تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۷
نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا

تناقض قیمت‌ها در نمایشگاه ضیافت

صف طولانی تهیه مرغ منجمد ترکیه‌ و گوشت منجمد پاکستانی و همچنین نبود کیفیت مناسب در بسیاری از کالاها.
تناقض قیمت‌ها در نمایشگاه ضیافت
گزارش از نمایشگاه ضیافت مصلای تهران، حکایت از صف طولانی تهیه مرغ منجمد ترکیه‌ و گوشت منجمد پاکستانی و همچنین نبود تخفیف و کیفیت مناسب در بسیاری از کالاهای اساسی دارد.

به گزارش حدیدنیوز، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا از سیاستهای وزارت بازرگانی سابق و وزارت صنعت فعلی برای پاسخگویی به تقاضای مازاد پیش از آغاز ماه مبارک رمضان است، اما اینکه این سیاست تا چه حد می‌تواند موفق باشد، از سوالاتی است که در چند سال گذشته همچنان بی پاسخ مانده است، چرا که به عقیده بسیاری از کارشناسان،کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه‌ها از کیفیت مناسب برخوردار نیست و دلیل قیمت ارزان آنها نیز پایین بودن کیفیت کالاها است.

از طرف دیگر می‌توان به این موضوع اذعان کرد که هرچه باشد برگزاری ۴۰۰ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کشور بخشی از تقاضای بازار را پاسخ می‌دهد و شاید به لحاظ روانی نیز در تعدیل قیمت واحدهای خرده فروشی سطح شهر تاثیر گذار خواهد بود.

آنچه در این میان مطرح است این است که برگزاری ۵ نمایشگاه در پایتخت نمی‌تواند همه نیاز مردم شهر تهران را پاسخگو باشد، بلکه تنها پاسخگوی همان محله‌ای باشد که نمایشگاه در آنجا برگزار شده و در واقع آنچه که مسئولان وزارت صنعت با آب و تاب در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، اتفاقی نیست که این روزها در بازار رخ می‌دهد، قیمت بسیاری از کالاهای اساسی با افزایش غیرقابل توجیهی همراه است و تنها سیاست وزارت صنعت که برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا است، نیز به نظر نمی‌رسد چندان پاسخگو باشد.

به نظر می‌رسد دولت یازدهم باید با اصلاح نظام توزیع و باز تعریف مجدد این نقیصه در بدنه اقتصادی کشور به دنبال آن باشد، تا ساختار توزیع کشور از حالت سنتی به حالت امروزی تغییر جهت دهد، سیاستی که محمود احمدی نژاد در ۷ محور طرح تحول اقتصادی خود داشت، اما در تحقق و پیشبرد آن توفیق چندانی نیافت.

آنچه در ادامه آمده است، گزارشی از نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در مصلی تهران است که چند ساعت قبل تهیه شده است.

در ابتدای تهیه گزارش در محوطه برگزاری نمایشگاه عرضه مسنقیم کالا با صف طویل غرفه گوشت و مرغ منجمد مواجه شدیم. 



علی رغم اعلام مسئولان وزارت صنعت در خصوص توزیع مرغ منجمد به قیمت ۴۶۰۰ تومان، اما همان طور که در تصویر زیر مشخص است، مرغ منجمد به قیمت ۴۹۵۰ تومان عرضه می شود و شاید به همین دلیل باشد که هنوز قیمت مرغ گرم در سطح بازار کاهش نیافته است. 



همانطور که در رسانه های مطرح شده است مسئولان بازرگانی داخلی وزرات صنعت بارها اعلام کرده اند که مرغ ذخیره سازی شده از محل تولید داخل بوده است، اما تلاش خبرنگار حاکی از این موضوع است که مرغ منجمد توزیع شده از کشور ترکیه وارد شده است.

همچنین گوشت منجمد توزیع شده نیز از همسایه شرقی یعنی از پاکستان وارد می شود. هر چند در سالهای گذشته در خصوص موارد بهداشتی گوشت های پاکستانی سخت‌گیری‌های خاصی صورت می گرفت. 



گزارش حکایت از آن دارد که هر کیلوگرم ران گوساله منجمد پاکستانی در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، سردست ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان و گردن ۱۶ هزار و۲۰۰ تومان عرضه می‌شود. 



پیش تر قاسم نوده فراهانی رئیس شورای اصناف اعلام کرده بود، ‌در این نمایشگاه‌ها مرغ منجمد ۴۶۰۰ تومان، گوشت گوساله تازه استرالیایی ران ۲۲ هزار تومان، مخلوط ۲۰ هزار و ۵۰۰، راسته ۲۳ هزار و ۸۰۰، چرخ کرده ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان است.

همچنین، گوشت گوسفندی تازه وارداتی ران ۲۲ هزار و ۵۰۰، سردست ۲۲ هزار، قلوه‌گاه بی‌استخوان ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، راسته با استخوان ۱۸ هزار تومان، گردن ۱۷ هزار تومان است. گوشت گوساله منجمد ران ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، گردن ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان و سردست ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان است.

با گشتی در این نمایشگاه عرضه مستقیم کالا با صف طویل تهیه انواع برنج خارجی نیز مواجه می شویم.

همان طور که در تصویر ملاحظه می شود هر کیلوگرم برنج سفید آمریکایی ۲۴۰۰ تومان و هر کیسه ۵۰ کیلویی ۱۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین برنج تایلندی نیز ۱۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.

از دیگر نکات نمایشگاه ضیافت می توان به عرضه شکر ۹۰۰ گرمی با قیمت ۱۷۰۰ تومان اشاره کرد که بر اساس اعلام مسئولان باید به قیمت هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان توزیع می شد. 



بر اساس مشاهدات هر کیلوگرم خرمای دشتستان ۴۲۰۰ تومان و هر کیلوگرم حبه خرما ۶۸۰۰ تومان عرضه می شود. از نکات جالب توجه این است که مسئولان وزرات صنعت اعلام کرده بودند غرفه‌های مربوط به عرضه خرما بصورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد، اما برخی غرفه‌داران که صحبت می‌کردند، از دریافت اجاره ۲ تا ۶ میلیون تومانی هر غرفه خبر می‌دادند.

به دلیل افزایش قیمت روغن نباتی در بازار در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا روغن با برندهای متفرقه و ۳۰۰ تومان ارزان تر در هر بطری عرضه می شود. اما پیش تر اعلم شده بود تا انواع برندهای روغن نباتی با ۵ درصد تخفیف کالای خود را عرضه کنند. از ابتدای سال با حذف ارز مرجع قیمت انواع روغن بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است و تمهیدات وزرات صنعت در راستای آن بوده است تا این کالا ارزان تر به دست مردم برسد. 



قیمت برنج با کیفیت مناسب تغییر چندانی با خرده فروشی های سطح شهر ندارد و مردم میتوانند با همین قیمت ها از نزدیک‌ترین خرده فروشی محل خود هم برنج را تهیه کنند. حال این سوال مطرح است که تخفیف های ۲۰ درصدی که مسئولان از آن دم می‌زدند، چرا شامل برنج نشده است. 



همچنین برنج هندی که قرار بود به قیمت ۳۶۵۰ تومان تومان عرضه شود، هم تا ۴۲۰۰ تومان در نمایشگاه های ضیافت توزیع می‌شود.

سال گذشته در آستانه ماه مبارک رمضان هر کیلوگرم آرد برنج ۳۰۰۰ تومان عرضه می شد اما در نمایشگاه ضیافت امسال و با صددرصد افزایش شاهد عرضه این کالا به قیمت ۶۰۰۰ تومان هستیم.

هر کیلوگرم مغز گردوی مراغه در نمایشگاه ضیافت تهران ۴۸ هزار تومان عرضه می شود، در حالیکه با همین حدود قیمت می توان از هر خرده فروشی سطح شهر هم مغز گردو تهیه کرد.

همچنین هر کیلوگرم لوبیا سفید ۶۵۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۷۵۰۰ تومان، نخود ۴۵۰۰ تومان و لپه باقلا ۷ هزار تومان عرضه می شود که نسبت به سطح بازار تقریبا ۲۰ درصد ارزانتر است.

رئیس شورای اصناف در خصوص قیمت انواع حبوبات و برنج اعلام کرد: نخود فله ۳۲۰۰ تومان و نخود بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی ۳۳۰۰ تومان، عدس فله ۳۴۵۰ تومان، عدس بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی ۳۵۰۰ تومان، شکر فله ۱۵۰۰ تومان، شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی ۱۷۰۰ تومان، برنج سفید آپاچی ۲۴۰۰ تومان، برنج تایلندی ۱۹۰۰ تومان، برنج هندی دانه کوتاه ۱۷۰۰ تومان است. 



علی رغم اعلام مکرر مسئولان در خصوص عرضه کالاهای اساسی و مواد غذایی در نمایشگاه های ضیافت شاهد عرضه انواع جوراب، انواع عینک آفتابی و همچنین پوشاک خواب در نمایشگاه‌های ضیافت هستیم و دلیل آن به هبچ وجه قابل توجیه نیست.

نمایشگاه‌های ضیافت تهران از ۱۲ تا ۲۱ تیر ماه آغاز به کار می‌کند که پیش از ماه مبارک رمضان ساعت کاری ۱۰ صبح تا ۹ شب و در ماه مبارک رمضان از ۱۱ صبح تا ۱۱ شب است. نمایشگاه های ضیافت تهران در ۵ نقطه مصلی تهران، پارک ارم، بوستان ولایت، فرهنگسرای خاوران و محل سابق سازمان گوشت حکیمیه تهرانپارس است. http://hadidnews.com/vdccxoqi.2bqix8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما