تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۳۹
مجله «دیپلمات» در گزارشی به قلم «زاخاری کِک»

شکست تدریجی ائتلاف علیه برنامه هسته‌ای ایران

ائتلاف گسترده‌ای که اوباما به سختی تلاش کرد تا علیه برنامه هسته‌ای ایران به وجود آورد، در معرض فروپاشی است.
شکست تدریجی ائتلاف علیه برنامه هسته‌ای ایران
 به گزارش حدیدنیوز، ائتلاف گسترده‌ای که دولت اوباما به سختی تلاش کرد تا علیه برنامه هسته‌ای ایران به وجود آورد، در معرض فروپاشی است. این باعث کاهش مضاعف توانایی کاخ سفید به ارعاب ایران برای امتیاز دادن بر سر برنامه هسته‌ای خود خواهد شد. 


مجله «دیپلمات» در گزارشی به قلم «زاخاری کِک» نوشت: یکی از تنها موفقیت‌های دولت اوباما در زمینه سیاست خارجی در برابر ایران، متحد کردن قدرت‌های ۱+۵ در پس فشار واقعی به ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن است. این کار راحتی نبود؛ بر اساس گفتگوی من با دیپلمات‌ها و گزارش‌های منتشرشده، ایالات متحده برای جلب حمایت روسیه و چین، امتیازاتی به این دو کشور داد. از سوی دیگر، این ائتلاف، مطلق نبوده است – به عنوان مثال، چین با تحریم داوطلبانه علیه صادرات نفت ایران، خودداری کرد.

*وحدت ۱+۵ در معرض خطر قرار دارد

با این حال، وحدت ۱+۵ در طول چند سال گذشته چشمگیر بوده است. روسیه و چین، حتی زمانی که خواسته‌‌های خود در مورد ایران عجیب و غریب به نظر می‌رسید، به همراه قدرت‌های غربی پیش رفته‌اند. این به خصوص زمانی قابل توجه است که در نظر بیاوریم ایالات متحده در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، حتی قادر نبود که قدرت‌های اروپایی را وادار کند دور ایران خط قرمز بکشند. اما به نظر می‌رسد که آمیزه‌ای از وقایع، وحدت ۱+۵ را در معرض خطر قرار می‌دهد و دیپلماسی قدرت‌های غربی نسبت به ایران را پیچیده‌تر می‌کند.

*سوریه باعث اختلاف آمریکا با روسیه و چین شده است

اولین مسئله، وخامت روابط بین ایالات متحده از یک سو و روسیه و چین از سوی دیگر است. این مسئله در مورد سوریه بیش از همه مشخص است، چرا که به هدف مشترک روسیه و چین با ایران تبدیل شده است. همانطور که «فایننشال تایمز» گزارش داد، به نظر می‌رسد که ایران، روسیه و چین در حال تشکیل ائتلافی برای سرپا نگه داشتن حکومت بشار اسد هستند. به ویژه، مسکو در همه جا سوریه را به نقطه کانونی روابط خارجی خود بدل کرده و حتی بخشی از ناوگان اقیانوس آرام و تنها ناو هواپیمابر خود را به سوی دریای مدیترانه منحرف کرده است. شعارهای ایالات متحده نیز، اگر نه سیاست واقعی، باعث نگرانی مجدد روسیه و چین در مورد تمایل آمریکا به مداخله شده، که به شکلی ناگزیر با مسئله ایران پیوسته است.

*روسیه و چین برای کسب امتیاز از ایالات متحده، حاضر به «فروختن» ایران بودند

این دقیقاً برعکس چند سال اول دولت اوباماست که کاخ سفید در تلاش برای بهبود روابط با مسکو و پکن بود. در این زمینه، روسیه و چین به منظور کسب امتیازات در مسائل مهم‌تر از ایالات متحده، حاضر به «فروختن» ایران بودند. در حال حاضر از دیدگاه مسکو، ارزش ایران برای کمک به حصول اطمینان از بقای اسد افزایش یافته است، در حالی که چشم انداز روابط بهتر با آمریکا چه از دیدگاه چین و چه روسیه، با مشکلاتی روبرو است.

*پیروزی روحانی به احتمال زیاد فشار بیشتری بر ۱+۵ وارد خواهد آورد

پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته در ایران به احتمال زیاد فشار بیشتری بر ۱+۵ وارد خواهد آورد. در حال حاضر همه چیز از دیدگاه کاخ‌های قدرت در مسکو و پکن متفاوت به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد که سیاست خارجی اوباما به جای رد کامل سیاست‌های جورج دبلیو بوش، در بسیاری از موارد تنها اندکی از سلف خود تفاوت دارد. در همین حال، احمدی نژاد به زودی خواهد رفت و جای خود را با روحانی نرمخوتر عوض خواهد نمود.

*«روحانی» به دنبال ایجاد شکاف در ائتلاف ۱+۵

البته پیش از رفتن، احمدی نژاد برای شرکت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز به روسیه سفر کرد. وی همچنین برای گفتگو در مورد برخی مسائل با پوتین دیدار کرد. شاید مهم‌تر از همه، رئیس‌جمهور منتخب «روحانی» ، اظهار داشته است که اهمیت زیادی برای بهبود روابط با روسیه قائل است، و بی شک نگاهی به ایجاد شکاف در ائتلاف ۱+۵ خواهد داشت. نشانه‌هایی مسلم وجود دارد مبنی بر اینکه روسیه پذیرای پیشنهادهای وی خواهد بود. به ویژه اینکه پس از پیروزی روحانی، «سرگئی لاوروف» ، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، «برای اولین بار در طول سال‌های بسیار، نشانه‌هایی امیدبخش در این روند پدیدار شده است». «لاوروف» همچنین خواستار کاهش فشار در تحریم‌ها علیه ایران شد. همکاری پایاپای ایران و روسیه نیز به تازگی افزایش یافته است. علاوه بر این، مسکو اخیراً اشاره کرده است که در نظر دارد اختلاف با ایران بر سر سیستم موشکی S-۳۰۰ را که در ابتدا قرار بود روسیه به ایران عرضه کند،‌ حل و فصل نماید. تصمیم متعاقب مسکو به خودداری از تحویل S-۳۰۰ به ایران، شاید ملموس‌ترین دستاورد دولت اوباما برای ایجاد فشار از سوی روسیه بر ایران بود، البته به استثنای حمایت روسیه برای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد. اگر روسیه جایگزینی برای S-۳۰۰ به ایران بفروشد، ضربه سختی به تلاش‌های دولت اوباما برای منزوی کردن ایران وارد می‌شود.

* ارتقای روابط با چین در تمام زمینه‌ها یکی از اولویت‌های اصلی دولت آینده ایران است

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه «روحانی» روابط خود را با چین نیز تقویت خواهد کرد. مهم‌تر از همه، پس از اینکه چین، پیروزی «روحانی» را در انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفت، رئیس‌جمهور منتخب با یک پیام به «ژی جین پینگ» پاسخ داد: «ارتقای روابط با چین در تمام زمینه‌ها یکی از اولویت‌های اصلی دولت آینده جمهوری اسلامی ایران است» . در پاسخ به انتخاب «روحانی»، پکن همچنین اظهار داشت که فرصتی برای گفتگوی سازنده در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌بیند. به شکلی مشخص‌تر، چین واردات گاز مایع ایران را پس از یک وقفه چهار ماهه از سر گرفته است، و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که واردات نفت چین از ایران تا حدود ۵۰ درصد در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که چین حاضر به تأمین مالی برای ارتقای بندر چابهار ایران است – کاری که پیش از این همواره به عهده هند بوده است. حتی ژاپن نیز به طور قابل ملاحظه‌ای واردات نفت خام ایران را افزایش داده است، در حالی که کره جنوبی به طور فزاینده‌ای، مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های مداوم علیه جمهوری اسلامی ایران بیان داشته است.

*ائتلاف گسترده‌ علیه برنامه هسته‌ای ایران در معرض خطر فروپاشی است

امکان جدایی آلمان از ایالات متحده آمریکا بر سر ایران به ویژه با افزایش تنش میان دو قدرت بر سر اتهامات جاسوسی سایبری ایالات متحده از آلمان، نیز وجود دارد. به طور خلاصه، ائتلاف گسترده‌ای که دولت اوباما به سختی تلاش کرد تا علیه برنامه هسته‌ای ایران به وجود آورد، در معرض خطر فروپاشی است. این باعث کاهش مضاعف توانایی کاخ سفید به ارعاب ایران برای امتیاز دادن بر سر برنامه هسته‌ای خود خواهد شد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی اشراف http://hadidnews.com/vdcdzn0x.yt0xf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما