تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۸
«امين حيايي» يك هنرمند مردمي و البته معتقد است. بازيگري كه با نگاهي به پرونده كاري او مي‌توانيم متوجه شويم كه او با تلاش بسیار خود را از پله‌هاي پايين سينما به سكوهاي بلند آن رسانده و هم‌اكنون در كارنامه اش، براي كارگردانان بزرگ بسياري كار كرده است.
گپی فانتزی با « امين حيايي»
به گزارش حدیدنیوز، او تمام اين موفقيت‌ها را مرهون الطاف خداوندي مي‌داند و در جملات و حتي سخنان خود، بارها و بارها از نقش پررنگ كمك خدا براي رسيدن به چنين مرحله‌اي اشاره مي‌كند، گرچه او بی تکلف‌تر از آن است كه بخواهد خود را در مرتبه‌اي از اين سينما بداند اما آنچه واضح است اين‌كه او بازيگر شهير و محبوبي در سينماي ما است.

اين بازيگركه از قضا اصلاً اهل گفت‌و‌گو نيست در ساعت ۱ نيمه شب به گفت‌و‌گو نشست تا پاسخ برخي سوالاتمان را كه بيشتر جنبه فانتزي دارد، بدهد.





در حال حاضر فيلم «رژيم طلايي» را در اكران داري.فيلمي كه پس از يك سال بازي نكردن در آثار سينمايي، حاضر شدي در آن به ايفاي نقش بپردازي. براي ما توضيح مي‌دهي كه چطور شد در اين كار حاضر شدي؟

بله، وقتي فيلمنامه اين كار به من ارائه شد ديدم كه سوژه آن خاص است و نقشي كه قرار بود در اين فيلم بازي كنم نيز نقشي بود كه آن را دوست داشتم همچنين به من گفتند كه آقاي «مهدي هاشمي» هم در اين فيلم بازي خواهد كرد.من با توجه به گروه خوب فيلم، فيلمنامه خاص آن و اين‌كه تا به امروز در كاري با آقاي هاشمي همبازي نشده بودم، پذيرفتم كه در اين فيلم بازي كنم كه البته هم‌اكنون از نتيجه راضي هستم و خدا را شكر كه مردم هم از اين فيلم استقبال خوبي به عمل آوردند.



يكي از دلايلي كه سبب شد در اين مدت نسبتاً طولاني در كار سينمايي بازي نكني، دلمشغولي‌ها و گرفتاري‌هايت براي كارگرداني تئاترت بود.از نخستين تجربه تئاتري‌ات راضي هستي؟

خيلي زياد.البته اين نكته را هم بايد بگويم كه ما تقريباً اصلاً فرصت تبليغات نداشتيم چون هم به جشنواره فيلم فجر خورده بوديم و هم به جشنواره مد و لباس و بعد از اينها، تازه جشنواره موسيقي فجر آغاز شد و ما تنها ۳روز فرصت داشتيم تا كارهاي مربوط به بازبيني نمايش را انجام داده و هم مجوز نمايش بگيريم و هم مجوز تبليغات كه تا آن ۱۵ روز تمام تلاشمان اين بود كه مردم را متوجه كنيم كه البته در ۵ روز آخر، اكثريت مردم متوجه نمايش ما شدند و در واقع فروش بليت ۵ روز آخر براي ما بسيار قابل قبول و خوب بود.



فكر كردم پس از اين دوري يك ساله از سينما و كارگرداني اين نمايش تئاتر، قصد ‌داري در سينما هم كارگرداني را شروع كني.

فعلا كه چنين قصدي را ندارم تا ببينم بعداً خدا چه مي‌خواهد.



البته اگر روزي هم قصد داشته باشي كارگرداني در سينما را تجربه كني، به نظر كار سختي را پيش رو‌ داري چرا كه با كارگردانان بزرگ و كوچك بسياري كار كرده‌اي و تجربيات زيادي از هر كدام آنها به دست آورده‌اي.راستي اگر روزي كارگردان شوي مشي حرفه‌اي‌ات بيشتر نزديك به كدام كارگردان خواهد بود؟

من با هر كارگرداني كه كار كردم، يك تجربه منحصر به فردي را ياد گرفتم كه از هر كدام‌شان، هم تبحر در يك سبك و مدل رفتار و حتي روابط عمومي را ياد گرفتم و هم مديريت و هم نوع كار با بازيگر را به همين خاطر من از تجربيات تمامي اين كارگرداناني كه با آنها كار كرده‌ام استفاده خواهم كرد.



البته چون در دوره‌اي سوپراستار بودي و در بين مردم هستي، احتمالاً فيلمت به مانند تئاتري كه كارگرداني كردي، با استقبال خوبي مواجه خواهد شد.

ببين در كشور ما سوپراستار معني ندارد.سينماي ما مثل هاليوود نيست و ما هم مثل هنرمندان هاليوودي زندگي نمي‌كنيم. در آنجا مي‌آيند روي فلان بازيگر سرمايه‌گذاري مي‌كنند و در تبليغات جهاني خود از حضور آن بازيگران استفاده مي‌كنند چرا كه به دنبال سود هستند و همين سبب مي‌شود تا آن بازيگر به اوج رسيده و سوپراستار شود اما ما در سطح ايران داريم فعاليت مي‌كنيم حالا مردم، نسبت به ما لطف دارند و از لفظ استار استفاده مي‌كنند در حالي كه ما واقعاً سوپراستار نيستيم چرا كه همه چيزمان با آنها فرق دارد و زندگي‌هاي ما شباهتي با زندگي‌هاي آنها ندارد.

آنها زندگي‌هايي باز دارند اما ما در جامعه‌اي در حال فعاليت هستيم كه بايد تابع يك سري قوانين و چارچوب‌ها باشيم.ما شايد در منطقه جغرافيايي‌اي كه زندگي مي‌كنيم نيز مطرح نباشيم و تمام شهرت‌مان محدود به داخل مرزهاي ايران است در حالي كه تعريف سوپراستار، خيلي فراتر از اين محدوديت‌هاست.

در حال حاضر ما اگر مي‌خواهيم در سينمايمان سوپراستار داشته باشيم بايد رقابت‌ها را دوستانه كرده و اين رقابت‌ها را در سطح جهاني مطرح كنيم.



مي خواهم مسير بحث را تغيير دهم.به نظرت تكنيكي‌ترين بازيگر مرد سينماي ما چه كسي است؟

تكنيكي‌ها زياد هستند.تو از من مي‌خواهي نام يك نفر را بگويم اما من هم‌اكنون در ذهنم نام چندين نفر را به ياد مي‌آورم و واقعاً نمي‌توانم از بينشان يكي را انتخاب كنم.



اما من مي‌خواهم اسم از دهانت بيرون بكشم.تكنيكي‌ترين بازيگر زن سينما را چه كسي مي‌داني؟

در ميان بازيگران خانم هم، هنرمندان تكنيكي زيادي داريم.«ليلا حاتمي»، «هديه تهراني»، «نيكي كريمي»، يك سري بازيگران جديد هستند كه كلاس رفته‌اند و از آن طرف، جواناني هستند كه به تازگي وارد اين رشته شده‌اند و بازي‌هاي خوبي را به نمايش گذاشتند.



جزو بازيگراني هستي كه همواره مورد توجه و اقبال مردمي هستي.شده در اين اظهار لطف‌هاي مردمي، ناراحت و يا احياناً عصباني شوي؟

نه، اتفاقاً من از برخورد‌هاي مردم لذت مي‌برم و از آنها انرژي مثبت مي‌گيرم چون آنها با يك انرژي مثبت به سراغ من مي‌آيند و لطف بسياري به من دارند و من هم در حد توان پاسخگوي اين ميزان لطف آنها هستم و اين رفتار را وظيفه خودم مي‌دانم.



اگر بخواهي در يك روز تعطيل، بعد از اين‌كه ناهار را خوردي يكي از فيلم هايت را تماشا كني، كدام فيلم را انتخاب مي‌كني؟

معمولاً فيلم‌هاي شاد و مفرح را انتخاب مي‌كنم مثل «شام عروسي» يا «پسر تهروني».



مي خواهم به اين سوالم با همان جسارت هميشگي‌ات جواب دهي.در بين حدوداً ۵۰ فيلمي كه بازي كرده‌اي، تا حالا شده كه بعد از اتمام بازي در فيلمي و تماشاي آن به خودت بگويي در عجب فيلم افتضاحي بازي كردم؟

البته كه شده.در فيلمي بازي كردم و با توجه به توقعي كه از آن فيلم با آن عوامل داشتم ديدم كه فيلم نتوانسته خودي نشان دهد البته معتقدم كه در كارنامه‌ام، فيلم افتضاح نداشته‌ام چرا كه من براي تمامي فيلم‌هايي كه بازي مي‌كنم زحمت مي‌كشم هم روي فيلمنامه، هم روي نقشي كه قرار است آن را بازي كنم، هم روي بازي پارتنرم، هم روي كارگرداني و خلاصه تمام پارامترهايي كه سبب مي‌شود كيفيت كار بالا رود، وقت مي‌گذارم.

الان تمام كساني كه حتي يك فيلم با من كار كرده‌اند مي‌دانند كه اخلاق كاري من به همين شكلي است كه هم‌اكنون برايت گفتم.من خيلي تلاش مي‌كنم تا با توجه به پتانسيل و تواني كه دارم، به بالا بردن درجه كيفي يك اثر كمك كنم و البته در نهايت هم راضي بودم ولي گاهي اوقات توقعم از يك گروه بالا مي‌رود كه حالا در نمايش به هر دليلي مثلاً در مونتاژ، آن اثر نتوانسته نظر مساعد من را به همراه داشته باشد.



با توجه به اين‌كه همسر شما هم فعاليت حرفه‌اي در سينما انجام مي‌دهد، براي بازي در طرحي با شما مشورت انجام مي‌دهد؟

صددرصد.اتفاقاً اين موضوع تك بعدي نيست و حتي كارهايي را كه من براي بازي انتخاب مي‌كنم با نيلوفر در ميان مي‌گذارم و او هم در مورد كارهايش چنين مشورتي را با من انجام مي‌دهد بالاخره زندگي مشترك است و چنين مشورت‌هاي كاري بايد در آن باشد.



خب از كارهاي سينمايي جديدت براي ما بگو.

قرار است در ارديبهشت ماه بازي در فيلم «آتش‌بازي» بهمن گودرزي را شروع كنم.



در پايان چه صحبتي با مردم داري؟

مردم ما انسان‌هاي بزرگي هستند چرا كه دارند فشارهاي زيادي را كه از همه جهان بر ما وارد مي‌شود را تحمل مي‌كنند ولي مهم اين است كه در چنين شرايطي، از انسانيت دور نشويم و اين شرايط و سختي‌هاي موجود در آن، بر انسانيت ما تأثيري نگذارد.ما بايد در شرايط فعلي تلاش كنيم تا بيشتر به هم نزديك باشيم و به اين موضوع مهم ايمان داشته باشيم كه پايان شب سيه، سپيد است و اگر در اين راه ناراحتي و فشاري به وجود مي‌آيد بايد بدانيم كه داستان خدا به پايان نرسيده چرا‌كه پايان داستان خدا شيرين است. http://hadidnews.com/vdcbzwb8.rhb9zpiuur.html
منبع : ایران
نام شما
آدرس ايميل شما