تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۹
آیا اکران گذشته در ایران کار درستی است؟

اکران گذشته فرهادی و گرفتن فرصت هجمه از ضد انقلاب

سرانجام فیلم جدید اصغر فرهادی راه خود را به سالنهای سینما در ایران باز کرد.
اکران گذشته فرهادی و گرفتن فرصت هجمه از ضد انقلاب
اکران تازه ترین ساخته اصغر فرهادی در ایران همزمان با پخش جهانی، علاوه بر جلوگیری از هجمه دیگرباره تبلیغاتی رسانه های غربی، گام مهمی در راستای حضور فعالانه ایران در عرصه سینمای جهان است.

به گزارش حدیدنیوز، سرانجام فیلم جدید اصغر فرهادی راه خود را به سالنهای سینما در ایران باز کرد و قرار بر این شد که این فیلم از ۲۲ خرداد ماه در پانزده سینما به سرگروهی سینما استقلال اکران شود.


علی سرتیپی مدیر شرکت پخش بین المللی فیلمیران ضمن تایید این خبر،گفت که مشغول آماده سازی فیلم به خصوص زیرنویس آن است که بتوان فیلم را در موعد مقرر اکران کرد.جدیدترین ساخته فرهادی در حالی همزمان با جهان در ایران اکران می شود که روند نمایش آن،نکات جالبی را در خود دارد.


اکران فیلم در ایران تابع مقررات خاصی است که اولین بخش آن گرفتن پروانه ساخت است که بر اساس این پروانه،برای نمایش فیلم پروانه نمایش صادر می شود.فیلم اصغر فرهادی در خارج از کشور ساخته شد و وقتی برای نمایش به ایران آمد،تابع مقررات فیلمهای خارجی است.اما این مساله کمترین تاثیری در اکران فیلم نداشت.


وقتی قرار بود"گذشته"برای اولین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش در بیاید،همان زمان فرهادی نسخه ای از فیلم خود را برای اخذ پروانه نمایش به ارشاد فرستاد.تعامل ارشاد با جامعه سینمایی و قصد این نهاد برای پیشرفت سینمای ایران از اینجا مشخص می شود که با تشکیل یک جلسه فوق العاده توسط شورای صدور پروانه ساخت در ارشاد،فیلم فرهادی پروانه نمایش خود را گرفت.


سازمان سینمایی وزارت ارشاد با بررسی آخرین ساخته فرهادی و صدور به موقع پروانه نمایش آن، توانست سینمای ایران را همپای سینمای جهان در یک عرصه جهانی وارد می کند تا اکران جهانی و داخلی این فیلم همزمان شود. تداوم اقدامات ایجابی از این دست در دراز مدت می تواند قدمهای مهمی در راستای رسیدن سینمای ایران به استانداردهای جهانی باشد.



از سوی دیگر این اقدام، یک تهدید مهم را به فرصت تبدیل کرد.نمایش فیلم فرهادی در خارج از کشور و عدم اکران آن در داخل، می توانست خوراک خبری خوبی در اختیار کسانی بگذارد که سعی در مصادره هنرمندان ایرانی به نفع جریانات فکری خاصی را دارند.اما اکران همزمان این فیلم در ایران،ضمن اینکه این تهدید را بر طرف کرد،به کسانی که مدام از فرصت سوزی در سینمای ایران صحیت می کنند نشان داد که این مساله واقعیت ندارد.


البته قرار بود همان نسخه بازبینی که پروانه نمایش هم داشت،پیش از این برای اهالی رسانه اکران شود اما این اتفاق نیفتاد.با توجه به اینکه نسخه بازبینی"گذشته"در ایران مراحل نهایی تصحیح رنگ،صداگذاری و... را طی نکرده بود،فرهادی از ارشاد خواست تا این فیلم را برای مطبوعاتیها نمایش ندهد و چند ساعت مانده به این اکران خصوصی،مراسم آن لغو شد.


حالا قرار است نسخه اصلی فیلم جدید اصغر فرهادی در ایران اکران شود.اتفاقی که می تواند در بخش اقتصادی سینمای ایران هم موثر باشد چون تمام ساخته های فرهادی بعد از"چهارشنبه سوری"مقادیر فروش قابل توجهی در سینمای ایران داشته اند و"جدایی نادر از سیمین"یکی از پرفروش ترین فیلمهای سال گذشته بود.حالا باید منتظر ماند تا فروش این فیلم را دید و امیدوار بود که حضورهای بین المللی سینماران ایرانی،به همین شکل همزمان در داخل کشور اکران شود تا ضمن هموارتر شدن راه سینماگران ایرانی در جهان،به معنای واقعی کلمه سینمای خودمان را بین المللی کنیم. http://hadidnews.com/vdcaaenu.49n6015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما