تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۷
شورای امنیت ملی هند روز سه شنبه اعلام کرد که اگر پاکستان سلاح های هسته ای خود را بطور تاکتیکی علیه هند بکار گیرد ؛ هند این اقدام را تلافی خواهد کرد.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از ایرنا، ˈشیام سارانˈ نماینده شورای امنیت ملی هند در گزارشی که روز سه شنبه در روزنامه ˈتایمز آو ایندیاˈ منتشر شد؛ برای نخستین بار سیاست هسته ای هند در این خصوص را تشریح کرد.

ˈشیام سارانˈ با اشاره به این که پاکستان درحال ساخت کلاهک های هسته ای تاکتیکی است که برای استفاده در موشک هایی با برد کوتاه طراحی شده است ؛ افزود: هند متقابلا با حمله تاکتیکی کوچکتری از منافع خود دفاع می کند.

وی گفت: هند نخستین استفاده کننده از سلاح هسته ای نخواهد بود اما اگر مورد حمله چنین سلاح هایی قرار گیرد، به همان شیوه تلافی می کند.

ساران تاکید کرد: آنچه پاکستان به هند و دنیا نشان داده این است که حتی اگر اتفاق دیگری مشابه حملات تروریستی ۲۶ نوامبر به بمبئی روی دهد، هند نباید به تلافی فکر کند چون پاکستان آستانه استفاده از سلاح های هسته ای خود را تا سطح نمایشی پایین آورده است. این هیچ چیزی کمتر از باج خواهی هسته ای نیست.

نماینده شورای امنیت ملی هند ادامه داد: یکی از دلایل عمده ای که پاکستان سلاح های هسته ای خود را کوچک می کند این است که این سلاح ها را از معرض مصادره یا خنثی سازی توسط امریکا دور نگه دارد.

این مقام امنیت ملی هند ضمن هشدار به پاکستان گفت: جنگ هسته ای محدود ؛ تناقض گویی بیش نیست و هر برخورد هسته ای، هنگامی که شروع شد بسرعت و بطور اجتناب ناپذیر به سطوح استراتژیک کشیده می شود و پاکستان باید محتاط باشد که این اقدام را آغاز نکند.

به نوشته روزنامه تایمزآوایندیا، اخیرا تغییرات چشمگیری در موضع هسته ای پاکستان ایجاد شده است. نخستین تغییر، تبدیل سلاح های اورانیومی به سلاح های نسل جدید پلوتونیومی است که این کشور را قادر می سازد تعداد سلاح هایش را افزایش دهد. با این وجود، پاکستان از نظر سلاح و تولید مواد هسته ای از هند پیشی می گیرد.

پاکستان ادعا کرده که سلاح های هسته ای خود را کوچک کرده تا در موشک های کروز و سایر موشک های کوتاه برد مورد استفاده قرار گیرد این درحالی است که هنوز هیچ تاییدی دریافت نشده است.

نسل جدید سلاح های هسته ای پاکستان بجای سوخت مایع با سوخت جامد کار می کند که انتقال و پرتاب آنها آسان تر است. http://hadidnews.com/vdcfxjdy.w6d10agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما