تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۵
همه آنچه نامزدها دیشب گفتند:

حرف من ازجنس کاراست/راه پیشرفت درمقاومت

در چهارمین شب نامزدهای ریاست جمهوری در سه شبکه مختلف سیما به تبیین دیدگاه ها ی خود پرداختند.
حرف من ازجنس کاراست/راه پیشرفت درمقاومت
به گزارش حدیدنیوز، در چهارمین شب پخش برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم، حسن روحانی، محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی در سه شبکه مختلف سیما به تبیین دیدگاه ها و برنامه های خود پرداختند. مشروح سخنان این سه نامزد در گزارش زیر منتشر شده است.


روحانی در برنامه با دوربین: یک ماه تا ۱۰۰ روز اقتصاد را متحول می کنم/تقدیررهبرازشورای امنیت ملی ۸۲

حجت الاسلام حسن روحانی در برنامه با دوربین صدا و سیما دقایقی پیش به بیان برنامه هایش برای مردم پرداخت.
روحانی با بیان این که متولد ۱۳۲۷ در سرخه استان سمنان از یک خانواده مذهبی وانقلابی هستم. از ۱۱ سالگی از طرف پدرم موظف شدم که با کار در دوره تابستان مخارج تحصیلم را تامین کنم با کشاورزی و قالیبافی. آن روز کمی برای من سخت بود وچقدر زود فهمیدم که روی پای خود ایستادن چقدر لذت دارد، یادآور شد: آن روزی که پدرم تحت تعقیب، من فراری و برادرم زندانی بود مادرم به تنهایی و باقدرت خانواده را اداره می کرد.
وی در خصوص تحصیلاتش اظهارداشت: ۱۰ سال در حوزه علمیه تحت نظر استادانی همچون آیت الله سلطانی، شهید بهشتی، شهید مطهری، آیت الله لنکرانی، آیت الله گلپایگانی، و آیت الله حائری یزدی دروسم را گذراندم. درس دانشگاهی را در رشته حقوق خواندم و لیسانسم را درتهران و فوق لیسانس و دکترا را در خارج از کشور گذراندم. درس حقوق به من آموخت که چگونه باید از حقوق مردم و منافع ملی به خوبی دفاع کنم. از درس حقوق یادگرفتم فرق قطعنام شورای حکام و قطعنامه شورای امنیت با یک کاغذ معمولی چیست.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد مسئولیت هایش خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب برای تحقق تلاش های مردم ایران اسلامی و امام خمینی تلاش ها کردم و پس از انقلاب مسئولیت های سنگینی را برعهده داشتم. همیشه نماینده مردم بوده ام و الان هم نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری هستم. ۲۰ سال با رای مردم در قانونگذاری فعال بودم . دو دوره نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری بوده و هستم و نمایندگی امام و رهبری را هم در کارنامه ام دارم. در دوران دفاع مقدس هم مسئولیت سنگینی بر عهده داشتم. در آن زمان که فرماندهی جنگ برعهده آیت الله هاشمی بود بنده رئیس ستاد قرارگاه خاتم الانبیا بودم .
وی افزود: بعد از دفاع مقدس هم بلافاصله ۱۶ سال دبیر شورای امنیت ملی بودم. در دوران افتخارآمیزی که ۸ سال اول در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی گذشت اولین اقدام ما باز پس گیری سرزمین های اشغالی از صدام و برگرداندن آزادگان به کشور، محکوم کردن صدام در حمله به کویت، موضع گیری بی طرفانه در حمله ائتلاف بود. همچنین در ۸ ساله بعدی که همزمان بود ریاست جمهوری حجت الاسلام سید محمد خاتمی، تفاهمنامه امنیتی بین ایران و عربستان امضا کردیم و در ۱۱ سپتامبر هم موضع گیری عاقلانه ایران داشت. همچنین موضع کشورمان در حمله به افغانستان و عراق و حفظ سرزمین ایران هم از دیگر اقدامات امنیتی ما در همان زمان بود.
روحانی با اظهار این که در مساله توطئه آمریکا در مساله پرونده هسته ای در سال ۱۳۸۲ بعد از اشغال عراق و بغداد بود که می خواست کشو ر را در مسیر تحریم قرار دهد که با مواضع ایران اسلامی توطئه آمریکا و اسرائیل از بین رفت که مقام معظم رهبری در سخنرانیشان اقدام کشور را با تدبیر و بدون عقب نشینی دانستند، بیان کرد: ما توانستیم پرونده هسته ای ایران را در شورای حکام به اثبات برسانیم و فرصت لازم برای تکمیل فناوری هسته ای و توسعه کشور را فراهم کنیم و رهبری انقلاب هم از آن به عنوان مدیریت پخته یاد کردند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به حضور خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: من در مجمع تشخیص مصحلت نظام در طول ۲۲ سال و تصویب سیاست‌های کلی در امور مهم به ویژه چشم اندزا ۲۰ ساله سیاست های کلی اصل ۴۴ بر تجربه من بر کلیه مسائل مهم کشور افزود. همچنین حضورم در مرکز تحقیقات استراتژیک و تحقیق در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به گونه ای است که امروز ره‌توشه سنگینی را برای اداره آینده کشور در اختیار دارم و بر آن می بالم و افتخار می‌کنم.
روحانی خطاب به مردم ایران، تصریح کرد: ملت عزیز ایران! ما امروز گرچه با مشکلات مهم اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و سیاست خارجی مواجه هستیم، گرچه رشد اقتصادی ما در سالی که گذشت منفی بود به جای آنکه ۸ درصد باشد و پیش‌بینی این است که در سال جاری نیز منفی باشد، گرچه سرمایه گذاری قرار بود ۸.۷ باشد به ۱.۲ درصد رسید، گرچه بیکاری از ۱۱ به ۱۲.۲ افزایش یافت، گرچه تورم از ۱۰.۳ به ۳۰.۵ متاسفانه ارتقاء یافت، گرچه بداخلاقی‌ها در جامعه ما اوج گرفت، گرچه قیمت دارو بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد، گرچه شکاف در جامعه بیشتر و بیشتر شد، اما ما در ایران بزرگ و با عظمتی زندگی می‌کنیم که دارای منابع بسیار غنی فیزیکی و مادی و دارای نیروی انسانی ارزشمند فعال است.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشوری که در حساس‌ترین نقطه جهان قرار گرفته و دارای موقعیت ژئوپولوتیک و ژئواستراتژیک در منطقه است، درارای شاهراه شمال به جنوب است، دومین منبع گاز و نفت جهان است، مردم ما چرا در مشکلات معیشتی باشند؟ مشکل کجاست؟ مشکل از مدیریت آغاز می شود. مشکل از تصمیمات فردی شروع می شود، مشکل از عدم مشورت آغاز می شود.
روحانی تصریح کرد: مگر یک نفر یا چند نفر یا یک جمع کوچک قادرند کشور بزرگی مثل ایران را در این شرایط توطئه جهانی اداره کنند؟ ما نیاز به همگان داریم؛ ما نیاز به بهترین‌ها داریم، ما نیاز به مشورت دانشگاه و کارشناسان داریم. مگر می‌توان بهره بانکی را با یک نشست و برخاست یک‌رقمی یا دو رقمی کرد؟ مگر اقتصاد دستوری هم در دنیای امروز معنا و مفهومی دارد؟ مگر می‌توان در یک شعار و برنامه تلویزیونی اعلام کرد نرخ دلار به ۷۰۰ تومان تقلیل پیدا کند و بعد از چند ماه دلار به چند برابر افزایش پیدا کند؟
وی با طرح این پرسش که مشکل کجاست،‌ اظهار داشت: مشکل در عدم مشورت، خود‌شیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور ‌و بی‌ثباتی‌هاست؛ چقدر مدیران در حال تغییر و تحول در این ۷ - ۸ سال بودند؟ مهمترین وزارتخانه استراتژیک و اقتصادی نفت، ۴ بار مدیر ارشد و وزیرش جابجا و تعویض شد.
حسن روحانی ادامه داد: بانک مرکزی ۳ بار مسئولش تغییر می‌کند و نگویم از دستگاه‌هایی که ۵ بار و ۶ بار مدیرانش عوض شده است. ای کاش این بی‌ثباتی در مدیریت بود که در سیاست نیز چنین بی‌ثباتی را ما شاهد بودیم.
وی اضافه کرد: آیا مردم عزیز و وفادار ما باور می‌کنند که از ۸ آبان ۹۱ تا ۸ آذر ۹۱ در مدت یکماه ۳۷ بخش نامه و دستورالعمل متفاوت در مسائل اقتصادی صادر شده است؟ باور می‌کنند که در طول پنج ماه ۶۰ بخشنامه راجع به مسائل ارزی و پولی صادر شد؟ این بی‌ثباتی چگونه به مردم اطمینان و آرامش خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش، قدرت آینده و آینده‌نگری را می‌خواهند.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در کنار این مشکلات قانون‌گریزی‌ها و حتی عدم ابلاغ مصوبات مجلس شورای اسلامی بود که در بسیاری از موارد رئیس مجلس مجبور به ابلاغ آنها شد در حالیکه اساس در کشور باید قانون و اطاعت از قانون، مقررات، شفافیت باشد و این می‌تواند اعتماد لازم را در یک جامعه بوجود آورد.
روحانی تصریح کرد: بد‌اخلاقی‌ها، اضافه کردن شکاف‌ها و فاصله‌ها و کنار گذاشتن یک جناح و به جز یک قبیله کنار گذاشتن همه کارشناسان و منزوی کردن آنها از دیگر مشکلات است. آیا در کشوری مثل ایران در شرایط حساسی که امروز قرار داریم، بدون حضور همگان و استفاده از همگان قادریم از مشکلات عبور کنیم؟ در دولت استفاده از تمام شایستگان انجام خوهد شد. در دولت تدبیر و امید همواره از متخصصین و صاحبنظران استفاده خواهد شد.
وی تاکید کرد: شورای پول و اعتبار به قدرت خود بر می‌گردد. سازمان برنامه و بودجه و مدیریت بر می‌گردد. بانک مرکزی به استقلال خود می‌رسد. شورای اقتصاد که ظاهراً اخیراً بعد از ۵ سال تازه یک جلسه‌ای را تشکیل داده است، به قدرت قبلی بر می‌گردد.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: می‌خواهم بگویم مردم بزرگوار! باید اداره کشور اداره علمی باشد. باید حکمرانی، حکمرانی شایسته باشد و‌ باید از نخبگان استفاده شود. باید با شفافیت با مردم حرف زد. باید مشکلات را با مردم در میان گذاشت. باید آمارها دقیق باشد تا ما بتوانیم از پیچ تاریخی‌ای که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، به خوبی عبور کنیم و بتوانیم حماسه سیاسی و اقتصادی را بیافرینیم.
روحانی در همین زمینه افزود: اگر امروز مشکلات اقتصادی داریم و اگر امروز گرانی و بیکاری وجود دارد، اگر امروز فساد اداری وجود دارد و اگر امروز ضربه بر اخلاق و فرهنگ در جامعه ما مشاهده می‌شود و اگر امروز روابط ما با جهان با مشکلات فراوان توأم است، همه و همه به خاطر این است که یک دولت کارآمد و یک مدیریت درست در تدبیر صحیح در کار انجام نگرفته است.
وی در ادامه اظهار داشت: هیچ کشوری در دنیای امروز بدون ارتباط فعال و سازنده با جهان توسعه نخواهد یافت. با انزوا رشد و پیشرفت امکان‌ناپذیر است. جدایی جهان و کشیدن دیوار دور کشور امکان‌ناپذیر است. ما باید با تعامل سازنده بتوانیم کشور را از مشکلات نجات دهیم. با گرانی به راحتی می‌توان مقابله کرد، با بیکاری نیز می‌توان مقابله کرد.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من یک نکته ساده بگویم؛ ما ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بیکار داریم و اگر در سال ۱۰ میلیون توریسم وارد کشور شود؛ ۱۳/۶ میلیارد درآمد ارزی و ۴ میلیون اشتغال درست می‌شود یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی ما می‌توانیم بیکاری را حل کنیم.
روحانی تصریح کرد: ما با رونق اقتصادی می‌توانیم بر بیکاری فائق شویم. بیکاری امروز تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل اجتماعی و خانوادگی و معضل فرهنگی است و ده‌ها معضل دیگر به همراه دارد. مشکل بیکاری که باعث شده است از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق منجر شود. با رونق اقتصادی این کار به راحتی امکان‌پذیر است.
وی در ادامه تاکید کرد: کارخانه‌های کشور بین ۲۰ درصد تا حداکثر ۴۰ درصد از ظرفیت فعال است. ما باید همه مراکز تولیدی را به فعالیت کامل صددرصدی برسانیم و این کار امکان‌پذیر است. در برنامه مدون من علاوه بر برنامه برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و امور فرهنگی برنامه کوتاه مدت یکماهه و صد روزه وجود دارد. ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور بوجود آوریم و در آن تحول اقتصادی بتوانیم با اینجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی که امروز مشکل دارند، مشکلات آنها را در اون مدت کوتاه حل و فصل کنیم‌.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما با یک تفاهم بین بانک مرکزی و بانک‌های کارگشا قادر هستیم آن همه اجناسی که در گمرکات ما انبار شده است را به سرعت به بازار برگردانیم‌. همه اینها در یک برنامه کوتاه مدت امکان‌پذیر است. ما می‌توانیم روابط خارجی‌مان را با دنیا به صورت مناسبی بر‌گردانیم. روابط خارجی آرزویی نیست که کسی دنبال آرزو باشد. روابط خارجی شناخت جهان است. دیدن واقعیت‌هاست و ترسیم برنامه‌هاست. هزینه فایده کردن است و قدم به قدم گام را جلوگذاشتن ‌و به هدف دست یافتن است.
روحانی تصریح کرد: ما کشور قدرتمندی هستیم. ایران ابر قدرت منطقه است. ایران کشور حساس منطقه است. با میلیون‌ها دل ‌و نگاه مسلمانی که چشم دوخته‌اند. مقداری تدبیر و مقداری برنامه و مقداری دقت لازم است تا ما بتوانیم حتی معضلات اقتصادی که در سایه تحریم بوجود آمده است را ‌قدم‌به‌قدم در مسیر حل‌وفصل نهایی قرار دهیم.
وی ادامه داد: این کار امکان‌پذیر است. ما باید اقتصاد کشور را از شرایط فعلی نجات دهیم. ما باید اخلاق را در جامعه احیا کنیم. فرهنگ چیزی نیست که بشود دستوری به مردم اعلام کرد. در مسائل فرهنگی با مردم باید تعامل کرد. گر چه مشکلات امروز در کشور ما زیاد است اما توانمندی ملت ما و حضور نخبگان و مدیران لایق کشور ما قادر است این مشکلات را با یک برنامه خوب به حل و فصل نهایی برسانیم. باید نخبگان و دانشگاه و مراکز تولید و مراکز تصمیم گیری را به هم متصل کنیم و‌ باید از مشورت بخش خصوصی برای حل و فصل مسائل اقتصادی استفاده کنیم.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در همین زمینه تاکید کرد: همه کار با تدبیر امکان‌پذیر است و این تدبیر ما را به ساحل امید خواهد رساند. دولت تدبیر قادر است معضلات کشور را با کمک مردم و با اراده مردم و حمایت مردم و با سرمایه ملی به حل و فصل برساند.

قالیباف در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲: هیچ سرمایه‌ای بالاتر از اعتماد مردم نیست/حرف من از جنس کار است

محمدباقر قالیباف، نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شب گذشته با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پاسخ‌گوی سؤالات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بود.
قالیباف با اشاره به اینکه بیشتر کار خواهد کرد تا حرف بزند، گفت: فعالیت من در نیروی انتظامی و شهرداری تأیید‌کننده نوع مدیریت من است، من اهل سخنرانی نیستم و حرف‌هایم از جنس کار است.
وی درباره علت اصلی حضورش در عرصه انتخابات گفت: دغدغه اصلی من انجام وظیفه و ادای دین بود.
وی گفت: من فردی از این جامعه بودم که نه عقبه قدرتی داشتیم و نه ثروت بلکه به برکت انقلاب و نهضت امام و خون شهدا به اینجا رسیده‌ام.
وی تصریح کرد: خداوند این لطف را به من داشته که در سایه نظام اسلامی و با مردمی اسلامی زندگی کنم و این انقلاب و مردم و نظام امروز مشکلاتی دارد که وظیفه من کمک به رفع آنهاست.
وی منابع موجود در ایران را غنی ارزیابی کرد و گفت: ما منابع انسانی و نیروهای جوان تحصیلکرده در حوزه‌های مختلف داریم. همچنین منابع طبیعی بسیاری داریم که می‌توانیم از آنها برای بهره اقتصادی مناسب استفاده کنیم.
وی با ضعیف‌دانستن خروجی عملکرد دولت‌های مختلف گفت: من منکر زحمات بزرگی که در دوره‌های مختلف مانند دوره دفاع مقدس و آغاز سازندگی کشیده شد، نیستم؛ هرچند انتقاداتی به رویکرد فرهنگی آن دوران است، همچنین در دوره اصلاحات رشد صنعت به دو رقم رسید و حتی در یک برهه زمانی رشد ۱۰ درصدی داشتیم اما در آن دوران نیز انتقاداتی به روابط سیاسی وجود داشت. در دوره نهم و دهم نیز طرح هدفمندی یارانه‌ها و مسکن مهر انجام شد که یکی از فعالیت‌های بسیار بزرگ و مهم بود اما مسئله مهم این است که خروجی این تلاش‌های عظیم رضایت‌بخش نیست و باید با روند مدیریتی جدید متحول و جدی از منابع انسانی و مادی استفاده بهینه ببریم تا روح جدیدی وارد سیستم مدیریتی شود.
شهردار تهران درباره برنامه‌های اقتصادی‌اش گفت: من برای رفع نابسامانی اقتصادی دوره دوساله‌ای را مشخص کرده‌ام.
وی در توضیح مسئله نابسامانی گفت: مسئله گرانی یک چیز است و نابسامان‌بودن تورم و نگرانی از تغییرات قیمتی روز به روز چیز دیگری است، این موضوعات زحمت مردم را زیاد کرده است و این در حالی است که عدم ثبات گرانی و تغییر قیمت‌های متوالی و در کنار آن تغییر کیفیت و وزن باعث نابسامانی‌های اقتصادی شده است، در رشد اقتصادی باید نابسامانی‌هایی که در زمینه گرانی و حتی بیکاری است از بین برود زیرا در حال حاضر ما هم سرمایه‌های مادی را از دست می‌دهیم هم سرمایه‌های انسانی را.
قالیباف درباره سامان‌دادن وضع اقتصادی کنونی گفت: ما باید روشی را پیدا کنیم که طی یک دوره مشخص آرامش و ثبات به اقتصاد برگردد، من طبق عادت‌ام در مدیریت یک دوره دوساله را برای این کار مشخص کرده‌ام، با این کار برای استفاده‌کننده و تولیدکننده ثبات ایجاد شده مردم از بلاتکلیفی نجات پیدا می‌کنند.
نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره وضعیت ارز و دلار گفت: در چند ماهه اول دولت‌ام قیمت ارز و دلار را تثبیت می‌کنم زیرا نوسانات ارزی ارزش پول کشور را کاهش داده است، همچنین از تصمیمات مختلف و متعدد درباره یک موضوع جلوگیری می‌کند.
وی تصریح کرد: پس از ساماندهی‌شدن وضعیت اقتصادی کاهش هزینه تولید و کنترل قیمت روی خواهد داد.
قالیباف نظارت بر تولیدات کشاورزی و صنعت را مهم قلمداد کرد و گفت: برای سامان‌دهی وضعیت اقتصادی باید اولویت‌های صنعتی و کشاورزی کشور مشخص شود تا منابع و هزینه‌ها در راه مشخصی که مورد نیاز است، هزینه شود.
قالیباف درباره نظارت بر وضعیت بانک‌ها گفت: با نظارت بر بانک‌ها نقدینگی کنترل شده و به سمت اولویت‌ها سوق داده می‌شود و این‌گونه افراد بیشتر به سمت تولید می‌روند تا اینکه به بورس و بورس‌بازی روی بیاورند.
قالیباف ضمانت عملکرد شعارهایش را مدیریت تهران دانست و گفت: من در زمانی که در شهرداری و نیروی انتظامی بودم به قول‌هایم در مدت‌زمانی که مشخص کرده‌ام، عمل نموده‌ام و از مردم می‌خواهم گذشته من را ضمانت عمل‌کردن به قول‌های آینده‌ام قرار دهم.
نامزد یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری درباره برنامه اقتصادی دولت احتمالی‌اش در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفت: از نظر من اقتصاد مقاومتی به معنی این است که اقتصاد آسیب‌پذیر نباشد، اقتصاد مقاومتی شکننده نیست و متعلق به مردم است، در اقتصاد مقاومتی دولت نباید در همه جا دخالت کند بلکه باید به دنبال کوچک‌سازی کودک و چابک‌کردن آن باشیم، همچنین نباید به نفت متکی بوده بلکه به فکر رشد تولید باشیم، در کنار آن برای قشر خاصی رانت اطلاعاتی نگذاریم تا افراد ثروتمند و سودجو با آگاهی از شرایط آینده بتوانند زودتر از سایر اقشار بار خود را بسته به فکر سودجویی باشند.
محمدباقر قالیباف برنامه هدفمندی یارانه‌ها را موضوعی مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی از مزیت‌های این دولت هدفمندی یارانه‌ها بود که انتقاداتی به آن وجود دارد اما در دولت احتمالی من پرداخت یارانه‌ها ادامه پیدا کرده و بر اساس قوانین مجلس به صورت کامل اجرا می‌شود.
وی افزود: از جمله بخش‌هایی که در پرداخت یارانه فعلی لحاظ نمی‌شود، پرداخت یارانه به بخش کشاورزی و صنعت است.
وی تصریح کرد: در هدفمندکردن یارانه‌ها به حقوق ملت توجه نشده است زیرا تنها افزایش قیمت‌ها را در پی داشته و به حق مردم برای داشتن ابزاری که بتوانند یارانه‌هایشان را کنترل کنند، اهمیت داده نشده است؛ برای مثال قیمت بنزین افزایش پیدا می‌کند اما خودروهایی که استاندارد سوخت در آنها رعایت شده باشد با قیمت مناسب در دسترس مردم نیست و در بحث وسایل الکترونیکی تولیدات داخلی که مصرف انرژی آنها پایین باشد در دسترس مردم نیست تا بتوانند بر مصرف انرژی‌شان نظارت و کنترل داشته باشند. به نظر من در هدفمندی یارانه‌ها مردم نباید خسارت کوتاهی و ضعف مدیریت دولتمردانی که صنعت را در دست دارند، بپردازند.
شهردار تهران درباره نقش برنامه پنج‌ساله توسعه و سند چشم‌انداز در برنامه‌های آتی‌اش گفت: سند چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ بالاترین سند در کشور است و برنامه‌های من مطابق با این سند تنظیم شده است.
وی تصریح کرد: تاکنون هشت سال از سند و برنامه پنجم توسعه گذشته اما چون طبق برنامه پیش نرفته‌ایم علی‌رغم هزینه‌های بسیاری که شده حتی ۴۰ درصد پیشرفت نیز نداشته‌ایم.
قالیباف در ادامه صحبت‌هایش درباره عدالت و پیشرفت گفت: به نظر من تا پیشرفت نباشد عدالت توزیع فقر است، لازمه اول پیشرفت این است که بفهمیم حق آزمون و خطا نداشته و حق نداریم خلاف قانون عمل کنیم، نباید بهانه بیاوریم که نمی‌گذارند کار کنیم و یا اینکه قانون اساسی اجازه تصمیم‌گیری‌های مختلف را به رییس دولت نمی‌دهد، باید بدانیم که ما با علم به همین قانون اساسی ثبت‌نام کرده و کاندیدا شدیم و با آگاهی به همین قانون اساسی تبلیغ می‌کنیم، پس حق نداریم بهانه بیاوریم؛ باید قانون اساسی که از حقوق اصلی مردم است، رعایت شود. در کشور نباید حاکمیت دوگانه شکل بگیرد و رییس قوه مجریه باید به تصمیمات مجلس، قانون قوه مقننه و بیانات مقام رهبری که هماهنگ‌کننده سه قوه هستند، احترام بگذارد.
قالیباف رشد تکنولوژی و رشد اقتصادی را در کنار توسعه اجتماعی لازم دانست و گفت: باید عدالت فردی و اجتماعی در جامعه رعایت شود و فرصت‌ها برای همه مردم از هر قشر و قوم و با هر وضعیت مالی یکسان باشد. در عدالت اجتماعی نیز نباید بین دارا و ندار تفاوتی قایل شد و من در برنامه‌هایم در شهرداری تهران این مسئله را همیشه مدنظر داشتم و همیشه به فکر کم‌کردن فاصله شمال و جنوب تهران بودم.
قالیباف درباره سیاست‌های خارجی و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای دولت احتمالی‌اش گفت: ما باید در سیاست خارجی بدانیم آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ قرار است چه کاری برای مردم ما انجام دهند، در واقع باید منافع ملی و امنیت ملی یک کشور و هویت دینی، انقلابی و ملی ما تضمین باشد، این وظیفه‌ای است که بر دوش ملت من است اما من به عنوان رییس دولت اجازه ندارم خارج از قانون برای سیاست خارجی تصمیم بگیرم زیرا سیاست خارجی موضوعی حاکمیتی است و هر نامزدی نمی‌تواند مدعی تغییرات سیاست خارجی باشد زیرا رییس‌جمهور تنها به عنوان فردی اثرگذار می‌تواند برخی تصمیم‌ها را بگیرد.
وی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی و شورای عالی امنیت ملی دو حوزه تأثیرگذار در سیاست خارجی هستند که باید کارشان را به درستی انجام دهند.
قالیباف سیاست خارجی را در چهار بخش مقابله، تعامل، مذاکره و رقابت تقسیم‌بندی کرد و گفت: به هر حال سیاست خارجی ما در مقابل کشورهای مختلف در این ۴ بخش دسته‌بندی می‌شود اما باید بدانیم اگر انسجام داخلی نداشته باشیم و همدلی و همبستگی بین ما نباشد دیپلماسی خارجی نیز نمی‌تواند از کشور در مقابله و رقابت با کشورهای دیگر حمایت کند، در واقع یک دیپلماسی فعال در کنار همبستگی می‌تواند قدرت ملی را افزایش دهد.
وی گفت: اگر به عنوان رییس دولت انتخاب شوم مدیریت‌ام با رویکرد تغییر اساسی برای این مدیریت خسته خواهد بود و با نیروهای جوان، تازه‌نفس و کارآمد و با استفاده از نظرات بزرگان و پیشکسوتان دولت را ادامه خواهم داد.
وی در پایان درباره نحوه تعامل‌اش با مخالفان گفت: من از امام یاد گرفتم که حرف مرد دو تا است، یک مدیر خوب نیز ممکن است اشتباه کند وقتی فهمید اشتباه کرده و وقتی خرد جمعی به او یادآور شد که مشکلی داشته است باید عذرخواهی کرده، انتقادپذیر بوده، در پی جبران برآید و با خرد جمعی پیش برود.

جلیلی: دولت آینده باید ظرفیت های ملت را شکوفا کند

سعید جلیلی، نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سه شنبه شب با شرکت در برنامه شبکه جام جم سیما به سوالات ایرانیان خارج از کشور پاسخ داد. مشروح پرسش و پاسخ های این برنامه را در زیر می خوانید:
مجری برنامه جام جم ابتدا از جلیلی خواست به عنوان مقدمه نکتات مدنظر خود را بگوید.
جلیلی: من هم به همه هموطنان عزیز سلام عرض می کنم به خصوص هموطنان خارج از کشور که هر کدام سفیر مردم و کشور ما در خارج از کشور هستند و امیدوارم که در این جلسه از این فرصت بتوانند استفاده بکنند به سئوال ها و پرسشهایی که آنها دارند تا جایی که وقت اجازه می دهد پاسخ لازم را ارائه بدهم یک نکته ای را من در ابتدا می خواهم عرض کنم و این سه محور اساسی است که من در شعارهای انتخاباتی خودم بیان کردم اولین موضوع این است که من اعتقادم بر این است که دولت آینده باید بتواند ظرفیت های آحاد ملت ایران را چه در داخل و چه در خارج از کشور آزاد کند این ظرفیت ها را بتواند شکوفا کند و بتواند هر کمکی که از دستش بر می آید در این جهت انجام بدهد بر این مبنا دو محور بعدی بحث های من این است که اول از همه باید ساختار اجرایی اداری کشور این ظرفیت را پیدا کند که این کار ویژه مهم را به خوبی انجام بدهد و دوم اینکه ما هر چقدر بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی با آن ظرفیت های فکری که در سی و چهار سال اخیر به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است آن را به آن بیشتر نزدیک بشویم می توانیم عزت و اقتدار بیشتری را برای کشورمان و بخصوص برای هموطنان مان در خارج از کشور فراهم بکنیم.
مجری: بخش اول سئوالات، سئوالات ایمیلی است که من خدمت شما عرض می کنم آقا یا خانم آقاعلوی عنوان کردند چه نقاط قوتی در خودتان دیدید که کاندیدا شدند و همین طور خانم سارا از هلند عنوان کردند که علت و یا هدف کاندیداتوری شما چیست و چه اهدافی را دنبال می کنید؟
جلیلی: سئوال خوبی است ببینید من یک ارزیابی دارم از شرایط فعلی کشور من فکر می کنم که ما در شرایط فعلی کشور یک نقاط قوت بسیار ارزشمندی داریم و یک نقاط ضعف و آسیب هایی را هم داریم به هرحال به دلیل حضوری که در عرصه های مختلف داشتم و مطالعاتی که داشتم احساس می کنم این شناختی که نسبت به نقاط قوت و ضعف روندی که باید کشور داشته باشد یک شناخت نسبتا مناسبی است آن چیزی که این وظیفه را برای من ایجاد کرد این بود که حالا چگونه می شود این نقاط قوت را بیشتر کرد افزایش داد و این نقاط آسیب را برطرف کرد چون عمیقا باور دارم که هر چقدر ما یک ارزیابی مان صحیحتر باشد یعنی اگر ما بر اساس یک ارزیابی واقعی، دقیق و صحیح بتوانیم نقاط قوت خودمان را بشناسیم و آنها را تقویت کنیم این مسیر پیشرفت ما خیلی شتاب خواهد گرفت و همین طور اگر بتوانیم یک ارزیابی درستی داشته باشیم از آسیب هایی که امروز مانع پیشرفت کشور و ملت ایران هست و آنها را برطرف بکنیم این هم خیلی به ما کمک خواهد کرد اینجا یک نکته ظریفی که من می خواهم اشاره کنم این است که بعضا شما می بینید که ارزیابی ها بعضی اوقات غلط است که این به نظر من خطرناک است و می تواند خدای نکرده موجب انحراف در مسیر پیشرفت ملت ایران بشود چه چیزی ممکن است خطایی اینجا واقع بشود یک وقت هست شما نقاط قوتت را خوب نمی شناسی خب این هم یک خطا است یا اینکه نقاط ضعفت را کم به آن آشنا هستید این هم یک خطا است اما خطای بزرگتر این است که شما در نقاط قوتت این محاسبه غلط را بکنی که آن را نقطه ضعف بدانی و یا خدای نکرده نقاط ضعفت را خیال کنی که نقطه قوت هستش این دیگر خطایش خیلی مضاعف است یعنی خیلی صدمات جبران ناپذیری برای کشور خواهد داشت.من برخی از محاسبات و برخی از ارزیابیهایی را که می بینم اتفاقا دشمنان ما دارند القاء می کنند که هموطنان عزیز ما در خارج از کشور بهتر به آن واقف هستند و بیشتر چون در جریان حرفهای آنها هستند و رسانه های آنها هستند این مشهود است که تلاشی که دشمنان ما دارند برای اینکه نقاط قوت ما را به شدت دارند تاکید می کنندکه اینها را ضعیف نشان بدهند و بر عکس نقاط ضعف ما را و آن چیزهایی که اتفاقا باعث عقب ماندگی ما بوده است برای آنها حسرت بخورند که مثلا بله اینها چون اینها نیست ما امروز انجام نمی دهیم این به نظر من یک بحث بسیار مهمی است در آن نگاهی که می خواهیم داشته باشیم که حالا من چون می خواهم بیشتر به سئوالات هموطنان عزیز جواب بدهم سعی می کنم در پاسخ به سئوالهایشان مثالهایی را بزنم که این به هرحال نگاهی را که دارم توضیح بیشتری بدهم .
مجری: چند تا از سئوالات تصویری بینندگان عزیز را می بینیم و می شنویم؟
سئوال: من سئوالم این است که برای ایرانیان خارج از کشور هم آیا برنامه ای دارید؟
سئوال: سئوال من این است که برای بالا بردن شأن یک ایرانی در بین تمامی کشور چه برنامه ای دارند؟
مجری در ادامه به طرح سوالاتی که از طریق میل ارسال شده بود پرداخت: آقای روح اللهی از آمریکا عنوان کردند که برای حمایت حقوقی از ایرانیان خارج از کشور که توسط دولتهای بیگانه مورد تعدی قرار می گیرند چه برنامه هایی دارید؟ آقا یا خانم میم کاف از سیدنی استرالیا عنوان کردند که جمعیت ایرانی خارج از کشور عموما افرادی نخبه و کارشناس بوده و دارای شغل ها و تجربیات گران بهاء هستند برای جذب این نیروی عظیم چه برنامه ای دارید لطفا دقیق راهکار ارائه بدهید از کلی گویی بپرهیزید و آقای منوچهر از آلمان هم گفتند که چه تضیمنی می دهید که اگر ما سرمایه خودمان را به داخل کشور بیاوریم بتوانیم به فعالیتی با سود تضمین شده بپردازیم؟
جلیلی: این یکی از وظایف مهم دولت، دفاع از حقوق شهروندانش است چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور به نظر من در خارج از کشور این وظیفه اهیمت مضاعف پیدا می کند به هرحال ما امروز ادعای ما این است که ایران یک ایران مقتدر هست یک ایرانی است که در سطح جهانی دارد به عنوان یک بازیگر نقش ایفا می کند و امروز خود کسانی که حتی دوست ما نیستند دشمنان ما هستند اعتراف می کنند که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت قابل توجه به خصوص در منطقه است اینها باید ظهور و بروز داشته باشد آن نکته ای که باز یکی از هموطنان سئوال کردند که شأن ایرانی باید متناسب با این جایگاه ایران باشد با این ظرفیتی باشد که امروز در عرصه بین المللی ظهور و بروز دارد. من بر این باور هستم که ظرفیت هایی که امروز جمهوری اسلامی ایران دارد این اقتضاء را دارد که هموطنان ما باید در خارج از کشور با عزت و با اقتدار بتوانند به ایرانی بودن خودشان افتخار کنند و در هر جای کره زمین که هستند بتوانند از آن حقوقی که برای آنها باید محترم شمرده بشود به خوبی استفاده بکنند و دولت جمهوری اسلامی ایران را در دفاع از این حقوق و استیفای آن از حقوق پشت خودشان ببینند این بحث جدی است بر همین مبنا من می خواهم بگویم این اگر چه لازم است کافی نیست.
نکته دوم که در سئوالات هموطنان را که در ایمیلها هم مطرح شده بود نکته دومی که وجود دارد این است که باید ایرانیان خارج از کشور به عنوان یک سرمایه بزرگ به آنها نگاه بشود همین شعاری که ما داریم می دهیم که در انتخابات که من در ابتدای عرایضم بیان کردم که باید ظرفیت ایرانی ها آزاد بشود و ظرفیت آحاد کشور آزاد بشود و در جهت مصالح ملی و منافع ملی و گفتمان نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی از آن استفاده بشود من فکر می کنم که یکی از ظرفیت های بزرگ همین ظرفیت ایرانیان خارج از کشور است ما این را باید به مثابه ظهور ایرانیان در خارج از کشور را به مثابه یک فرصت به آنها نگاه بکنیم یک فرصت بسیار بزرگ در عرصه های مختلف در عرصه حتی سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و علمی و در عرصه های مختلف من ابتدا اینکه از هموطنان عزیزمان در خارج از کشور بعنوان سفیران جمهوری اسلامی ایران یاد کردم واقعا این به عنوان یک تعارف نبود این من باورم هستش که هر ایرانی می تواند به مثابه یک سفیر کشور در خارج از کشور نقش ایفا بکند حتی به نظر من برخی از ظرفیت هایی که ایرانیان خارج از کشور دارند امکان نقش و تاثیر گذاری برای حفظ و استیفای منافع عمومی کشور برایشان فراهم هستش که حتی بعضا از شاید سفرای ما این امکان برایشان بیشتر باشد حالا در عرصه های مختلفی که حضور دارند لذا حتما باید دولت یکی از بحثهای اساسی که دارد این است که برای موضوع برنامه داشته باشد یعنی اگر ما می گوییم که می خواهیم ظرفیت آحاد کشور را شکوفا بکنیم و از آن استفاده بکنیم یک مثال و یک جامعه اش همان ایرانیان خارج از کشور است که به نظر من یک ظرفیت بسیار خوبی است که در عرصه های مختلف از آن استفاده بشود هر ظرفیتی که دارند استفاده بشود یک سئوالی که کردند که یکی از ظرفیت ها همین ظرفیت هایی است که هموطنان ما که در خارج از کشور در عرصه های اقتصادی فعالیت می کنند این به نظر من یک فرصت هست باید آنها هم بتوانند نه تنها در خارج از کشور بلکه به گونه ای عمل بکنند که آن فعالیت اقتصادی شان در خارج از کشور کمکی باشد به آن شکوفایی اقتصادی کشور در کلیت خودش به رشد اقتصادی کشور حالا در زمینه های مختلف در کمک به افزایش صادرات کشور، در کمک به جذب سرمایه گذاری در کمک به این عرصه هایی که در عرصه های بازرگانی و تجاری می تواند در روابط داخل و خارج وجود داشته باشد حتما این لازمه اش این است که دولت کمک بکند به آنها که آنها دولت را پشتیبان خودشان بدانند نه مانع خودشان.
مجری در ادامه بخش دیگری از سوالات بینندگان را مطرح کرد:
سئوال: کاندیداهای عزیز ما چه برنامه ای برای جوانان ایرانی دارند و اینکه چه برنامه ای برای جلوگیری از فراز مغزها از ایران دارند؟
سوال: حسین ذاکر عنوان کردند که با توجه به اینکه بعد از انقلاب و علی الخصوص در سالهای اخیر تعداد زیادی از جوانان این مرز و بوم بنا به دلایلی به منظور ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتند چه برنامه هایی برای ورود و انتقال اینها به داخل کشور دارید؟
سوال: آقا یا خانم رحمان پرست عنوان کردند که آیا برنامه ای برای سیستم ارزی ایران و رفع مشکلات ارزی ما دانشجویان دارید؟ شاهرخ باقری از هند عنوان کردند که من دانشجوی دندانپزشکی در هند هستم الان به دانشجو دلار با نرخ مبادله ای می دهند کاندیداها به طور شفاف بگویند که آیا می توانند به ما طبق گذشته ارز به نرخ دولتی بدهند تا مشکلات ما کاهش پیدا بکند؟
جلیلی: ببینید یک بحثی که وجود دارد که من عرض کردم همین موضوع است اگر ما می گوییم باید برنامه ریزی داشته باشیم که تمام ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد چه ظرفیت های نرم افزاری و چه ظرفیت های سخت افزاری و چه ظرفیت های آحاد ملت شکوفا بشود این شامل ایرانیان خارج از کشور هم می شود اما نکته ای که اینجا اهمیت دارد به نظر من این است که شما می بینید در همین هموطنان ما شاهد هستند برخی از کشورها حتی نه تنها برای اتباع خودشان این ظرفیت را دارند این برنامه ریزی را دارند بلکه برنامه ریزی می کنند برای کشورهای دیگر تا اگر سرمایه هایی دارند آنها را هم جذب بکنند بخصوص نیروی انسانی ماهری که در کشورهای دیگر وجود دارد و همین را برای سرمایه های عزیز کشور ما نیروی انسانی عزیز ما هم می بینید برنامه ریزی دارند که عده ای را دارند جذب می کنند اگر در داخل کشور خود ما پیشگام باشیم در این برنامه ریزی برای آحاد کشورمان برای بخصوص سرمایه های مهمی که در این زمینه داریم و نیروهای انسانی ماهر و توانمند و نخبه ای که داریم و خود ما بتوانیم آن را جذب بکنیم و آن را زمینه شکوفایی استعدادش را فراهم کنیم و استفاده حداکثری از آن بتواند آن کشور ببرد و آن همین طور بتواند بیشترین توانی را که دارد در جهت کشور به کار ببرد به نظر من بسیاری از این نیروهای ما خودشان ترجیحشان این است که حتما در داخل کشور از این استعداد و از این موقعیتی که آنها دارند استفاده بشود لذا حتما یکی از اولویتهای اساسی که باید دولت داشته باشد این است که برنامه ریزی داشته باشد در این زمینه این یک بحث بسیار اساسی است البته مهاجرت به خارج از کشور را من این را با این تعبیر فرار مغزها این را زیاد درست نمی دانم بعضی وقت ها شاید لازم باشد برای برخی استفاده از تجارب علمی وسایر بحث های دیگر عده ای بروند خارج از آن تجارب هم استفاده کنند اما مهم این است که حتی اگر مهاجرتی صورت می گیرد حالا برای تحصیل و برای برخی کارهای دیگر اینها در فرآیندی باشد که در نتیجه و در فرجامش موجب شکوفایی کشور بشود باز آن هم در جهت رشد و پیشرفت کشور باشد این به نظر من ممکن است ما باید در این زمینه کار برنامه ریزی جدی داشته باشیم اولا اینهایی که در داخل کشور هستند را به گونه ای برایشان ظرفیت ها را بستر را فراهم بکنیم که چنین احتیاجی پیدا نکنند که خارج از کشور بروند مگر در حد ضرورت برای آن چیزهایی که بخواهند در زمینه هایی که نیاز هست و ضرورت دارد که این کار را بکنند و ثانیا حتی کسانی که الان به گونه ای و به هر دلیلی در خارج از کشور هستند دوباره آن استعدادهایشان و ظرفیت هایشان و هر آنچه دارند که می تواند در جهت کشور باشد دوباره جذب کشور و منافع کشور بشود.
اما آن سئوال بعدی که سئوال کردند که درباره اینکه حالا مثلا در کمک هایی که دولت می تواند بکند در زمینه کمک های ارزی و اینها، اینها به نظر من دیگر ذیل همان برنامه قرار می گیرد یعنی اگر ما نگاهمان به ایرانی خارج از کشور به عنوان یک نگاه فرصت محور باشد و با یک نگاهی که از این فرصت بعنوان یک ایرانی باید از حقوقش دفاع بکنیم این باید با عزت در آنجا بتواند به آن تحصیلش ادامه بدهد اینکه این می خواهد یک ظرفیت باشد در جهت شکوفایی کشور آن موقع شاید بسیاری از این سیاست ها از جمله سیاست های ارزی به گونه ای تعریف می شود که اینها را ما هزینه نمی دانیم و بلکه فایده می دانیم یعنی اگر جایی هم هزینه می کنیم یک هزینه بسیار مثبتی است که دارد در یک جهت متعالی کار می کند.
مجری: علیرضا از ترکیه عنوان کردند که چرا برغم هزینه های گزاف و تحریم های اعمال شده همچنان به ادامه فعالیتهای هسته ای ایران تاکید می شود آیا شما در دوران ریاست جمهوری همین رویه را ادامه خواهید داد و آقای امیر هرندی عنوان کردند که برنامه شما برای پرونده هسته ای و نیروگاه هسته ای چیست؟
جلیلی: سئوال خیلی خوبی را کردند ببینید در موضوع هسته ای من چون به هرحال کار من هم در این موضوع هست و گفتگوها را دنبال می کنم چند توضیح هست که لازم هست که بیان بکنم اولا آنچه تحت عنوان دفاع از حقوق هسته ای ما امروز دارد انجام می شود و دنبال می شود در حقیقت دفاع از تمام حقوق ملت ایران است من یک مثال بزنم ، یک زمانی شما دیدید دشمنان ما حمله کردند و خرمشهر را گرفتند تمام کشور به دفاع از خرمشهر برخاست تمام دنیا شاهد بودیم که از صدام حمایت می کردند و پشتیبانی می کردند جمهوری اسلامی با قدرت، تمام مردم ما آمدند وسط و از حقوق خودشان دفاع کردند.
در حقیقت مردم ما خرمشهر را تنها آزاد نکردند رفتاری از خودشان نشان دادند که دیگر دشمنان ما بعد از جنگ تحمیلی جرات نکردند که تعرض به هیچ نقطه ایران بکنند چند بار شما دیدید آمدند تا یک نقاطی که مثلا تهدید به نظامی کنند اما می دانستند حمله نظامی به ایران پاسخش آن چیزی بود که در جنگ هشت ساله دیدند در حقیقت دفاع از خرمشهر نبود دفاع از تمامیت ارضی و تمام مرزهای فرهنگی ارزشی کشور بود این بسیار ارزشمند است الان هم موضوع هسته ای یک همچین موضوعی است آنها شما می بینید که در بسیاری از عرصه ها نسبت به پیشرفت ملت ایران دوست ندارند می خواهند مانع پیشرفت ملت ایران بشوند هسته ای در حقیقت یک بهانه است امروز دفاعی که ما داریم از حق هسته ای مان می کنیم در حقیقت دفاع از همه حقوق ما است آنها بدانند ما در دفاع از حقوقمان جدی هستیم اگر قرار باشد که از این حق آنها بخواهند به گونه ای آن خواست نامشروع خودشان را تحمیل بکنند بعد وارد سایر حقوق خواهند شد که بعضی وقتها زمزمه هایش را کردند .
لذا باید بدانند که این دفاع ما یک دفاع از تمام حقوق ملت ما است همانطور که دفاع از خرمشهر آنها را نا امید کرد که به هیچ نقطه سرزمین ما نتوانند امید داشته باشند برای تعرضی یا بحث دفاع از حق هسته ای ما هم ان شاء الله آنها را ناکام خواهد کرد در هر بحث و موضوع دیگر اما آنچیزی که اهمیت دارد من اینجا بیان کنم منطقی است که جمهوری اسلامی ایران در این موضوع بیان کرده است منطق جمهوری اسلامی ایران یک منطقی است که تمام جهان آن را پذیرفته است ما بیان کردیم که ما عضو ان پی تی هستیم و عضو آژانس هستیم تکالیفمان را طبق آژانس داریم انجام می دهیم و بر همین مبنا که همه تکالیفمان را انجام می دهیم از همه حقوقمان هم دفاع می کنیم همه حقوق مان را هم می خواهیم من یک مثالی بزنم ما چهال سال پیش این راکتور اتمی تهران که کاملا یک راکتور تحقیقاتی بود و مصارف دارویی داشت استفاده می کردیم برای کسانی که از این داروها نیاز دارند ایزوتوپ های دارویی این سوختش داشت تمام می شد ما به اینها گفتیم که این سوخت را نیاز داریم برای مصارف دارویی و آژانس هم کاملا به این موضوع احاطه دارد و می داند که این راکتور اتمی تهران فقط کارش تحقیقاتی و برای بحث مصارف دارویی است هشتصد و پنجاه هزار بیمار ما در سال از آن استفاده می کردند همه هم می دانستند که این هست ما به آنها گفتیم که خب ما این حقوق و این حق ما است و این را می خواهیم و دنبال این هم نیستیم که برویم این سوخت را خودمان تهیه کنیم و خودمان تامین کنیم شما بیایید این سوخت را به ما بدهید طبق آژانس هم وظیفه بود به ما بدهند چرا به ما ندادند؟
در گفتگوهای ژنو دو من یادم هست که آنها با یک موضوع کاملا انسانی که می دانستند هشتصد وپنجاه هزار بیمار استفاده دارند از این می کنند در داخل کشور وارد این بحث شدند که نه ما این را به شما نخواهیم داد شروع کردند شرط و شروط گذاشتن حالا یک شرط های خیلی چیز، خب ملت ما گفتند خیلی خوب اگر شما این را می گویید در آنجا بیان شد که پس ما می رویم خودمان این را تولید می کنیم.
آنها یادم نمی رود یک لبخندی زدند که خب حالا اگر توانستید تولید کنید چون راست هم می گفتند این یک فرایند خب علمی پیچیده ای داشت اما جوانان ما کاملا توانستند با ظرفیت های خودشان این را تولید کنند . این شهید شهریاری شهید بسیار بزرگوار این کار را انجام داد با اون تیمی که داشت و برای همین هم آنها او را هدف قرار دادند و جان خودش را داد برای اینکه کشور ایران و جمهوری اسلامی ایران بتواند پیشرفت کند و نیاز مردم برطرف بشود یک نیاز کاملا دارویی خب آنها شما دیدید وقتی که دیدند ما در دفاع از حقوقمان جدی هستیم و توانایی هم داریم که این کار را انجام بدهیم آنها نا امید شدند امروز شما جالب است بدانید اینهایی که یک زمانی می گفتند که شما نباید حتی یک دانه سانتریفیوژ داشته باشید بعد می گفتند که شما باید مثلا غنی سازی سه و نیم درصد را تعلیق کنید و بعد مثلا بحث را این طوری می گفتند امروز تمام بحث شان این است که شما بیاید این غنی سازی بیست درصدی که مال همین سوخت بود که جوانان ما خودشان انجام دادند بیایید سر این با هم گفتگو کنیم.
خب این نشان می دهد هر چقدر شما از حقوق خودت قوی دفاع کنید این موجب عزت ایران در داخل کشور و خارج از کشور خواهد بود و هموطنان ما این را به خوبی درک می کنند در همین موضوع هسته ای من توضیح بدهم شاهد هستید که ما به آنها در گفتگوهایی که داشتیم چه در مسکو در همین یک سال گذشته چه در آلماتی یک و چه آلماتی دو ، در مسکو ما بودیم که پیشنهاد کردیم که حاضر هستیم طی یک برنامه جامع با هم گفتگو کنیم چرا ؟ چون اولا ما یک منطق روشن داریم ثانیا ابتکار عمل داریم و ثالثا مستظهر هستیم به اقتدار ملت ایران و به پشتیبانی ملت ایران خب شما دیدید که آنها این را به تاخیر انداختند وگفتند که حالا ما باید برویم روی این بررسی کنیم هشت ماه طول کشید تا این را بررسی کنند خب اگر یک پاسخ روشن داشتند و یک منطق روشن داشتند همه رسانه های دنیا هم که در اختیارشان است مراکز قدرت هم که در اختیارشان است خب باید می آمدند و جواب می دادند چرا هشت ماه معطل کردند نه تنها گفتگو ها را به تاخیر انداختند بلکه شروع کردند از ابزار فشار استفاده کردند این نشان می داد پس در منطق اینها کم آوردندکه به ابزار فشار روی آوردند خب خوشبختانه شما دیدید که هشت ماه فشاری هم که آوردند دیدند که ملت ما جدی تر شد در بیست و دوی بهمن جدی تر آمد پای کار بلافاصله بعد از بیست و دوی بهمن بود که گفتند که پس ما بیاییم دور بعدی گفتگوها را http://hadidnews.com/vdcjmye8.uqevvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما