تاریخ انتشار :شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۱
«با ایران می توان مذاکره کرد اما این کار به دلیل اختلاف و تفرقه میان ما (گروه ۵ + ۱) دشوار خواهد بود».
روحانی، انقلابی نیست/ می توان با او مذاکره و به توافق رسید
خاویر سولانا در مجمع گفتگوی «مورسیای نو» در جنوب شرقی اسپانیا که روز دوشنبه برگزار شد، گفت: «با ایران می توان مذاکره کرد اما این کار به دلیل اختلاف و تفرقه میان ما (گروه ۵ + ۱) دشوار خواهد بود».

به گزارش حدیدنیوز؛ خاویر سولانا در مجمع گفتگوی «مورسیای نو» در جنوب شرقی اسپانیا که روز دوشنبه برگزار شد، گفت: «با ایران می توان مذاکره کرد اما این کار به دلیل اختلاف و تفرقه میان ما (گروه ۵ + ۱) دشوار خواهد بود».

وی افزود: «اگر به سوریه نگاه کنید، پنج عضو دائم شورای امنیت در مورد حل مساله آن دچار شکاف و تقسیم شده اند و چین و روسیه دیدگاه متفاوتی با اروپاییها و امریکاییها دارند. اما بر عکس، در مورد مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور، روسیه در همان بلوکی هست که امریکا قرار دارد و چین همان موضعی را دارد که اروپا از آن دفاع می کند».

سولانا گفت: «به همین دلیل، ما در یک مساله دچار اختلاف و در دیگری با هم توافق نظر داریم؛ اما من می خواهم بگویم که در هر دو مساله دچار شکاف شده ایم و به همین دلیل در حال از دست دادن قدرت خود هستیم». وی افزود: «با این شرایط، مذاکره در باره مساله هسته ای ایران نه به این خاطر که چه کسی در آن سوی میز روبروی ما قرار گرفته است بلکه به دلیل تفرقه میان ما دشوارتر خواهد بود».

سولانا همچنین با اشاره به مذاکرات خود با دکتر حسن روحانی در باره مساله هسته ای ایران در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی، از اینکه او را به عنوان رییس جمهوری جدید ایران می بیند، ابراز خرسندی کرد؛ هر چند گفت که انتظار نداشت او به پیروزی برسد.

وی افزود: «روحانی یک انقلابی نیست بلکه مردی با حس مشترک است که می توان با او بحت کرد و به توافق رسید؛ همانگونه که تنها توافقی که در مورد برنامه هسته ای ایران داشتیم، با او بود و وقتی که رفت، دیگر به هیچ توافقی نرسیدیم». http://hadidnews.com/vdcb88b5.rhbfspiuur.html
منبع : سراج24
نام شما
آدرس ايميل شما