصدوم با خود می‌برد و در بازی دوم برابر آلمان با ترکیب دوم بازی می‌کرد، تا سایر بازیکنان جوان تیم هم بتوانند شرایط بازی در این مسابقات معتبر را تجربه کنند.

خیلی‌ها تمام موفقیت‌های کنونی والیبال را به پای ولاسکو می‌نویسند؛ این امر کمی بی‌انصافی به نظر می‌رسد، چراکه بازیکنان ایران هم نشان دادند به جایگاهی رسیده‌اند که به خوبی می‌توانند برابر تیم‌های بزرگ ایستادگی کنند. البته نباید فراموش کنیم که ولاسکو هم به عنوان یک وزنه نقش پررنگی در پیروزی‌های ایران داشت. شاید گفته شود دلیل اصلی حضور تیم ملی در لیگ جهانی استخدام مربی‌ای در حد خولیو ولاسکو است، اما ایران در همه سال‌های گذشته هم مربی سطح بالایی داشته است. مدتی ایوان بوگانینف روس در ایران استعدادیابی می‌کرد و دورانی هم که پارک‌کی‌وون و زوران گائیچ روی نیمکت تیم ملی می‌نشستند؛ حتی تیم‌های پایه را هم ست‌کوویچ مربیگری می‌کرد.

به هر حال نسل طلایی والیبال ایران که از دوران ریاست یزدانی‌خرم بذر آنها پاشیده شد در رقابت‌های معتبر دیگری درخشید؛ ولاسکو به خوبی از دانه‌هایی که در دوران یزدانی‌خرم پاشیده شده بود برداشت کرد و با تجربه‌ای که خودش داشت توانست یک‌بار دیگر نام والیبال ایران را روی زبان‌ها بیندازد.


* مدیریت داورزنی و تاثیرش بر موفقیت‌های اخیر

پس از یزدانی‌خرم محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون شد و به خوبی توانست شرایط را مدیریت کند و حاصل این مدیریت خوب هم رسیدن ایران به عنوان قهرمانی آسیا و درخشش در جام‌ جهانی و لیگ جهانی بود.

پیش از حضور داورزنی در فدراسیون والیبال، تیم ملی ایران در جایگاه ششم آسیا قرار داشت، اما برنامه‌های داورزنی و اجرای دقیق آنها توسط سایر مسئولان و حمایت‌های وزارت ورزش موجب شد تا والیبال ایران نایب قهرمان و سپس قهرمان آسیا شود و طلسم ۳۰ ساله را بشکند. پس از آن تیم ملی در جام‌ جهانی نتایج بسیار خوبی کسب کرد و توانست برای نخستین برابر تیم‌های بزرگی همچون لهستان و آرژانتین پیروز شود. در ادامه هم تیم ایران با غلبه بر مصر و ژاپن توانست جواز حضور در لیگ جهانی را کسب کند و شاید نقطه تاریک مدیریت داورزنی عدم صعود به المپیک بود که خیلی راحت ایران آن را از دست داد.

تیم‌های ملی والیبال نوجوانان، جوانان، زیر ۲۳ سال، بزرگسالان و همچنین بانوان ایران هم در سال‌های اخیر نتایج خوبی کسب کرده‌اند و باید در سال جاری در رقابت‌های مختلف آسیایی و جهانی حضور پیدا کنند که این موضوع نشان می‌دهد والیبال ایران در حال پیشرفت است.

خولیو ولاسکو هم بارها در صحبت‌هایش از مدیریت فدراسیون تشکر کرد که شرایط را برای تیم‌های ملی به بهترین صورت فراهم می‌کند. همکاری خوب و دو طرفه ریاست فدراسیون با تیم‌های ملی موجب شد تا مربیان تیم‌های ملی بهانه‌ای برای عدم نتیجه‌گیری احتمالی خود نداشته باشند و از طرفی شرایط برای موفقیت آنها هم فراهم می‌شود.


* نتایج کامل بازی‌های تیم ملی والیبال ایران

در مجموع تیم ملی والیبال ایران در ۱۰ بازی خود در دور مقدماتی لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۳ ، ضمن کسب رتبه پنجم جدول، ۱۵ امتیاز از پنج پیروزی و پنج شکست به دست آورد.

روسیه ۳– ایران صفر (۲۵- ۲۱، ۲۵-۲۲ و ۲۵- ۱۷)

روسیه ۳- ایران یک ( ۲۵-۲۳، ۲۵-۲۲، ۱۷- ۲۵ و ۲۵- ۱۸)

ایران ۲- صربستان ۳ (۲۴- ۲۶، ۲۳- ۲۵، ۲۵- ۱۷، ۲۵- ۱۴ و ۱۶- ۱۸)

ایران ۳- صربستان ۲ (۲۵- ۲۰، ۲۴- ۲۶، ۲۳- ۲۵، ۲۵-۲۲ و ۱۵-۱۲)

ایتالیا یک – ایران ۳ (۲۳- ۲۵، ۲۲- ۲۵، ۲۵-۲۲ و ۳۰- ۳۲)

ایتالیا ۳- ایران ۲ (۲۵- ۲۲، ۲۵- ۲۰، ۲۰- ۲۵، ۱۸- ۲۵ و ۱۵-۱۳)

کوبا ۲- ایران ۳ (۲۶- ۲۴، ۲۵-۱۹، ۱۹- ۲۵، ۲۲ – ۲۵ و ۱۴- ۱۶)

کوبا یک – ایران ۳ (۲۵-۲۲، ۲۰- ۲۵، ۱۸- ۲۵ و ۲۲- ۲۵)

ایران ۳- آلمان صفر (۲۵- ۱۹، ۲۵- ۱۸ و ۲۵- ۲۰)

ایران صفر - آلمان ۳ ( ۲۱- ۲۵، ۲۳- ۲۵ و ۲۲-۲۵)

* جدول رده‌بندی مرحله مقدماتی لیگ جهانی والیبال:

گروه A

۱- برزیل ۲۲ امتیاز

۲- بلغارستان ۱۹ امتیاز

۳- فرانسه ۱۵ امتیاز

۴- لهستان ۱۴ امتیاز

۵- آمریکا ۱۲ امتیاز

۶- آرژانتین ۵ امتیاز

گروه B

۱- ایتالیا ۱۹ امتیاز

۲- روسیه ۱۹ امتیاز

۳- آلمان ۱۷ امتیاز

۴- صربستان ۱۶ امتیاز

۵- ایران ۱۵ امتیاز

۶- کوبا ۴ امتیاز

گروه C

۱- کانادا ۲۳ امتیاز

۲- هلند ۲۲ امتیاز

۳- کره جنوبی ۱۲ امتیاز

۴- فنلاند ۱۲ امتیاز

۵- پرتغال ۱۱ امتیاز

۶- ژاپن ۹ امتیاز

به این ترتیب تیم‌های برزیل، بلغارستان، آرژانتین ایتالیا، روسیه و کانادا به مرحله بعد صعود کردند و تیم‌های پرتغال و ژاپن نیز باید برای حضور در سال آینده رقابت‌های لیگ جهانی در رقابت‌های انتخابی شرکت کنند. http://hadidnews.com/vdciyrar.t1apw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما