تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۲
تنها سه سریال در سبد رمضان رسانه ملی

پخش «دودکش»، «خروس»و«مادرانه» در ماه رمضان

سه سریال در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه های مختلف رسانه ملی پخش می شود.
پخش «دودکش»، «خروس»و«مادرانه» در ماه رمضان
به گزارش حدیدنیوز، سریال «دودکش» از شبکه یک سیما ،«خروس» از شبکه دوم سیما و سریال «مادرانه» از شبکه سوم سیما در ایام ماه مبارک رمضان پخش می شوند این سریال ها در قالب طنز و کمدی ساخته شده اند و سبک زندگی اسلامی ایرانی را نیز ارائه می کنند.

بر اساس این خبر و بنا به گفته معاونت سیمای رسانه ملی امسال در ماه مبارک رمضان تلویزیون فقط با سه سریال که به نظر می رسد در طول چند سال اخیر از پایین ترین سطح کمی برخوردار باشد به استقبال ماه خدا می رود و گویا قرار است در سایه کمبود بودجه رسانه ملی برنامه های ماه مبارک رمضان بیشتر به تولید برنامه های مناسبتی کم هزینه تر سوق پیدا کند .

این در حالی است که در طول سالیان گذشته رسانه ملی با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان همواره سعی داشت با پخش ویژه سریال ها و فیلم های سینمایی میهمان شب نشینی های مردم در ماه مبارک رمضان باشد که به طور معمولی پخش سریال های پر مخاطب از عادات رسانه ملی در طول چند سال اخیر بوده است اما به نظر می رسد سایه مشکلات مالی بر سر صدا و سیما این توفیق را هم از رسانه ملی سلب کرده است .

به گزارش «تهران پرس»، سریال «دودکش» از شبکه یک سیما ،«خروس» از شبکه دوم سیما و سریال «مادرانه» از شبکه سوم سیما در ایام ماه مبارک رمضان پخش می شوند این سریال ها در قالب طنز و کمدی ساخته شده اند و سبک زندگی اسلامی ایرانی را نیز ارائه می کنند

بر اساس این خبر و بنا به گفته معاونت سیمای رسانه ملی امسال در ماه مبارک رمضان تلویزیون فقط با سه سریال که به نظر می رسد در طول چند سال اخیر از پایین ترین سطح کمی برخوردار باشد به استقبال ماه خدا می رود و گویا قرار است در سایه کمبود بودجه رسانه ملی برنامه های ماه مبارک رمضان بیشتر به تولید برنامه های مناسبتی کم هزینه تر سوق پیدا کند .

این در حالی است که در طول سالیان گذشته رسانه ملی با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان همواره سعی داشت با پخش ویژه سریال ها و فیلم های سینمایی میهمان شب نشینی های مردم در ماه مبارک رمضان باشد که به طور معمولی پخش سریال های پر مخاطب از عادات رسانه ملی در طول چند سال اخیر بوده است اما به نظر می رسد سایه مشکلات مالی بر سر صدا و سیما این توفیق را هم از رسانه ملی سلب کرده است.

وضعیت بی برنامگی و خالی بودن رسانه ملی از برنامه های جذاب در شرایطی رخ داده است که افزایش شبکه های تلویزیونی و تأسیس پی در پی کانال های تخصصی، استراتژی جدید صداوسیما برای گسترش دامنه رسانه ای و ارتقای نفوذ خود در جامعه بود .

اما با مروری بر آنچه تاکنون بر شبکه های تازه تأسیس اتفاق افتاده می توان دریافت که اغلب آن ها هنوز در مرحله تأسیس باقی مانده اند و گویی نیمه کاره رها شده اند و مثلا شبکه ورزش راه اندازی شد، اما هنوز وضعیت ثابتی پیدا نکرده و فعالیتش روی روال نیفتاده که ناگهان یک شبکه دیگر پدید می آید و این سلسله به همین منوال ادامه پیدا می کند، بی آنکه هیچ یک از شبکه ها به جایگاه واقعی و مطلوب خود برسند. به بیان بهتر، هم اکنون در صداوسیما، محتوا و کیفیت شبکه ها قربانی کمیت و تکثر شبکه ها شده است. گویی تأسیس پی در پی شبکه ها نیز به یکی از خوراک های پرکردن بیلان کاری مدیریت سیما تبدیل شده است. این در حالی است که تجربه نشان داده، بیلان کاری و تولید انبوه در عرصه فرهنگی، جوابگو نیست یا اینکه در نهایت در کوتاه مدت و به شکلی سطحی، تنها به پر کردن عریضه می انجامد.

نمی توان منکر ایجاد شبکه های متعدد و متنوع در پهنه رسانه ای کشور شد، به ویژه اینکه این جریان با رویکرد راه اندازی شبکه های تخصصی در حال پیشرفت است. اما به نظر می رسد که رسانه ملی ازاین پس باید در این روند تجدیدنظر نماید یعنی به جای تاکید و تمرکز بر تکثر شبکه ها، حالا باید محتوای این کانال های تازه متولد شده غنی سازی شوند و برای رشد و بلوغ آن ها برنامه ریزی و سیاستگذاری شود. باید یک بار دیگر در این شبکه ها بازنگری شود. مدیریت سیما باید این مسئله را حل کند که اصلا این شبکه ها با چه هدف و چشم اندازی ایجاد می شوند، برای چه مخاطبی و باانگیزه به راه انداختن یا کنترل و خنثی سازی چه جریانی در جامعه یا عرصه بین المللی پیش می روند؟

نکته مهم این است که اکثر برنامه های این شبکه ها غیرتولیدی هستند. یعنی آنچه در این شبکه ها روی آنتن می رود یا بازپخش برنامه ها و سریال هایی است که پیش از این در سایر شبکه ها پخش شده بودند مثلا سریال های شبکه های «آی فیلم» و «شما» یا بخشی از برنامه های شبکه های پویا و مستند و یا محصولات شبکه های خارج از کشور هستند؛ مانند فیلم های شبکه «نمایش»، برخی از کارتون های شبکه «پویا» و اغلب فیلم های شبکه «مستند».

در این میان موفق ترین و پربیننده ترین شبکه پخش دیجیتال صداوسیما، شبکه «آی فیلم» است که برای مخاطب داخل و خارج از کشور و به دو زبان فارسی و عربی محصولاتی را عرضه می کند. این شبکه در کشورهای عرب زبان مخاطب خوبی را دست و پا کرده است. به ویژه اینکه دارای شاخصه های منحصر به فردی مانند اسلامی بودن و رعایت حریم های اخلاقی است. مشخصاتی که باعث جلب توجه بخش زیادی از مخاطب های عفیف و طالب برنامه های سالم در کشورهای عرب شده است.

این شبکه در داخل کشور نیز به خاطر پخش سریال های قدیمی و برانگیختن احساسات نوستالژیک مخاطب، برای مدتی با استقبال گسترده مردم مواجه شده بود. اما رفته رفته پخش سریال های تکراری موجب کاهش بینندگان داخلی آن شد آی فیلم در صورتی می تواند به شبکه ای صاحب سبک در حوزه رسانه های سرگرم ساز تبدیل شود که خود تولیداتی با رویکرد مشخص و روندی منحصر به فرد داشته باشد.

باید دقت داشت که داشتن تولیداتی منحصر به فرد برای شبکه هایی همچون «آی فیلم»، «مستند»، «نمایش»، «شما»، «پویا»، «ورزش» و... بسیار مهم تر و اولی از هر موضوع دیگری می باشد. چنان که هویت و شخصیت هر شبکه ای در مدار رسانه های دیداری و شنیداری و به طور خاص شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای وابسته به تولیدات آن هاست. در واقع این شبکه ها می توانند با داشتن محصولاتی انحصاری و برخورداری از هویتی خاص، به یک برند رسانه ای سرگرم کننده و در عین حال انقلابی تبدیل شوند با مروری بر برنامه های شبکه های تلویزیونی پرمخاطب جهان می توان دریافت که همه این شبکه ها عرضه کننده انحصاری نوع یا انواع خاصی از برنامه ها هستند. اصلی ترین عامل توفیق شبکه های برون مرزی ایران نظیر «پرس تی وی» و «العالم» نیز بدل شدن آن ها به یک برند در میان شبکه های خبری بین المللی است چون این دو شبکه دارای هویتی مستقل و خاص بوده و از طریق آن ها می توان به اخباری دست یافت که سایر شبکه های خبری جهان از انتشار و انعکاس آن ها خودداری می کنند.

تنها راه موفقیت شبکه های تازه تأسیس صداوسیما نیز این است که با پشتوانه پویا و تمدن ساز فرهنگ دینی و انگاره های ملهم از انقلاب اسلامی و همچنین تغذیه از سرچشمه های زلال و زیبای فرهنگ ایرانی، طرحی نو دراندازند و خود را به عنوان یک رسانه متفاوت ظاهر کنند. بخصوص که این شبکه ها رسالت مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن علیه مردم کشورمان را نیز برعهده دارند. به همین دلیل باید یک بار دیگر به بازتعریف آن ها پرداخت و با تدوین استراتژی و چشم اندازی راهبردی و کارآمد بر غنای کیفی و محتوایی برنامه های شبکه های جدید افزود تا هم بیننده آن ها افزایش یابد و هم اینکه جریان سازی و تاثیرگذاری مثبت فرهنگی آن ها بالا برود. http://hadidnews.com/vdcipqar.t1arq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما