تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۹
چه کسی پاسخگو خواهد بود ؟

قاچاق بی رویه فیلم های سینما

گسترش این پدیده برای صنعت فیلمسازی، ویرانگر و مایوس کننده عنوان می شود.
قاچاق بی رویه فیلم های سینما
به گزارش حدیدنیوز به نقل از سراج۲۴ سینمای ایران نیز از رهگذر توزیع غیرقانونی محصولات وطنی و ورود بی ضابطه فیلم های فرنگی که به تعبیر بسیاری از فعالان حوزه فرهنگ و هنر فارغ از مسایل سرگرم کننده، فرهنگ کشور را نشانه رفته اند، مورد تهدید قرار گرفته است.

پدیده ای که به باور بسیاری از صاحبنظران در صورت ایجاد عزم ملی و وفاق میان دستگاههای مسوول( انتظامی ، قضایی و فرهنگی) مهار آن ممکن و از دامنه خسارت این روند به صنعت فیلمسازی کشور می کاهد، حال این عزم چگونه و از چه طریق ایجاد می شود، پرسشی است که پاسخ به آن مجال خود را می طلبد.
خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا معضل قاچاق فیلم و آسیب های این پدیده بر پیکر سینما را در گفت وگو با چند سینماگر به بحث گذاشته که در ادامه می خوانیم:

** فیلم ها با فاصله زمانی کمی وارد شبکه قاچاق می شود
کارگردان مجموعه تلویزیونی «سایه روشن»، یکی از عوامل ضعف شبکه نمایش خانگی را قاچاق «سی دی» و دانلود غیرقانونی دانسته و می گوید: فیلمی که با هزینه ای کلان برای توزیع در شبکه خانگی خریداری می شود، طی چند روز به اصطلاح «لو» رفته و دیگر برای توزیع کنندگان سودی نخواهد داشت.
«آرش معیریان» می افزاید: در کشورهای صاحب نام، این مشکل با قراردادن قفل های امنیتی بر روی لوح فشرده برطرف شده است.
وی تاکید می کند: با وجودیکه کپی غیر قانونی آثار سینمایی در کشور سابقه ۱۰ ساله دارد، اما همچنان راهکار قاطعی برای رفع این مشکل مشاهده نمی شود.
کارگردان فیلم سینمایی «فیتیله ای و ماه پیشونی» می گوید: همین موضوع باعث می شود پس از چند روز از توزیع فیلم، شاهد دانلود غیر قانونی اثر در سایت ها باشیم؛ همچنین مخاطبان نیز بدنبال خرید ارزان تر فیلم بوده و در نهایت این کار به بدنه سینمای کشور آسیب می رساند.
کارگردان مجموعه ویدیویی «رالی ایرانی»، راه حل این مشکل را ارتقا سیستم حفاظتی محصولات فرهنگی دانسته و می افزاید: همانطور که در کشورهای صاحب نام، با یک سیستم ساده دیجیتالی «کدینگ» جلوی قاچاق «سی دی» گرفته شد، ما نیز می توانیم به این مشکل خاتمه دهیم.
کارگردان فیلم سینمایی «شیر و عسل» ادامه می دهد: قاچاق «سی دی»، معضلی همیشگی است و همه از این موضوع ناراحت هستند، اما نمی دانم چرا کسی همتی نمی کند تا این مشکل پایان یابد.
این کارگردان سینما، پدیده قاچاق آثار تصویری و سینمایی را سبب دلسردی تهیه کنندگان و سینماگران دانسته و تاکید می کند که استمرار این روند، خلاقیت را در تولید آثار سینمایی از بین می برد.

** قاچاق فیلم های سینمایی شبکه نمایش خانگی را نابود می کند
کارگردان فیلم سینمایی «کلاس هنرپیشگی» معتقد است که شبکه نمایش خانگی بواسطه قاچاق فیلم های سینمایی، نابود خواهد شد.
«علیرضا داوودنژاد» درباره حق رایت آثار سینمایی که از طریق موسسات ویدیو رسانه پرداخت می شود، یادآوری می کند: این هزینه به علت اینکه فیلم های سینمایی سرقت می شوند، رضایتبخش نیست.
وی ادامه می دهد: فیلم های ایرانی اکنون در تهران و شهرستان ها به صورت گسترده و غیر قانونی کپی می شوند و وقتی در یک شهر فقط تقاضای چهار کپی از یک اثر وجود دارد، یعنی اینکه این نسخه ها برای تکثیر غیرمجاز سفارش داده شده اند.
کارگردان فیلم سینمایی «نیاز» توضیح می دهد: قاچاق فیلم های ایرانی و خارجی در شهرهای مختلف با کمترین مزاحمت از سوی مراجع انتظامی و قضایی وجود داشته و در تمامی نقاط کشور بوضوح مشاهده می شود.
به گفته داوودنژاد، بازار شبکه نمایش خانگی به علت فراگیری تهیه، تکثیر و توزیع غیرقانونی آثار داخلی و خارجی در وضعیت بسیار بدی به سر می برد. این روند در نزول خرید حق رایت آثار سینمایی ایرانی در شبکه نمایش خانگی تاثیر جدی داشته است.
وی تاکید می کند: تنها راه موجود، جلوگیری از سرقت فیلم های سینمایی بوده و بازار باید تحت نظارت صنفی درآید و آمار مربوط به توزیع فیلم های سینمایی ثبت و قیمت حقیقی حق رایت آثار تعیین شود.

** تشکیل شبکه ای هوشمند برای مقابله با قاچاق فیلم
کارگردان فیلم سینمایی «عملیات کرکوک» گفت: برای مقابله اساسی با قاچاق فیلم های سینمایی، نیازمند راه اندازی شبکه ای هوشمند هستیم.
«جمال شورجه» یکی از عوامل بازدارنده در توزیع عادلانه و قانونی آثار سینمایی را کپی غیر مجاز دانسته و تاکید می کند: قاچاق لوح های فشرده آثار سینمایی باعث شکست تجاری سرمایه داران و نا امنی برای فضای کار سینماگران می شود.
وی ضمن هشدار نسبت قاچاق فیلم های سینمایی، توضیح می دهد: توقف دزدی آثار سینمایی، نیازمند همکاری بین نیروی انتظامی، کارشناسان سینمایی، اتحادیه تهیه کنندگان و وزارت ارشاد است.

**مساله قاچاق فیلم در حوزه قضایی و انتظامی جدی گرفته نمی شود
تهیه کننده فیلم سینمایی «بغض» می گوید: مساله قاچاق آثار سینمایی از سوی مراکز انتظامی و قضایی جدی گرفته نمی شود و این روند در کاهش هزینه خرید حق رایت فیلم اثرگذار بوده است.
«سیدغلامرضا موسوی» می افزاید: هرچقدر مقابله با قاچاق فیلم بیشتر شود و این عرصه به درستی کنترل شود، شاهد بالا رفتن هزینه حق رایت آثار سینمایی خواهیم بود.
وی توضیح می دهد: متاسفانه تاکنون در بخش مقابله با قاچاق فیلم دست اندرکاران، تهیه کنندگان و فعالان موسسات ویدیویی فعالیت قابل توجهی انجام نداده اند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «من مادر هستم» تاکید می کند: باید این آگاهی به مردم داده شود که تهیه نسخه قاچاق فیلم های سینمایی به مثابه خریداری یک کالای دزدی است و مردم بر اساس اعتقادات به حتم اموال دزدی را تهیه نمی کنند.
به گفته موسوی، در برخی شهرستان ها، هنوز توزیع فیلم بصورت مویرگی انجام نمی شود و تعدادی از نمایندگان موسسات ویدیو رسانه خود عامل قاچاق فیلم هستند.
این تهیه کننده سینما در عین حال یادآور می شود که موسسات ویدیو رسانه علاقه مند به خریداری فیلم های سینمایی هستند اما به علت شرایط قاچاق فیلم، هراس دارند.

** جریمه قاچاق فیلم ۵۰۰ میلیونی تنها ۱۰۰ هزار تومان
کارگردان فیلم «نقاب» می گوید:‌ برخورد مناسبی با پدیده قاچاق فیلم نمی شود و جریمه قاچاقچیان آثار سینمایی ۵۰۰ میلیون تومانی، فقط ۱۰۰ هزار تومان است.
«کاظم راست گفتار» می افزاید: فیلمی که در سایت های اینترنتی با بیش از دو میلیون بازدید کننده روبرو بوده، هنگامی که وارد شبکه های خانگی می شود اگر ۲۰۰ هزار نسخه فروش داشته باشد، شاهکار است.
کارگردان فیلم سینمایی «چک» تاکید می کند: به رغم تاکید دولت، صیانتی از حریم فرهنگی آثار سینمایی نمی شود، بطوریکه اگر اثری ساعت هشت صبح وارد شبکه خانگی شود، ساعت ۱۰ صبح در سایت ها قابل دانلود است. بسیاری ترجیح می دهند که به جای هزینه کردن چند هزار تومان فیلم را به صورت مجانی دانلود کنند.
وی توضیح می دهد: برای صیانت از آثار سینمایی و فرهنگی کشور باید تلاش بیشتری داشت و محدودیت های جدی برای دانلود و کپی غیر مجاز آثار سینمایی اعمال کرد.
کارگردان سینما و تلویزیون می گوید: در بسیاری از کشورها، اگر شخصی فیلمی را غیر قانونی دانلود یا کپی کند جریمه های سنگینی را متحمل خواهد شد و به عبارتی قانون در این مورد با جدیت اجرا می شود اما در اینجا وضع به این گونه نیست.
به گفته راست گفتار، نیروی انتظامی برخورد جدی با متخلفین ندارد و در این زمینه همکاری های لازم با ما صورت نمی گیرد.

** نیروی انتظامی بجای پیگیری بدحجابی از طریق اینترپل به قاچاق فیلم بیردازدد
کارگردان فیلم سینمایی «بیتابی بیتا» بر این باور است که نیروی انتظامی بجای برخورد با بدحجابی سینماگران و هنرمندان از طریق اینترپل، با مساله قاچاق فیلم مقابله و موضوع نمایش آثار سینمایی در شبکه های فارسی زبان را پیگیری کند.
«مهرداد فرید» درباره وضعیت شبکه نمایش خانگی و اثرگذاری قاچاق فیلم در این عرصه می گوید: گلوگاه ویدیو رسانه در اختیار نهادهای فرهنگی است؛ اگر نهاد مسوول درست عمل کند شبکه نمایش خانگی نیز در شرایط مطلوبی قرار می گیرد.
این کارگردان تاکید می کند: قاچاق فیلم اکنون به عنوان گلوگاه شبکه نمایش خانگی محسوب می شود و در دوره ای که با این پدیده به درستی مقابله شود، حق رایت آثار سینمایی به ۵۰۰ میلیون تومان هم می رسید.
کارگردان فیلم سینمایی «بیتابی بیتا» توضیح می دهد: مقابله با قاچاق فیلم های سینمایی در اولویت برخی نهادها همچون نیروی انتظامی قرار ندارد و این رویکرد سبب شده قاچاق فیلم در تهران و شهرستان ها گسترش یابد.
فرید با یادآوری اینکه شمارگان فیلم های سینمایی در چند سال پیش به یک میلیون نسخه می رسید، می افزاید: امروز در شبکه نمایش خانگی فقط ۳۰۰ هزار نسخه از آثار سینمایی توزیع می شود و این امر به علت افزایش قاچاق فیلم است.
وی می گوید: بسیاری از فیلم های ایرانی اکنون در شبکه های فارسی زبان بصورت غیر قانونی پخش می شود و این امر به علت وجود نداشتن مجموعه ای مشخص برای پیگیری حق رایت آثار سینمایی در عرصه بین المللی است و فیلم های ما حق رایت جهانی ندارند.
این کارگردان سینما تاکید می کند: معتقدم نیروی انتظامی می تواند بجای پیگیری مساله حجاب سینماگران و هنرمندان از طریق اینترپل، موضوع قاچاق آثار سینمایی را پیگیری کند.
فرید توضیح می دهد: نیروی انتظامی قدرت برخورد با مساله قاچاق فیلم را دارد اما این امر در اولویت امور حوزه انتظامی قرار ندارد. بی میلی و بی تفاوتی نهادهای مسوول در مبارزه با قاچاق فیلم و محصولات فرهنگی به زیان این عرصه تمام شده است.

فرجام سخن؛
براساس اظهارنظر فیلمسازان، بازار قاچاق فیلم های سینمایی اکنون به شدت داغ است و در این شرایط فیلم های سینمایی با مدت زمان اندکی از توزیع در شبکه نمایش خانگی، وارد بازار قاچاق می شود.
توزیع چند اثر سینمایی در قالب یک لوح فشرده «دی وی دی» در حاشیه پیاده روها و حتی بعضی فروشگاه ها، امری عادی شده که این مهم به شبکه نمایش خانگی ضربه زده است.
در این میان مدیران ذیربط نیز بجای مقابله با این شرایط اسفناک، نگاه خود را بیشتر معطوف به جو ایجادشده در فضای فرهنگی کشور کرده و گاها با اظهار نظر های خود اهالی سینما را شگفت زده می کنند.
این مدیران گاه از برخورد با عروسک های خارجی سخن می رانند و گاه از برخورد با ساخت فیلم های زیرزمینی و یا در مواقعی از جمع آوری استودیوهای موسیقی زیر زمینی خبر می دهند و در میان سخنان آنان هیچ خبری از برنامه هایشان در برخورد با پدیده قاچاق نیست.
با این شرایط نمی توان توقع داشت وضعیت قاچاق بهبود یابد و بطور حتم برخورد با قاچاقچیان فیلم های سینمایی بدون همکاری تهیه کنندگان و مدیریت قوی و برنامه ریزی مدون امکان پذیر نخواهد بود. http://hadidnews.com/vdcg779x.ak9zy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما