تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۵
رسانه‌های وابسته به عربستان و قطر تلاش کردند که فلسطینی‌ها را در مقابل مقاومت لبنان قرار دهند.
الجزیره و العربیه به دنبال درگیری میان فلسطینی‌ها با مقاومت لبنان
به گزارش حدیدنیوز، روز دوشنبه شهر صیدا در لبنان عرصه درگیری بین طرفداران شیخ الاسیر با ارتش این کشور شد که طی این درگیری ده‌ها نفر از دو طرف کشته شدند.


ارتش لبنان توانست با غلبه بر شبه نظامیان طرفدار احمد الاسیر-شیخ سلفی مورد حمایت قطر و عربستان- منطقه عبرا در شهر صیدا را دوباره تحت کنترل درآورد. درگیری ها در صیدا زمانی آغاز شد که تعدادی از طرفداران الاسیر به یک ایست بازرسی حمله کردند و تعدادی از نیروهای ارتش لبنان را کشتند.


در این بین رویکرد الجزیره و العربیه به عنوان دو رسانه اصلی حامی جریان‌ها تکفیری و سلفی در منطقه دارای نکات قابل توجه است. رسانه‌هایی همچون الجزیره و العربیه که طی یک سال گذشته پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای برای احمد الاسیر شیخ سلفی لبنانی ایجاد کرده بودند، همزمان با آغاز حمله نیروهای وی به سربازان ارتش لبنان به پوشش لحظه به لحظه این تحولات پرداختند.


این رسانه‌ها این گونه وانمود کردند که نیروهای الاسیر در دفاع از خودشان حملات به ارتش را انجام دادند و ارتش لبنان را آغازگر حمله به شبه‌نظامیان معرفی کردند. این رسانه‌ها خبر کشته و زخمی شدن نیروهای ارتش لبنان را با آب‌وتاب پوشش دادند و مدعی شدند که الاسیر در حال کنترل بر صیدا به عنوان مهمترین شهر جنوب لبنان است.


اما با ادامه درگیری و تحت فشار قرار گرفتن نیروهای الاسیر در محله «عبرا» شهر صیدا-محل اختفا الاسیر- یک حمله جدید توسط تعدادی از شبه‌ نظامیان در اردوگاه آوارگان فلسطینی عین الحلوة صورت گرفت.


این حمله که در واقع بخش دوم عملیات نیروهای سلفی و تندرو در لبنان علیه ارتش بود، جریان رسانه‌ای جدیدی را کلید زد که طی آن رسانه‌های حامی شبه نظامیان تلاش داشتند تا فلسطینی‌ها را در مقابل ارتش لبنان قرار دهند تا سناریویی شبیه به جنگ داخلی لبنان در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی را این بار در فضایی جدید ایجاد کنند.پیش از این نیز گروه‌های القاعده‌ای با استقرار در اردوگاه آوارگان نهرالبارود باعث ایجاد درگیری شده بودند.


رسانه‌هایی چون العربیه و الجزیره همزمان با قرار گرفتن نیروهای الاسیر در موقعیت ضعف در مقابل ارتش تلاش کردند تا خبر ورود نیروهای حزب‌الله منتشر کنند.


در واقع این خط خبری در راستای قرار دادن فلسطینی‌ها در مقابل مقاومت لبنان دنبال شد که طی ماه‌های گذشته بارها توسط این رسانه‌ها از طریق مصاحبه‌ با مقامات حماس علیه حزب‌الله و ایران دنبال شده بود.


هر چند همزمان با این فضاسازی رسانه‌های حامی مقاومت از جمله المنار و المیادین به گفت‌وگو با رهبران مقاومت فلسطین پرداختند و آنها تاکید کردند که فلسطینی‌ها در این درگیری بی‌طرف هستند.
گفت‌وگوی محمود عباس با المیادین و تماس تلفنی خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در همین راستا بود.


پس از آنکه ارتش در آستانه موفقیت در مقابله با نیروهای الاسیر قرار گرفت و وی و طرفدارانش را در مسجد بلال رباح محاصره کرده رسانه‌های چون العربیه تاکید داشتند که آنها در مقابل نیروهای حزب‌الله مقاومت می‌کنند.


به هر حال قائله الاسیر سرانجام کشته شدن ۲۱ نیروی ارتش لبنان و ده‌ها نفر از نیروهای سلفی، زخمی شدن الاسیر و فراروی پایان یافت ولی آنچه در بعد رسانه‌ای دارای اهمیت بود؛ توجه خاص رسانه‌های الجزیره و العربیه به تخریب فضای بین مقاومت لبنان و فلسطینی‌ها است.
ایجاد شکاف در محور مقاومت یعنی ایران، سوریه، حزب‌الله و حماس هدف اصلی این رسانه‌ها طی سال اخیر بوده که با بحران سوریه فاز جدیدی از این عملیات روانی کلید خورده است.


کارشناسان براین باورند که گروهک‌های مسلح ساخته شده توسط دستگاه‌های اطلاعاتی عربی و غربی تلاش دارند شهر صیدا که به نوعی پایتخت جنوبی لبنان به حساب می‌آید را همانند شهر طرابلس در شمال این کشور به عرصه ناآرامی تبدیل کنند؛ این استراتژی در راستای مشغول کردن مقاومت به تحولات داخلی برای آزادی عمل تروریست‌ها در داخل سوریه است. http://hadidnews.com/vdca0enu.49nu015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما