تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۱۸
این تراژدی تمام عیار در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ با شلیک موشک از ناو هواپیمابروینسنس به سمت ایرباس آ۳۰۰ ایرانی شکل گرفت.
سند محرمانه پنتاگون درباره حمله به ایرباس ایرانی+فیلم
به گزارش حدیدنیوز، همزمان با فرارسیدن بیست و پنجمین سالگرد جنایت شرم آور نیروی دریایی ارتش ایالات متحده در ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز آب های نیلگون خلیج فارس که به کشتار ۲۹۰ انسان بیگناه انجامید، تلویزیون فارسی بی بی سی (BBCPersian) با تهیه و پخش گزارشی کوشید به دولت امریکا برای توجیه این اقدام وحشیانه کمک کند.



یک تراژدی تمام عیار که در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ با شلیک موشک از ناو هواپیمابر یو.اس.اس.وینسنس (USS.Vincennes) به سمت ایرباس آ۳۰۰ ایرانی (با مشخصه پرواز IR۶۵۵) شکل گرفت.

بی بی سی در این گزارش نیز به شیوه ریاکارانه خود برای جلب اعتماد بیننده متوسل شده است؛ یعنی ابتدا از این جنایت غیرانسانی ابراز تأسف و عاملان آن را نکوهش می کند.



در همین راستا، "جان بری" خبرنگار سابق نشریه امریکایی نیوزویک، در مقابل دوربین بی بی سی می گوید: «مسأله اصلی این است که توجیهی برای حضور وینسنس در آنجا وجود نداشت. کاپیتانش هم به این معروف بود که "دنبال دعوا می گردد".»


ویل راجرز، فرمانده وقت ناو امریکایی وینسنس

"مایک آیزنستات" مشاور سابق ارتش امریکا، نیز اظهار می دارد: «کاپیتان پایش را از توصیه هایی که به وی درباره شرایط درگیری شده بود، فراتر گذاشت و با بی احتیاطی وارد آب های ایران شد.»

به إذعان گزارشگر بی بی سی، إعطای نشان لیاقت به فرمانده «بی مسؤولیت و ستیزه جوی» ناو وینسنس که دستور شلیک به ایرباس مسافربر ایرانی را صادر کرده بود، چیزی جز "نمک پاشیدن بر زخم ایرانیان" نبود.



قطعه ای از ایرباس سرنگون شده آ۳۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر


اما در ادامه، بی بی سی تلاش کرده است با ارائه روایتی مخدوش، از زشتی جنایت امریکایی ها بکاهد.

رسانه دولتی انگلیس از زبان کارشناسان خود این واقعه را به جنگ نفتکش ها، حمله به منافع امریکا در لبنان و عربستان، و حتی تسخیر سفارت امریکا در تهران (سال۱۳۵۸!) پیوند می زند تا از این رهگذر، جنایتکاران امریکایی را تطهیر نماید.

گفتنی است در ابتدا و انتهای این گزارش، به گونه ای مبهم به وجود یک "سند محرمانه" در پنتاگون اشاره شده است که به زعم بی بی سی ممکن است بتواند از برخی زوایای پنهان این ماجرا پرده بردارد!



گزارشگر بی بی سی فارسی در پایان این پرسش را مطرح می کند: «آیا انتشار سند محرمانه پنتاگون نهایتا خواهد توانست به عمق تاریک رابطه تهران-واشنگتن نوری بتاباند؟»


Flash version ۹,۰ or greater is required
You have no flash plugin installed

Click here to download latest version


ویدیو: برگزیده ای از گزارش بی بی سی فارسی

خاطرنشان می کنیم پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از مبدأ بندرعباس به مقصد دوبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) با شلیک موشک هدایت شونده از ناو وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده امریکا -که با نقض قوانین بین المللی، وارد آب های سرزمینی ایران شده بود- سرنگون شد و تمامی سرنشینان آن از جمله ۴۶ غیرایرانی و ۶۶ کودک جان باختند.



این سانحه از نظر میزان تلفات انسانی، هفتمین سانحهٔ مرگبار هوایی تاریخ و از نظر ویژگی های پیش گفته، منحصربفرد است.




شهدای فاجعه حمله ناو امریکا به ایرباس مسافری ایران

بلافاصله پس از این واقعه، مقامات امریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف-۱۴ جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده‌اند! پس از روشن شدن نوع هواپیما، امریکا ادعا کرد که در این مورد مرتکب اشتباه شده‌، اما شواهد بعدی آن ادعا را نیز مردود نمود.



جالب آنکه در گزارش نهایی هیأت حقیقت‌یاب پنتاگون به سرپرستی دریادار "ویلیام فوگارتی" علت وقوع حادثه، «فشار روانی ناشی از قرار گرفتن در وضعیت جنگی» اعلام و برای نخستین بار تصدیق شد که بر خلاف ادعاهای اولیه دولت امریکا، هواپیمای ایرباس در خطوط هوایی بین‌المللی پیش‌بینی شده پرواز می‌کرده و در زمان حادثه نیز در ارتفاع مجاز قرار داشته است.



عکس یادگاری تفنگداران وینسنس بر عرشه این رزمناو امریکایی


اما دولت امریکا هرگز بابت این جنایت عذرخواهی نکرد و هیچ یک از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی فرمانده این رزمناو امریکایی -چنان که پیش تر گفته شد- در پایان دوران خدمت از دست رئیس جمهور وقت ایالات متحده مدال «لژیون لیاقت» دریافت کرد!



تمام سربازان ناو جنگی وینسنس نیز پس از این حادثه مدال مبارزه دریافت کردند؛ مدالی که نیروی دریایی ایالات متحده آن را به "قهرمانانی که می‌توانند با سرعت و دقت، آتش بگشایند" إعطا می کند! http://hadidnews.com/vdchx6ni.23nixdftt2.html
منبع : جام
نام شما
آدرس ايميل شما