تاریخ انتشار :پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۲
روحانی هم هیچ اجباری ندارد که در دولت خود از اصلاح طلبان تندرو دعوت کند چون دولت ایشان ائتلافی نبود.
صادق زیبا کلام: جایگاه رقبای روحانی و دولت فعلی در دولت آینده
انتخاب روحانی نشان داد مردم با رادیکالیسم اصولگرایی و اصلاح طلبی موافق نیستند، روحانی هم هیچ اجباری ندارد که در دولت خود از اصلاح طلبان تندرو دعوت کند چون دولت ایشان ائتلافی نبود.

به گزارش حدیدنیوز، پس از انتخاب حجت الاسلام روحانی به عنوان رییس جمهور منتخب ایران، واکنش های متفاوتی از سوی جریانات مختلف دیده شد که از مهم ترین آنها واکنش جریان اصلاح طلب تندرو بود که قصد دارد به نحوی در دولت یازدهم نفوذ پیدا کند، مصداق آن نیز نقل قول های خارج نشینان و زندانیان سیاسی است که گاه و بیگاه مدعی هستند روحانی پیروزی اش را مدیون جریان جنبش سبز است.



در کنار این موضوع، بسیاری از گمانه زنی ها، نظرات و تحلیل های سیاسی مبنی بر چگونگی چینش کابینه از سوی روحانی صورت می گیرد که البته رسمی نیستند اما جای تفکر و تأمل دارند و جای پرسش که آیا روحانی بعد از راهیابی به پاستور بر سر شعارهای خود مبنی بر اعتدال گرایی و شایسته سالاری به جای سیاسی گرایی خواهد ماند یا خیر.



در همین رابطه دکتر صادق زیباکلام، پژوهشگر، کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی و استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگویی تفصیلی به تحلیل و ارزیابی مسائل پس از انتخابات پرداخته است که در ادامه می خوانید:



آقای دکتر، بعد از انتخاب شدن حجت الاسلام روحانی به عنوان رییس جمهور منتخب، برخی از جریانات اصلاح طلب تندرو قصد مصادره ایشان به نام خود و نفوذ در کابینه ایشان را دارند و این در حالی است که جناب روحانی رییس جمهور منتخب همه مردم ایران است. تحلیل شما در این زمینه چیست؟



اولا از لحاظ آماری خطاست که بگوییم روحانی رییس جمهور همه مردم ایران است چرا که از بین ۵۰ میلیون نفر که می توانستند در انتخابات شرکت کنند تنها ۷۰ درصد شرکت کردند و ۳۰ درصد هم شرکت نکردند که البته حق هر شهروندی بود که شرکت کند یا نکند. نکته بعدی اینکه از بین این ۷۰ درصد که بالای ۱۸ سال بودند تنها ۵۰.۷ درصد به روحانی رأی دادند و ۴۹.۳ درصد به او رأی ندادند و ایشان حسب قوانین و دموکراسی نصف+۱ رأی را کسب کردند و رییس جمهور منتخب ایران شدند. نکته مهم بعدی اینکه حق ایشان است که اعضای کابینه خود را انتخاب کنند و این حق مجلس است که به هیچ یک از اعضای کابینه رأی ندهند یا به همه آنها رأی بدهند، از این رو آقای روحانی باید گزینه هایی را برای کابینه انتخاب کند که این گزینه ها بتوانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند.



نظرتان درباره چگونگی حضور عارف و نقش خاتمی و هاشمی در عرصه انتخابات چیست؟

عارف رقیب روحانی بود که اگر انصراف نمی داد و همچنان در عرصه می ماند، هم اکنون شاهد این نتیجه نبودیم و انتخابات به دور دوم کشیده می شد چرا که مقداری از آرای اصلاح طلبان که البته نمی توان حدس زد چقدر است به سبد عارف می رفت. ضمن اینکه عارف این کار را برای سهم خواهی از دولت روحانی و برای کسب پست و مقامی در حد معاون اولی یا سمت بالای دولتی انجام نداد. آقای خاتمی و هاشمی هم در این انتخاب تعیین کننده بودند اما آنها هم مثل عارف این حمایت را به خاطر کسب سهمیه چند نفر در دولت روحانی انجام ندادند.



تحلیل شما از چگونگی برخورد طیف های گوناگون سیاسی بعد از پیروزی روحانی در انتخابات چیست؟

اصولگرایان تندرو که ابتدا سکوت کردند اما بعد از چند روز سعی کردند در صحبت های خود وانمود کنند که روحانی نسبتی با جریان اصلاح طلبی ندارد و نزدیک به اصولگرایان است، البته به طور کلی طبیعی است که جریانات رادیکال و تندروی اصلاح طلب و اصولگرا از پیروزی روحانی دل ناخشنود هستند. اصولگرایان تندرو ناخوشنودند چون نشان داده شد تنها نظر ۱۶ درصد رأی دهندگان با آنهاست، اصلاح طلبان تندرو هم بدشان نمی آمد که نشان دهند اقبال مردم به سمت اصلاح طلبان است و جریان آنهاست که تعیین کننده است. اما انتخاب روحانی نشان داد مردم با رادیکالیسم اصولگرایی و اصلاح طلبی موافق نیستند، روحانی هم هیچ اجباری ندارد که در دولت خود از اصلاح طلبان تندرو دعوت کند چون دولت ایشان ائتلافی نبود که بگوییم در نتیجه مشارکت با اصلاح طلبان تندرو توانسته است به ریاست جمهوری برسد. عقل و منطق وی نیز به گونه ای است که باید از همه نیروها استفاده کند که بخش مهم آن را رقبای وی تشکیل می دهند.



آقای زیباکلام، به نظر شما چینش کابینه روحانی باید به چه شکلی باشد که از طرفی هم مورد قبول مردم، مجلس و نظام واقع شود و هم با شعارهای ایشان همخوانی داشته باشند؟

همانطور که دیدیم اصولگرایان بعد از روی کار آمدن در سال ۸۴ همه نیروهای گذشته را حذف کردند و در این میان حتی مدیران اجرایی نظام که با تجربه هم بودند کنار گذاشته شدند و علت آن نیز صرفا این بود که با دولت خاتمی و هاشمی همکاری می کردند، از این رو آقای روحانی باید عکس این رفتار را عمل کند و باید تلاش کند از افرادی که لایق هستند و تحصیلات و تجربه دارند استفاده کند برای مقدمه این کار هم ابتدا باید از ظرفیت رقبای خود بهره ببرد.



پیشنهاد شما برای استفاده از رقبای انتخاباتی روحانی چیست؟

برای مثال آقای روحانی باید از آقای قالیباف در کابینه خود استفاده کند، قالیباف یک تکنوکرات است و در شهرداری نشان داد خوب عمل می کند البته در جریان انتخابات سعی کرد به فتنه گران حمله کند و خود را نزدیک به جریان اصولگرایی نشان دهد و صحبت هایش صرفا برای این بود که تهمتی را که به او زده اند از بین ببرد و بگوید که تکنوکرات نیست و یک فرد حزب اللهی است. به هر حال می توان از قالیباف برای پست وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و یا راه و ترابری استفاده کرد یا می توان موسسات راه آهن و یا هواپیمایی کل کشور را به ایشان سپرد.



همچنین روحانی می تواند از رضایی نیز دعوت به همکاری کند. ایشان در زمینه اقتصادی خیلی ادعا داشتند که راه حل های خوبی دارند و تأسف می خوردند که این راهبردها هیچ گاه استفاده نمی شود، از این رو بهتر است در دولت یازدهم یک سمت اقتصادی به ایشان داده شود که ببینیم آیا در این زمینه حرفی برای گفتن دارد یا خیر.



از آقای ولایتی نیز حتما باید استفاده شود چرا که ایشان برای مذاکرات سخت و سرنوشت ساز ۵+۱ بسیار مثمر ثمر خواهند بود. در کنار اینها حتی معتقدم از آقای غرضی هم می توان به صورت سمبلیک استفاده کرد و ریاست بانک توسعه و صنعت یا ریاست بخش تشویق صادرات را به ایشان واگذار کرد که ببینیم آیا با وجود مشکلات فعلی باز هم می تواند برنامه هایش را عملی کند یا خیر.



اگرچه جلیلی افتخار حضور در دولت روحانی را نمی دهد اما معتقدم ایشان هم باید دعوت به همکاری شوند و به نظرم مسئولیت دانشگاه امام صادق(ع) و یا مسئولیت سازمان های پژوهشی و یا سیاست خارجی مناسب حال وی باشد. با این تفاسیر جایی برای اصلاح طلبان و اصولگرایان تندرو باقی نمی ماند در ضمن اگر روحانی مجبور هم شود روی ملاحظاتی از چهره های اصلاح طلب تندرو استفاده کند مجلس به آنها رأی اعتماد نخواهد داد از این رو این انتخاب ها حاصلی نخواهد داشت.



در مدلی که شما مطرح کرده اید اعضای دولت فعلی هم جایگاهی دارند؟

مدل من برای دولت نشان می دهد مملکت برای همه است نه یک گروه و ایران متعلق به همه ایرانیان است. روحانی هم با چینشی که انجام می دهد می تواند نشان دهد که اصولگرایان در چه جاهایی مرتکب خطا شده بودند البته نباید فراموش کنیم که روحانی تنها توانسته است قوه مجریه را بگیرد و سایر قوا، سازمان ها و ارگان ها در نقطه مقابل وی هستند، از این رو حتی پیشنهاد می دهم روحانی برای تنظیم کابینه خود و اعتدال بیشتر از نیروهای کارآمد دولت احمدی نژاد هم استفاده کند.



اگر امکان دارد به صورت مصداقی نیز بیان کنید.

برای مثال آقای فتاح وزیر نیروی دولت احمدی نژاد وزیر توانمند و لایقی است که می توان از وی استفاده کرد و یا خانم دکتر وحید دستجردی یکی از وزرای توانمند دولت احمدی نژاد بود. حتی نیکزاد هم از لحاظ اجرایی فردی پرکار و توانمند است. در کنار این به برخی استانداران هم می تواند اشاره کرد که در حوزه انتخابیه خود مثال زدنی عمل کردند که از جمله آن شهبازی استاندار کردستان است. روحانی نباید چنین افرادی را کنار بگذارد. اگر روحانی به سمت تغییرات برود و از بخشی از اصولگرایان معتدل در بدنه دولتش استفاده کند، لشگر کوچک خود را تبدیل به یک لشگر بزرگ می کند که تنها هاشمی و خاتمی در آن حضور ندارند بلکه طیف قابل توجهی از تمامی جریانات، به خصوص جریان اصولگرای معتدل نیز حضور دارند و همین امر موجب می شود روحانی شانس بیشتری در موفقیت دولت آینده خود داشته باشد. http://hadidnews.com/vdcgut9x.ak9xx4prra.html
منبع : تهرانپرس
نام شما
آدرس ايميل شما