تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۱
نگاهی به زندگی «محمد نواز شریف»؛

پیروز انتخابات پاکستان کیست؟

محمد نواز شریف رهبر حزب «مسلم‌لیگ نواز» و پیروز انتخابات سراسری پاکستان، در طول سالیان عمر خود زندگی پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس، میان محمد نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان و رهبر دومین حزب سیاسی بزرگ این کشور در ۲۵ دسامبر سال ۱۹۴۹ در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب پاکستان به دنیا آمد.

وی به عنوان بزرگترین فرزند مرحوم «محمد شریف» به همراه برادرش «شهباز شریف» از همان ابتدای نوجوانی مسئولیت‌های زیادی به عهده داشت و حفظ سرمایه پدر، زمین‌ها و کارخانه‌هایی که بعدها خانواده شریف در آن سرمایه‌گذاری کرد به این ۲ برادر واگذار شد.

تحصیلات

نواز شریف بعد از طی دوره ابتدایی و دبیرستان در شهر لاهور به دانشگاه رفت و توانست در رشته حقوق فارغ‌التحصیل شده و مدرک لیسانس خود را از «دانشگاه پنجاب» به دست آورد.

زندگی سیاسی

نواز شریف در دوران حکومت ژنرال ضیاءالحق و در سایه دولت دیکتاتوری وی وارد عرصه سیاسی شد و توانست در این دوره به یکی از ارکان دولت پنجاب تبدیل شود.

وی در سال ۱۹۸۱ به عنوان وزیر دارایی ایالت پنجاب انتخاب شد و توانست تا ۷۰ درصد بودجه این ایالت را به روستاها و مناطق دور افتاده اختصاص دهد از این جهت توانست نظر زمین دار‌ها، فئودال‌ها و کشاورزان را به خود جلب کند.

این سیاستمدار پاکستانی مدتی به عنوان وزیر ورزش فعالیت می‌کرد و توانست در این مدت به فعالیت‌های ورزشی ایالت را سازماندهی کرده ظرفیت‌های ورزشکاران پنجاب را به همه بشناساند.

نواز شریف که حمایت ارتش را در پشت سر خود داشت توانست در ۹ آوریل سال ۱۹۸۵ به عنوان سروزیر ایالت پنجاب انتخاب شود.

در ۳۱ می سال ۱۹۸۸ نیز که ژنرال ضیاءالحق برکنار شد نواز شریف همچنان به عنوان سروزیر ایالت پنجاب بر سر قدرت باقی ماند.

در سال ۱۹۸۸ و در بحبوحه تنش ارتش با حزب مردم نواز شریف با کمک احزاب مذهبی ائتلاف "اسلامی جمهوری اتحاد" را تشکیل داد.

نواز شریف توانست با پشتیبانی ارتش حزب مردم را شکست داده و در سال ۱۹۸۸ بار دیگر به عنوان سروزیر ایالت پنجاب انتخاب شد.

در دوران حکومت نواز شریف مناطق توریستی ایالت پنجاب به ویژه منطقه "مری" و "کهوته" پیشرفت زیادی کرد.

۲ دوره نخست وزیری ناکام

در ۶ نوامبر سال ۱۹۹۰ نواز شریف به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شد. پیروزی وی نتیجه موفقیت ائتلاف "اسلامی جمهوری اتحاد" بود اما شریف نتوانست دوره ۵ ساله خود را به پایان برساند و توسط رئیس‌جمهور وقت پاکستان برکنار شد.

با اینکه دادگاه و ارتش وی را در مقام خود ابقا کردند اما با توجه به مشکلات سیاسی نواز شریف در سال ۱۹۹۳ وی مجبور به استعفا شد.

شهرت سیاسی نواز شریف ارتباط مستقیم با برنامه‌های اقتصادی وی از جمله پیشرفت صنعت در پاکستان دارد.

این سیاستمدار پاکستانی پروژه «بندر گوادر» را بنیان نهاد و روابط خود را با کشورهای آسیای میانه گسترش داد.

نواز شریف همچنین راهکارهای زیادی برای حل بحران افغانستان ارائه کرد و در زمان وی تفاهم‌نامه‌های زیادی بین افغانستان و پاکستان به امضا رسید.

پس از مدتی، رهبر حزب مسلم لیگ که احساس قدرت می‌کرد تلاش کرد ژنرال «پرویز مشرف» فرمانده ارتش پاکستان را برکنار کند اما ارتش قدرتمند تر از آن بود که یک سیاستمدار بتواند این نهاد نظامی را از امور سیاسی پاکستان حذف کند بنابراین کودتای ارتش به حکومت نواز شریف پایان داد.

نواز شریف به علت جلوگیری از فرود هواپیمای مشرف در فرودگاه کراچی مورد محاکمه قرار گرفت اما بعد از یک تفاهم مخفیانه با ارتش و میانجیگری ریاض به عربستان تبعید شد.

وی در سال ۲۰۰۶ با بی نظیر بوتو متحد شد و برای بر اندازی نظام حاکم تلاش کرد.

در سال ۲۰۰۷ نیز دادگاه پاکستان با بررسی پرونده خانواده شریف به نواز شریف اجازه داد به پاکستان بازگردد.

وی به همراه خانواده‌اش به لاهور بازگشت و بعد از به توافق رسیدن با حزب مردم برادرش «شهباز شریف» را به عنوان سر وزیر ایالت پنجاب به قدرت رساند.

کارشناسان بر این باورند نواز شریف از مخالفت با ارتش عبرت گرفته و با توافقاتی که بین وی و نظامیان صورت گرفته دوباره قدرت را در پاکستان به دست گرفته است.

حال باید دید وی و دیگر احزاب پیروز در انتخابات سراسری، به چه میزان توانایی کسب نظر نهادهای نامرئی قدرت در این کشور را دارا بوده و می‌توانند سکاندار حکومت در پاکستان باشند. http://hadidnews.com/vdcef78w.jh87pi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما