تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۵
هنجارشکنی های رالی ایرانی

کجای این سبک زندگی اسلامی است؟+عکس

چه بخواهیم چه نخواهیم رسانه ها به طور مستقیم در شکل دهی سبک زندگی قشر جوان تاثیر دارند.
کجای این سبک زندگی اسلامی است؟+عکس

طي سال‌هاي اخير برنامه‌هايي براي بخش خانگي ساخته‌ شده‌اند كه به صورت دي‌وي‌دي در مراكز فرهنگي و سوپرماركت‌ها به فروش مي‌رسند و در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرند.

به گزارش حدیدنیوز به نقل از تهران پرس، چه بخواهیم چه نخواهیم رسانه ها به طور مستقیم در شکل دهی سبک زندگی افراد به ویژه قشر جوان تاثیر دارند و بسیاری از آنان با برنامه ریزی ، افکار عمومی را به سمتی خلاف باورهای دینی هدایت می کنند ؛ ماهواره با شبکه هایی چون فارسی وان، من و تو و…، تلفن همراه با فناوری بلوتوث و پیامکی خود، فضای مجازی هم با همه توان و این روزها پخش برنامه های مختلف در شبکه های خانگی و...

طي سال‌هاي اخير برنامه‌هايي براي بخش خانگي ساخته‌ شده‌اند كه به صورت دي‌وي‌دي در مراكز فرهنگي و سوپرماركت‌ها به فروش مي‌رسند و در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرند.

اين توليدات كه هميشه با حاشيه‌هايي روبه‌رو بوده‌اند در دو بخش سريال و برنامه‌هايي با موضوعيت سبك زندگي ساخته شده‌اند.

از اين برنامه‌ها مي‌توان به قهوه تلخ، قلب يخي، شام ايراني و... اشاره كرد.

آخرين برنامه‌اي كه در بخش سينماي خانگي ساخته و توزيع شد مجموعه رالي ايراني است كه با انتقادها و حاشيه‌هاي زيادي همراه بوده است.

رالي ايراني با شركت به اصطلاح سوپراستارهاي سينما در جريان يك مسابقه رالي با جريانات خاص توليد شده است.

بازيگران حاضر در اين فيلم مستند محمدرضا فروتن، سيروان خسروي، الناز شاكردوست، بهنوش بختياري، سحر ولدبيگي،‌ نيما فلاح و فرزاد حسني به‌عنوان مجري هستند.



اين فيلم ساخته آرش معيريان با فيلمنامه‌نويسي و تهيه‌كنندگي سعيد ابوطالب در قالب قسمت‌هاي دوگانه ساخته و راهي خانه‌هاي مردم شده است.


اما چند نكته در مورد رالي ايراني قابل توجه و بررسي است:

اول اينكه اگر به اين فيلم به‌عنوان نماد سبك زندگي ايراني نگاه كنيم شاهد انحرافات و كج‌سليقگي‌هاي كارگردان و بازيگراني خواهيم بود كه چه در پوشش و چه در بيان راكت‌هاي بازيگري هيچ نشاني از زندگي ايراني ندارند و تنها رواج‌دهنده زندگي غربي در بين‌ جوانان هستند.




براي مثال نوع پوشش بازيگران زن حاضر در اين فيلم، پوششي غربي است كه هيچ تناسبي با فرهنگ ديني ـ ايراني ايران ندارد و بارها از سوي مراجع قضايي مورد انتقاد قرار گرفته است.

نكته اينجاست كه اگر الناز شاكردوست با آن لباس‌هاي بدن‌نما و دستمال سرش به‌جاي حجاب در اذهان عمومي حاضر شود چه برخوردي از سوي نهادهاي اجتماعي با او مي‌شود؟ اگر گشت ارشاد را به عنوان نهادي براي مبارزه با بدحجابي و بي‌حجابي در جامعه در نظر بگيريم آيا با مشاهده اين نوع پوشش با دارندگان آن برخورد نمي‌كند؟



اگر اين فيلم به عنوان سبك زندگي در تلويزيون خانگي اكران شده است بايد چند صباح ديگر شاهد حضور دختران با اين نوع پوشش در اماكن عمومي باشيم و اين موضوع ماهيتي ناهنجارگونه دارد.

يا در مورد نحوه بيان و ادبيات الناز شاكردوست به عنوان دختر ايراني سوپراستار حاضر در سينما و يا الگوي خيلي از جوانان اين كشور بايد ديد چه وجاهتي براي اين گونه بيان وجود دارد؟



اگر در جامعه دختراني با اين ادبيات صحبت كنند به آنها چه لقبي مي‌دهند و چگونه با آنها برخورد مي‌كنند؟

وقاهت در نحوه بيان و پرورگري در برخورد با آقايان كجاي سبك زندگي ايراني وجود دارد كه دوستان سازنده اين فيلم را به سبك زندگي ايراني ربط مي‌دهند؟

مگر نه اينكه الگوي دختران ايراني حضرت زهرا (س) هستند. چگونه مي‌توان رفتار الناز شاكردوست و ديگران بازيگران اين فيلم را با سيره حضرت زهرا (س) تطبيق داد.

خطاب كردن «داداشي» از سوي شاكردوست به فرزاد حسني رواج سبك غربي ارتباط بين زن و مرد نامحرم است كه به راحتي در اين فيلم رواج داده مي‌شود.



نكته دوم در مورد اين فيلم رواج زندگي اشرافي است كه چه در دين و چه در جامعه امروزي ايران منفور است و مورد انتقاد روحانيت و مردم قرار مي‌گيرد.

شروع اين فيلم با مهماني است كه بازيگران و مهمانان آن در شروع مراسم با ماشين‌هاي خاص و مدل بالا به مراسم مي‌آيند و در ادامه با ديس‌هاي غذاي بزرگ پذيرايي مي‌شوند. اين مدل مهماني حتي بين متمولان جامعه هم رواج ندارد.




اين ريخت و پاش‌ها مختص مهماني‌هاي غربي و به اصطلاح پارتي‌هاي لس‌آنجلسي است كه به راحتي در اين فيلم تبليغ مي‌شوند.

و يا در قسمتي ديگر بازيگران زن اين فيلم با بيان اينكه تا به حال نان و پنير نخورده‌اند و نمي‌توانند بدون برنج زندگي كنند ساده زندگي كردن كه جزو سيره پيامبر معظم اسلام (ص) و اهل بيت (ع) است را به سخره مي‌گيرند.








نكته آخر در مورد اين فيلم رواج كارهاي پسرانه‌اي است كه توسط دختران انجام مي‌شود و به نوعي هنجارشكني است.

همين چند روز پيش بود كه حضرت امام خامنه‌اي در جلسه‌اي كه با حضور بانوان فعال در سياست و جامعه داشتند فرمودند:آنچه كه باید مایه افتخار باشد، تعداد بالای زنان روشنفكر، فعال فرهنگی و سیاسی، و مجاهد است.

ایشان با اشاره به نگاه یكسان اسلام به زن و مرد از لحاظ انسانی افزودند: از دیدگاه اسلام هریك از زن و مرد به لحاظ خلقت، ویژگیهای خاصی دارند اما از لحاظ حقوق انسانی و اجتماعی و ارزشهای معنوی و سیر تكامل معنوی، هیچ تفاوتی ندارند.

رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: نگاه صحیح به زن، نگاهی است كه او را در چارچوب جنس خود و ارزشهای تعالی دهنده آن بشناسد.

اما اين فيلم با بيانات مقام معظم رهبري به وضوح در تضاد است و به راحتي با نشان دادن موتورسوار شدن بازيگران زن زندگي غربي و حضور زنان در كارهاي مردانه را رواج مي‌دهد.

در پايان ذكر اين نكته كه فرهنگ و سبك زندگي ايراني به شدت با اين فيلم در تضاد است و بايد از طرق مختلف به اطلاع مردم بر سر لازم است.

رسانه‌هاي ما كه در لقاي جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌كنند بايد با برخورد با رواج چنين ناهنجاري‌هايي دين خود را به نظام بپردازند.

http://hadidnews.com/vdcenn8w.jh87xi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما