تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۷
درخواست یک روزنامه انگلیسی از دولت این کشور

نگذارید دانشجویان ایرانی در «رشته‌های حساس» تحصیل کنند!

روزنامه انگلیسی «تلگراف» مطلبی را منتشر کرده که آشکارا نشانگر وجود آپارتاید علمی در این کشور است.
نگذارید دانشجویان ایرانی در «رشته‌های حساس» تحصیل کنند!
به گزارش حدیدنیوز، یکی از مهمترین مسائلی که از زمان آغاز مناقشات بر سر برنامه هسته ای میان ایران و غرب مورد اشاره مقامات ایرانی قرار می گیرد، این است که غرب اصولاً نمی خواهد ایران به کوچکترین توانایی در زمینه دانش هسته ای دست یابد. روزنامه انگلیسی «تلگراف» در این زمینه مطلبی را منتشر کرده که آشکارا نشانگر وجود آپارتاید علمی در این کشور است.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» امروز در مطلبی به بررسی تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته فیزیک هسته ای و رشته های مرتبط در انگلیس پرداخته و دولت انگلیس را به سبب صدور اجازه تحصیل این دانشجویان مورد انتقاد قرار داده است.

این روزنامه در توضیح این انتقاد خود می نویسد نباید وزارت خارجه انگلیس اجازه بدهد «یک حکومت متخاصم»، دانشجویان را به تحصیل در رشته هایی در انگلیس بفرستد که به آن ها دانش لازم برای تولید سلاح های کشتار جمعی را اعطا می کند.

تلگراف می نویسد در سال ۲۰۰۷، دستکم ۶۰ ایرانی برای شرکت در دوره های تحصیلات تکمیلی در انگلیس در رشته هایی مورد پذیرش قرار گرفته بودند که از سوی سرویس های امنیتی با عنوان «حساس از نظر اشاعه هسته ای» از آن یاد می شود. از جمله این رشته ها می توان به فیزیک هسته ای، میکروبیولوژی و مهندسی شیمی اشاره کرد.

این روزنامه مدعی است دولت انگلیس پیشتر از این رویه خود ضربه خورده است و اشاره می کند «ریحاب طاها»، میکروبیولوژیست عراقی که پس از سقوط صدام، به اتهام طراحی سلاح های بیولوژیک برای صدام بازداشت شد، دوره دکترای تخصصی خود را در انگلیس گذرانده بود و شوهر وی که مسئول برنامه موشکی صدام بود نیز در دانشگاه بیرمنگام تحصیل کرده بود.

این روزنامه سپس در مقام مقایسه برآمده و اشاره می کند که محمد قنادی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران نیز تحصیلات خود را در رشته های فیزیک هسته ای و رادیوشیمی در انگلیس گذرانده است.

به این ترتیب، روزنامه تلگراف ضمن انتقاد از دولت انگلیس و نهادهای مربوط در دستگاه های آموزشی این کشور، از مقامات مسئول خواسته در زمینه پذیرش دانشجویان خارجی در رشته های حساس، سخت گیری بیشتری به خرج داده و به ویژه جلوی تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته های مذکور را بگیرند.

این روزنامه همچنین از مقامات انگلیسی می خواهد به طور دقیق اعلام کنند که چه تعداد دانشجوی ایرانی در این گونه رشته ها در انگلیس مشغول تحصیل هستند. تلگراف همچین فاش می سازد که در سال ۲۰۰۷ نیز برخی مقامات آمریکایی از انگلیس خواسته بودند شمار دقیق این افراد را در اختیارشان بگذارد.

به هر حال، مقاله منتشرشده در روزنامه تلگراف، به خوبی نشانگر وجود روحیه آپارتاید علمی در محافل غربی است که هرچند تلگراف مدعی است به سطح دولت انگلیس نرسیده، اما وجود آن از دیرباز در آمریکا آشکار بوده و به نظر می رسد اینک در انگلیس نیز برخی گروه های فشار در حال حرکت به این سمت هستند.

این امر آشکارا تأیید کننده اشارات مکرر مقامات ایرانی است که تأکید کرده اند هدف غرب نه جلوگیری از اشاعه هسته ای، بلکه ایجاد مانع در مسیر پیشرفت علمی و فناورانه ایران است. امری که البته تاکنون به واسطه جدیت و پشتکار دانشمندان ایرانی، در آن برای غرب موفقیتی حاصل نشده است. http://hadidnews.com/vdcg3w9q.ak9y74prra.html
منبع : تابناک
نام شما
آدرس ايميل شما