تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۲
فیلم سینمایی «ان شاء الله» که این روزها در اروپا در حال اکران است روایت یک کارگردان کانادایی از مصائب مردم فلسطین است.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس، هر چند این روزها بیشتر توجهات به سینمای آمریکا و فروش فیلم‌های آمریکایی است اما به نوشته پایگاه خبری الجزیره، سالن‌های سینمایی در هلند و بلژیک این روزها در حال اکران فیلم بلند داستانی با نام «ان‌شاء الله» به کارگردانی یک کانادایی به نام خانم «انیس باربو لاوالت» است.

این فیلم تولید سال ۲۰۱۲ به مدت ۱۰۴ دقیقه داستان دکتری کانادایی است که در برای همکاری با هلال احمر فلسطین در رام‌الله و در بیت‌المقدس کار می‌کند و دوستی یهودی در حیفا دارد که در بخش دفاعی ارتش رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند.



* تصویر زندگی فلسطینیان در میان گلوله و انفجار و ایست ـ بازرسی

«کلویه»، این پزشک کانادایی درگیر نقاط ایست و بازرسی می‌شود که بین اردوگاه‌های آوارگان وجود دارد و نمی‌تواند به راحتی محل کار خود برسد.

«کلویه» با دختری به نام «رانده» آشنا می‌شود که از مریض‌هایی است که به او مراجعه کرده و همسرش در زندان‌های اسرائیل بسر می‌برد و در پی این آشنایی با وضعیت زندگی «رانده» و دیگر فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی آشنا می‌شود.

وی که شخصیتی انسانی دارد تلاش می‌کند بین دو دوست فلسطینی و یهودی خود پل‌هایی از دوستی را برقرار کند اما متوجه می‌شود که انفجارها و گلوله‌ها و نقاط ایست و بازرسی زندگی ویژگی غالب زندگی فلسطینیان است و در نتیجه این مشکل تنها به تلاش‌های فردی او حل نخواهد شد.



* لاوالت: تلاش کردم تصویری از واقعیت سرزمین‌های اشغالی ارائه دهم



خانم «انیس باربو لاوالت» کارگردان این فیلم سینمایی که بخش‌هایی از آن را در رام‌الله و در کنار دیوار حائل نژادپرستی و همچنین اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در اردن ساخته است، می‌گوید: در ارائه این داستان قصد نداشتم در طرفی از این قضیه بایستم و تلاش کردم که تصویری از واقعیت آنچه در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد ارائه دهم.

وی که در این فیلم از بازیگران فلسطینی، اردنی، کانادایی و فرانسوی استفاده کرده، می‌افزاید: بسیاری از کشورهای جهان به صورت دقیق از آنچه بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌گذرد را نمی‌دانند.

لاوالت درباره علت انتخاب اسم «ان شاء الله» برای فیلمش نیز می‌گوید: این کلمه‌ای است که مردم خیلی از آن استفاده می‌کردند و از آن امید و اطمینان به آینده برخاسته و باعث افزایش تلاش‌ها برای آینده می‌شود.

بنابر این گزارش، فیلیپ لاوالت پدر این کارگردان کانادایی بخش زیادی از این فیلم را توسط دوربین رودست فیلمبرداری کرده است و برای نخستین بار در جشنواره برلین در بخش پانوراما به نمایش درآمد و جایزه ویژه کمیته داوران این بخش را دریافت کرد.

در همین حال «رجا مهندس» هنرمند و منتقد عرب معتقد است: کارگردان «ان‌شاء الله» هر چند تلاش کرده تصویر را به فهم بیننده غربی نزدیک کند اما نتوانسته است عمق غم و مصیبت فلسطینیان را به تصویر بکشد. http://hadidnews.com/vdcdfs0f.yt0nz6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما