تاریخ انتشار :شنبه ۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۲
در حالی که اقتصاد سوریه به دلیل جنگ داخلی طولانی مدت در این کشور و همچنین تحریم های یکجانبه غرب دچار معضلات اساسی شده است، یکی از مقامات اقتصادی این کشور اعلام کرده است که ایران، روسیه و چین، ماهیانه در حدود ۵۰۰ میلیون دلار از طریق فروش نفت و سایر خطوط اعتباری به این کشور در راستای کاهش معضلات و تبعات تحریم کمک میکنند.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از تابناک، در حالی که اقتصاد سوریه به دلیل جنگ داخلی طولانی مدت در این کشور و همچنین تحریم های یکجانبه غرب دچار معضلات اساسی شده است، یکی از مقامات اقتصادی این کشور اعلام کرده است که ایران، روسیه و چین، ماهیانه در حدود ۵۰۰ میلیون دلار از طریق فروش نفت و سایر خطوط اعتباری به این کشور در راستای کاهش معضلات و تبعات تحریم کمک میکنند.

معاون وزیر اقتصاد سوریه قدری جمیل در گفتگویی که با روزنامه فایننشیال تایمز داشته است، با بیان این مطلب اشاره کرده است که: علیرغم تحریم، این امری خوب است که کشورهایی همچون، روسیه، ایران و چین پشت سر سوریه هستند. این سه کشور به لحاظ سیاسی، نظامی و همچنین اقتصادی از سوریه حمایت میکنند.

قدری اشاره کرده است که کشتی های روسی نفت و سایر کالاهای مرتبط را به سوریه میرسانند در حالی که ما هر لحظه منتظر هستیم که این کشتی ها مورد حمله قرار بگیرند.

وی اضافه کرده است که حمایتهای دیگری هم وجود دارد از جمله خط اعتباری نا محدودی از سوی ایران برای واردات، نفت، کالای اساسی و غذا.

پیش از این رئیس کل بانک مرکزی سوریه، به یکی از رسانه های دولتی این کشور اعلام کرده بود که خط اعتباری که از سوی ایران برای واردات نفت و گاز تشکیل شده است بالغ بر ۴ میلیارد دلار است.

از زمان شروع جنگ داخلی در سوریه، این کشور از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دوازده کشور خارج از اتحادیه اروپا، کانادا و استرالیا مورد تحریم اقتصادی قرار گرفته است.

بر اساس گزارشی که چندی پیش تعدادی از اقتصاد دانان سوری از وضعیت اقتصادی این کشور و تبعات جنگ داخلی منتشر کردند، اقتصاد سوریه از بابت جنگ متحمل زیانهای اساسی از جمله از دست رفتن منابع درآمدی اصلی خود از بخش نفت و توریسم شده است و تولید ناخالص این کشور طی دو سال ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اثر جنگ همچنین پول ملی سوریه بیش از ۷۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است و در حالی که بانک جهانی میزان تورم این کشور ار بیش از ۵۰ درصد اعلام کرده است، برخی منابع مستقل اعلام کرده اند که بهای برخی از کالاهای اساسی در طی یکسال گذشته بیش از ۲۴۰ درصد افزایش داشته است.

قدری جمیل در گفتگوی خود با فایننشیال تایمز اشاره کرده است که علیرغم این تحریمها و مشکلات، اکنون دمشق با استفاده از روبل روسیه، ریال ایران و یوان چین به تجارت خود و دور زدن تحریم میپردازد و تجارت با ارز غربی در دوره های قبل را یک "اشتباه" برای سوریه قلمداد کرده است.

وی اشاره کرده است که: اکنون خطوط مستقیم ارتباطی بین پول ملی سوریه و ارز سه کشور ایران، روسیه و چین وجود دارد و از دایره ارزی یورو و دلار خارج شده ایم.

جمیل همچنین متذکر شده است که بعد از آنکه یک راه حل سیاسی برای مشکل سوریه بدست داده شود، بشار اسد اقدام به اخذ غرامت از قدرتهای بزرگ مسبب این مشکلات خواهد کرد، همانگونه که قدرتهای متفق، از آلمان بعد از جنگ جهانی دوم درخواست غرامت کردند. http://hadidnews.com/vdchzkni.23niwdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما