تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۱
رهبر انقلاب بارها در بیانات خود آسیب شناسی در زمینه عدم پیشرفت لازم در بخش سبک زندگی را ضروری خواندند.
جامعه ایران راه آمریکا و انگلیس را طی می‌کند+آمار
همزمان با آغاز تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری، یکی از مسائلی که در میان هیاهوی رقابت‌های نامزدها تا کنون کم‌رنگ بوده، ارائه طرح و برنامه‌ای جامع برای ترویج سبک زندگی متناسب با ارزش‌های ایرانی–اسلامی بوده است.


به گزارش حدیدنیوز، «آن کسانی که می‌خواهند در یک کشور یا جامعه‌ای نفوذ پیدا کنند فرهنگ آن جامعه را در مشت خود بگیرند و فرهنگ خود را به آنها تحمیل نمایند، یکی از کارهایشان، معمولاً متزلزل کردن بنیان خانواده است. کما اینکه در خیلی از کشورها این کار را متأسفانه انجام داده‌اند. مردها را بی‌مسئولیت و زنها را بد اخلاق کرده‌اند.»

«از جمله اموری که در جامعه‌ی ما در میان بسیاری از خانواده‌ها، به این آفت خطرناک ( تکلّف) مبتلا شده است، مسأله‌ی مهم و سرنوشت ساز ازدواج است. به بهانه‌ی انجام آداب و رسوم، آبروداری، حفظ حیثیّت و ارزش نهادن بر دختر و پسر و... این شیرین‌ترین حادثه‌ی زندگی جوانان را به کابوسی وحشتناک تبدیل کرده‌ایم. نتایج تلخ این نگاه بیمار، تعداد زیادی از جوانان را از تشکیل زندگی ناامید کرده است و تعداد فراوان دیگری را با مشکلات فراوانی در آغاز راه روبه‌رو کرده است.» 



رهبر انقلاب تا کنون بارها در بیانات خود آسیب شناسی و علت‌یابی در زمینه عدم پیشرفت لازم در بخش سبک و فرهنگ زندگی را ضروری خواندند و با دعوت از اندیشمندان حوزه و دانشگاه، نخبگان سیاسی و فکری، دستگاههای مرتبط با فرهنگ و تعلیم و نیز جوانان به صراحت تاکید کردند: «در این زمینه باید همه به خود نهیب بزنیم و ضمن تلاش جدی برای آسیب شناسی، به چاره جویی و جستجوی راههای علاج بپردازیم.»

با وجود تاکیدات رهبر انقلاب در مورد ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی و بیان دغدغه‌های ایشان در خصوص تغییر سبک زندگی ایرانیان بویژه در نسل جوان و در شهرهای بزرگ، اقدام عملی چندانی برای اصلاح روند نادرست کنونی صورت نگرفته‌ است و معضلاتی نظیر کاهش زاد و ولد و ازدواج، رواج زندگی مجردی و ...همچنان روندی رو به رشد دارند.

همزمان با آغاز تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری، یکی از مسائلی که در میان هیاهوی رقابت‌های نامزدها تا کنون کم‌رنگ بوده، ارائه طرح و برنامه‌ای جامع برای ترویج سبک زندگی متناسب با ارزش‌های ایرانی – اسلامی بوده است.

غفلت از رسیدگی به این معضلات رو به رشد جامعه، به سوژه‌ای برای رسانه‌های غربی در جهت ناکارآمد نشان دادن سبک زندگی ایرانی – اسلامی تبدیل شده است و تصویری ناهنجار و در تضاد با ساختارهای دینی از جامعه کنونی ایران انعکاس می‌دهند.



* جامعه ایران راه جوامع انگلیس و آمریکا را طی می‌کند

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی از وضعیت فرهنگی داخل ایران، شرایط کنونی نسل جوان را «انقلاب جنسی» می‌نامد که در آن تصویر زنی با پوشش چادر از جامعه ایران در حال محو شدن است. طی سی سال گذشته رفتار اجتماعی جامعه ایران به حدی تغییر کرده است که ایرانیان خارج از این کشور زمانی که به کشور خود باز می‌گردند، از شرایط فعلی حیرت‌زده می‌شوند.

یکی از ایرانیان ساکن لندن پس از بازگشت از ایران می‌گوید: شرایط این روزهای تهران به گونه‌ای است که لندن در برابر آن، شهری سنتی است. وقتی به رفتارهای جنسی جامعه می‌پردازیم، جامعه ایران دقیقا همان راه جوامع انگلیس و آمریکا را – حتی با سرعتی بیشتر – طی می‌کند.

فارین پالیسی در گزارش خود با مراجعه به آمارهای رسمی جمهوری اسلامی که حاکی از کاهش میزان موالید در جامعه ایران است، اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند که گرایش جوانان ایرانی به پیشگیری از بارداری و کنترل جمعیت بیش از گذشته و رو به زوال بودن الگوهای سنتی خانواده در جامعه است.

براساس این آمار، ایران طی دو دهه گذشته سریع‌ترین کاهش میزان موالید در تاریخ را تجربه کرده است. رشد سالانه جمعیت ایران در سال ۲۰۱۲ به ۱.۲ درصد سقوط کرد در حالی‌که این رقم درسال ۱۹۸۶، ۳.۹ درصد بود. این در شرایطی است که بیش از نیمی از جمعیت ایران زیر ۳۵ سال داشته و در سن زاد و ولد هستند.



* ۴۰ درصد مردان جوان مجرد هستند/نرخ طلاق در تهران برابر با لندن

به گزارش مشرق، فارین‌پالیسی در ادامه از افزایش سن ازدواج مردان و دختران جامعه ایران می‌نویسد: سن ازدواج در میان مردان ایرانی طی سه دهه گذشته از ۲۰ سال به ۲۸ سال و متوسط سن ازدواج دختران نیز بین ۲۴ تا ۳۰ سال است که نسبت به یک دهه گذشته ۵ سال بالاتر رفته است. ۴۰ درصد مردانی که هم‌اکنون به سن مطلوب برای ازدواج رسیده‌اند، در حال حاضر مجرد هستند.

افزایش آمار طلاق نیز از دیگر مسائلی است که این نشریه آمریکایی در گزارش خود آن را پررنگ کرده است. براساس آمارهای رسمی، نرخ طلاق‌های ثبت شده از ۵۰ هزار مورد در سال ۲۰۰۰ به ۱۵۰ هزار مورد در سال ۲۰۱۰ رسیده است و از هر ۷ ازدواج، یکی به طلاق می‌انجامد. این رقم در شهرهای بزرگی نظیر تهران ۱ طلاق به ازای هر ۳.۷۶ ازدواج است؛ رقمی مشابه نرخ طلاق در انگلستان.

تغییر رویکردها نسبت به ازدواج و طلاق و دگرگونی عظیم در نگاه ایرانیان نسبت به روابط دو جنس، از جمله مهمترین دلایلی است که فارین‌پالیسی برای اوضاع کنونی فرهنگ و سبک زندگی جامعه ایرانی بر می‌شمرد. براساس تحقیقات انجام شده سازمان ملی جوانان در سال ۲۰۰۸، بیشتر پاسخ‌دهندگان «مرد» به این تحقیق گفته‌اند که پیش از ازدواج دست‌کم یک‌بار به نوعی با جنس مخالف رابطه داشته‌اند و ۱۳ درصد از آن‌ها اذعان کرده‌اند که این رابطه منجر به بارداری ناخواسته شده است.

براساس بخش دیگری از این تحقیق، روابط ناسالم هریک از زوجین، یکی از اصلی‌ترین عوامل طلاق در میان زوج‌های ایرانی عنوان شده است.

فارغ از صحت یا نادرستی این آمار، شرایط سخت ازدواج جوانان طبیعتا موجب گسترش روابط خارج از چارچوب و پنهانی در جامعه شده است که آسیب‌هایی نظیر بارداری ناخواسته و سست شدن بنیان‌های خانواده در معنای حقیقی آن نیز اجتناب‌ناپذیر بوده است. بی‌میلی به ازدواج و تجردگرایی نیز از دیگر عوارض این روابط بوده است که همگی زنجیروار جامعه جوان کشور را گرفتار کرده است و علاوه بر اثرات مخرب داخلی، دستاویز حمله به ارزش‌های اصیل ایرانی – اسلامی از سوی معاندان قرار گرفته است تا الگویی ناکارآمد و شکست خورده از انقلاب را به تصویر بکشند.

این گزارش در ادامه به گسترش فحشاء و انتقال آن از سطح زیرزمینی به سطح آشکار خیابانی بویژه در شهرهای بزرگ نیز پرداخته است که به عنوان نمونه و با استناد به آمار منتشر شده در روزنامه انتخاب به تاریخ ۱۳۸۲، آمار رسمی روسپی‌های تهران در آن زمان ۸۵ هزار نفر از سوی مراجع ذی‌ربط اعلام شده بود.

نمونه‌های ذکر از سیاه‌نمایی جامعه ایران در رسانه‌های غربی، همزمان با تبلیغات ضد ایرانی در مسائل اقتصادی، مسئله هسته‌ای، هجوم شبکه‌های ماهواره‌ای به ارکان خانواده ایرانی و سست‌ کردن پایه‌های آن، هشداری برای نامزدهای ریاست جمهوری است که در برنامه‌های خود، همگام و متناسب با اهتمام ورزیدن به بعد اقتصادی جامعه، سبک زندگی و اصلاح روند کنونی – تسهیل ازدواج، ترویج فرهنگ ازدواج، و ... را نیز دریابند. http://hadidnews.com/vdcguw9x.ak9qt4prra.html
منبع : مشرق
نام شما
آدرس ايميل شما