تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۵
سازمان حج و زیارت با وجود آن‌که مصرانه تأکید دارد، دلیل اصلی گرانی سفر حج واجب، حذف این سازمان از تخصیص ارز مرجع است، اما رییس بانک مرکزی معتقد است هزینه‌ی سفر حج آن‌چیزی نمی‌شود که سازمان حج اعلام کرده است.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از ایسنا، محمود بهمنی - رییس کل بانک مرکزی - گفته است: اگر قرار باشد قیمت حج تمتع تغییر کند، سازمان حج باید براساس نرخ تورم سال ۹۱ (۵ / ۳۰ درصد) آن را افزایش دهد. در این صورت و با درنظر گرفتن ارز مبادلاتی که سازمان حج آن را ۲۶۵۰ تومان اعلام کرده است، هزینه‌ی سفر حج باید دو برابر نرخ سال پیش شود که سقف آن طبق اعلام معاون سازمان حج، چهارمیلیون و ۵۰۰هزار تومان بود.

پیش‌تر هم نمایندگان مجلس چنین حرفی را زده و گفته بودند: قیمت حج با ارز مبادلاتی باید دو برابر نرخ سال پیش شود، یعنی رقمی حدود شش تا هفت‌ونیم میلیون تومان، در حالی‌ که سازمان حج رقمی بین ۹ تا ۱۲ میلیون تومان را برای سفر حج اعلام کرده است.

در همین حال، حجت‌السلام والمسلمین سیداحمد موسوی - رییس سازمان حج و زیارت - گفته است: قیمت ارز مبادلاتی ۲۶۵۰ تومان است که نسبت به ارز مرجعی که سال پیش به حج دادند، ۵ / ۲ برابر شده است.

او در عین حال همه را به مشارکت طلبیده تا اگر می‌توانند نرخ ارز را کاهش دهند و بعد هم گفته است: ما هرجا توانستیم هزینه‌ها را کاهش دادیم که مابه‌تفاوت آن را هم در اسرع وقت تقدیم مردم می‌کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت در تازه‌ترین اظهاراتش، جزییات هزینه‌ی سفر حج را هم اعلام کرده و گفته است: هزینه‌ی هر زائر ایرانی در حج با حداکثر ۴۵ روز اقامت و تأمین بهترین وعده‌های غذایی، پذیرایی، بهداشت، درمان و ... بین ۳۸۶۶ تا ۴۷۰۰ دلار می‌شود.

این در حالی است که بیشتر زائران ایرانی در موسم حج، سفری بین ۳۰ تا ۳۵ روز به عربستان دارند که این موضوع را هزینه‌ی درمان هر زائر که رییس سازمان حج و زیارت آن را ۵۴ دلار برای ۳۰ روز اقامت زائران در نظر گرفته است، تأیید می‌کند.

براساس هزینه‌هایی که موسوی به دلار در بخش اقامت (۵۸ تا ۸۴ دلار در هر شب)، تغذیه (روزانه حدود ۵ / ۱۲ دلار)، ورودیه‌ی عربستان،‌ چادرهای منا و عرفات (سرجمع ۱۷۶ / ۲۷ دلار)، هزینه‌ی حمل و نقل ترددی و برون‌شهری (هر نفر ۲۲۸ دلار)، سرانه‌ی بهداشت و درمان (۵۴ دلار) و نرخ بلیت هواپیما برای هر نفر (۷۶۹ دلار) اعلام کرده، قیمت سفر حج رقمی بین سه‌هزار و ۱۷۶ / ۱۱۴ تا سه‌هزار و ۱۷۶ / ۸۹۴ دلار می‌شود که اگر با ارز مبادلاتی (۲۶۵۰ تومان) محاسبه شود، رقمی کمتر از آن‌چه این سازمان اعلام کرده است، به‌دست می‌آید، مبلغی بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان.

شاید هزینه‌های ریز دیگری هم باشد که رییس سازمان حج از اعلام آن‌ها صرف نظر کرده، ولی در هر حال براساس آن‌چه موسوی از ریز هزینه‌های این سفر اعلام کرده، مبلغ حاصله، متفاوت با آن چیزی است که به زائران اعلام شده است.

حال در این شرایط که انتظار می‌رود دولتمردان به مردمی که دست‌ کم هشت سال پیش پول‌های‌شان را به بانک سپرده‌اند و بانک در طول این سال‌ها، این پول را در چرخه‌ی مالی خود به کار گرفته، کمکی کنند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که سازمان حج و زیارت، یکی از بخش‌های زیرمجموعه‌ی آن به‌شمار می‌آید، به‌صراحت گفته است: اگر این مردم نمی‌توانند، فیش‌های خود را به دیگران واگذار کنند.

این پاسخ سال‌ها انتظار مردم مشتاق است. البته رییس سازمان حج و زیارت از بانک‌ها خواسته در محاسبه‌ی میزان سود سپرده‌ی حج تجدید نظر کنند، چون حالا آن مردمی که برای این سفر، یک‌میلیون تومان ودیعه به بانک سپرده بودند و یک‌میلیون تومان دیگر هم سود می‌گیرند، باید هفت تا ده میلیون تومان دیگر روی پول‌شان بگذارند تا بتوانند این عمل واجب را انجام دهند؛ ولی در شرایط کنونی این شانس از خیلی‌ها گرفته شده‌ است، چون بسیاری انصراف داده‌اند؛ این امر را دفاتر خدمات زیارتی تأیید کرده‌اند.

سازمان حج و زیارت هر سال، نهایتا در مدت دو هفته ثبت‌ نام‌های سفر حج واجب را انجام می‌داد؛ اما حالا این دو هفته گذشته و ۴۰هزار و ۵۲۴ نفر ثبت نام کرده‌اند، یعنی خیلی‌ها نتوانسته‌اند پول مورد نیاز را برای این سفر تهیه کنند. به همین دلیل، رییس سازمان حج دو هفته‌ی دیگر هم وقت داده تا اولویت‌های بعدی بیایند، یعنی یک‌ماه زمان برای ثبت نام ۷۰هزار نفر سهمیه‌ی حج ایران.

اکنون خیلی‌ها نسبت به این‌که استطاعت مالی خود را برای این سفر از دست داده‌اند شاکی‌اند و معتقدند اگر با آن یک‌میلیون تومانی که هشت سال پیش به بانک سپردند، پنج سکه به قیمت آن زمان می‌خریدند، حالا حدود هفت‌میلیون تومان پول داشتند.

رییس سازمان حج و زیارت در سخنانش به‌صراحت نگفته، بانک‌ها در میزان سود سپرده‌ی حج، اغماض کرده‌اند، ولی از آن‌ها خواسته است تجدید نظر کنند.

بانک‌ها طبق سیستم بانکداری‌شان تقریبا تا سه سال پیش این سپرده‌ها را بلندمدت نمی‌دانستند و سودش را پایین‌تر از سود سپرده‌ی بلندمدت در نظر می‌گرفتند. تا به حال هیچ شفاف‌سازی توسط بانک‌ها نشده تا مشخص شود سود سپرده‌گذاران در آن سال‌ها چقدر بوده و چطور محاسبه شده است؛ اما از حدود سه سال پیش با تغییر شرایط بانکداری و نظام پرداخت سود به سپرده‌های بلندمدت و همچنین مذاکرات و توافق‌هایی که انجام شد، سود سپرده‌های حج هم بلندمدت (حدود ۲۰ درصد) حساب شد. این را از میزان پولی که برای ودیعه‌های یک‌میلیون تومانی واریز شده است می‌توان متوجه شد.
http://hadidnews.com/vdci5qaz.t1a332bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما