تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۵
گنجینه ای در دل صنعا‎؛

شبام؛شهر افسانه ای یمن

نام این شهر افسانه‌ای با قدمت هزارها سال که ساختمانهایش به قدری بلند است که سر بر ابرها می‌ساید در کتیبه‌های مختلف دوران گذشته آمده‌است.
شبام؛شهر افسانه ای یمن

شبام (شیبام هم نوشته شده) شهری تاریخی در استان حضرموت در کشور یمن.

شبام ۷۰۰۰ نفر جمعیت دارد و زمانی پایتخت پادشاهی حَضرَموت بود.

نام این شهر افسانه‌ای با قدمت هزارها سال که ساختمانهایش به قدری بلند است که سر بر ابرها می‌ساید در کتیبه‌های مختلف دوران گذشته آمده‌است.


نمایی از شهر شبام در حومه شهر صنعا



روایت است که مردمان «شبوه» این شهر افسانه‌ای را بنیادگذاری کرده‌اند وبعد از مدتی استقرار در آن، شبام را ترک نموده وبه حضرموت رفته‌اند.



روایت است که پادشاه: «شبام بن حضرموت بن سبا الأصغر» این شهر را بنا نهاده‌است، بنا براین شهر را «شبام» نامگذاری شده‌است. شهر افسانه‌ای شبام بطرز بسیار قدیم و زیبا ساخته شده‌است، خیابانهای باریک و کوچه‌پس‌کوچه‌های تنگ و تاریک آن جلوه و رونق زیبای دیگری به این شهر تاریخی داده‌است.


 شهر افسانه ای شبام در یمن





اما موقع و ساخت ساختمانهایش و طرز بنای آن شبیه به دژی محکم است که برای محافظت وحمایت از منطقه بوده‌است.



چنانکه «الهمدانی» می‌نویسد: شهر شبام در حدود ۵۰۰ سال تاریخ دارد، وساختمانهای آن سر برابرها می‌ساید، وارتفاع آنها از ۷ طبقه تا ۱۶ طبقه می‌رسد.


شهر افسانه ای شبام



ولی روایت دیگری نیز از ساکنین این شهر شنیدیم که به قول آنها از پدران واجداد خود به ارث برده‌اند، واز زمانهای بسیار دور بین مردم واگفت می‌شود که تاریخ «شبام» به دوره قبل از اسلام می‌گردد، و مردم شهر «شبوه» بعد از منهدم شدن این شهر به سبب جنگهای داخلی بین ملوک یمن به این منطقه آمده ان وشهر «شبام» را بنیادگذاری کرده‌اند، که در در آغاز نام شهر را شباة گذاشته‌اند که با مرور زمان حرف (ة) به حرف (میم) تبدیل یافته‌است.

شهر «شبام» در بسیاری از جنگ‌های قبیله «آل کِندَه» در حضرموت وقبائل متخاصم آنها که در بعضی زدوخوردهای قبیله‌ای که در اوقات مختلف رخ می‌داده‌است آسیب زیادی دیده‌است وبسیاری از ساختمانها و مساجد تاریخی این شهر زیبا در اثر این جنگهای پی در پی ویران گردیده‌است.


نمایی از شهر شبام



مردم یمن امروز با افتخار از نام «شبام» یاد می‌کنند، و از اجدادشان که چنین شهری با ساختمان‌های زیبای ساخته‌اند و این آثار برجسته از خود برجای گذاشته‌اند، با فخر یاد می‌کنند. در عصر حاضر لقب‌های مختلفی به این شهر افسانه‌ای داده‌اند مانند «منهتن خاور میانه» و «شیکاگوی صحرا».


شبام حضرموت یکی از قدیمی‌ترین شهرهای یمن است که آثار باستانی بسیاری در آن وجود دارد، اخیرا درسال ۱۹۸۴ میلادی سازمان «یونسکو» برای حفاظت از این منطقه تاریخی واز آثار باستانی موجود از قبیل قلعه‌ها وساختمانهای ممیز این شهر زیبا و برای بازسازی وتعمیر ساختمانها و مساجد تاریخی شبام اقدام کرده‌اند.


ساکنان شهر افسانه ای شبام http://hadidnews.com/vdcen78z.jh8o7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما