تاریخ انتشار :شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۶
نقدی بر آخرین اثر جان سوتس به بهانه جایزه پول استار

رنج شهرت/روایتی عاشقانه از رنج زندگی در آمریکا

فیلم سکند تیک(۲nd take) نه یک بیگ پروداکشن پرخرج در ژانر تخیلی و علمی است.
رنج شهرت/روایتی عاشقانه از رنج زندگی در آمریکا
فیلم سکند تیک(۲nd take) نه یک بیگ پروداکشن پرخرج در ژانر تخیلی و علمی است و نه یک فیلم ترسناک جنایی که این روزها فضای هالیوود را تسخیر کرده است....

به گزارش حدیدنیوز به نقل از سراج۲۴، نخستین جشنواره فیلم های خانوادگی با نام پول استار در هالیوود برگزار شد و فیلم سکند تیک ساخته جان سوتس(John Suits) به عنوان فیلم برگزیده انتخاب شد.

فیلم سکند تیک (۲ed take) نه یک بیگ پروداکشن پرخرج در ژانر تخیلی و علمی است و نه یک فیلم ترسناک جنایی که این روزها فضای هالیوود را تسخیر کرده است.سکند تیک یک روایت اجتماعی با درون مایه عاشقانه از محیط واقعی و جریان روزمره زندگی در ایالات متحده است.


روایت این فیلم به دلیل فیلمنامه ای که دارد مخاطب را در منگنه قرار می دهد و او این اجازه را دارد که درباره صحنه ها و اتفاقات فیلم تحلیل کند و تصمیم بگیرد.


پیشروی داستان عجولانه نیست و اتفاق ها به موقع و درست در زمانی که باید اتفاق بیافتد رخ می دهد در حالی که قابل پیش بینی هم نیست.


تام اورت اسکات (Tom everrt Scott) قهرمان داستان که پیتر (Peter) نام دارد ، با چهره آرام ‏، متفکر و با حوصله ای که دارد مخاطب را به سمت خود جذب و با خود همراه می کند تا جایی که در بسیاری از صحنه های فیلم ‏ تماشاگر او را تحسین و یا با او ابراز همدردی می کند.


سارا جونز(Sarah Joens) بازیگر نقش اول زن فیلم که چارلی (Charely) نام دارد هم به موقع وارد فیلم می شود ‏ در واقع ورود او به فیلم درست در زمانی اتفاق می افتد که مخاطب جای خالی او را احساس می کند.


پیتر که شخصیت ناشناخته ای دارد پس از این که می فهمد دختر دوست دارد در هالیوود به شهرت برسد از چهره نویسندگی و رابطه اش با کمپانی های فیلم سازی پرده بر می دارد و به خاطر همسر سابقش دینزلی که در واقع درون فیلم نامه قبلی اوست و یکی از پرفروش ترین فیلم های هالیوود سعی می کند به چارلی کمک کند.


کمک های پیتر به چارلی و صبر و حوصله ای که برای پیشرفت و کمک به او به خرج می دهد ، کسل کننده و بیرون از طاقت مخاطب نیست و در یک مسیر معقول شکل می گیرد و شاید همین خصوصیت است که مخاطب را پای فیلم می نشاند.


در انتها زمانی که پیتر از دلبستگی چارلی به او باخبر می شود و برای کمک به او از خودگذشتگی می کند هم مخاطب را در شوک مثبتی قرار می دهد و هم به وجد می آورد.


هرچند چارلی به دلیل خودخواهی و غروری که دارد پیتر را به راحتی ترک می کند اما به مواد خام دومین فیلم نامه پیتر تبدیل می شود فیلم نامه ای که می تواند او را بیش از پیش مشهور کند و شاید این خاصیت آشنایی او با چارلی بود که توانست او را بعد از دو سال دوباره به نوشتن ترغیب کند.


تصویر برداری این فیلم در حد یک شاهکار نیست و حتی در بسیاری از موارد زاویه دید خاصی را به تصویر نمی کشد اما در مجموع نوع قرار گرفتن دوربین و انسجامی که کارگردان در انتخاب بعضی زاویه ها دارد کار خوب او را تایید می کند.


مهم ترین دلیلی که این فیلم را برای یک مخاطب بین المللی هم جذاب می کند ، تصویر های واقعی است که کارگردان از زندگی و شرایط معاش و فرهنگ مردم آمریکا به تصویر کشیده است.


جان سوتس در این فیلم نشان می دهد که مردم آمریکا چگونه با مشکلات اقتصادی زیادی همراه هستند و وضعیت زندگی آن ها در خانه های کوچک در حومه ها و شهرک ها چگونه است.


جامعه بی بند و بار و مادی گرا ، افسرده ، ناامید و در عین حال غرق در شراب خواری و شهوت رانی های بی حد و اندازه.


البته کارگردان در بخش هایی از فیلم شیطنت هم می کند و در واقع تصویر هایی که ساخته ‏ بیشتر شبیه یک آموزش عصیانگرایانه است و در واقع طریق خیانت ، خودپسندی ، مال اندوزی و بی بند و باری و شراب خواری بدون مرز را برای مخاطبش به ارمغان می آورد.


این فیلم در مجموع جدای این که نظر منتقدان و سینماگران را به خود جلب کرده است ‏ برای مخاطب عام و به خصوص مخاطب بین المللی آن تحسین برانگیز است. http://hadidnews.com/vdccesqs.2bqoe8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما